11 клас
Урок №22
Дата:
ПОНЯТТЯ «ГЛОБАЛЬНАЕКОНОМІКА». СВІТОВИЙ РИНОК
ТЕХНОЛОГІЙ,ПАТЕНТІВ І ЛІЦЕНЗІЙ, ІНФОРМАЦІЙНО-ТЕХНОЛОГІЧНИХ ПОСЛУГ.СИСТЕМА ВИРОБНИЦТВА.
ГЕОГРАФІЧНІСТЬ МІЖНАРОДНОЇ СПЕЦІАЛІЗАЦІЇ
ТА КООПЕРУВАННЯ ВИРОБНИЦТВА .
РОЛЬ ТРАНСНАЦІОНАЛЬНИХ КОРПОРАЦІЙ
ТА ВІЛЬНИХ ЕКОНОМІЧНИХ ЗОН У ФУНКЦІОНУВАННІ
ГЛОБАЛЬНОЇ ЕКОНОМІКИ.
ГЛОБАЛЬНІ ЛАНЦЮГИ ДОДАНОЇ ВАРТОСТІ. МІЖНАРОДНИЙ
РИНОК ТОВАРІВ:СУТНІСТЬ, ІНФРАСТРУКТУРА , ЦІНОУТВОРЕННЯ
Навчальна мета: удосконалити й поглибити знання учнів про глобалізацію економіки, основні закономірності та тенденції міжнародних ринків товарів і послуг.
Розвивальна мета: розвивати наукове світосприйняття, аналітичне мислення, формувати професійні спрямування.
Виховна мета: виховуват ивідповідальне ставлення до життя.
Тип уроку: формуванняновихзнань, умінь, навичок.
Обладнання: підручник, атлас, карта ґрунтівсвіту й України.
Опорні та базовіпоняття: глобалізація, ТНК, ринок, технології, патент, ліцензія, спеціалізація, кооперування, додана вартість, ціна.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Мот ива ціянавчальної та пізнавальноїдіяльност і
Узагальнюючизнання з фізичноїгеографії, ми неодноразово доходили висновку, щонайменшінашідії в фізичномупросторігеографічноїоболонкимаютьглобальнінаслідки (різницявпливулишев довжиніланцюжка та часіпрояву). Так само відбувається і в соціально-економічномусередовищі.
Наш світ з розвиткомтехнологійстає все більш «тісним» і доступним, тому й економічнівідносинивсе активнішепереходять у форму глобальних.
IIІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів
- Як вирозумієтепоняттяглобалізації?
-Наведітьприклади ТНК.
-Поясніть суть процесівкооперування, комбінування, спеціалізації.
- Як вирозумієтетвердження, що, купуючи авто «Тойота», близько 30 % вартостівисплачуєте затоварний знак?
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Поняття «глобальна економіка»
На стадії переходу індустріального економічного розвитку до постіндустріального відбувається процес глобалізації (від global— загальний) економіки, який виражається у зростанні взаємозалежності національних економік, відкритості внутрішніх ринків й утворення союзів держав (на різних правових і просторових рівнях об’єднання), посиленні міжнародної спеціалізації, збільшення ролі ТНК.
У процесі глобалізації економіки в міжнародному поділі праці докорінно змінюються пріоритетні напрями (наукомісткі та високотехнологічні виробництва, послуги, інформація, консалтинг, аутсорсинг, інжиніринг тощо) та форми (перехід від обміну готовими продуктами до обміну складовими, технологічними операціями). Саме у пріоритетнихнапрямахконцентруєтьсякапітал і найкращітрудовіресурси.
2 Світовийриноктехнологій, патентів і ліцензій, інформаційно-технологічнихпослуг
Об’єктисвітового ринку технологій— науково-технічнізнання у матеріальномувигляді (технологічнілінії, обладнання) та нематеріальному (технічнадокументація, виробничийдосвідтощо).
Риноккеруєтьсяміжнародною нормативно-правовою базою.
