МАЙСТЕР-КЛАС
ТЕМА. Ментальні карти: технології креативності. Застосування
ментальних карт на уроках зарубіжної літератури
МЕТА: розповісти про технологію роботи з інформацією, заснованою на асоціативних зв’язках. Познайомити зі своїм
досвідом застосування технології на уроках зарубіжної літератури, шляхом прямого і коментованого показу послідовності дій, методів, прийомів і форм педагогічної діяльності. Відпрацювати спільно з «учнями» методичні підходи і прийоми вирішення поставленої в програмі майстер-класу проблеми.
МЕТОДИЧНІ ЗАДАЧІ ДЛЯ «МАЙСТРА»:
МЕТОДИЧНІ ЗАДАЧІ ДЛЯ «УЧНІВ»:
ОБЛАДНАННЯ:
роздавальний матеріал, ватман, кольорові олівці, фломастери, конверти з підказками, капелюх з квитками.
УСТАТКУВАННЯ:
ноутбук, мультимедійний проектор, екран, слайд-фільм заняття, створений на основі програми Power Point з пакета Microsoft Office.
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: Лекційно-практичне заняття
ХІД МАЙСТЕР-КЛАСУ
СЛАЙД 1
І. ПІДГОТОВЧО-ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
1. Вступне слово Майстра (на фоні відео «Осінь»)
Через поле, ліс і сад,
Веде осінь Листопад.
У тумановім серпанку:
Українцям зичу щиро:
Волі, долі, щастя й миру!
Єдності, порозуміння
І з небес благословіння.
В кожен дім, родину, хату,
Сміху і тепла багато.
Мрії ваші щоб збувались,
Роду свого не цурались.
Лад самі давали всюди.
Вітаю вас на зустрічі, яка присвячена обміну досвідом педагогічної майстерності. Бажаю нам плідної праці.
СЛАЙД 2
Моє педагогічне кредо:
Для того, щоб навчати інших, треба вчитися самому, щоб виховувати інших, треба починати з себе, щоб розвивати інших, самому потрібно постійно розвиватися.
СЛАЙД 3
Працюю над проблемою:
Розвиток критичного та творчого мислення учнів шляхом упровадження сучасних технологій.
З уроку починається навчально-виховний процес, уроком він і закінчується. Усе інше в школі відіграє хоча й важливу, але допоміжну роль, доповнюючи й розвиваючи все те, що закладається на уроках.
В процесі бурхливого розвитку освіти, у ході запровадження компетентнісно орієнтованого навчання виникає потреба по-новому подивитися на сучасний урок, на його структуру, форми, технології проведення. Такий урок уже не можна уявити без сучасних технологій.
Кожен учитель шукає стежки до душ дітей, щоб завоювати в них довіру й викликати інтерес до оволодіння знаннями й виховання в собі найкращих людських рис. Немає неталановитих дітей. Моє завдання: допомогти учню знайти свій шлях, свою власну позицію.
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу й чую, я трохи пам'ятаю.
Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти.
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю,
я набуваю знань і навичок.
Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
СЛАЙД №4
ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА
1. Оголошення теми і мети майстер-класу
Тему нашого майстер-класу пропоную зчитати з Q-коду.
Мета нашого майстер-класу: познайомитися з основними ідеями технології; набути практичного досвіду використання цієї технології; намітити шляхи використання їх у власній педагогічній діяльності.
2. Презентація педагогічного досвіду майстра
ОСНОВНІ ІДЕЇ ТЕХНОЛОГІЇ
За умовами проведення майстер-класу я хочу стисло представити основні ідеї технології, про яку йдеться.
Сьогодні ми поговоримо про технологію як спосіб організації процесу творчого мислення за допомогою схем, заснованих на асоціативних зв’язках.
СЛАЙД 5
Ментальні карти – унікальна технологія роботи з інформацією, спосіб зображення процесу загального системного мислення за допомогою схем.
СЛАЙД 6
Ментальні карти; Карти розуму; Інтелект-карти; Карти пам'яті; Mind Maps.
СЛАЙД 7
Це унікальна технологія роботи з інформацією, заснована на асоціативних зв’язках. Автор методу Тоні Бюзен.
СЛАЙД 8
При складанні карт працюють обидві півкулі головного мозку. Ліва, яка відповідає за логіку, і права, яка відповідає за образи. Так зв’язується робота обох півкуль: від асоціації до логіки і навпаки. В цьому і є переваги складання ментальних карт.
СЛАЙД 9
Навіщо використовувати ментальні карти.
СЛАЙД 10
При створенні інтелект карти варто враховувати…
СЛАЙД 11 Загальні правила створення ментальних карт.
Демонстрація на фліпчарті елементів побудови ментальної карти.
СЛАЙД 12
Використовуючи інтелект карти, ви можете…
ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА
Пропоную і вам проявити творчість у складанні ментальних карт.
СЛАЙД 13
Наше засідання я хочу продовжити у вигляді подорожі, а подорожувати ми будемо потягом під назвою «Сучасний урок». Я пропоную вам обрати свій вагончик за кольором квитка. Підійдіть, будь ласка, до мене і витягніть з чарівного капелюха свій квиток.
(Поділ учасників майстер-класу на групи)
На ваших квитках вказано країну, до якої ви будете подорожувати. Оголосіть, будь ласка, її назву (на квитках було зазначено такі країни: США, Англія, Росія, Греція).
На столах є предмети, які будуть необхідні під час нашої подорожі для вашої плідної праці.
СЛАЙД 14
ДЕВІЗОМ нашого заняття будуть слова:
Я – ВЧИТЕЛЬ.
Я – ОСОБИСТІСТЬ ТВОРЧА.
Я ДУМАЮ, ЗАМИСЛЮЮСЯ,
Я АНАЛІЗУЮ, ВИСЛОВЛЮЮ СВОЇ СУДЖЕННЯ.
Я ХОЧУ БІЛЬШЕ ЗНАТИ.
СЛАЙД 15
Отож, пригадаємо правила роботи в групах.
Розпочинаємо нашу роботу. Візьміть конверт під №1 і з фрагментів, які в ньому знаходяться, складіть пазл. Назвіть прізвище письменника, представника вашої країни, з твором якого ви будете працювати (М. Твен «Пригоди Тома Сойєра», Р.Л. Стівенсон «Острів скарбів», О. Грін «Пурпурові вітрила», Гомер «Іліада»)
СЛАЙД 16 (складається пазл)
На ваших зразках вже є певні розгалуження під номерами. Пропоную розпочати роботу з першої гілки. Це гілка «Відомості про письменника». Відкрийте конверт №2. В ньому є підказки. Утворіть тонші гілки з написами, використовуючи ці підказки (Наприклад: О.Грін – Грінландія, мрійник, фантазер). Доповніть їх власними висловлюваннями (Наприклад: О.С. Гриневський, Феодосія, захоплення морем тощо).
(представлення роботи)
РЕЛАКС-ПАУЗА
СЛАЙД 17
РУХАНКА «ІПОДРОМ»
Продовжимо роботу з наступною гілкою. Візьміть конверт під №3 і заповніть гілку під номером 2 «Герої твору» за алгоритмом попередньої (наприклад: М. Твен – Том, тітонька Поллі, суддя Тетчер). Доповнення учасників майстер-класу: Гек, Беккі, індіанець Джо та інші.
(представлення роботи)
Кожна гілка позначена ключовим словом, отож наступна гілка «Тематика твору». Візьміть конверт під №4. (Наприклад: «Острів скарбів» - розповідь про подорож за скарбами). Доповнення учасників майстер-класу: розповідь про поведінку доктора Лівсі, мужність капітана Смолетта, роль в подіях Сільвера тощо).
СЛАЙД 18 (представлення роботи)
Працюємо далі. Конверт під № 5, гілка №4 «Проблематика» (заповнюється за попередніми зразками).
(представлення роботи)
Наступний конверт під №6. Приєднайте підказки та свої доповнення до ключового слова «Елементи сюжету».
А тепер презентуйте вашу ментальну карту повністю.
СЛАЙД 19 (презентація карт)
СЛАЙД 20
СЛАЙД 21
СЛАЙД 22
СЛАЙД 23
СЛАЙД 24
ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО МАЙСТРА
У мене залишилися тільки приємні враження від співпраці з вами. Сподіваюсь, запропоновану мною технологію, ви будете використовувати і у себе на уроках.
Працювали на майстер-класі всі активно та творчо. Візьміть на згадку коло самооцінки, впишіть на червоному фоні своє ім’я. Визначтеся з сектором, обов’язково прочитайте коментар до Вашого вибору зі зворотного боку кола, який відповідатиме зазначеній цифрі.
Маю надію, що ви отримали задоволення від нашого спілкування. Хочу побажати усім родинного затишку, міцного здоров’я та вдячних учнів.
Дякую за співпрацю і бажаю вам творчих успіхів!
А зараз пропоную перейти до другої частини нашого
майстер-класу і попрацювати з комп’ютерами: створити
електронну ментальну карту в програмі «xMind» (сайт для
скачування – www.xmind.net)