Речення для опрацювання взяті з художньої літератури як прозовою мовою, так і віршованою. Матеріал містить різнопланові завдання: диктанти, творчі завдання та інше.
Тема «ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ» (для 5, 8 класів)
Завдання 1.1. Прочитайте уважно текст. Перекажіть його. Що нового ви дізналися про слов’ян? Випишіть речення, ускладнені однорідністю. Підкресліть однорідні члени залежно від їх синтаксичної ролі. Поясніть розділові знаки.
Слов’яни
Стародавні грецькі історики називали слов’ян антами та венедами. Еліни вважали, що назва слов'янин походить від слова sclave, що в перекладі означає раб, невільник. У прадавні часи римські та грецькі війська іноді захоплювали в полон слов’ян та обертали їх на рабів. Проте це тільки припущення. Ми знаємо з історичних джерел, що слов’яни були мужніми, хоробрими та вправними вояками, самі часто здійснювали походи на грецькі землі, беручи в полон багатьох греків. До того ж слов’яни були дуже дотепні та кмітливі.
Завдання 1.2.
Найголовнішим для слов’ян було хліборобство. Вони сіяли пшеницю, жито, ячмінь, просо. Оброблялася земля тоді дуже важко, адже спочатку треба було відвоювати її в лісу. Робили це так. Передусім шукали відповідну ділянку землі, потім «підсікали» залізними сокирами дерева й кущі. Ціле літо вони сохли, а наступного року їх спалювали. Важкою бороною попіл змішували із землею. Таке рільництво назвали підсічним.
Життя в ту пору було важке, невпокійливе та сповнене всіляких небезпек. Нашим пращурам не раз доводилося зі зброєю орати землю.
Завдання 1.3.
Крізь століття до нас дійшли відомості про те, що наші пращури були дуже гостинні. Чужинців та мандрівників вони зустрічали з великою шаною. Купці та гості любили відвідувати слов’янські селища. Серед слов’ян не було ні крадіїв, ні розбійників. Коли родина йшла працювати на поле або вирушала на полювання, то залишала відчиненими хатні двері. Кожна голодна людина могла зайти та взяти приготовлену для неї їжу.
Завдання 1.4. Прочитайте уважно текст. Перекажіть його. Що нового ви дізналися про джуру? Випишіть речення, ускладнені однорідністю. Підкресліть однорідні члени залежно від їх синтаксичної ролі. Поясніть розділові знаки.
Джура
Кожен статечний запорожець мав свого джуру. Так називали хлопчиків, яких приводили запорожці на Січ. Після таких татарських набігів у селах лишалося багато осиротілих дітей. Жаліючи бідолах, козаки забирали їх під свою опіку.
Джури за кілька років вивчали запорозькі звичаї, наслухавшись від захожих кобзарів дум та пісень, ставали свідомими синами України та Війська Запорозького. Вони допомагали кухарям, чистили зброю, поралися біля коней, ходили з козаками у походи, де ставали у великій пригоді названим батькам: підносили зброю, воду, допомагали пораненим, виконували всілякі дрібні доручення.
Джури ходили у січову школу при церкві, де навчалися читати, писати, хоровому співу, музиці, а також проходили курс фізичного й військового виховання.
У вільний час хлопці завжди спостерігали за тренуванням дорослих козаків у лучній стрільбі, за проведенням двобоїв. Якщо виявлялося, що джура непридатний до військового діла, то його, як правило, відправляли із Січі.
Коли джура досягав парубоцького віку, то він був уже достойним звання запорозького козака.
Завдання 2.1. Вибірковий диктант. Прочитайте уривок з епічної поеми Леоніда Ісакова «Історія України». Знайдіть речення, ускладнені однорідністю, зачитайте. Усно поясніть розділові знаки. Запишіть ці речення. Підкресліть однорідні члени залежно від їх синтаксичної ролі.
… Здавен наші предки жили у цьому краю.
Народ роботящий, непереможний в бою,
З ремеслами знався, пишався землею,
Силою не раз хизувався своєю.
Спокою вороги не давали ніколи:
Землю щораз розоряли монголи,
Сармати і скіфи, готи й авари,
За ними на зміну тягнулись хозари.
Та зиску вони з нас ніколи не мали.
Ховалися селі й міста між лісами.
І захищатися славний наш предок умів,
Степами й лісами ганяв ворогів…
Завдання 2.2.
… Ольга, хоча й селянкою була,
Миттю князівству лад дала,
Ростила сина Святослава на підмогу
І до древлян простелила дорогу.
Про це склали легенди люди,
Та переказувати їх вам не буду.
Ольга східних слов’ян об’єднала,
Всім русам господинею стала,
Хрестилася перша з руських князів,
Приймала в себе іноземних послів,
З римлянами й греками зносини мала,
Ходила в Царград, у Рим послів посилала…
Завдання 2.3.
… Сини мужали, кожен мав уділ,
Княжив на ньому, керував як умів.
Ставив застави, будував городи,
До Києва подать тільки несли.
Русь розцвітала , багатіла щоднини,
Вже не хотіла давати данини.
Знову Новгород перший повстав,
Ярослав подать першим не послав.
Володимир зібравсь на нього походом,
Та заслаб і помер (10) 15 годом…
Завдання 2.4.
… Потому Ярослав правив Руссю сам,
Давав лад великим й малим городам.
Жив мирно, війни не любив,
Вимушено лише у походи ходив.
Із греками війни завершив навіки
Й печенігів степом розвіяв без ліку…
… Мирні турботи йому були до душі:
Пам’ятки древні за ним майже всі –
Церква Святої Софії й Золоті ворота.
І про письмо була турбота.
Зібрав бібліотеку, шкіл набудував,
Руссю опікувався, про неї і дбав…
Завдання 3. Запишіть речення під диктовку. Підкресліть однорідні члени залежно від їх синтаксичної ролі. Поясніть розділові знаки.
Завдання 4. Прочитайте уважно текст. Перекажіть його. Дайте заголовок. Що нового ви дізналися про Запорозьку Січ? Випишіть речення, ускладнені однорідністю. Підкресліть однорідні члени залежно від їх синтаксичної ролі. Поясніть розділові знаки.
Розташування Січі
Сама Січ розташовувалася на горішній частині острова і була оточена валом та глибоким ровом. На валах стояли гармати і гаківниці, щоб відбивати напади ворогів. Але центром військового життя був великий чотирикутний майдан, де збиралася рада. З трьох боків оточували його одноповерхові курені, де жили козаки.
З четвертого боку майдану розташувалися військові споруди: будинок гетьмана, писарева, суддєва та осавулові хати, склепи на зброю, порохові льохи, скарбниця, де переховувалися військові клейноди та трофеї. За ними йшли будинки для чужоземних послів та мандрівників.
З усіх боків огортала Січ скляна гладінь ріки та зелена драговина островів.
Завдання 5. Прочитайте виразно строфу із поеми «Козацька доля» (розділ «Ти був шляхетний, шлях топтав до слави»). Знайдіть речення, ускладнене однорідністю. Зачитайте його. Запишіть. Підкресліть однорідні члени залежно від їх синтаксичної ролі. Поясніть розділові знаки.
… Історики твої вивчають битви,
Бурхливі, спопелілі грізні дні,
Твою любов, страждання і молитви.
Поїздив ти предосить на коні…
Завдання 6. Прочитайте уважно текст. Перекажіть його. Що нового ви дізналися про джуру? Випишіть речення, ускладнені однорідністю. Підкресліть однорідні члени залежно від їх синтаксичної ролі. Поясніть розділові знаки.
Козак Тарас Бульба
… І поміж тими козаками, поміж тими всімома полковниками найвиборніший був
один козак – Тарас Бульба. Все давало йому перевагу над іншими: і його літа, і бувалість, і вміння керувати своїм військом, і величезна ненависть до ворога. Навіть самим козакам здавалось аж завеликою його нещадна лють і жорстокість. Тільки вогонь та шибеницю призначала його сива голова, і слово його на військовій раді дихало самим тільки знищенням. Не варто описувати ні всіх боїв, де показували себе козаки, ні всього, що трапилося під час тієї війни, все те записано на сторінках літопису…
Завдання 7. Прочитайте текст. Перекажіть його. Випишіть речення, ускладнені однорідністю. Підкресліть однорідні члени залежно від їх синтаксичної ролі. Поясніть розділові знаки.
Відносини між ханом та запорожцями зав’язалися випадково.
Якось на морі зчинилася буря, і кілька козацьких чайок хвилями прибило до берегів Криму.
Запорожці опинилися в скрутному становищі і, як завжди, почали готуватися до бою, щоб скласти голови аби не потрапити у полон.
Та несподівано для козаків замість очікуваної атаки до них прибули татарські посли. Кримський хан обдарував запорожців коштовною зброєю і запропонував їм стати посередниками між ним і козацьким гетьманом. Хан просив не робити нападів на Крим і з цим проханням відпустив запорожців додому.
1