Тема. «Диво перемоги романтичної мрії над законами буденного світу»
(за повістю О. Гріна «Пурпурові вітрила»)
Мета: познайомити учнів з повістю; розкрити ідейний зміст та непересічність головних героїв твору О. Гріна «Пурпурові вітрила»; розвивати навички зв'язного мовлення, уміння працювати у парах та групах; виховувати в учнів прагнення до боротьби за досягнення своєї мети, вміння в буденному житті розрізняти незвичайне, насолоджуватись красою світу.
Обладнання: мультимедійна дошка, портрет О. Гріна, ілюстрації до твору художника К. Штанко, запис ліричної мелодії та пісні «Алые паруса» у виконанні української співачки Ассоль; виставка учнівських малюнків до твору.
Тип уроку: додаткового читання.
Вид уроку: урок-дослідження з елементами проектної діяльності.
Підготовка до навчально-виховної діяльності на уроці: робота над проектами у групах, складання буклетів, схем.
Людина в пориві до щастя здатна своїми ж руками творити чудеса.
К. Паустовський.
Релаксаційна вправа „Знайди свою зірку” .
Вправа проводиться з метою формування в учнів оптимістичного ставлення до уроку й очікування позитивних результатів .
І. Мотивація навчальної діяльності
Слово учителя
- Діти, а ви любите мріяти?
- А мріяти – це щастя?
- А що таке щастя?
- Подумайте і напишіть на аркушах паперу те, що вам потрібно для того, щоб ви були щасливі.
- Прикріпіть свої мрії на цей вітрильник.
- Чи хочете ви, щоб ваші мрії здійснилися? А знаєте, що для цього треба зробити?
- Сьогодні на уроці ми спробуємо дати відповідь на запитання: „Як зробити свої мрії дійсністю?”
- У народі кажуть, що життя зодчого – у його будовах.
Життя полководця — у його походах, у його перемогах і поразках.
Життя мандрівника — у відкритих ним островах, материках, горах, пустелях.
Життя хліборобів — у кожній хлібині, у кожній скибці, відданій людям.
А життя поета — у його віршах. Живуть вірші — живе поет. Померли його твори в пам'яті людей — даремно він жив.
- Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з унікальним прозаїком і поетом, який хотів, щоб його твори жили вічно. Це О. С. Грін. Він був незвичайним письменником і людиною, бо приваблював усіх, у кого «романтичний вогник» жевріє в грудях, хто прагне незвичайного, мальовничого, героїчного і просто прекрасного.
-Тож мета сьогоднішнього уроку - опрацювати зміст повісті, прослідкувати нелегкий шлях Ассоль і Грея до мрії. Ми будемо говорити про зіткнення мрії й дійсності, про кохання, доброту, батьківську любов і відданість, про заздрість і лицемірство.
Девіз нашого уроку: Працюй творчо. Відповідай швидко, точно і правильно.
ІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми
1.Формулювання проблемного питання:
- Чи сучасний письменник Олександр Грін?
2. Перевірка домашнього завдання. Звіт творчих груп.
- Художній світ творів О. Гріна пронизаний лагідністю та добротою, веселістю та радістю. Складається враження, що сам письменник мав таке ж безтурботне і безхмарне життя. А чи насправді це так?
Презентація роботи І домашньої групи.
Домашнє завдання для групи №1
1. «Зовнішність Гріна промовляла краще від слів про спосіб його життя: це була надзвичайно худа, висока і сутула людина з обличчям, посіченим тисячами зморшок і шрамів, з утомленими очима, які загоралися прекрасним блиском лише в хвилини читання або вигадування незвичайних оповідань. Грін був негарний, але сповнений привабливості. Ходив він важко, як ходять вантажники, надірвані роботою. Був він дуже довірливий, і ця довірливість зовнішньо виражалася в дружньому, відкритому потиску руки. Грін говорив, що найкраще впізнає людей за тим, як вони потискують руку» (К. Паустовський).
2.Слайдова презентація «Походження псевдоніму О.Гріна».
3.
