Поезія «Розкажи, розкажи мені, поле...», прочитана на одній із «субот» Коцюбинського, вразила відомого письменника глибиною розкриття теми, емоційністю, оригінальними поетичними параметрами. Коцюбинський не помилився: Тичина став поетом, яким Україна пишається перед світом. Оригінальний стиль, щирість інтонацій, дивовижна образність його поезій кличуть нас у світ, де панує гармонія і краса. Живий голос Павла Тичини 1955 р.
Вірш «Арфами, арфами...» нагадує нам, що його автор був професійним диригентом. У ритмомелодійному плані поезія - звучання хору або ж оркестру. Сучасний дослідник Г. Клочек писав: «Арфами...» - ніби рука музиканта двічі плавно торкнулась струн, і вони обізвались далеким, тремтливим, ледь чутним звучанням. А потім швидкий темп: Золотими, голосними обізвалися гаї Самодзвонними...
Рік створення: 1914. Збірка: «Сонячні кларнети». Напрям: модернізм. Течія: поєднання різних стильових тенденцій символізму, неоромантизму, експресіонізму, імпресіонізму; «кларнетизм». Рід: лірика. Жанр: вірш. Тематичний різновид: інтимно-громадянська лірика. Тема: переживання людиною приходу весни.Ідея: возвеличення весни як символу життя, краси й змін; оспівування кохання; передчуття великих, прекрасних змін у житті. Мотиви: «весна»; «гармонія й краса природи»; «передчуття бою-змін»; «кохання». Паспорт твору
Образи: людей: ліричний герой, який насолоджується приходом весни, кохання й відчуттям бою (змін у житті, нового життя); уявна кохана; природи: весна, квіти, струмочки, жайворон, ниви; предметів і явищ: думи, кораблі, бій, колос вій, сміх, плач. Символічні образи: весна (символ оновлення життя, кохання, змін); бій (символ життєвих змагань). Система віршування: своєрідне тичинівське ритмізоване віршування. Віршовий розмір: невизначуваний (дактиль із хореєм). Строфа: своєрідна строфічна будова. Римування: своєрідне, ледь простежуване. Паспорт твору
Це - струнка юнка в розкішній світлій сукні, оздобленій витканими ніжними квітковими узорами. Її золотисто-пшеничне волосся уквітчане вінком. На лебединій шиї різнобарвна гірлянда. Юне обличчя смутне і мудре, тонкі руки підтримують троянди, які падають, потопають у темно-зеленому трав'яному килимі.
Епітети: весна запашна, бій вогневий, арфами самодзвонними;Метафори: йде весна запашна, арфами обізвалися гаї, ой одкрий колос вій;Порівняння: думами, думами, наче море кораблями; поточки, як дзвіночки, жайворон, як золотий: квітами-перлами;Асонанс: літери о, а (створюють широту, лунність, розложистість);Алітерація: л, м, н, в, р ( дає можливості чергуватися ніжності з рішучістю);Рефрени: йде весна запашна, квітами-перлами закосичена; сміх буде, плач буде перламутровий;
Рефрени: йде весна запашна, квітами-перлами закосичена; сміх буде, плач буде перламутровий;Інверсія: Арфами, арфами- золотими, голосними обізвалися гаї;Антитеза: сміх буде, плач буде. Символіка : кораблі – мандри, море – безмежжя, бій вогневий – передчуття боротьби; блакитний колір – легкість, далечінь; вогневий (червоний) – хвилювання; золотий – багатство, радість, життя.
Авторські неологізми: самодзвонними, ніжнотонними;Пестливі слова: поточки, дзвіночки;Риторичні оклики: Буде бій!, вогневий!, ой одкрий колос вій!;Поєднання ознак різних стилів: експресіонізму (посилена увага до природи, все в ній є нерозривною цілістю), імпресіонізму (увага до кольорів, звуків), символізму (використання символів), неоромантизму (ліричний герой – мужня особистість, що прагне змін, пригод).
Поезія «Ви знаєте, як липа шелестить...» належить до жанру лірики. Це своєрідна форма художнього пізнання людської душі, пейзаж-паралелізм, що нагадує фольклорні зразки, де картини природи пов'язуються з душевними настроями, а події людського життя часто замальовуються як певна паралель до явищ природи.
Ось і в цій поезії єдність пейзажного образу і ліричного настрою відчутна дуже сильно. Духовна спорідненість ліричного героя зі світом природи передається всією силою барв, мелодій, голосів рідної землі. Картини природи і людські почуття чергуються: Ви знаєте, як липа шелестить У місячні весняні ночі? — Пейзажний етюд Кохана спить, кохана спить, Піди збуди, цілуй їй очі. — Переживання ліричного героя Кохана спить... 02.40
Такий паралелізм збуджує в читачів роздуми і переживання. Риторичні запитання («Ви знаєте, як липа шелестить у місячні весняні ночі?», «Ви знаєте, як сплять старі гаї»);риторичні окличні речення («А солов'ї!... Та ви вже знаєте, як сплять гаї!») привертають увагу до краси весняної ночі, готують слухача до сприйняття наступної картини. Вражають інтонації цього твору, ніжність, мелодика слова, чаруюча принадність пейзажних картин незрівнянної української ночі.
Композиція картини цікава. Квіти на полотні зібрані купками: угорі — пишні троянди на фоні білої березової кори, нижче — гордий червоний мак, ближче до глядача — буйні жоржини і ніжно-рожеві мальви. Праворуч з розмаїття зеленого тягнеться кущ оранжевої лілії і виглядає красолька. Майстерно виписані паничі, що в'ються вгору по березі, ввібравши темінь в чорну синь своїх великих очей.
Місячне проміння сипле й заливає стовбури білокорих берізок синяво-молочним сріблом, огортає легким серпанком дивні квіти невидимими пасмами, ніби сріблястими прозорими намітками, вкриває лілії, жоржини, маки, троянди, мальви, красольку. Тональні градації доведені художницею до віртуозності. Ми відчуваємо, що стовбури беріз і квіти, огорнуті вечірнім молочним туманом, зволожені. Листя мальв тримає тепло дрібнесенькими ворсиночками, а красолька холодніє росянистим нальотом вологи.
Усі ми по-різному сприймаємо й оцінюємо людей, природу, запахи, звуки... Особливістю талановитого митця є те, що він гостріше, а тому й своєрідніше сприймає навколишній світ. І ця його своєрідність визначає самобутність твореного ним художнього світу. Він «заселяє» твір людьми, надає йому свою кольористику, насичує його своєю емоційною атмосферою...
Рід: лірика. Жанр: вірш. Тематичний різновид: інтимно-пейзажна лірика. Тема: кохання; природа.Ідея: оспівування краси ночі, напоєної любов’ю. Мотиви: «кохання як неминуща цінність»; «краса природи». Образи: таодей: ліричний герой; уявний співрозмовник, кохана; природи: липа, гаї, тумани, місяць, зорі, солові; предметів і явищ: шелест, ніч, весна, сон, поцілунок, очі. Паспорт твору
Композиція (зміст): ліричний герой захоплено розказує про весняні ночі кохання, звертаючись до уявних співрозмовників. Система віршування: силабо-тонічна. Віршовий розмір: нерівностопний ямб. Строфа: нестрофічна будова. Римування: непостійне з ознаками паралельного. Художні засоби виразності: епітет, персоніфікація, метонімія, риторичне питання, звертання, оклик; паралелізм (природа/людина). Паспорт твору
IПробіг зайчик. Дивиться —Світанок!Сидить, грається,Ромашкам очі розтулює. А на сході небо пахне. Півні чорний плащ ночіВогняними нитками сточують.— Сонце —Пробіг зайчик. IIВипив доброго вина. Залізний день. Розцвітайте, луги! —: я йду — день —Пасітесь, отари! —: до своєї любої — день —Колисково, колоски!: удень. Випив доброго вина. Залізний день. IIIКоливалося флейтами. Там, де сонце зайшло. Навшпиньках підійшов вечір. Засвітив зорі,Прослав на травах туманиІ, на вуста поклавши палець, —Ліг. Коливалося флейтами. Там, де сонце зайшло. IVУкрийте мене, укрийте: Я — ніч, стара,Нездужаю. Одвіку в снах. Мій чорний шлях. Покладіть отут м'яти,Та хай тополя шелестить. Укрийте мене, укрийте: Я — ніч, стара,Нездужаю.1917
У III частині поезії Павло Тичина змальовує картину тихого літнього вечора. Як і в попередніх мініатюрах, він робить це не засобами прямого зображення деталей, а за допомогою оригінальних метафор і асоціацій, які вони викликають, уникаючи штучності, шаблонності й банальності. Метафори «навшпиньках підійшов вечір», «засвітив зорі», «прослав на травах тумани», «на вуста поклавши палець, ліг», кільце «наливалося флейтами там, де сонце зайшло», допомагають митцеві досягти більшої точності й образності в передачі прекрасної гармонії звуків і барв літнього вечора.