Основнісегментисвітового ринку технологій: ринокпатентів і ліцензій, наукомісткоїтехнологічноїпродукції, високотехнологічногокапіталу, науково-технічнихспеціалістів.
Основна форма обміну— ліцензійнаторгівля патентами та ноу-хау (безпатентними) ліцензіями.
Патент — комплекс виключних прав на використаннявинаходу. Ліцензія — дозвіл на впровадженнязазначеного виду діяльностіпротягомвизначеного строку. Ноу-хау — технічнийдосвід і секретивиробництва.
Найбільшпоширені у міжнародномутрансферті (перенесенні) ліцензійні угоди (комплекснийтехнологічнийобмін з наданням ноу-хау та інжиніринговихпослуг) і в меншіймірі — патентніліцензії(вимагаютьдодаткових НДДКР та витрат на впровадження).
Головнігалузі ринку: електроніка та електротехніка, хімічнапромисловість, транспортне й загальнемашинобудування, харчовапромисловість.
3 Система виробництва. Географічністьміжнародноїспеціалізації та кооперуваннявиробництва
Система виробництва у взаємозв’язкуіз системою розподілу, системою обміну, системою споживання є складовимисистемисуспільноговідтворення.
Міжнароднаспеціалізація— виробництвотоварів і послуг у країні, щоперевершуєїївнутрішні потреби для подальшоїреалізації на міжнародних ринках. Вона створюєпередумови для розвиткуміжнародногокооперування — спільної, скоординованої, переважнодовгостроковоївиробничо-економічної та науково-технічноїдіяльностіпартнерів з різнихкраїн, заснованої на розподілівиробничо-збутовихпрограм. На основіспеціалізації та кооперуванняформуєтьсяміжнароднийподілпраці — найвищийрівеньтериторіальногоподілупраці. МіжнароднаспеціалізаціясуттєвозалежитьвідНДДКР, тому передовіпозиціїзаймаютьрозвинутікраїнисвіту.
4 Роль транснаціональнихкорпорацій та вільнихекономічних зон у функціонуванніглобальноїекономіки
ТНК є вищою формою міжнародногоподілупраці та виступаютьголовними агентами наринкутехнологій, оскількимаютькапітал на НДДКР та впровадженняїхрезультатів. Зосереджуютьблизько 80 % патентівновихтехнологій.
Вільна (особлива) економічна зона — обмеженатериторія в рамках державичиокремі, переважноневеликідержави с особливимюридичним статусом (спрощенічипільговіумовимитного, валютного, податкового, візового характеру). Сприяютьнадходженнюінвестицій, технологій, розвиткунайсучасніших форм організаціїсистемисуспільноговідтворення. Для інвесторівцеспрощуєдіяльність та мінімізуєвитрати, наближуєвиробництва до споживача.
5 Глобальніланцюгидоданоївартості. Міжнароднийриноктоварів: суть, інфраструктура,ціноутворення
Глобальніланцюгидоданоївартості— модель послідовностіоперативних та функціональнихдій (найбільшповна — проектування, виробництво, маркетинг, дистрибуція, післяпродажнеобслуговування), які не конкуруютьміж собою, а працюють на загальний результат. В рамках окремихдійутворюютьсясвоїланцюжки. Можутьзосереджуватися у різнихкраїнах. Автор ідеї — М. Портер.
Показуютьконкурентніпереваги та вибірспеціалізації.
Суть міжнародного ринку — максимально конкурентнапродукція, виготовлена з найменшимивитратамизізбереженнямкращихспоживчихякостей. Основніцентри: біржі, аукціони, ярмарки, торговідомитощо. Ціноутвореннявідбувається не за середніминаціональнимивитратами, а за середнімиміжнароднимивитратами, щоформуютьголовніекспортери.
V. Закріпленнявивченогоматеріалу. Рефлексія
ЗазначтеособливостіУкраїни у глобальнійекономіці.
VI. Підсумки уроку
VII. Домашнє завдання
-Опрацювати 22.
-Дослідження. Світовийринокпатентів: лідери й аутсайдери.
1