Пам’яті Гріна
Пускай этот мир, нездешний и странный,
От нашей современности далек;
Читаешь удивительного Грина –
И душу греет теплый огонек,
А он идет, веселый, добрый спутник,
Повсюду с нами в дружеском строю
И вносит в наши творческие будни
Романтики певучую струю. ( І . Нікітов)
СМС – запитання
1. Назвіть справжнє ім’я письменника. Яке походження має його псевдонім?(Справжнє ім’я письменника - Олександр Степанович Грінєвський. Грін — це його шкільне прізвисько, яке він взяв собі за псевдонім).
2. Як пройшло дитинство О.Гріна? (Він ріс сиротою. Було гірко і важко. Його душевні рани лікувала природа, він часто бував у лісі, але мріяв про море, далекі подорожі).
3. Чи була у письменника дитяча мрія? (О.Грін був мрійником і неперевершеним вигадником. Увесь час, ще з дитинства, шукав можливості допомогти бідним, нужденним, розрадити їх, заспокоїти, вселити надію).
4. Як склалася подальша доля письменника? (Після закінчення В'ятського реального училища вдався до подорожей, як Гуллівер. Спочатку Одеса, потім Урал, Київ, Херсон, Севастополь, Ялта, Феодосія. Хотів стати моряком, але не поталанило, а от вантажником на транспортному судні був).
5. Ким працював письменник? (Працював золотошукачем, слюсарем, рубав ліс, видобував руду. Це була його школа життя).
- Як бачимо, життя письменника було нелегким, сповненим випробувань і труднощів.
II. Оголошення теми, цілей, епіграфа уроку
- Російський літературознавець Віктор Шкловський говорив про письменника: «Олександр Грін завжди багато працював. Він хотів дописатися до дива. І воно сталося - це «Пурпурові вітрила». Дійсно, «Пурпурові вітрила» — це яскрава оповідь про досяжне щастя, про диво перемоги романтичної мрії над законами буденного світу.
(Учні записують тему уроку.)
- Повість-казка «Пурпурові вітрила» була написана у 1921 році, коли закінчилася братовбивча громадянська війна, а в країні панували голод, холод і розруха. Сам письменник у цей час був тяжко хворим. Проте все це не завадило йому написати чудову повість-казку «Пурпурові вітрила». Цей твір народився з любові до людей, з бажання допомогти їм пережити нелегкі часи. Книга написана для тих, хто живе у нестатках. Письменник хотів заспокоїти бідних, принести їм радість.
Тож епіграфом уроку будуть слова Костянтина Паустовського:
"Пурпурові вітрила" — поема, що утверджує силу людського духу, просвічена наскрізь, як вранішнім сонцем, любов'ю до людей, до душевної юності і вірою в те що людина в пориві до щастя здатна своїми ж руками творити чудеса».
Домашнє завдання для групи №2
Охарактеризуйте повість – казку О.Гріна „Пурпурові вітрила” за системою кубування, тобто письмово здійсніть шість мисленнєвих операцій:
1. «Пурпурові вітрила» — поема, що утверджує силу людського духу, просвічена наскрізь, як вранішнім сонцем, любов'ю до життя, до душевної юності і вірою в те, що людина в пориві до щастя здатна своїми ж руками творити чудеса”.
К. Паустовський
2. Казка Ш.Перро „Попелюшка”.
3. Людина лише тоді чогось досягає, коли вірить у свої сили...(Л. Фейєрбах)
Наше щастя у наших руках. (Народна творчість)
Людина без мрії, як сокіл, без польоту.
4.Тема – тяжкий шлях Ассоль до своєї мрії.
Ідея – дива треба робити своїми руками!
Проблематика:
- зіткнення мрії з брутальною дійсністю;
- кохання;
- доброта;
- батьківська відданість;
- заздрість і лицемірство;
- праця.
Зв’язок твору з реальністю:
- зображення важкої праці Лонгрена;
- життєподібність образів у зображенні поведінки і характерів;
- показ соціальної та майнової нерівності людей;
- правдивість в описах помешкання персонажів;
- картини природи.
5. АЛЬІЕ ПАРУСА (0. Аксельрод)
За туманом утренним слышен моря плеск,
Росы перламутровые стряхивает лес.
В это время сонное всюду чудеса,
Вновь у горизонта я вижу паруса.
Вот они пожарищем в небе поднялись,
Мне бы увидать еще Зурбаган и Лисс.
Города весенние голубых долин —
Создал их волшебник Александр Грин.
И теперь сквозь ветер по морским волнам
Я иду навстречу алым парусам.
На лицо попала мне морская соль.
Это — мой кораблик, Это я — Ассоль.
III. Робота над аналізом твору.
Слово вчителя з елементами бесіди
Робота у групах
- Нелегким було життя Лонгрена і Ассоль. Вони жили в бідності, у селищі їх не любили. Проте, незважаючи ні на що, дівчинка була доброю, щирою, веселою.
• Що допомагало їй зростати духовно багатою?
• Що можна розповісти про духовний світ Ассоль?
- Складіть асоціативне гроно до образу Ассоль ( один учень готується зробити узагальнення)
(зразок відповіді). Ассоль росте духовно багатою, любить книжки.
Вона допомагає батькові виготовляти іграшки і продавати їх.
Дівчинка росла без подруг. Два - три десятки дітей її віку, що жили в Каперні, прислухаючись до розмов між батьками, зрозуміли, що маленьку Ассоль треба назавжди викреслити з кола своїх друзів.
Незважаючи на це, вона була веселою і життєрадісною, бо жила у своєму незвичайному світі. Наприклад, Ассоль любила природу і почувалася наодинці з нею як удома. З деревами вона віталася, як з людьми, тобто тисла їх широке листя. Вона ішла, шепочучи подумки слова, звертаючись до дерев: «Ось ти, ось другий. Багато ж вас, братики мої!» Братики велично гладили її тим листям і порідному привітно скрипіли у відповідь.
До квітки з пошкодженими пелюстками вона зверталася зі словами: «Добрий день, хвора!»
Отже, світ Ассоль швидше схожий на казку. А ще важливим є те, що вона вірила в Бога і щодня зверталася до нього, зранку віталася: «Здрастуй, Боже!», а ввечері прощалася: «До побачення, Боже». Не просила ні про що, а тільки доброзичливо спілкувалася. Бог оберігав її. Я думаю, це й допомогло Ассоль пережити всі негаразди, а в майбутньому зустрітися з Греєм.
- Зустріч із Греєм у майбутньому. А зараз маленька дівчинка прямує лісом. Співають пташки, сонячне проміння пробивається крізь листя дерев. Ассоль заглянула до кошика.
Продовжіть речення
- Її увагу привернув... (кораблик з пурпуровими вітрилами).
- Він їй дуже сподобався і вона.... (вирішила погратися з ним, пустила його по струмочку).
- Як розвивалися події далі? (Ассоль зустріла чарівника Егля.)
Сценка «Зустріч Ассоль і чарівника Егля»
Ассоль (непевно). Тепер віддай мені яхточку, ти вже погрався. Ти як її спіймав?
(Егль зупиняється, розглядає дівчину, всміхається.)
Е г л ь (дивиться то на дівчину, то на яхту). Це щось особливе! Слухай-но ти, рослино! Це твоя штуковина?
Ассоль. Так! Я за нею бігла по струмочку! Вона була тут?
Егль. Біля самих моїх ніг. Вручаю тобі цей приз! Бери! (Віддає дівчинці яхту.) Як тебе звуть?
Ассоль. Ассоль (ховає іграшку до кошика).
Егль. Добре! Як добре, що твоє ім'я незвичне, надзвичайно музичне, як свист стріли або гомін морської мушлі. Я не хочу знати, хто ти, хто твої батьки і як ти живеш (сідає на пеньок, садовить поряд Ассоль). Що у тебе в кошику?
Ассоль. Човники, кораблики, хатки з прапорцями (перебирає іграшки в кошику).
Егль. Цікаво. Тебе послали продати їх. По дорозі ти загралася, пустила яхту на воду, а вона втекла! Так було?
Ассоль (здивовано). Ти хіба бачив? Тобі хтось сказав? Ти вгадав?...
Егль. Я це знав.
Ассоль. Як це?
Е гл ь. Тому що я — найголовніший чарівник!
Егль (доброзичливо). Ти не повинна боятися мене. Я хочу щиро поговорити з тобою (уважно дивиться на Ассоль). Слухай, Ассоль, мене уважно. Я був у тому селі, звідки ти, мабуть, ідеш, в Каперні. Я люблю казки й пісні. Просидів я у тому селі цілий |день, хотів почути щось нечуване. Та у вас не розповідають казок і не співають душевних пісень.
Ас с о л ь. А ти багато знаєш казок?
Егль (на фоні музики). Слухай мене, Ассоль, слухай! Не знаю, скільки пройде років, тільки в Каперні розквітне одна казка, що її запам'ятають надовго. Ти виростеш, Ассоль. Одного чудового ранку в морській далині виблиснуть пурпурові вітрила. На березі збереться багато людей. Білий корабель підійде до самого берега під звуки чудової мелодії, святково прибраний, у килимах, у золоті і квітах, відпливе від нього швидкий човен. «Чого ви приїхали? Кого ви шукаєте?» — спитають люди. Тоді ти побачиш хороброго красеня-принца, він буде стояти і простягати до тебе руки. «Вітаю тебе, Ассоль! — скаже він.— Далеко-далеко звідси побачив тебе уві сні і приїхав, щоб забрати тебе назавжди у своє царство. У тебе буде все, що тільки ти забажаєш!» Він посадовить тебе у човен, приведе на корабель, і ти поїдеш назавжди в чудову країну, де сходить сонце і де зірки спустяться з неба, щоб привітати тебе.
Ассоль. Я б його любила. Якщо він не б'ється.
Егль. Ні, не буде битися, не буде, запевняю тебе. Іди, дівчинко, і не забудь того, що сказав тобі я. Іди. Хай буде мир у твоїй пухнастій голівці!
Робота з ілюстрацією № 1
• Що зображено на цьому малюнку? (Ассоль розповіла батькові про зустріч із чарівником.)
• -Чи став розчаровувати доньку Лонгрен?
• - Перегляньте уривок з фільму і скажіть, що мав на увазі батько,
• коли говорив ці слова? ( «Не варто тебе позбавляти такої і іграшки. Адже багато доведеться в майбутньому побачити тобі не пурпурових, а брудних, хижих вітрил. А щодо пурпу - ірових вітрил, думай, як я: "Будуть тобі пурпурові вітрила»)
Продовжіть речення
Пурпурові, світлі вітрила — ті... (про які мріє Ассоль).
Бесіда
• А як про жителів Каперни сказав Егль? (Що в Каперні не співають пісень і не розповідають казок.)
• Маленька Ассоль запитує у батька: «Чому нас усі не люблять?»
• Що відповів Лонгрен? (Тому що вони не вміють любити.)
Слово вчителя з елементами бесіди
- Життя людей в селищі Каперна примітивне і нецікаве. Всі були в роботі і думали тільки про шматок хліба, жили у буденному, безбарвному світі.
- Як ставилися вони до Ассоль? (Ображали, принижували, діти не хотіли гратися з нею, сміялися над мрією Ассоль дочекатись принца, який припливе за нею на кораблі з пурпуровими вітрилами.)
Ланцюжок асоціацій
Складіть ланцюжок асоціацій на тему „Жорстокий світ Каперни”
Меннерс – уособлення всього жорстокого світу Каперни. – десятки років у Каперні нічого не змінювалося. – Мешканці не вміють любити, бо любити – це віддавати себе іншим. – Вони були готові знищити всіх, хто жив не так, як вони.
Висновок. Каперна – узагальнений образ людського зла, жорстокості, лицемірства, підступності.
- Чи були у місті добрі люди? Хто вони?
( Сусідка, котра доглядала за Ассоль, коли померла її мама Мері; вугляр, який не раз підвозив дівчинку і який не вважав її „божевільною”).
- Дійсно, всупереч темряві Коперни у творі пробивається світло високого кохання, мрії, добра, що митець протиставив жорстокому світові. Грей, Ассоль, Лонгрен не змирилися із законами Каперни, вони створили у своїй душі інший світ, прекрасний і світлий, і несуть його незважаючи на перешкоди.
Аналітична робота за ілюстрацією № 2
• - Чому дівчина пропорційно вища за капернянців? (Вона духовно вища за них. Це і підкреслила художник.)
• - Чи схожа героїня на інших жителів Каперни? (Ні, вона виняткова).
• - Ассоль прикриває руками вітрильник. Що вона захищає таким рухом?
• (Свою мрію.)
Висновок. Отже, в цьому творі проза життя протиставлена високій мрії.
- Кожен пише свою книгу, своє життя. У когось на кожній сторінці — сірі, безбарвні, одноманітні будні, як у... (жителів Каперни), тому і пливуть вони по життєвому морі під... (брудними, хижими вітрилами).
- А у когось головні сторінки життя присвячені, як і в Ассоль, зустрічі з мрією, дивом, і тому пливе вона по життєвому морі під... (пурпуровими вітрилами).
Мрія Ассоль збулася.
- Хто ж здійснив її?
Характеристика образу Грея
- Давайте ближче познайомимося з Артуром Греєм.
Робота за ілюстрацією № 3
- Яким ми бачимо Грея на цій ілюстрації? (Маленьким, тендітним хлопчиком, зовні схожим на дівчинку.)
Слово вчителя з елементами бесіди
Грей зростав небайдужим до чужого болю (допоміг служниці Бетсі), мрійником і бешкетником. Йому довелось багато працювати над собою, щоб стати капітаном.
- Що було найголовнішим у характері Грея? (презентація асоціативного грона)
Учень (зразок відповіді). Найголовніше в Артура те, що він переміг себе.
Раніше половину своїх грошей витрачав на тістечка, другу половину свого майна (гроші і речі) програв у карти. Тепер Грей позбувся лихих звичок, став себе фізично загартовувати. Море не любить слабких. Худенький, блідий, схожий на дівчинку, він став міцним, засмаглим моряком. Тепер у нього є сила, рішучість, блиск в очах. До того ж він покинув палити. Це щастя перемоги над собою, над поганими звичками. Він купив корабель «Секрет» і став капітаном. Мрія його здійснилася.
Проте в далеких морських подорожах він ніколи не забував про маму і щороку відвідував її.
Слово вчителя з елементами бесіди
- Після зустрічі з Ассоль Грей пішов у селище до корчми. Він розпитує Хіна Меннерса про незнайомку і не вірить, що ця дівчина — «недоумкувата Корабельна Ассоль». Юнак дізнається про мрію Ассоль дочекатися принца, який забере її з собою на корабель із пурпуровими вітрилами, і вирішує усе зробити так, як «пророкував збирач пісень Егль». Артур (тепер уже не Артур, а «принц»), поспішає до крамниці та купує полотно дивного кольору.
• Якого кольору полотно купив Грей? (Пурпурового, бо цей колір — символ надії, любові.)
• Що ж у цей час відчувала Ассоль? Чим вона займалася?
• Так, дійсно, все її єство сповнилося тривогою. Ассоль не могла ні читати, ні шити. Відсторонено вона довго розглядала себе в дзеркало. У ці хвилини дівчина не думала про образи і кривду, хоча з неї сміялися і малі, і дорослі. Таким чином, ми наближаємося до кульмінації твору.
- Послухаємо переказ епізоду зустрічі Грея і Ассоль. Цей епізод став гімном коханню, гімном перемоги високої мрії над законами буденного світу.
(Епізод переказує учень, який отримав випереджальне завдання. Переказ бажано зробити мовою оригіналу. Під час розповіді від слів «И тут зазвучала музика» і до кінця звучить лірична мелодія.)
На екрані демонструється уривок з фільму без звуку. Троє учнів (Ассоль, Грей, автор) беруть на себе ролі і розповідають від імені героїв.
Автор. В то время, когда корабль подплывал к Каперне, Ассоль читала книгу.
Ассоль. Случайно взглянув в окно, я увидела белый корабль с алыми парусами.
Взволнованная, не помня себя от счастья, я оставила дом и побежала к морю.
Автор.Тем временем в поселке произошло такое замешательство, такое волнение, что похоже было на землетрясение. Мужчины, женщины, дети — все помчались к морю. Как только появилась Ассоль, все смолкли и со страхом отошли от нее. А она осталась одна, растерянная, пристыженная, но счастливая, стояла, беспомощно протянув руки к высокому кораблю.
Грей. Я с замиранием серца смотрел на берег и громко звал: „Ассоль! Ассоль!”
Ассоль. А по пояс вбежала в воду, крича: «Я здесь, я здесь! Это я!»
Автор. И тут зазвучала музика. Грей подплыл к Ассоль на шлюпке.
Так они встретились.
Ассоль. Я закрыла глаза от счастья. А когда открыла их и увидела Грея, то поняла, что таким его и представляла.
Автор. На следующий день, когда стало светать, корабль был далеко от Каперны.
- А яка ж доля Лонгрена? (Ассоль і Грей забрали його з собою.)
- Дійсно, Ассоль на вершині щастя, її мрія збулася. Але і в цей час вона вірна собі: думає не про себе, а про інших, турбується про батька. Не лише в нещасті, а й у щасті перевіряється істинність людини. Наша героїня і з честю пройшла це випробування. Егоїзм не торкнувся її чистої і світлої душі.
- Отже, ми стали свідками того, як збулося пророкування Егля. Ассоль нарешті дочекалася свого принца. І це було рукотворне диво, яке здійснив Грей.
- А яку нехитру істину зрозумів Грей? (Робити дива треба своїми руками.)
- Письменник учить: «Якщо можеш зробити диво своїми руками, якщо здатен когось ощасливити, зроби це».
- Грей був спроможний зробити Ассоль щасливою. Дивним способом ця істина відгукнулась у його житті. Він був щасливий від того, що була щасливою вона.
- А в чому полягало диво, пов'язане з внутрішнім світом Ассоль і Грея? (Вони зуміли вистояти в бездуховному світі, зберегти у своїх душах добро, світлі почуття, вони не зрадили своїй мрії.)
IV. Підсумок уроку. Робота з епіграфом
- Тож пурпурові вітрила стали символом здійснення мрії, символом величі людської душі, символом сподівання на краще. «Людина в пориві до щастя здатна своїми ж руками творити чудеса»,— говорить К. Паустовський.
— А чи сучасний письменник О. Грін? Чи потрібні вам, дітям XXI століття, твори письменника? (Поки люди мріють, сподіваються, вони завжди будуть читати Гріна, щоб не втратити романтики душі, щоб життя стало кращим, добрішим)
Музична пауза
Виконання творчих завдань
1. Складіть сенкан на тему” Ассоль”.
2. Складіть вірш „Я – мрія”.
3. Складіть „1 – слів’я „ на тему: „Мрія”.
4. Складіть міні – порадник тим, хто хоче досягти своєї мети
- Тож учіться у Ассоль і Грея долати труднощі нелегкого життя, наполегливо йдіть до здійснення своєї мрії. І для того, щоб у житті кожного з вас з'явилися пурпурові вітрила, треба не забувати головного, що дива потрібно робити своїми руками.
Дружина Гріна Ніна Миколаївна, коли письменник тяжко захворів, продала найціннішу реліквію - золотий годинник, подарований їй чоловіком, і на ці гроші купила невеличкий будиночок у Старому Криму. Тут їм було тихо, затишно, спокійно. Бог послав нарешті Олександру Гріну коротку мить щастя, про яке він марив у своїх творах. І це чудо створене руками його дружини Ніни Миколаївни.
Щорічно в день весілля Грін присвячував своїй дружині невеличкий вірш. Востаннє він зробив це 7 березня 1932 року.
Я хворий, лежу і пишу, а вона
Весь час підглядати підходить,
Я хворий, пишу, та кохання трива –
Воно олівець цей водить...
3. Прийом «Закінчи речення»
Сьогодні на уроці я..
• замислився над...;
• дізнався про...;
• зробив висновки... .
V. Заключне слово вчителя
- Урок добігає кінця, а наша подорож триває — подорож життям. У кожного свій корабель, своя дорога в житті, але вітрила нехай будуть пурпурові, а вітер попутний.
Хочете бути щасливими — мрійте і творіть свою долю власними руками. Нехай у ваших очах і думках буде усе найкраще, що притаманне людині.
Учіться вірити, хоча це і не просто. Вчіться цьому у Гріна та у його героїв. Не поспішайте розлучитися з вірою в диво, і тоді ви обов'язково зустрінете свої пурпурові вітрила.
Не привикайте к чудесам!
Дивитесь им, дивитесь!
Не привикайте к небесам,
Глазами к ним тянитесь.
Приглядывайтесь к облакам,
Прислушивайтесь к птицам,
Прикладывайтесь к родникам,
Ничто не повторится.
За мигом миг, за шагом шаг
Впадайте в изумленье,
Все будет так и все не так
Через одно мгновенье. ( В.Шефнер)
1.Написати міні-твір «Що значить творити диво своїми руками?»
2. Підготуватися до контрольної роботи.