ЗЗСО «Малоглушанський ліцей»
ОСОБЛИВОСТІ
ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ ДО НАВЧАННЯ
В ДІТЕЙ
З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Асистент вчителя
Кацевич В.С.
І. Вступ
Більшість методик навчання дітей з особливими освітніми потребами — специфічні. Наприклад, учневі з вадами зору допоможуть орієнтуватися в класі контрастні фарби та додаткове освітлення. А ось у дитини з іншою нозологією таке оформлення може спричинити погіршення стану здоров’я. Для кожного виду порушення є спеціальні методи, що допомагають повноцінно навчатися.
Наприклад, шрифт Брайля, жестова мова чи дактильна абетка. Але є дещо спільне, що допоможе будь-якому інклюзивному класу почуватися комфортно. Це - мотивація до навчання.
ІІ. Основна частина
Мотивація учнів до навчання – це взагалі один з основних чинників, на яких базується освіта. І не один рік працюють педагоги, науковці над цією проблемою, але можу сказати одне: перед кожним навчальним роком і перед кожним уроком будь-якого класу шукаєш щось особливе і незвичайне, ту родзинку, без якої не вдасться захопити учнів і мотивувати, зацікавити і спонукати, змусити діяти і досягати. Чому в одному класі спрацьовує супер-прийом, а у іншому ні. Чому досить певного натяку і все … робота кипить, діти видають цікаві ідеї… Та все тому, що світ змінився, змінилися люди і все навколо нас. Діти з особливими освітніми потребами потребують особливого ставлення. Всі швидкісні переміни вимагають від нас вгадати настрій, повний місяць чи молодик, виспався чи бува не посварився і т.д., щоб прийти в клас і розпочати урок.
Що таке мотивація? (демонстрація презентації)
МОТИВАЦІЯ – сукупність спонукальних факторів, які викликають активність в організмі і визначають його спрямованість.
Мотивація — це інтереси, потреби, прагнення, емоції, переконання, ідеали, установки, які спонукають учня до діяльності. Мотивація сприяє появі в учня навчальної ініціативи й любові до навчання, спонукає його діяти з максимальною енергією в різних навчальних ситуаціях.
Необхідними умовами мотивації до навчання в учня повинні бути:
• допитливість учня;
• прагнення задовольнити свою допитливість;
• бажання самовдосконалюватися;
• досягнення поставленої мети.
Але є і причини спаду мотивації дітей з ооп до навчальної діяльності.
Слід відзначити, що дитина втрачає інтерес до навчання якщо:
- У дитини не сформовані позитивні взаємини із вчителем;
- Відмовляється від допомоги, хоча вона їй дуже потрібна;
- Перед тим, як іти до школи, скаржиться батькам на нездужання, а коли повертається додому, говорить про втому, сонливість.
- Незадоволена своїми успіхами у класі;
- Дитина упевнена, що у неї нічого не вийде, і хоче щоб її заспокоїли та похвалили;
- Відмовляється розповідати про школу, не цікавиться життям класу;
- У першому класі – сумує за дитячим садком, у четвертому – боїться переходити у п’ятий клас;
- Скаржиться на відсутність друзів.
Але шкільна діяльність для різних дітей має різний зміст. Для одних вона є засобом отримати похвалу батьків, сподобатися вчителю (зовнішня мотивація), для інших — це проникнення в суспільне життя, самореалізація особистості (внутрішня мотивація). Мотиви навчання не повинні бути пасивними і споглядальними, вони передусім мають базуватися на активному інтересі до того, що є предметом вивчення. По суті, існує два способи змусити дітей учитися — через активізацію зовнішньої та внутрішньої мотивації.
Найкращі уроки, книги і матеріали в світі не змусять дітей навчатися і старанно працювати, якщо у тих відсутня мотивація.
Мотивація — як внутрішня, так і зовнішня — є запорукою успіху учнів на всіх етапах навчання. Учителі можуть зіграти ключову роль в забезпеченні мотивації й заохоченні своїх учнів. Звісно, це значно легше сказати, ніж зробити, оскільки у кожного мотивація своя. Учителеві необхідно багато витратити часу й докласти зусиль, щоб усі діти в класі захопилися його предметом, старанно працювали і прагнули успіхів.
Тому, я пропоную вам декілька порад для формування позитивної мотивації у дітей з особливими освітніми потребами.
Знайомство з учнями — це більше, ніж просто запам’ятовування їхніх імен. Учні повинні знати, що вчитель щиро цікавиться ними, піклується про них і про їхні досягнення. Коли діти відчувають повагу дорослого до себе, це створює безпечне навчальне середовище і спонукає їх працювати старанніше, бо вони бажають отримати похвалу від того, хто їх знає і поважає як особистості.
Деяких учнів не вдовольняють навчальні досягнення й те, що їхні очікування не реалізовуються. Їх необхідно переконати, що труднощі з вивченням предмета — це не кінець світу. Підтримуйте дітей незалежно від результатів навчання, особливо тоді, коли ті, остаточно виснажившись, ладні опустити руки.
Звісно, на уроці ми не тільки граємо та гарно проводимо час. Проте часом учні відвідують школу тільки тому, що уроки проходять невимушено й весело. І саме цікаві вправи, ігри, нестандартні прийоми навчання більше мотивують їх виконувати завдання.
ІІІ. Підсумок
Тоні Роббінс, один із найвідоміших коучів у світі, розповідає про наші внутрішні потреби і внутрішню мотивацію, а також про науку досягнень та важливість наших рішень. Він якось сказав: "Немає лінивих людей, просто є цілі, які не надихають".
На жаль, не існує єдиної магічної формули для мотивації учнів. Багато чинників впливає на мотивацію: інтерес до предмета, усвідомлення його корисності, прагнення до успіху, впевненість і почуття власної гідності, наполегливість і терпіння, врешті-решт — подобається чи не подобається вчитель. І, звичайно ж, не всі учні орієнтовані на цінності, вони мають різні потреби й бажання. Навіть найдоброзичливішим й освіченим учителям іноді бракує навичок, аби вести дітей правильним шляхом. Тому, будь ви молодий учитель або досвідчений, спробуйте застосовувати ці методи, використати ці поради, щоб мотивувати своїх учнів і спонукати їх виявити властивий їм потенціал.
Сьогодні життя ні на що не дає гарантій. Але поки воно триває, варто багато чому навчитися: випромінювати любов, вірити в краще, дякувати за все хороше,радіти щодня… Нехай нам на все вистачить душевних сил !