Дівчина красива, та до роботи лінива. Марина Павленко «Хатка для Нехайка» (продовження, аналіз твору).

Про матеріал
Мета: формувати вільне володіння державною мовою: - вміння усно й письмово висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти; - любов до читання; - відчуття краси слова; - усвідомлення ролі мови для ефективного спілкування та культурного самовираження; - готовність вживати українську мову як рідну в різних життєвих ситуаціях. Формувати в учнів предметні компетентності: володіти прийомами різноманітних видів аналізу художнього твору: смислового, структурного, емоційно-оцінного, художнього; зіставляти вчинки персонажів, визначати мотив їхньої поведінки; з’ясовувати авторське ставлення до подій і персонажів; висловлювати власне ставлення до вчинків героїв, вміння давати найпростішу морально-етичну оцінку прочитаного, спираючись на власний досвід; розвивати бажання читати свідомо, вдумливо з розумінням; виховувати вміння організовувати свою діяльність для досягнення цілей.
Перегляд файлу

Предмет: літературне читання.

Тема. Дівчина красива, та до роботи лінива. Марина Павленко «Хатка для Нехайка» (продовження, аналіз твору).

Мета: формувати вільне володіння державною мовою:

- вміння усно й письмово висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти;

 - любов до читання;

 - відчуття краси слова;

 - усвідомлення ролі мови для ефективного спілкування та культурного самовираження;

 - готовність вживати українську мову як рідну в різних життєвих ситуаціях.

Формувати в учнів предметні компетентності:

 володіти прийомами різноманітних видів аналізу художнього твору: смислового, структурного, емоційно-оцінного, художнього;

зіставляти вчинки персонажів, визначати мотив їхньої поведінки;

з’ясовувати авторське ставлення до подій і персонажів;

висловлювати власне ставлення до вчинків героїв, вміння давати найпростішу морально-етичну оцінку прочитаного, спираючись на власний досвід;

розвивати бажання читати свідомо, вдумливо з розумінням;

виховувати вміння організовувати свою діяльність для досягнення цілей.

Обладнання: комп’ютерне забезпечення, мультимедійний супровід,  Українська мова та читання : підруч. для 3 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 2 // О. В. Вашуленко. – К. Видавничий дім «Освіта», 2020. – 160 с. : іл.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, аналіз твору. 

Хід заняття

І. Організація класу до уроку

 Правила співпраці

Щоб урок пройшов з користю, будемо:

працювати – активно,

читати – свідомо,

відповідати – доказово,

робити правильні висновки.

 Психологічне налаштування

Посміхніться! Зніміть посмішку зі свого обличчя та поділіться нею з сусідом, отримайте посмішку від сусіда та прикрасьте нею своє обличчя.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Сьогодні на уроці продовжуємо працювати над розділом «Чаріний світ казки». До нас завітав Капелюшник.

 

  • Скількома капелюхами він жонглює? Кожен капелюх по-своєму особливий і потребує від нас різного підходу до вивчення теми.

 – це точні конкретні відповіді. Отже, …

  • Назвіть особливості чарівних казок.

 

  • Якщо казку створив народ, то це …
  • А якщо автор, то …

Гра «Розшифруй слово»

  • Хлопчики, з’єднайте зображення персонажів чарівних народних казок з видом казки.

 Дівчатка – літературних. Обґрунтуйте свою думку.

 

(Якщо діти завдання виконують правильно на ітерактивній дошці зображення зникають, а з’являються літери.)

-     Виконайте самоперевірку, яке слово було зашифроване? (Нехайко)

  • Персонажем, якої казки є Нехайко?
  • Хто автор твору?
  • До якої книжки увійшла ця казка?
  • Хто головна героїня твору?
  • Прочитайте зачин. До чого привчала мама донечку?

 

ІІІ. Аналіз зображувальних засобів. Застосування цілісного аналізу

 

  • Знайдіть у тексті й зачитайте, як Софійка ставилася до виконання домашніх обов’язків.
  • Що авторка каже про таку допомогу дівчинки?
  • У народі кажуть: «Посієш звичку – пожнеш характер». Виберіть, які риси характеру формуються у Софійки. 

 

  • Знайдіть на сторінці підручника, яке прислів’я влучно характеризує Софійку? (Дівчина красива, та до роботи лінива).

Фізкультхвилинка

 Робота в парах

  • Які думки виникали в голівці дівчинки, коли вона кидала справу, не закінчивши її? Відновіть речення.

  • Доведіть рядками з тексту.
  • Недбале виконання обов’язків, часте повторення слова «нехай» породили кого?
  • В інтерв’ю Марина Павленко називає «Хатку для Нехайка» недбалою казкою. Чому, обґрунтуйте свої думки.

  • Відмітьте, на що був схожий Нехайко на початку твору.

 Підтвердіть рядками з тексту.

  • Як змінювався казковий чоловічок у продовж тексту?
  • Прочитайте опис Нехайка-яблучка.
  • Нехайка-кавунчика.
  • У чому позитив появи Нехайка ви зрозумієте, коли нам дістанеться синій капелюх.

Робота в малих групах

  • Удома ви готували читання в особах фрагменту казки «Зустріч Софійки із Нехайком».

— Ти хто?
— Як це хто? Нехайко! — веселенько блимнув оченятами.
— Що ти робиш у мене під шафою?
— Не в тебе, а в себе! У мене під шафою хата!

— Ти чого невмиваний? Хоч би нігті позрізував!
— Ет, нехай! — махнув рукою. — Мене все одно там ніхто не бачить!
— Де ти взявся на мою голову? — дивувалась дівчинка.
— Як це де? З порошинки! Ти що, не чула? Якщо порошинку довго не чіпати, якщо тримати її в сухому, ще й сміттячком зверху вкутати, з неї може вилупитися хлопчик-нехайко.
— Хлопчик? Нехайко? — роззявила рота Софійка.
— І не один, — охоче хвалився замазура. — Я тобі таємницю відкрию: скоро матиму братиків!
— Бра-а-атиків?! — аж похолола дівчинка.
— Не рада? Але хто ж нас розвів, як не ти? Хто, як не ти, викохує нас по всіх закапелках? Тепер дивуєшся? Хрещена мати називається! — обурено пирхнув Нехайко і вмовк.
Софійка теж мовчала. Тільки мимоволі здмухнула з Нехайкового плеча соняшникову лушпайку.
— Нехай! — чоловічок підхопив лушпайку і назад примостив. — Це — для краси!
— А... що ти їси? — спитала дівчинка.
— Усе, що зі столу падає! Ти мені щодня кришечок від хліба намітаєш, картопельки шмат часом перепаде або качанчик від яблука. Але найпоживніші, звичайно, сміттячко й пилюка. В них — усі калорії, всі вітаміни! Лише три дні не прибрано, а я ого як підріс! Навіть розмовляти навчився! Скоро переселюсь у пилюку під ліжко: там більше місця.
   Послухала Софійка, подивувалася. Що за нісенітниці верзе? Пилюку їсть! Ет, нехай балакає: це навіть цікаво!

 

  • Які критерії візьмемо за основу оцінювання вашої роботи? (Емоційність, правильність, свідомість).
  • Яке прислів’я доречне для даної частини тексту? (Коса заплетена, а хата не метена).

Фізкультхвилинка для очей

  • Коротко перекажіть, як розвивалися події далі.

Гра «Фантазія»

  • Прочитайте передостанній абзац казки, висловіть свої припущення, як далі могли розвиватися події.

ІV. Підсумок уроку

  • Чого хотіла навчити Марина Павленко дітей недбалою казкою «Хатка для Нехайка»? (Робити все на совість)
  • Які прислів’я ви знаєте, що відображають  головну думку твору? (Зробив діло, гуляй сміло. Руки малі, та до роботи вдалі. Бджола мала, а й та працює. Добре робиш – добре й буде. Щира праця мозолява.)
  • Якщо вас зацікавив цей твір, то візьміть казки Марини Павленко у бібліотеці й прочитайте. А потім презентуєте твори нам.

Рефлексія

  • Виканайте самооцінку своєї роботи на уроці.

Домашнє завдання

Намалювати ілюстрацію до казки "Хатка для Нехайка" або скласти свою казку про Нехайка. 

Очікувані результати                              

               

 

                                        Казка «Нехайко завжди поруч»

   На подвір’ї школи жила мала піщинка, яка мріяла вирости і стати великим Нехайком. Щодня вона придивлялася до учнів, щоб знайти найбільшого нечупару, та перебратися до його домівки.

    Їй сподобався Михайлик. Бігає багато, ганяючи футбольного м’яча, куряву здіймає, падає, одяг бруднить. До такого потрапити, нема чого робити. Піщинка тихенько вскочила у бутс до Михася, а той і не помітив як приніс її додому. Мала тихенько закотилася під килимок вхідних дверей. Не довго лежала, поспішила збирати порох, щоб швидше вирости. Та не так сталося, як гадалося. Сім’я Михайлика піклується про своє здоров’я. Щоранку провітрюють всі кімнати, мама ганчіркою протирає поверхні, хлопчик пилосмоком обробляє килимки, а в суботу тато ще й витріпує їх на вулиці. Бачить піщинка, що не вживеться в цій квартирі, тихенько викотилася за двері. Чекає іншого – справжнього нечупару.

   Дотримуйтеся чистоти, бо й до вас завітає!

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Смоловик Світлана Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
8 січня 2023
Переглядів
2534
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку