Тема: Додавання раціональних чисел
Мета уроку: Сформувати уявлення про зміст дії додавання раціональні числа; вивести правило додавання від’ємних чисел і виробити вміння застосовувати це правило для розв’язування задач, що передбачають додавання від’ємних чисел. Розвивати логічне мислення і обчислювальні навички. Виховувати позитивне ставлення до навчання, упевненість у своїх силах; формувати культуру математичних записів та мови.
Тип уроку: засвоєння нових знань (урок-подорож)
Хід уроку
І. Організаційний момент
Інтерактивний Метод – «Мікрофон»
Складемо невеличкий словничок. Наприклад, усмішка, увага, успіх. Продовжте.
У – успіх, увага
Р – радість, робота
О – обдарованість, організованість
К – кмітливість, колективізм
Сподіваюсь, що на уроці на нас чекає успіх.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
Додатні і від'ємні кількості вперше в історії науки розрізняли в Китаї ще понад 2000 років тому.
Додатні кількості в китайській математиці назвали «чен», від'ємні — «фу»; їх зображали різними кольорами: «чен» — червоним, «фу» — чорним. Такий спосіб зображення використовувався в Китаї до середини XIII ст., поки Лі Є не запропонував зручніше позначення від'ємних чисел — цифри, що зображали від'ємні числа, перекреслювали рискою навскіс справа наліво.
Історія говорить про те, що люди довго не могли звикнути до від’ємних чисел. Додатні числа довго трактували як прибуток, а від’ємні – як борг. Сума боргу і боргу давала борг, сума прибутку і прибутку – прибуток. В Італії лихварі давали гроші в борг ставили перед ім’ям боржника суму боргу і риску, схожу на мінус, а коли боржник повертав гроші, закреслювали – отримували ніби плюс.
На сьогоднішньому уроціми познайомимося з вами з правилом додавання від’ємних чисел.
Відкрийте, будь ласка, зошити, запишіть число
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Оголошую аукціон розпродажу путівок.
Фронтальне опитування (метод «Мозковий штурм»)
- Які числа називаються додатними, від’ємними?
- Дайте визначення модуля числа.
Отже, зрозуміло, що всі завчасно придбали путівки. І серед нас нема «зайців». Тому, скоріше відправляємось у подорож.
ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
Цікава країна Раціональних чисел. Красива українська природа: долини, поля, узлісся, галявини.
І ось ми потрапили на галявину «Новинка», на якій ми з вами ознайомимося з правилом додавання від’ємних чисел.
Задача 1. Термометр показує +3 С. Потім температура підвищилась на 2 С. Яку температуру показує термометр зараз?
Зрозуміло, що +3+(+2)=5.
Задача 2. Термометр показує -4 С. Потім температура знизили на 2 С. Яку температуру показує термометр зараз?
-4+(-2)=(|-4|+|-2|)-(4+2)=-6.
Отже, щоб додати 2 числа з однаковими знаками, достатньо додати їх модулі і перед результатом поставити їх спільний знак.
Задача 3. Термометр показує -4 С. Потім температура підвищилась на 2 С. Яку температуру показує термометр зараз?
-4+2=-2
Отже, щоб додати 2 числа з різними знаками, потрібно від модуля більшого числа відняти модуль меншого і перед результатом поставити знак того числа модуль якого більший.
Приклад: -15+(-1,2)=-16,2.
-15+2,8=-12,2.
V. Закріплення нового матеріалу.
Галявина усної лічби - дидактична гра «Математичний телефон».
Дві групи вирішують усно ланцюжком числові приклади, останній у групі називає результат.
І група Число - 8
ІІ група Число 10
Передзвонили батькам і відправились далі. Не менш цікавою є і долина «Наукова»
Робота з підручником: розв’язування біля дошки з коментуванням.
№ 1129
-6; 4; -4; 6; 11; -11; -5,1; 5,1
№1134
-20-20=-40; -71,4-38,6+32+25=-110+57=-53 5-106=-101
Але, мабуть, трохи стомилися. То ж зробимо зупинку на полі «Спортивному»
Хомка-хомка хомячок
Полосатенький бочок
Хомка рано встає
Щічки миє, очі тре
Підмітає хомка хатку
І виходить на зарядку.
Раз, два, три, чотири, пять
Хомка сильным хочет стать.
V. Контроль засвоєння знань
Цікаві місця ми відвідали й вийшли на узлісся «Кмітливе»
Самостійна робота (тести з відкритою формою відповідей на 3 варіанти, які містять тільки одну правильну відповідь з чотирьох)
Картки з завданням підписати. Робота виконується не більше 5 хв.
В1.
1. Модуль числа (– 1,3) дорівнює:
А) 1,3; Б) – 1,3; В) 0,13; Г) не існує.
2. Число 1 протилежне для:
А) 1,7; Б) – 1; В) 0,3; Г) 7,1.
3. Сума чисел 3,5 + (- 23, 5) є число:
А) додатне; Б) 0; В) невід’ємне; Г) від’ємне.
4. Значення виразу - 7,5 +(- 6, 5)+(-2) дорівнює:
А) 1; Б) – 14; В) -16; Г) - 1.
5. Який знак ви поставити замість зірочки, щоб утворилась правильна нерівність: - 32 + (- 19) * -63?
А) > ; Б) <; В) =; Г) > або =.
В2.
1. Модуль числа (+ 75) дорівнює:
А) 7,5; Б) - 75; В)75; Г) не існує.
2. Число - 0,1 протилежне для:
А) -1; Б) – 1; В) 0,1; Г) 10.
3. Сума чисел -13,5 + (- 3, 5) є число:
А) від’ємне; Б) 0; В) невід’ємне; Г) додатне.
4. Значення виразу - 17,5 + (-6, 5)+(-1) дорівнює:
А) -25; Б) – 11; В) - 24; Г) - 1.
5. Який знак ви поставите замість зірочки, щоб утворилась правильна
нерівність: -32 + (- 19) * 63?
А) > ; Б) <; В) =; Г) > або =.
VІ. Підсумок уроку
Нам слід повертатися. Як кажуть, у гостях гарно, а вдома краще. Або: Вдома і стіни допомагають. Подорож закінчилася. Хто ж зумів повернутися додому з гостинцями?
VІІ. Домашнє завдання.
§26 №1128, 1135