11 клас
Урок №23
Дата:
ВИРОБНИЦТВО СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОЇ ПРОДУКЦІЇ У СВІТІ:
ПРИРОДНІ, СОЦІАЛЬНІ, ЕКОНОМІЧНІ ЧИННИКИ, ОСОБЛИВОСТІ
ПРОСТОРОВОЇОРГАНІЗАЦІЇ. ВИДОБУВАННЯ Й СПОЖИВАННЯ
ПАЛИВНИХ МІНЕРАЛЬНИХ РЕСУРСІВ,ГЛОБАЛЬНІ РИНКИ
ВУГІЛЛЯ, НАФТИ Й ПРИРОДНОГО ГАЗУ. ГЛОБАЛЬНІ ЛАНЦЮГИ
ДОДАНОЇ ВАРТОСТІ У ВИРОБНИЦТВІ ЧОРНИХМЕТАЛІВ, АЛЮМІНІЮ, МІДІ;ЧИННИКИ ТА ФОРМИ СПЕЦІАЛІЗАЦІЇ КРАЇН.
ПРАКТИЧНА РОБОТА №8«ПОЗНАЧЕННЯ НА КОНТУРНІЙ КАРТІ
(ЗНАКАМИ РУХУ)ГЛОБАЛЬНИХ ЛАНЦЮГІВ ДОДАНОЇ ВАРТОСТІ
«ВИДО БУВАННЯ АЛЮМІНІЄВОЇСИРОВИНИ — ВИРОБНИЦТВО
ГЛИНОЗЕМУ — ВИРОБНИЦТВО ПЕРВИННОГОАЛЮМІНІЮ —
СПОЖИВАННЯ АЛЮМІНІЮ».
Навчальна мета: узагальнити знання про чинники розвитку галузей первинного сектора економіки, особливості їх просторової організації, з’ясувати формування та розвиток глобальних ринків паливних ресурсів, проаналізувати міжнародний поділ праці в металургійній галузі.
Розвивальна мета: розвивати навички аналізу, синтезу інформації.
Виховна мета: виховувати відповідальне ставлення до природних ресурсів.
Тип уроку: удосконалення, узагальнення й систематизаціязнань, вдосконаленнявмінь і навичок.
Обладнання: підручник, атлас, карта кориснихкопалинсвіту, карта сільськогосподарських зон світу.
Опорні та базовіпоняття: сільськегосподарство, аграрнівідносини, агрокліматичніресурси, земельніресурси,паливніресурси, металургія, ланцюгдоданоївартості.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Мотиваціянавчальної та пізнавальноїдіяльності
На жаль ми є свідками й учасникамигеополітичноїборотьби, одним з інструментівякої є контрольнад сировинними ресурсами — як мінеральними, так і сільськогосподарськими. Наприкінці уроку ми спробуємосформуватирозумінняцьогопитання, для чого повторимо й узагальнимознання пророзвитокпервинного сектора економікив глобальному розрізі.
IIІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів
- Якігалузіутворюютьпервинний сектор економіки? Що є їхосновнимикінцевимипродуктами?
- Назвітькраїни з найбільшими запасами паливнихресурсів.
- Пригадайте технологічні особливості виготовлення чорних металів, міді, алюмінію та географіюцих виробництв. Назвітьосновнічинникирозміщеннявиробництвгалузі.
IV. Удосконалення, узагальнення та систематизаціязнань
1 Виробництво сільськогосподарської продукції у світі: природні, соціальні, економічні чинники,особливості просторової організації
Основою розвиткусільськогогосподарствазалишаютьсяприроднічинники, особливо для рослинництва та пасовищноготваринництва: земельніресурси, агрокліматичні (вегетативнийперіод, безморознийперіод, особливостізволоження).
Соціально-економічнічинники: кількість і кваліфікаціятрудовихресурсів, технічнезабезпеченнягалузі, розвитокінфраструктури для первинноїпереробки та збереженняпродукції, розвиток і впровадженнясучаснихтехнологійвиробництва, розробка культур з новимичисуттєвополіпшенимиякостями.
У найбільшвисокорозвинутихкраїнахсільськегосподарствовийшло на високотоварнийрівень. Досягнутомаксимальнийрівеньмеханізації та хімізації, тому розвитоквідбувається за рахунокавтоматизації, генетики, біотехнологій. Сільськегосподарствонабуваєіндустріальних рис. Цікраїни є головнимиекспортерамисільськогосподарськоїпродукції, зберігаючизначнийімпортекзотичної для них продукції.
Країни, щорозвиваються, маютьабопримітивне у технологічномупланісільськегосподарство,абодрібнотоварне (споживаннявсерединікраїни), абоекспортнетоварнемонокультурне.
2 Видобування й споживанняпаливнихмінеральнихресурсів, глобальні ринки вугілля, нафтий природного газу
У структуріпромисловостісвітупитома вага видобувноїпромисловості становить близько 15 %.
У розвинутихкраїнахменше (окрімкраїн, щозберігаютьсировиннуекспортнуорієнтацію, наприклад,Канада, Австралія), у країнах, щорозвиваються, цейпоказниксягаєблизько 50 % і більше длякраїннафтоекспортерів. Головнимиспоживачамимінеральнихресурсів, навпаки, є розвинутікраїни.
Завдякиновітнімтехнологіямрозвинутікраїнизменшуютьзалежністьвідімпортусировини за рахунокефективноговикористаннявласноїресурсноїбази. Країни, щорозвиваються, збільшуютьспоживання за рахунокрозвиткубазовихгалузей (металургія, простіхімічнівиробництва).
Головнігравці на ринку вугілля — Австралія, Індонезія (експортери) та Індія, Китай, Японія,Південна Корея (імпортери).
2/5 світового ринку нафтизабезпечуютьСаудівськаАравія таРосія, а також США та Канада. НайбільшимиімпортерамизалишаютьсякраїниЄвропи, США, Китай, Індія, Японія (близько 65 %). Ринок є дужединамічним за цінами.
Головнігравці ринку в сегментіскрапленого газу: Катар, Австралія, Малайзія, Нігерія, Індонезія (експортери) та Японія, Південна Корея, Китай, Індія, Тайвань, Велика Британія та Франція (імпортери)
3 Глобальніланцюгидоданоївартості у виробництвічорнихметалів, алюмінію, міді; чинники та формиспеціалізаціїкраїн
Відповідно до теорії ЛДВ (Smile/SmilingCurve — крива, щоусміхається), найбільшийобсягдоданоївартостіприпадає на стадії, найбільшвіддаленівідвласневиробництва (НДДКР та післяпродажнеобслуговування). До того ж цістадіїмаютьнайменшукількістьфірм, а відповідно, більшіконкурентніпереваги. Металургійневиробництвоналежить до найпростішихвиробництв, відповіднобільшакількістьвиробниківвзмозізайнятиданий сектор, тобтоконкуренція велика, а прибуткивідносноневеликі. Додана вартістьпоступовозбільшуєтьсявідпроцесувидобутку руд до виготовлення рудного концентрату, виплавлянняметалу, сплавів і виготовлення заготовок та прокату. Більшрозвиненікраїнивідповідноспеціалізуютьсяабо на повномуланцюжкувиробництв за наявностісировини, абона тих, щостворюютьбільшудоданувартість.
V. Контрольно-рефлексійнийетап
У чомупроявляєтьсяглобалізаціяпервинного сектора світовоїекономіки?
Оцінітьпаливніресурси як чинникгеополітичноговпливу.
Практична робота №8. Позначення на контурнійкарті (знаками руху) глобальнихланцюгівдоданоївартості «видобуванняалюмінієвоїсировини — виробництво глинозему — виробництвопервинногоалюмінію — споживанняалюмінію»
1. Пригадайте з курсу хімії та географіїпроцесвиробництваалюмінію. Зазначтеосновністадії, сировину та кінцевий продукт на кожній з них та основніумови й вимоги до розміщеннявиробництв.
Якігалузіспоживаютьнайбільшецьогометалу?
2. На картах атласу визначтеосновнірайонивидобуткуалюмінієвих руд, місцяїхпереробки, виготовленняалюмінію та сплавів, місцяспоживання. Позначтеїх на контурнійкарті.
3. Позначте знаками рухуланцюг: гвінейськібоксити — миколаївський глинозем — російський таказахськийалюмінієвий прокат і труби — українськіспоживачі. На якомуетапі додана вартістьбільша? Чивигідним для Українибувтакийланцюжок? Чи є у нас потенційніможливостізмінитийого? Щоцедастькраїні?
4. Росія є одним з найбільших у світівиробниківалюмінію та сплавів, якіпостачала до США, Японії. Там виготовляли з ньогоскладнівиробимашинобудування. Якікраїнивиготовляютьпродукцію з більшоюдоданоювартістю? Якічинникицьомусприяли?
5. Зробітьвисновок про спеціалізаціюкраїн і прибутки.
VI. Підсумки уроку
VII. Домашнє завдання
- Опрацювати§ 23.
- Скласти схему «Чинникирозвитку та розміщеннявиробництвасільськогосподарськоїпродукції».
1