Доповідь на тему: "Активізація пізнавальної діяльності учнів шляхом використання інноваційних технологій"

Про матеріал

Викладання англійської мови вимагає від вчителя творчого підходу, особливо у виборі методичних прийомів і засобів, наочного матеріалу та використання аудіовізуальних засобів. При цьому одним з найбільш вагомих пріоритетів стає формування творчого і критичного мислення учнів, орієнтування не стільки на знання, скільки на засвоєння учнями досвіду самостійної роботи. Очевидно, що одним із засобів розвитку особистості учня в цьому напрямі, а також активізації пізнавальної мотивації учня на уроках англійської мови є навчально-дослідницька діяльність, яка має включати в себе постановку творчих, дослідницьких завдань і наукове, поетапне їх вирішення. Формування дослідницьких вмінь на уроках англійської мови можливо в процесі поєднання інтерактивних, аудіовізуальних і мультимедійних технологій.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 Активізація пізнавальної діяльності учнів шляхом використання інноваційних технологій

(Доповідь на жовтневому засіданні районного методичного об’єднання вчителів іноземних мов у Шубківській ЗОШ ІІІІ ст.)

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель англійської мови

Білівської ЗОШ ІІІІ ступенів

Ройчук Н. Т.

 

«Нове треба створювати в поті чола,

а старе саме продовжує існувати

і твердо тримається на милицях звички».

О. Герцен

Одним із шляхів модернізації освітньої системи України постає упровадження в навчальний процес загальноосвітніх шкіл інноваційних педагогічних технологій і методів, які покликані активізувати пізнавальну діяльність учнів. Інновації (італ. іnnovatione – новизна, нововведення) – нові форми організації діяльності і управління, нові види технологій, які охоплюють різні сфери життєдіяльності людства.

Педагогічну інновацію розглядають як особливу форму педагогічної діяльності і мислення, які спрямовані на організацію нововведень в освітньому просторі, або як процес створення, упровадження і поширення нового в освіті. Інноваційний процес в освіті – це сукупність послідовних, цілеспрямованих дій, спрямованих на її оновлення, модифікацію мети, змісту, організації, форм і методів навчання та виховання, адаптації навчального процесу до нових суспільно-історичних умов. Традиційні форми навчання поступово змінюються новітніми технологіями, спрямованими на формування навичок та умінь, що відповідають вимогам суспільства.

Рушійною силою інноваційної діяльності є педагог як творча особистість, оскільки суб’єктивний чинник є вирішальним під час пошуку, розробки, упровадження і поширення нових ідей. Творчий вчитель має широкі можливості і необмежене поле для інноваційної діяльності, оскільки на практиці може експериментувати і переконуватися в ефективності методик навчання, коригувати їх, здійснювати докладну структуризацію досліджень навчально-виховного процесу, пропонувати нові технології та методи навчання.

Використання новітніх технологій у сучасному суспільстві стає необхідним практично в будь-якій сфері діяльності людини. Оволодіння навичками цих технологій ще за шкільною партою багато в чому визначає успішність майбутньої професійної підготовки нинішніх учнів. Оволодіння цими навичками протікає набагато ефективніше, якщо відбувається не тільки на уроках інформатики, а знаходить своє впровадження й розвиток на уроках інших предметів, що сприяє розвитку вмінь і навичок застосовувати, набуті на уроках інформатики, знання на практиці та в реальному житті.

Із збільшенням кількості комп’ютерів в навчальних закладах зростає їх роль як ефективного засобу підвищення результативності навчання при застосуванні їх як нового засобу навчання. При цьому комп’ютер може бути використаний і для автоматизації робочого місця викладача і як засіб навчання тих, хто вчиться. Його застосування дозволяє підвищити інтелектуальний рівень учнів і полегшує вирішення практичних задач. Він може бути використаний як:

– інформаційна система, що допомагає вирішувати різні питання;

– джерело інформації для розробки творчих проектів;

– для суттєвого розширення наочності навчання;

– оперативного контролю за засвоєнням знань і умінь.

На допомогу вчителю для організації занять за допомогою комп’ютера сьогодні випускається безліч навчальних програм. Навчальні компютерні програми реалізують одне з найбільш перспективних застосувань нових інноваційних технологій у викладанні і вивченні різних предметів. Вони дозволяють давати ілюстрації найважливіших понять курсу на рівні, який забезпечує якісні переваги в порівнянні з традиційними методами вивчення. В їх основі закладене істотне підвищення наочності, активізації пізнавальної діяльності учня, сполучення механізмів вербально-логічного й образного мислення.

Виділимо основні напрями застосування комп’ютерної техніки на уроках англійської мови:

– підготовка друкованих роздаткових матеріалів (контрольні, самостійні роботи, дидактичні картки для індивідуальної роботи);

– мультимедійний супровід пояснення нового матеріалу (презентації, аудіо-

відеозаписи реальних лекцій, навчальні відеоролики, фрагменти із англомовних фільмів);

– інтерактивне навчання в індивідуальному режимі;

– контроль рівня знань з використанням тестових завдань;

– використання на уроках і при підготовці до них інтернет-ресурсів.

Подібні уроки дозволяють підвищити інтерес до вивчення всіх загальноосвітніх дисциплін, активізувати їх пізнавальну діяльність, сприяють формуванню наукового світогляду.

Мультимедійні сценарії уроків одна з переваг використання ІКТ дає різке збільшення часу для самостійної роботи. Такий процес навчання дозволяє розвивати мислення, активізувати розумові процеси. Робота буде творчою, якщо в ній проявляється власний задум учнів, ставляться нові завдання і самостійно вирішуються за допомогою знову здобутих знань.

Використання на уроках мультимедіа реалізує такі принципи:

Принцип наочності. Дозволяє використовувати на будь-якому уроці ілюстративний матеріал, аудіоматеріал, ресурси рідкісних ілюстрацій. Наочність матеріалу підвищує його засвоєння учнями, тому що задіяні всі канали сприйняття учнів - зоровий, механічний, слуховий і емоційний.

Принцип доцільності. Використання матеріалів Інтернет викликає інтерес учнів старших класів. Використання мультимедійних презентацій доцільно на будь-якому етапі вивчення теми і на будь-якому етапі уроку. Подача навчального матеріалу у вигляді мультимедійної презентації скорочує час навчання, вивільняє ресурси здоров’я дітей.

Принцип міцності. Використання уроків-презентацій технічно дозволяє неодноразово повертатися до вивченого або матеріалу, що вивчається. Використання навчальних програм дозволяє на одному уроці викликати матеріал попередніх уроків.

Принцип науковості: перетворення цього принципу при мультимедіа навчанні отримує більш фундаментальну основу. Принцип доступності: дана технологія інтегрується з технологією диференційованого навчання і дозволяє одночасно на уроці виводити на монітор або екран різнорівневі завдання, контрольно-тестові завдання, завдання підвищеної складності.

Принцип системності: використання уроків-презентацій дозволяє розробити систему уроків з однієї теми, а також виводячи на екран елементи попередніх уроків, пояснювати нове.

Принцип послідовності: як і на традиційних уроках, навчальний матеріал запам’ятовується в більшому обсязі і міцніше.

Слід відзначити про важливе використання на уроках загальноосвітніх дисциплін електронного підручника.

Електронний підручник має ряд, безсумнівно, позитивних властивостей, що вигідно відрізняють його від традиційних підручників - текст підручника супроводжується великою кількістю слайдів і відеофрагментів, що підсилюють емоційно-особистісне сприйняття учнями досліджуваного матеріалу, використання такого підручника дозволяє зробити на уроці набагато більше, ніж за допомогою традиційних засобів , підвищити інтерес до предмета.

Серед джерел інформації слід особливо відзначити мережу Інтернет, рекомендую учням сайти, де зібрано теоретичний матеріал, а також сайти, де учні можуть самостійно перевірити рівень своєї підготовки, тести в режимі online. Інтернет – перш за все важливе джерело інформації. У зв’язку із зростанням обсягів інформації необхідно формувати інформаційну культуру. Під нею розуміється знання джерел інформації, прийомів і способів раціональної роботи з ними, застосування їх у практичній діяльності. Тому разом з викладачами учні використовують ресурси мережі Інтернет.

За допомогою Інтернету учні мають змогу виконувати такі види навчальної діяльності на уроках іноземної мови:

· тренуватися у правописі;

· вивчати лексичний матеріал;

· удосконалювати розуміння аудіотексту;

· розвивати техніку читання;

· вивчати граматику;

· навчатися писемного мовлення;

· тренувати вимову тощо.

Інтернет дозволяє вдало моделювати умови комунікативної діяльності, реалізовувати їх у різноманітних тренувальних вправах ситуативного характеру.

Нині Всесвітня мережа містить велику кількість сайтів з потенційно цікавим і актуальним матеріалом для освіти. Зокрема:

Teach-Nology

– http://www. teachnology. com/teachers/lesson_plans/holidays/ – це дуже корисний сайт, який містить багато цікавих ідей і конкретних планів уроків, які допомагають вчителю навчити учнів іноземній культурі і традицій;

– http://www. eslcafe. сom – цей сайт дозволяє вступати в дискусії з різноманітних запитань, що вас цікавлять;

– http://www. rong-chang. сom – цей сайт – колекція сторінок для тих, хто вивчає мову, і для вчителів. Тут представлені наступні категорії: слухання, читання, граматика, письмо, газети, журнали.

School Projects

– http://www. epals. сom – це веб-сайт, який об’єднує вивчаючих мову у 191 країні для багатомовних проектів і міжкультурного навчання.

– http://www. globals-choolnet. org/gsh/pr. – сайт, який орієнтований на проекти для дітей від 5 до 19 років.

Teen-oriented Internet Web Sites

– http://www. teenadviceonline. оrg – сайт, на якому представлена величезна кількість інформації, призначеної для підлітків, яку можна використовувати в класі.

Викладання англійської мови вимагає від вчителя творчого підходу, особливо у виборі методичних прийомів і засобів, наочного матеріалу та використання аудіовізуальних засобів. При цьому одним з найбільш вагомих пріоритетів стає формування творчого і критичного мислення учнів, орієнтування не стільки на знання, скільки на засвоєння учнями досвіду самостійної роботи. Очевидно, що одним із засобів розвитку особистості учня в цьому напрямі, а також активізації пізнавальної мотивації учня на уроках англійської мови є навчально-дослідницька діяльність, яка має включати в себе постановку творчих, дослідницьких завдань і наукове, поетапне їх вирішення. Формування дослідницьких вмінь на уроках англійської мови можливо в процесі поєднання інтерактивних, аудіовізуальних і мультимедійних технологій.

Головна мета даної інновації полягає у створенні цілісної взаємодії учня та вчителя, розвитку особистості та різноманітних форм мислення кожного учня, створенні і вирішенні проблемних завдань, самостійне осмислення учнем певних граматичних правил без звертання до підручника, можливість робити певні висновки і застосовувати свої знання на практиці.

Інтерактивні технології створюють комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність та інтелектуальну спроможність. Впровадження інтерактивної навчальної діяльності ставить перед вчителем наступні завдання:

– враховувати індивідуальні особливості кожного учня;

– навчати учнів співпраці у виконанні групових завдань;

– формувати комунікативні вміння учнів;

– формувати рефлексивні компоненти навчальної діяльності: планування, аналіз, контроль, оцінку;

– стимулювати моральні переживання взаємного навчання.

Необхідність використання таких інноваційних методів на уроках англійської мови є очевидною, і кожен творчий вчитель повинен застосовувати цю технологію.

Підсумовуючи вищесказане, зазначимо, що специфічними особливостями інноваційного навчання є його відкритість майбутньому, здатність до передбачення на основі постійної переоцінки цінностей, конструктивні дії в оновлених ситуаціях. Інноваційні технології забезпечують умови розвитку особистості, здійснення її права на творчий внесок, на особистісну ініціативу, на свободу саморозвитку. Інноваційні технології, які поєднують створення, освоєння та застосування різних нововведень, здатні значно прискорити процеси оновлення системи освіти загалом. Тому вивчення та реалізація інноваційних процесів широко використовується в педагогічній системі освіти на різних її рівнях.

1

 

docx
Додано
25 березня 2018
Переглядів
1070
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку