Тема. Додатні і від'ємні числа. Число 0.
Мета: сформувати уявлення учнів про зміст понять «додатні числа», «від'ємні числа», а також виробити вміння відрізняти ці види чисел і виконувати прості вправи, що передбачають таку класифікацію.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
|
а) |
|
б) |
|
в) |
|
II. Формування знань
Формуючи уявлення учнів про додатні і від'ємні числа (як і в багатьох інших випадках) важливо спиратися на набутий шестикласниками життєвий досвід. Тому найкращим буде в роботі з новим матеріалом спиратися на найпоширеніший об'єкт, що пов'язаний з додатними і від'ємними числами — термометр і знання учнів про вимірювання температури повітря.
Звертаємо увагу на те, що спочатку краще наголосити, що число 0 на термометрі — це значення температури, при якій вода починає перетворюватися на кригу, і це число — межа між числами, що позначають більш теплу температуру (додатними), і числами, що позначають більш низьку температуру (від'ємними).
Тому всі числа умовно ділимо на:
а) додатні; б) від'ємні; в) недодатне і невід'ємне, тобто 0.
Запис і читання додатних і від'ємних чисел зазвичай не викликає труднощів у учнів.
Більш складним, але дуже важливим для подальшого вивчення математики, є поняття «невід'ємне число», «недодатне чийло».
III. Закріплення знань. Засвоєння вмінь
Усні вправи
Які з них рівні між собою?
Письмові вправи
Задача 1. Намалюйте схематично термометр, який показує -7 °С. Скільки градусів він показуватиме, якщо температура підвищиться на 4 °С? зміниться на 4 °С?
Задача 2. На географічних картах біля гори Говерла і берега Каспійського моря написано числа 2001 і -28. Що вони означають?
Задача 3. Гроші, які вносять до банку, касир записує зі знаком «+», а які бере з банку — зі знаком «-». Як змінилась сума грошей у касі після того, як касир обслужив 5 вкладників? (Див. таблицю)
Вкладник |
Грошова операція |
1 |
+300 |
2 |
-250 |
3 |
-200 |
4 |
+700 |
5 |
-400 |
Задача 4. У школу за рік поступило а учнів, а вибуло b учнів. На скільки змінилась кількість учнів школи за рік? Поясніть зміст відповіді, якщо:
а) а = 40; b = 23; б) а = 37; b = 45; в) а = 53; b = 53.
Задача 5. Чи може виражатися від'ємним числом:
а) кількість людей, що мешкає в будинку;
б) довжина кімнати;
в) кількість грошей;
г) маса якого-небудь предмета?
Задача 6 (на повторення). Обчисліть значення виразу:
а) ;
б) .
IV. Підсумки уроку
Які слова пропущені?
+3 |
+7,5 |
|
0,5 |
- додатні; |
-3 |
-7,5 |
- |
-0,5 |
- ? |
0 |
3 |
+7,5 |
|
- ? |
-3 |
0 |
-7,5 |
|
- ? |
V. Домашнє завдання
Задача 1. Прочитайте числа: 4,2; -7; -8; 1830; 0; -3,65; 6. Які з них є: а) від'ємними; б) додатними; в) невід'ємними; г) недодатними?
Задача 2. Іра зайшла в ліфт дванадцятиповерхового будинку на сьомому поверсі. Проїхала 4 поверхи і вийшла. На якому поверсі вийшла Іра?
Задача 3. Якщо мале підприємство має на рахунку 5 000 грн, то будемо говорити, що воно має + 5 000 грн. Якщо ж підприємство заборгувало банку 5 000 грн, то будемо говорити, що воно має — 5 000 грн. Скільки грошей має мале підприємство, якщо воно:
а) має на рахунку 700 грн; 1 500 грн;
б) заборгувало банку 750 грн; 3 000 грн?
Задача (на повторення). Екскурсантів можна посадити в човни або по 4 особи, або по 6 осіб. У кожному разі вільних місць не залишиться. Скільки було екскурсантів, якщо їх більше за 40, але менше від 50?