ТЕМА. Розвиток критичного мислення учнів у процесі навчання
МЕТА: розповісти про можливості технології розвитку критичного мислення (ТРКМ) в організації активної й ефективної діяльності учнів під час навчального процесу. Познайомити зі своїм
досвідом застосування технології РКМ шляхом прямого і коментованого показу послідовності дій, методів, прийомів і форм педагогічної діяльності. Відпрацювати спільно з «учнями» методичні підходи і прийоми вирішення поставленої в програмі майстер-класу проблеми. Провести рефлексію власної професійної майстерності учасниками майстер- класу.
МЕТОДИЧНІ ЗАДАЧІ ДЛЯ «МАЙСТРА»:
– актуалізувати й узагальнити наявні в учасників знання з даного питання, стимулювати їх інтелектуальний і творчий потенціал;
– викликати стійкий інтерес до теми майстер-класу, спонукати учасників до активної роботи на занятті;
– сприяти формуванню в кожного з учасників власних позитивних внутрішніх установок на використання елементів технології РКМ у власній педагогічній діяльності; – розвивати навички спілкуватися й роботи в групах.
МЕТОДИЧНІ ЗАДАЧІ ДЛЯ «УЧНІВ»:
– Познайомитися з технологією розвитку критичного мислення (ТРКМ); – Набути практичного досвіду використання деяких прийомів ТРКМ;
– Намітити шляхи використання ТРКМ у власній педагогічній діяльності.
ОБЛАДНАННЯ:
Роздавальний матеріал, різнокольорові паперові гусениці, метелики й дерево для вправи «Очікування». Устаткування: ноутбук, мультимедійний проектор, екран, слайд-фільм заняття, створений на основі програми Power Point з пакета Microsoft Office.
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ:
Лекційно-практичне заняття
ХІД МАЙСТЕР-КЛАСУ
І. ПІДГОТОВЧО-ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
1. Вступне слово Майстра
Доброго дня, шановні колеги! Я, Семенець Людмила Едуардівна, радо вітаю всіх, хто зібрався в цій аудиторії, на відкритому засіданні Школи педагогічної майстерності. Сьогодні нашу роботу ми проведемо у формі майстер-класу. Вже рік я працюю в межах обласного експерименту з теми «Розвиток критичного мислення учнів у процесі навчання». Тому наша робота буде присвячена впровадженню деяких форм організації навчального процесу за допомогою прийомів саме цієї технології.
Так як обов’язковим елементом технології розвитку критичного мислення є прийом «Очікувані результати», ми розпочнемо нашу роботу саме з нього. Крім того, працювати ми будемо з творами, які включені до навчальної програми 5-го класу. Тому, враховуючи вік дітей, проведемо його в ігровій формі.
2. Прийом «Очікування»
Давня народна мудрість говорить: «Якщо твої плани розраховані на рік – сій хліб, якщо на десятиліття – посади дерево». Мудрість має продовження. Та я оголошу його в кінці нашої зустрічі. А поки що представлю дерево знань, яке ми посадили, і попрошу написати ваші очікування на гусеничках, що лежать перед вами. Якщо ваші очікування підтвердяться, з ними відбудеться чудесна метаморфоза.
(запис очікувань)
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА
1. Оголошення теми і мети майстер-класу
А зараз дозвольте оголосити тему майстер-класу: «Розвиток критичного мислення учнів у
процесі навчання літературі».
Мета нашого майстер-класу: познайомитися з основними ідеями технології розвитку критичного мислення; набути практичного досвіду використання деяких прийомів цієї технології; намітити шляхи використання їх у власній педагогічній діяльності.
2. Презентація педагогічного досвіду майстра
ОСНОВНІ ІДЕЇ ТЕХНОЛОГІЇ
За умовами проведення майстер-класу я хочу стисло представити основні ідеї технології, про яку йдеться.
Розвиток критичного мислення – це сучасна освітня технологія, яка розроблена американськими спеціалістами з педагогіки та психології. Вона пройшла апробацію в школах Америки, Азії, 12-ти країнах Східної, Центральної Європи та СНД.
Основне поняття технології – критичне мислення. Це складний процес творчого
переосмислення інформації.
Технологія розвитку критичного мислення пропонує набір конкретних методичних прийомів, які спрямовані на постановку певної проблеми та її розв’язання.
Суть технології – відсутність категоричності та авторитарності з боку вчителя, надання
учневі можливості пізнати себе у процесі отримання знань.
Технологія розвитку критичного мислення розв’язує задачі:
– освітньої мотивації;
– інформаційної грамотності;
– культури письма;
– соціальної компетентності.
Технологія критичного мислення пропонує шість типів взаємозалежних уроків, які будуються за трьома стадіями або фазами, які називаються виклик, осмислення, рефлексія, і відповідають трьом етапам мислення людини. Кожна стадія має свою мету, а також набір характерних прийомів, які часто називають стратегіями.
ОСНОВНІ ПРИЙОМИ РОБОТИ, ЯКІ БУДУТЬ ДЕМОНСТРУВАТИСЯ СЛУХАЧАМ
Сьогодні я представлю для спільного опрацювання деякі прийоми стадії осмислення: «Зведена таблиця», «Карта персонажів», «Концептуальна таблиця», таблиця «Що? Де? Коли? Чому?», «Денотатний граф» та «SWOT-аналіз».
ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА
3. Проведення імітаційної гри
СТАДІЯ ВИКЛИКУ МАЙСТЕР.
Як уже було сказано, перший етап уроку в технології критичного мислення називається «ВИКЛИК» – це «створення мотиву до навчання». Його мета: актуалізувати й проаналізувати наявні в учнів знання з теми; пробудити інтерес, активізувати учня; структурувати наступний процес вивчення матеріалу.
1. Стратегія «Вірю-не вірю»
Сьогодні ми не ставили за мету розглядати стратегії цього етапу, але для створення цілісної картини й розуміння того, в якому напрямку буде розвиватися наша робота, хочу запитати:
- Чи вірите ви, що компаративістика – це порівняльне вивчення фольклору та національних літератур?
(за визначенням літературознавчого словника-довідника Р.Т. Гром'яка та Ю. І. Коваліва – так)
- Чи вірите ви, що компаративістика зародилася в ХХ столітті? (ні, в період античності) Чи вірите ви, що українські літературознавці ХІХ століття не займалися компаративістикою?
(Ні, особливо активними в цьому питанні були М. Драгоманов і І. Франко) Чи вірите ви, що в Радянському Союзі цей термін довгий час не вживався?
(так, вживався термін «порівняльне літературознавство»)
- Чи вірите ви, що програма світової літератури за новим Державним стандартом надає значної уваги компаративістиці?
(так, четверта змістова лінія літературного компонента Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти – компаративна)
СЛАЙД №12 МАЙСТЕР.
Отже, для активізації вашої уваги й актуалізації знань ми застосували прийом технології РКМ «Вірю-не вірю», який, я сподіваюсь, дав зрозуміти один із напрямків нашої роботи.
Компаративна лінія навчальної програми зі світової літератури забезпечує порівняння літературних творів, явищ і фактів, що належать до різних літератур, встановлення зв’язків поміж українською та зарубіжними літературами.
Компаративна лінія реалізована в програмі у рубриці «Елементи компаративістики» (ЕК).
Тому сьогодні я представлю для спільного опрацювання декілька прийомів технології розвитку критичного мислення, які дозволяють здійснювати порівняльний аналіз. Вони застосовуються на другій стадії уроку, яка називається «ОСМИСЛЕННЯ».
ІІ. СТАДІЯ ОСМИСЛЕННЯ
1. Прийом «Зведена таблиця»
МАЙСТЕР
ПОЯСНЕННЯ
В ході другого етапу уроку відбувається безпосередня робота учня з текстом. Для компаративного аналізу я хочу запропонувати прийом «Зведена таблиця».
Головною графою таблиці є «лінії порівняння», які повинні сформулювати самі учні. На першому етапі використання прийому можлива допомога вчителя при формулюванні ліній порівняння. Бажано, щоб їх було не менше трьох.
Робота з таблицею добре готує учнів до написання твору – порівняльної характеристики героїв, тому її доцільно використовувати на уроках розвитку мовлення. Для опрацювання цього прийому я хочу запропонувати японську народну казку «Іссумбосі, або Хлопчик-мізинчик» та українську народну казку «Хлопчик-Мізинчик».
Для прискорення роботи «лінії порівняння» ми сформулювали, але якщо ви віднайдете ще моменти, за якими можна зробити порівняння, додайте їх до таблиці.
ОПРАЦЮВАННЯ
Іссумбоссі, Хлопчик- мізинчик (японська казка) |
Лінії порівняння |
Хлопчик-мізинчик (українська казка) |
Малесенький на зріст, як мізинчик |
Походження імені |
Найменший у своїй родині, тому так і називають |
Батько та мати, у яких зовсім не було дітей, вони просили Бога, щоб той послав їм хоч малесенького хлопчика |
Родина |
Бідна родина, у якій було семеро дітей |
Добрий, розумний, працьовитий, кмітливий |
Риси характеру |
Сміливий, хитрий, винахідливий |
Захищає доньку вельможі від чудовиська у людській подобі |
Пригоди |
Заблукав у лісі, потрапив до змія-людоїда, не розгубився, зняв з нього чоботи-скороходи і повернувся додому |
ПЕРЕВІРКА
2. Прийом «Карта персонажів»
МАЙСТЕР ПОЯСНЕННЯ
Другий прийом, який я хочу представити – це «Карта персонажів». Прийом має вигляд графічного організатора, побудованого з геометричних фігур. Для того, щоб робота в класі з його побудови не займала багато часу, можна виготовити шаблони або від основних слів проводити стрілочки.
В колах учні записують ім’я персонажа, в трикутниках основні риси характеру, а в прямокутниках наводять приклади з тексту, які підтверджують риси характеру. Після виконаної роботи учні записують свої припущення щодо поведінки персонажів в одній із цих ситуацій:
- ці персонажі заблукали у лісі;
- вони знайшли дорогого собаку, що заблудився;
- вони потрапили під дощ, а в них одна парасолька.
Для опрацювання цього прийому пропоную використати казку братів Грімм «Пані Метелиця».
ПЕРЕВІРКА
МАЙСТЕР
Як варіант подібної роботи можна здійснювати порівняння з українською народною казкою
«Дідова дочка і бабина дочка».
3. Прийом «Концептуальна таблиця»
МАЙСТЕР
ПОЯСНЕННЯ
Хочу представити ще один прийом – це «Концептуальна таблиця». Прийом «Концептуальна таблиця» особливо корисний тоді, коли передбачається порівняння трьох і більше аспектів або питань. Таблиця будується так: по горизонталі розташовується те, що підлягає порівнянню, а по вертикалі – різні риси й властивості, за якими це порівняння відбувається.
Я пропоную переглянути таблицю за темою «Балада», яка вивчається в 7-му класі.
ЛІНІЇ ПОРІВНЯННЯ |
ТЕМА |
ІДЕЯ |
ПРОБЛЕМИ |
|
СИМВОЛИ |
Ф. Шиллер «Рукавичка» |
Розповідь про зіткнення Делоржа зі світом звірів і світом придворних |
Засудження жорстоких законів суспільства й утвердження самоцінності людського життя |
Моралі людяності, людської гідності |
й |
Рукавичка – символ помсти, знак рукою – символ влади, коло – символ жорстокості світу, нездоланності зла |
Р.Стівенсон «Вересовий трунок» |
Розповідь про завоювання шотландським королем піктів і героїчний вчинок двох останніх броварів |
Героїчна боротьба піктів за незалежність, вірність своїм ідеалам |
Проблема морального вибору |
|
Верес – любов до рідної землі, життя, свободи; Трунок – символ духовної єдності піктів; червоний колір – пролита кров |
МАЙСТЕР
ПОЯСНЕННЯ
У програмі зі світової літератури за новим Державним стандартом також реалізовано цілісний підхід, який передбачає читання художніх творів у повному обсязі, що повинно сприяти цілісному естетичному та емоційному враженню.
Тому хочу також запропонувати декілька прийомів технології критичного мислення, які сприяють кращому засвоєнню тексту художнього твору. Один із них – таблиця «Що? Де? Коли? Чому?»
Це достатньо проста таблиця, яка заповнюється на стадії осмислення по ходу роботи з
інформацією. Пропоную заповнити таку таблицю за казкою «Пані Метелиця».
ОПРАЦЮВАННЯ
Хто? |
Що робить? |
Де робить? |
Коли? |
Чому? |
|
|
Тяжко працює, схожа на попелюшку |
В домі мачухи |
Кожного дня |
Рідна донька мачухи не хоче ні в чому допомагати |
|
|
Пряде, упуск починок криницю |
ає у |
Сидячи при дорозі край криниці |
Щодня гонили її з дому |
Мачуха примушує, маючи добре серце дівчина не може відмовити |
Стрибнула криницю |
у |
Опинилась на чудовій луці |
Починок був забруднений і впав у криницю |
З великого жалю і страху (мачуха постійно лає її) |
|
Допомагає печі, яблуні, старій бабі |
У дивовижній країні, в яку вона потрапляє |
Робить тоді коли потрібна її допомога і коли її про це просять |
Має дуже добрий характер і звикла завжди усім допомагати |
ПЕРЕВІРКА
5. Прийом «Денотатний граф»
МАЙСТЕР
ПОЯСНЕННЯ
Наступний прийом – «Денотатний граф». Застосування цього прийому дозволяє учням більш вдумливо працювати з текстом.
Денотатний граф (від лат. denote — позначаю й грец. grapho — пишу) — спосіб виокремлення з тексту істотних ознак ключового поняття.
Принципи побудови:
– виділення ключового слова або словосполучення;
– чергування імені й дієслова в графі (іменем може бути один іменник або група іменників у комбінації з іншими іменними частинами мови);
Робота учнів зі складання денотатного графа може здійснюватися на всіх трьох етапах уроку. При цьому побудова графа може здійснюватися індивідуально, в парах або групах, а також разом з учителем. Пропоную створити «Денотатний граф» з ключовим словом Іссумбосі, Хлопчик-мізинчик.
ОПРАЦЮВАННЯ
ПЕРЕВІРКА
6. Прийом «SWOT-аналіз»
МАЙСТЕР
ПОЯСНЕННЯ
Swot-аналіз – метод, який виник у США як метод стратегічного бізнес-планування, зараз широко застосовується не тільки в економічній сфері життя суспільства, а й для аналізу будь-яких явищ. При роботі над змістом художнього твору дозволяє провести різнобічний аналіз як вчинків героїв, так і порушених проблем.
Проведення SWOT-аналізу являє собою заповнення матриці із чотирьох блоків.
- S – сильні сторони досліджуваного явища (англ. strengths – сильний).
- W – слабкі сторони досліджуваного явища (англ. Weaknesses – слабкий).
- О – можливості (англ. opportunities – можливості). T – загрози (англ. threats – погрози).
ОПРАЦЮВАННЯ
Пропоную провести SWOT-аналіз факту з казки «Пані Метелиця».
Сильні сторони Відповідальність за ненавмисні дії: залитий кров’ю починок внаслідок порізу ниткою |
Слабкі сторони Навіть будучи у розпачі не варто приймати необдумані рішення |
||
|
Ф Пасе стриб |
акт рбиця нула за |
|
Можливості Знайти починок, вибратись на поверхню, уникнути лайки матері
|
почи кол |
нком у одязь
|
Загрози Покалічитись, не повернутися додому, загинути |
|
|
ПЕРЕВІРКА
IІІ. СТАДІЯ «РЕФЛЕКСІЯ»
МАЙСТЕР
Третій етап – «рефлексія» - міркування. Тут відбувається цілісне осмислення, узагальнення отриманої інформації, закріплення нових знань. Необхідно, щоб учні самі змогли проаналізувати, чи вдалося їм досягти поставлених цілей.
1.Прийом «Очікування» МАЙСТЕР.
На початку майстер-класу ви написали на гусеничках очікування від нашої зустрічі. Чи справдилися вони? Якщо так, то обіцяна метаморфоза відбулася. Наші гусенички перетворилися на метеликів. Ви отримали знання, які, можливо, допоможуть вам у подальшій роботі. Тому я хочу закінчити слова народної мудрості, які прозвучали на початку майстер-класу: «Якщо твої плани розраховані на століття – навчай та виховуй дітей».
2. Прийом «ДРІД»
А завершити нашу роботу я хочу за допомогою прийому «ДРІД».
Д – досвід (що робили, що пам’ятаєте)
Р – рефлексія (які відчуття, реакція)
І – інформація (яку інформацію одержали, які висновки зробили)
Д – дії (як ви будете діяти в майбутньому)
ДЯКУЮ ЗА СПІВПРАЦЮ!!!