ВИРОБНИЦТВО СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОЇ ПРОДУКЦІЇ У СВІТІ: ПРИРОДНІ, СОЦІАЛЬНІ, ЕКОНОМІЧНІ ЧИННИКИ, ОСОБЛИВОСТІ ПРОСТОРОВОЇОРГАНІЗАЦІЇ. ВИДОБУВАННЯ Й СПОЖИВАННЯ ПАЛИВНИХ МІНЕРАЛЬНИХ РЕСУ

Про матеріал
Навчальна мета: узагальнити знання про чинники розвитку галузей первинного сектора економіки, особливості їх просторової організації, з’ясувати формування та розвиток глобальних ринків паливних ресурсів, проаналізувати міжнародний поділ праці в металургійній галузі. Розвивальна мета: розвивати навички аналізу, синтезу інформації. Виховна мета: виховувати відповідальне ставлення до природних ресурсів.
Перегляд файлу

11 клас

 

Урок №23

 

Дата:

 

ВИРОБНИЦТВО СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОЇ ПРОДУКЦІЇ У СВІТІ:

ПРИРОДНІ, СОЦІАЛЬНІ, ЕКОНОМІЧНІ ЧИННИКИ, ОСОБЛИВОСТІ

ПРОСТОРОВОЇОРГАНІЗАЦІЇ. ВИДОБУВАННЯ Й СПОЖИВАННЯ

ПАЛИВНИХ МІНЕРАЛЬНИХ РЕСУРСІВ,ГЛОБАЛЬНІ РИНКИ

ВУГІЛЛЯ, НАФТИ Й ПРИРОДНОГО ГАЗУ. ГЛОБАЛЬНІ ЛАНЦЮГИ

ДОДАНОЇ ВАРТОСТІ У ВИРОБНИЦТВІ ЧОРНИХМЕТАЛІВ, АЛЮМІНІЮ, МІДІ;ЧИННИКИ ТА ФОРМИ СПЕЦІАЛІЗАЦІЇ КРАЇН.

ПРАКТИЧНА РОБОТА №8«ПОЗНАЧЕННЯ НА КОНТУРНІЙ КАРТІ

(ЗНАКАМИ РУХУ)ГЛОБАЛЬНИХ ЛАНЦЮГІВ ДОДАНОЇ ВАРТОСТІ

«ВИДО БУВАННЯ АЛЮМІНІЄВОЇСИРОВИНИ — ВИРОБНИЦТВО

ГЛИНОЗЕМУ — ВИРОБНИЦТВО ПЕРВИННОГОАЛЮМІНІЮ —

СПОЖИВАННЯ АЛЮМІНІЮ».

Навчальна мета: узагальнити знання про чинники розвитку галузей первинного сектора економіки, особливості їх просторової організації, з’ясувати формування та розвиток глобальних ринків паливних ресурсів, проаналізувати міжнародний поділ праці в металургійній галузі.

Розвивальна мета: розвивати навички аналізу, синтезу інформації.

Виховна мета: виховувати відповідальне ставлення до природних ресурсів.

Тип уроку: удосконалення, узагальнення й систематизаціязнань, вдосконаленнявмінь і навичок.

Обладнання: підручник, атлас, карта кориснихкопалинсвіту, карта сільськогосподарських зон світу.

Опорні та базовіпоняття: сільськегосподарство, аграрнівідносини, агрокліматичніресурси, земельніресурси,паливніресурси, металургія, ланцюгдоданоївартості.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

II. Мотиваціянавчальної та пізнавальноїдіяльності

На жаль ми є свідками й учасникамигеополітичноїборотьби, одним з інструментівякої є контрольнад сировинними ресурсами — як мінеральними, так і сільськогосподарськими. Наприкінці уроку ми спробуємосформуватирозумінняцьогопитання, для чого повторимо й узагальнимознання пророзвитокпервинного сектора економікив глобальному розрізі.

 

IIІ. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів

- Якігалузіутворюютьпервинний сектор економіки? Що є їхосновнимикінцевимипродуктами?

- Назвітькраїни з найбільшими запасами паливнихресурсів.

- Пригадайте технологічні особливості виготовлення чорних металів, міді, алюмінію та географіюцих виробництв. Назвітьосновнічинникирозміщеннявиробництвгалузі.

 

IV. Удосконалення, узагальнення та систематизаціязнань

 

1 Виробництво сільськогосподарської продукції у світі: природні, соціальні, економічні чинники,особливості просторової організації

Основою розвиткусільськогогосподарствазалишаютьсяприроднічинники, особливо для рослинництва та пасовищноготваринництва: земельніресурси, агрокліматичні (вегетативнийперіод, безморознийперіод, особливостізволоження).

Соціально-економічнічинники: кількість і кваліфікаціятрудовихресурсів, технічнезабезпеченнягалузі, розвитокінфраструктури для первинноїпереробки та збереженняпродукції, розвиток і впровадженнясучаснихтехнологійвиробництва, розробка культур з новимичисуттєвополіпшенимиякостями.

У найбільшвисокорозвинутихкраїнахсільськегосподарствовийшло на високотоварнийрівень. Досягнутомаксимальнийрівеньмеханізації та хімізації, тому розвитоквідбувається за рахунокавтоматизації, генетики, біотехнологій. Сільськегосподарствонабуваєіндустріальних рис. Цікраїни є головнимиекспортерамисільськогосподарськоїпродукції, зберігаючизначнийімпортекзотичної для них продукції.

Країни, щорозвиваються, маютьабопримітивне у технологічномупланісільськегосподарство,абодрібнотоварне (споживаннявсерединікраїни), абоекспортнетоварнемонокультурне.

 

2 Видобування й споживанняпаливнихмінеральнихресурсів, глобальні ринки вугілля, нафтий природного газу

У структуріпромисловостісвітупитома вага видобувноїпромисловості становить близько 15 %.

У розвинутихкраїнахменше (окрімкраїн, щозберігаютьсировиннуекспортнуорієнтацію, наприклад,Канада, Австралія), у країнах, щорозвиваються, цейпоказниксягаєблизько 50 % і більше длякраїннафтоекспортерів. Головнимиспоживачамимінеральнихресурсів, навпаки, є розвинутікраїни.

Завдякиновітнімтехнологіямрозвинутікраїнизменшуютьзалежністьвідімпортусировини за рахунокефективноговикористаннявласноїресурсноїбази. Країни, щорозвиваються, збільшуютьспоживання за рахунокрозвиткубазовихгалузей (металургія, простіхімічнівиробництва).

Головнігравці на ринку вугілля — Австралія, Індонезія (експортери) та Індія, Китай, Японія,Південна Корея (імпортери).

2/5 світового ринку нафтизабезпечуютьСаудівськаАравія таРосія, а також США та Канада. НайбільшимиімпортерамизалишаютьсякраїниЄвропи, США, Китай, Індія, Японія (близько 65 %). Ринок є дужединамічним за цінами.

Головнігравці ринку в сегментіскрапленого газу: Катар, Австралія, Малайзія, Нігерія, Індонезія (експортери) та Японія, Південна Корея, Китай, Індія, Тайвань, Велика Британія та Франція (імпортери)

3 Глобальніланцюгидоданоївартості у виробництвічорнихметалів, алюмінію, міді; чинники та формиспеціалізаціїкраїн

Відповідно до теорії ЛДВ (Smile/SmilingCurve — крива, щоусміхається), найбільшийобсягдоданоївартостіприпадає на стадії, найбільшвіддаленівідвласневиробництва (НДДКР та післяпродажнеобслуговування). До того ж цістадіїмаютьнайменшукількістьфірм, а відповідно, більшіконкурентніпереваги. Металургійневиробництвоналежить до найпростішихвиробництв, відповіднобільшакількістьвиробниківвзмозізайнятиданий сектор, тобтоконкуренція велика, а прибуткивідносноневеликі. Додана вартістьпоступовозбільшуєтьсявідпроцесувидобутку руд до виготовлення рудного концентрату, виплавлянняметалу, сплавів і виготовлення заготовок та прокату. Більшрозвиненікраїнивідповідноспеціалізуютьсяабо на повномуланцюжкувиробництв за наявностісировини, абона тих, щостворюютьбільшудоданувартість.

 

V. Контрольно-рефлексійнийетап

У чомупроявляєтьсяглобалізаціяпервинного сектора світовоїекономіки?

Оцінітьпаливніресурси як чинникгеополітичноговпливу.

Практична робота №8. Позначення на контурнійкарті (знаками руху) глобальнихланцюгівдоданоївартості «видобуванняалюмінієвоїсировини — виробництво глинозему — виробництвопервинногоалюмінію — споживанняалюмінію»

1. Пригадайте з курсу хімії та географіїпроцесвиробництваалюмінію. Зазначтеосновністадії, сировину та кінцевий продукт на кожній з них та основніумови й вимоги до розміщеннявиробництв.

Якігалузіспоживаютьнайбільшецьогометалу?

2. На картах атласу визначтеосновнірайонивидобуткуалюмінієвих руд, місцяїхпереробки, виготовленняалюмінію та сплавів, місцяспоживання. Позначтеїх на контурнійкарті.

3. Позначте знаками рухуланцюг: гвінейськібоксити — миколаївський глинозем — російський таказахськийалюмінієвий прокат і труби — українськіспоживачі. На якомуетапі додана вартістьбільша? Чивигідним для Українибувтакийланцюжок? Чи є у нас потенційніможливостізмінитийого? Щоцедастькраїні?

4. Росія є одним з найбільших у світівиробниківалюмінію та сплавів, якіпостачала до США, Японії. Там виготовляли з ньогоскладнівиробимашинобудування. Якікраїнивиготовляютьпродукцію з більшоюдоданоювартістю? Якічинникицьомусприяли?

5. Зробітьвисновок про спеціалізаціюкраїн і прибутки.

 

VI. Підсумки уроку

 

VII. Домашнє завдання

- Опрацювати§ 23.

- Скласти схему «Чинникирозвитку та розміщеннявиробництвасільськогосподарськоїпродукції».

1

docx
Додано
5 квітня 2020
Переглядів
1902
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку