Добірка практичних завдань і вправ «Щоденні 5» «Робота зі словами» (1 клас)

Про матеріал
Збірник містить практичний матеріал створений за вимогами Типових освітніх програм для початкових класів НУШ. Завдання розроблено за методикою «Щоденні 5» «Робота зі словами». Мета роботи. За допомогою карток «Робота зі словами» підвищити ефективність засвоєння матеріалу, мотивувати учнів, зробити урок або самостійну роботу учня цікавою, активною, продуктивною.
Перегляд файлу

image

 

 

                                                                                       Київ - 2022                                        

Донєва  Лариса  Миколаївна

Дата народження: 1 вересня 1968 року.

image

Освіта: повна вища,  Київський університет імені Бориса Грінченка, 

image

2

 

 

 

image

image

3

Анотація

      Посібник укладений для вчителів початкових класів, які працюють в Новій Українській Школі. 

Збірник містить практичний матеріал створений за вимогами Типових освітніх програм для початкових класів НУШ. Завдання розроблено за методикою «Щоденні 5» «Робота зі словами».  

Розроблені завдання можна використовувати на уроках, в позаурочний час, за індивідуальної потреби як матеріал для самостійної, парної роботи, а також при закріпленні та систематизації знань учнів. Бланки з роботами можна віддавати учням, збирати в теку або вкладати в учнівське портфоліо.

imageimageЦе дасть змогу спостерігати особистісне зростання кожної дитини. Актуальність роботи. В умовах Нової Української Школи перед учителем початкової школи постало завдання розвинути ключові компетентності здобувачів освіти, структурувати їхні знання, погляди, ціннісні орієнтири, щоб кожен у майбутньому мав можливість успішно самореалізуватися. Саме початкова ланка є основою для формування особистості, яка творчо та критично мислитиме, самостійно розв’язуватиме проблеми, буде здатною до життя в суспільстві, прагнутиме до самовдосконалення і вчитиметься протягом життя. [2 с.12]

     Розвиток всебічної особистості здійснюється за допомогою різних методів та технологій навчання. Однією з таких є педагогічна методика «Щоденні 5». «Daily 5» спрямована на розвиток читацьких умінь та навичок, прищеплення любові до читання, розширення словникового запасу, а її метою є навчити учнів самостійності (так звані 10 кроків до самостійності). Принципами технології є довіра і повага, спільна діяльність, а також відповідальність.

Мета роботи.  За допомогою карток «Робота зі словом» підвищити  ефективність засвоєння матеріалу, мотивувати учнів, зробити урок або самостійну роботу  учня  цікавою,  активною,  продуктивною.      

 

4

4

ЗМІСТ

image

Вступ…………………………………………………………… 6

image

 

 

5

Вступ

Збірник містить практичний матеріал з навчання грамоти, який створений за вимогами Типових освітніх програм з української мови для учнів 1-4 класів. Завдання розроблено за методикою «Щоденні 5», яка сприяє розвитку самостійності, креативності, умінню мислити нестандартно. 

imageМетодику «Щоденні 5» використовують для розвитку читацьких умінь та навичок, прищеплення любові до читання, збагачення словникового запасу, для навчання дітей бути самостійними під час читання й письма, щоб учитель мав можливість працювати з учнями індивідуально та в малих групах, відповідно до учнівських потреб. Вправи  надзвичайно різноманітні, вони збільшують мотивацію та інтелектуальну зайнятість учнів, забезпечують диференційований підхід до кожного учня, згуртовують дитячий колектив, сприяють розвитку навичок спілкування, логічного мислення молодших школярів, їхньої творчої уяви, самостійності, формуванню всебічно розвиненої особистості громадянина і патріота, здатного до інновацій.

image***

    Щоденні 5 (Daily 5) — педагогічна технологія навчання читанню та письму, яку розробили Гейл Боші та Джоан Мозер. Ключова мета «Щоденних 5» — навчити учнів самостійності. Діти включаються в щоденну роботу, що виконують упродовж дня і виконуючи нескладні завдання відпрацьовують нові вміння та знання.

   Дана технологія складається з таких предметів: читання і мовлення. Читання – це процес вдумливого усвідомлення тексту як процес взаємодії автора тексту та читача. Мовлення – це вміння вільно викладати власні думки усно та письмово.

До головних принципів та переконань цієї технології можна віднести наступні:

-         довіра та повага;

-         спільність;

-         вибір;

6

-         відповідальність;

-         дослідження інтелекту;

-         переходи як відпочинок для інтелекту та тіла; - 10 кроків до самостійності.

  На цю роботу учням щоденно відводиться 20 хвилин, протягом яких треба виконати певну кількість завдань: 

-         читання для себе (6-10 хвилин);

-         читання для когось (5-7 хвилин);

-         слухання (2-4 хвилини); - робота зі словами (2-4 хвилини); - письмо для себе. (7-10 хвилин).

image«Щоденні 5» можна впроваджувати на уроці та протягом   навчального дня. Аби запровадити цю систему, не треба захмарних зусиль чи витрат часу. Головне – правильно організувати навчальний процес і знати, навіщо це потрібно.

image Система має унікальний та важливий елемент, який відрізняє від інших навчальних систем – це «10 кроків щоб навчати та навчитись самостійності»:

           Крок 1. Визнач, чого потрібно навчити.

      Крок 2. Постав ціль та створи атмосферу терміновост.і        Крок 3. Записуй бажані моделі поведінки на «Я-схему».

           Крок 4. Змоделюй найбільш бажану поведінку.

             Крок 5. Змоделюй найменш бажану поведінку, тоді найбільш бажану.

            Крок 6. Розмісти учнів по класу.

            Крок 7. Тренуй та формуй витривалість.

            Крок 8. Не заважай.

 Крок 9. Використовуй  тихий  сигнал,  щоб  скликати  учнів  до початкового місця   збору

           Крок 10. Проведи групове опитування, запитай: «Як все пройшло?»

   Також важливим компонентом системи «Щоденні 5» є створення у класі

«Я-схем» із моделями бажаної поведінки. «Я-схеми»  зберігатимуться

7

7


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

протягом  року та даватимуть  можливість  постійно повертатися до них, коли необхідно повторити певні моделі поведінки,  коли у клас приходять нові учні. «Я-схеми» повинні бути створені на постійній поверхні, а саме: стенд з папером, дошка  тощо.

Наприклад,  реалізувати використання методичної системи   «Щоденні 5» протягом дня можна таким чином.

 

 

 

Понеділок

Час, хв

1. Українська мова

45

Ранкове коло

10

Щоденник вражень

5

image

10

Раунд І Щоденних 5

1.    Вибір діяльностей, матеріалів, партнерів. Пауза для мозку і тіла.

2.    Учні самостійно працюють з обраними діяльностями.

Учитель працює з малою групою чи індивідуально.

3.    Прибирання матеріалів, пауза для мозку і тіла.

15

Спільна підсумкова зустріч

5

Перерва

10

2. Математика

45

Пояснення вчителя

10

Спільна підсумкова зустріч

5

8

 

 

 

 

 

 

  Робота зі словами. Слухання. Перерва (перекус + прогулянка)

30

 

 

3.Літературне читання

45

 

 

Пояснення вчителя

10

 

 

Читання для когось. Спільна підсумкова зустріч.

10

 

 

Раунд ІІ Щоденних 5

1.        Вибір діяльностей, матеріалів, партнерів, пауза для мозку і тіла.

2.        Учні самостійно працюють з обраними діяльностями.

Учитель працює з малою групою чи індивідуально.

3.        Прибирання матеріалів, пауза для мозку і тіла.

25

 

 

4. Природознавство

45

 

 

Пояснення вчителя

10

 

 

Читання для себе. Письмо для себе.

10

 

      

image     Упродовж дня діти працюють у групах. Кожна група виконує завдання, заплановане вчителем чи обране учнем, протягом відведеного часу. Для різних видів діяльності у класі є свої «зони» (наприклад, парти стоять по 4, кожна група  має своє завдання  і матеріали  необхідні для  його  виконання, які знаходяться  на  партах). Під час перерв діти здійснюють переходи, що дає можливість для фізичного та інтелектуального відпочинку.

imageЗапроваджуючи «Щоденні 5», важливо розпочинати з діяльності «Читання про себе». Навчити учнів читати про себе — це перший компонент стратегії та основа для розвитку самостійних читачів.  Перші тижні навчання задають тон для усього подальшого навчального року.  

Розглянемо    детальніше    кожен    із     компонентів   ротаційної     моделі 

«Щоденні 5». 

 

9

image

Компонент 1. ЧИТАННЯ ДЛЯ СЕБЕ

image

10

кожного мініуроку педагог запитує: «Хто хоче прочитати вголос те, що написав?» Завжди  з'являється  багато  бажаючих.

imageДо речі, у кожному класі є діти, які спочатку тільки малюють. І вчитель  imageпропонує  підписати  відразу  малюнки,  щоб  діти не  забули,  що  хотіли 

11

image

 

image

 

12

Компонент 4. ЧИТАННЯ ДЛЯ КОГОСЬ

 Під час виконання цієї діяльності учні об’єднуються у пари за інтересами або за обраним твором. Такий вид діяльності спонукає дітей вчитися співпрацювати,  слухати один одного, виконувати завдання в парі, ставити запитання за змістом прочитаного та аналізувати опрацьований твір. 

image«Читання для когось» можна розпочати з невеликого за обсягом твору, що займає менше часу для читання, щоб учні могли звикнути до такого виду діяльності, а в процесі роботи збільшувати тексти за обсягом. Коли учні оберуть твір для читання, пропонують форму для роботи. Діти можуть читати по 1 чи 2 речення,  по абзацу.

 Якщо це учні 3–4 класів, можна навіть по декілька абзаців, а також по сторінці, але учні роблять вибір самостійно. Вчитель не повинен нав’язувати їм свої бажання. Після завершення читання в парах учні розпочинають роботу над  виконанням  завдань,  які  спрямовані  на перевірку  прочитаного. 

imageУчитель і учні повинні пам’ятати, що діти працюють злагоджено в парі; після обрання твору одразу розпочинають роботу; учні читають по черзі; весь відведений час працюють на одному місці; діти допомагають один одному зрозуміти прочитане, ставлячи запитання за змістом твору; виконують завдання, після опрацювання твору.

 Під час «Читання для когось» учні вчаться слухати один одного, тобто забезпечується вид мовленнєвої діяльності – аудіювання.

ЧИТАННЯ ДЛЯ КОГОСЬ

Самооцінювання і взаємооцінювання

Ми гарно і дружно працюємо разом. 

Ми одразу починаємо працювати. 

Наші очі дивляться в книгу.

Ми читаємо по черзі (абзац чи сторінку).

Під час читання ми залишаємось на одному місці.

Ми контролюємо свій голос під час читання. 

Ми допомагаємо один одному зрозуміти прочитане.

МИ ЧИТАЄМО ВЕСЬ ВІДВЕДЕНИЙ ЧАС!

 

 

13

Компонент 5. СЛУХАННЯ

 На цьому етапі вчитель готує для учнів аудіозаписи, які вони обирають і слухають, або учень може самостійно обрати файли для слухання, використовуючи відповідні гаджети. На сьогоднішній день є дуже багато інтернет-джерел з аудіозаписами літературних творів.

 Після завершення «Слухання» учні розпочинають роботу над виконанням завдань, які спрямовані на перевірку прослуханого. 

Під час «Слухання» учні вчаться тривалий час сприймати інформацію, не відволікаючись, випрацьовувати витримку, обмінюватися думками щодо прослуханого твору, аналізувати почуте. 

imageimageТехнологія «Щоденні 5»  у початкові школі України може слугувати важливим чинником модернізації початкової освіти в Україні. Адже розвиток освіти в Україні має відбуватися за допомогою впровадження інноваційних технологій, що мали високі результати в процесі їх використання за кордоном. Також «Щоденні 5» допомагають організувати роботу в класі на засадах особистісно–орієнтованої моделі освіти та педагогіки партнерства, яка зазначена в Концепції НУШ. У рамках цієї моделі школа максимально враховує права дитини, її здібності, потреби та інтереси, на практиці реалізує принцип дитиноцентризму. Педагогічна технологія сприяє тому, щоб кожен учень був грамотним, багато та вдумливо читав. У результаті всі діти покращують навички читання та письма, розвивають самостійність та відповідальність.

СЛУХАННЯ

Самооцінювання

Я спокійно беру всі необхідні матеріали.

Я одразу починаю працювати.

Я весь час залишаюсь на одному місці.

Я використовую стратегії та прийоми  для розуміння почутого.

Я використовую лише ті засоби і записи, які рекомендує учитель.

Я ПРАЦЮЮ ВЕСЬ ВІДВЕДЕНИЙ ЧАС!

Я прибираю всі матеріали на місце. 

 

14


 

 

 

image

image

 

 

image

image

16

image

image 

 

18

image

image

20

image


image

image

image


image

image

 

25

image

image

 

27

image


image

image

image

image


 

image

 

32

image

33

image

34

33

image

35


image

image

image

image

37

image

image

 

39

image

image

image

41

image 

 

image

43

image

 

image

 

image


image

image

image


image

50

image

 

 

image

 

image

image

 


image

image

1.   Одинадцять кількісний числівник, наступне число після десяти.

 

image

 

57

1.   Чотирнадцять кількісний числівник, наступне число після тринадцяти.

 

image


1.  Посередині означає місце між двома предметами або двома частинами одного цілого.

 

image

 

 

image

image 

 

61


Висновки. Згідно з Концепцією НУШ, Державним стандартом початкової загальної освіти, навчальними програмами сучасним учителям  необхідно використовувати такі методи і прийоми, які б сприяли активації пізнавальної, емоційно-чуттєвої сфери учнів, залученню їх до діалогічної взаємодії з текстом, самовираження у творчій діяльності.[1 с.3-4],[3 с.5-6],

image      Використання у щоденній роботі технології Daily 5 допомагає виробити у дітей уміння самостійно працювати, приймати рішення, висловлювати і аргументувати свої думки. Самостійна діяльність здобувачів освіти стимулює потребу в оцінці власних сил і пошуку взаємодії з учителями задля консультації, підтримки, допомоги. Це забезпечує для вчителя можливість приділяти більше часу тим учням, які потребують уваги; виявити, як учні працюють у групах, комунікують, аналізують опрацьований матеріал тощо.

image         Отже, систему «Щоденні 5» розроблено для того, щоб навчати учнів самостійності та витривалості протягом роботи над 5 кроками; щоб школярі могли бути повністю заглиблені у вдумливому читанні та творчому, індивідуальному письмі протягом тривалого проміжку часу.

 Вправи системи «Щоденні 5» є достатньо різноманітними, що збільшує мотивацію та інтелектуальну зайнятість учнів, сприяє розвитку та формуванню мовної особистості школярів.

 

 

 

 

 

 

 

62

Використані інтернет-ресурси:

1.   «Державний стандарт початкової загальної освіти» [Електронний ресурс] / 2016. Режим доступу до ресурсу: http://mon.gov.ua.

2.   Концепція «Нова українська школа» [Електронний ресурс] /

3.   Інформаційний збірник МОН України. – 2016. - Режим доступу до ресурсу: http://mon.gov.ua.

4.   https://edera.gitbook.io/glossary/integraciya/daily_5

5.   https://www.slideshare.net/ssuseraa016a/5-76446991

6.   https://naurok.com.ua/prezentaciya-schodenni-p-yat-53533.html

7.   http://svitlanagalata.blogspot.com/2017/04/5.html

 

8.   https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/08/Integrovane-navchannja-r1.doc

9.   http://raiosvita.mk.ua/wp-

content/uploads/2019/11/%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0

%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96-

image%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3

%D1%96%D1%97-

%D0%A9%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%96-5-

%D1%82%D0%B0-

%D0%A9%D0%BE%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%96-3.docx

10.             https://richanskazos.com.ua/na-dopomohu-uchytelyu-novoji-ukrajinskojishkoly/

11.             imagehttps://naurok.com.ua/tehnologiya-schodenni-5-yak-zasib-formuvannyamovno-osobistosti-molodshogo-shkolyara-na-urokah-ukra-nsko-movi191656.html

 

 

63

pdf
Додано
22 листопада 2022
Переглядів
3237
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку