Додавання і віднімання цілих і дробових чисел

Про матеріал
Мета: продовжити роботу з відпрацювання навичок виконання додавання і віднімання дробів з різними знаменниками; розпочати роботу з формування вмінь використовувати відповідні алгоритми при дода¬ванні і відніманні мішаних чисел.
Перегляд файлу

 

 

Тема.  Додавання і віднімання цілих і дробових чисел

Мета: продовжити роботу з відпрацювання навичок виконання до­давання і віднімання дробів з різними знаменниками; розпочати роботу з формування вмінь використовувати відповідні алгоритми при дода­ванні і відніманні мішаних чисел.

Тип уроку: застосування вмінь і навичок.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання

Цей етап уроку можна провести у вигляді короткої самостійної роботи з подальшою перевіркою і обговоренням результатів.

Самостійна робота

 

Варіант 1

Варіант 2

1. Виконайте дії:

а) ; б) ; в) .

1. Виконайте дії:

а) ; б) ; в) .

2. Обчисліть найзручнішим способом:

а) ; б) ;

в) .

3. Знайдіть корінь рівняння:

.

2. Обчисліть найзручнішим способом:

а) ; б) ;

в) .

3. Знайдіть корінь рівняння:

.

 

II. Актуалізація опорних знань

Під час обговорення результатів самостійної роботи учні ще раз повторюють алгоритми:

  •       знаходження НСК двох (кількох) чисел (для випадків, коли числа або взаємно прості, або одне кратне іншому, або вони мають НСД = 1 і не діляться одне на одне);
  •       зведення дробів до НСЗ;
  •       додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками; різними
    знаменниками;
  •       властивості додавання і віднімання;
  •       знаходження доповнення дробу до 1;
  •       робота з неправильним дробами.

Якщо всі ці моменти учнями засвоєні й відпрацьовані, слід звернути увагу на інший тип завдань цієї теми — додавання і віднімання мішаних чисел.

 

III. Доповнення знань учнів

Найпростіші приклади на додавання і віднімання мішаних чисел з однаковими знаменниками у дробових частинах учні розв'я­зували в 5 класі (і повторили під час розв'язання вправ). Тому вчи­телю слід нагадати спосіб обчислень (окремо — цілих, окремо — дробових частин) і поширити його на додавання і віднімання мішаних чисел з різними знаменниками. Також учителю слід чітко уявляти, які випадки є проблемними і відпрацювати їх на якомога більшій кількості прикладів. І останнє: робота з дробами не є цікавою для більшості учнів, тому для створення позитивної мотивації вчителю слід попрацювати над підбором різноманітних засобів зацікавлення учнів (індивідуальні змагання, змагання між групами; дидактичні ігри тощо).

Але спочатку вчитель має розібрати способи і підходи до розв'язу­вання і зробити відповідні записи в зошитах (конспект 13).

Щоб уявлення про спосіб дій під час додавання і віднімання міша­них чисел були більш свідомими, можна запропонувати учням спирати­ся на своєрідні правила додавання і віднімання мішаних чисел.

  1. Щоб додати мішані числа, треба:

а) звести дробові частини цих чисел до НСЗ;

б) окремо додати цілі, окремо дробові частини.

Якщо при додаванні дробових частин дістали скоротний дріб, то скоротіть його; якщо здобутий дріб неправильний — виділіть цілу части­ну цього дробу і додайте її до здобутої цілої частини.

  1. Щоб виконати віднімання мішаних чисел, треба:

а) звести дробові частини цих чисел до НСЗ; якщо дробова частина зменшуваного менша від дробової частини від'ємника — перетворіть її в неправильний дріб, зменшивши на одну цілу частину;

б) окремо відняти цілі частини, окремо дробові.

 

Конспект 13

Додавання і віднімання мішаних чисел

1. З однаковими знаменниками:

;

;

;

;

;

;

.

2. Якщо знаменники різні — зведи їх до НСЗ і див. п. 1

IV. Відпрацювання навичок, формування вмінь

І рівень

Усні вправи

Знайдіть значення виразу: а) ; б) ; в) ; г) ;

   д) ; е) ; ж) ; з) .

ІІ рівень

Письмові вправи

  1. Знайдіть суму: а) ; б) ; в) ; г) .
  2. Знайдіть різницю: а) ; б) ; в) ; г) ; д) ;

   є) ; ж) ; з) .

  1. Знайдіть пропущені числа:

  1. Розв'яжіть рівняння: а) ; б) .

Додатково. Коли від стрічки відрізали шматок, то частина, що зали­шилась, мала довжину 2 м. Якою довжини була б частина, що залиши­лась, якщо від стрічки відрізали на м менше? на м більше?

 

V. Підсумки уроку

Підставте замість квадратиків такі числа, щоб рівності були правильними:

 

VI. Домашнє завдання

  1. Обчисліть: а) ; б) ; в) ; г) .
  2. Знайдіть різницю .
  3. Знайдіть пропущені числа:

  1. Розв'яжіть рівняння: а) ; б) .
  2. У двох ящиках кг яблук, причому в першому ящику на кг
    більше, ніж у другому. Скільки яблук у кожному ящику?

 

doc
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
19 лютого 2020
Переглядів
823
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку