"Додавання раціональних чисел"

Про матеріал
розробка містить пояснення нового матеріалу у формі гри, історичну довідку про додатні та від'ємні числа
Перегляд файлу

Тема: Додавання раціональних чисел

Мета уроку: Сформувати уявлення про зміст дії додавання раціональні числа; вивести правило додавання від’ємних  чисел і виробити вміння застосовувати це правило для розв’язування задач, що передбачають додавання від’ємних чисел. Розвивати логічне мислення і обчислювальні навички. Виховувати позитивне ставлення до навчання, упевненість у своїх силах; формувати культуру математичних записів та мови.

Тип уроку: засвоєння нових знань (урок-подорож)

Хід уроку

І.   Організаційний момент

Інтерактивний Метод – «Мікрофон»

Складемо невеличкий словничок. Наприклад, усмішка, увага, успіх. Продовжте. 

 У – успіх, увага

 Р – радість, робота

 О – обдарованість, організованість

 К – кмітливість, колективізм

Сподіваюсь, що на уроці на  нас чекає   успіх.

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.

Додатні і від'ємні кількості вперше в історії науки розрізняли в Китаї ще понад 2000 років тому. 

Додатні кількості в китайській математиці назвали «чен», від'ємні — «фу»; їх зображали різними кольора­ми: «чен» — червоним, «фу» — чорним. Такий спосіб зображення використовувався в Китаї до середини XIII ст., поки Лі Є не запропонував зручніше позначення від'ємних чисел — цифри, що зображали від'ємні числа, перекреслювали рискою навскіс справа наліво.

Історія говорить про те, що люди довго не могли звикнути до від’ємних чисел. Додатні числа довго трактували як прибуток, а відємні – як борг. Сума боргу і боргу давала борг, сума прибутку і прибутку – прибуток. В Італії лихварі давали гроші в борг ставили перед імям боржника суму боргу і риску, схожу на мінус, а коли боржник повертав гроші, закреслювали – отримували ніби плюс.

На сьогоднішньому уроціми познайомимося з вами з правилом додавання відємних чисел.

Відкрийте, будь ласка, зошити, запишіть число

ІІІ.   Актуалізація опорних знань.

Оголошую аукціон розпродажу путівок.    

Результат пошуку зображень за запитом "аукціон"

      Фронтальне опитування  (метод «Мозковий штурм»)
 - Які числа називаються додатними, відємними?

- Дайте визначення модуля числа.

Отже,  зрозуміло, що всі завчасно придбали путівки. І серед нас нема «зайців». Тому, скоріше відправляємось у подорож.

ІV.  Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

Цікава  країна Раціональних чисел. Красива українська природа: долини, поля, узлісся, галявини.

І ось ми потрапили на галявину «Новинка», на якій ми з вами ознайомимося з правилом додавання від’ємних чисел.

Задача 1. Термометр показує +3 С. Потім температура підвищилась на 2 С. Яку температуру показує термометр зараз?

Зрозуміло, що +3+(+2)=5.

Задача 2. Термометр показує -4 С. Потім температура знизили на 2 С. Яку температуру показує термометр зараз?

-4+(-2)=(|-4|+|-2|)-(4+2)=-6.

Отже, щоб додати 2 числа з однаковими знаками, достатньо додати їх модулі і перед результатом поставити їх спільний знак.

Задача 3. Термометр показує -4 С. Потім температура підвищилась на 2 С. Яку температуру показує термометр зараз?

-4+2=-2

Отже, щоб додати 2 числа з різними знаками, потрібно від модуля більшого числа відняти модуль меншого і перед результатом поставити знак того числа модуль якого більший.

Приклад: -15+(-1,2)=-16,2.

-15+2,8=-12,2.

V. Закріплення нового матеріалу.

Галявина усної лічби  - дидактична гра  «Математичний телефон».

Дві групи вирішують усно ланцюжком числові приклади, останній у групі називає результат.

І група         Число     - 8

 

ІІ група     Число     10

Передзвонили батькам і відправились далі. Не  менш  цікавою є і долина «Наукова»

Робота з підручником:  розв’язування біля дошки з коментуванням.

 № 1129

-6; 4; -4; 6; 11; -11; -5,1; 5,1

 №1134

-20-20=-40;    -71,4-38,6+32+25=-110+57=-53             5-106=-101

Але, мабуть, трохи стомилися. То ж зробимо зупинку на полі «Спортивному»

Хомка-хомка хомячок
Полосатенький бочок
Хомка рано встає
Щічки миє, очі тре
Підмітає хомка хатку
І виходить на зарядку.

Раз, два, три, чотири, пять
Хомка сильным хочет стать.

V. Контроль засвоєння знань
   Цікаві місця ми відвідали й вийшли на узлісся «Кмітливе»

Самостійна робота (тести з відкритою формою відповідей на 3 варіанти, які    містять тільки одну правильну відповідь з чотирьох)

Картки з завданням підписати. Робота виконується  не більше 5 хв.

В1.

1.  Модуль числа   (– 1,3)  дорівнює:

  А) 1,3;  Б) – 1,3;  В) 0,13;  Г) не існує. 

 

2.  Число  1 протилежне для:

  А) 1,7;  Б) – 1;  В) 0,3;  Г) 7,1.

3.  Сума чисел   3,5  + (- 23, 5)  є число:

  А) додатне;  Б) 0;  В) невід’ємне;  Г)  від’ємне.

 

4. Значення виразу   - 7,5 +(- 6, 5)+(-2)    дорівнює:

  А) 1;  Б) – 14;  В) -16;  Г) - 1.

5. Який знак ви поставити замість зірочки, щоб утворилась правильна           нерівність:      - 32 + (- 19)  *  -63?

  А) > ; Б) <;  В) =;  Г) > або =.

 

 В2.

1.  Модуль числа (+ 75) дорівнює:

  А) 7,5;  Б) - 75;  В)75;  Г) не існує.  

2.  Число  - 0,1 протилежне для:

  А) -1;   Б) – 1;  В) 0,1;  Г)  10.

3. Сума чисел  -13,5 + (- 3, 5)  є число:

  А) від’ємне; Б) 0;   В) невід’ємне; Г)  додатне.

4. Значення виразу   - 17,5  +  (-6, 5)+(-1)    дорівнює:

  А) -25;  Б) – 11;  В) - 24;  Г) - 1.

 

5. Який знак ви поставите замість зірочки, щоб утворилась правильна  

     нерівність:       -32 + (- 19)  *   63?

  А) > ; Б) <;  В) =;  Г) > або =.

VІ. Підсумок уроку

Нам слід повертатися. Як кажуть, у гостях гарно, а вдома краще. Або: Вдома і стіни допомагають. Подорож закінчилася.  Хто ж зумів повернутися додому з гостинцями?

  •                   Якою країною ми подорожували?
  •                   Чи сподобалася ця подорож?
  •                   А що ми повторили під час мандрування?
  •                   На уроці ми досягли успіху завдяки
    У- увазі
    Р – роботі
    О – організованій
    К – кмітливості.

VІІ.  Домашнє завдання.

§26  №1128, 1135

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
28 лютого 2019
Переглядів
496
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку