Вивчення іноземних мов становлять кілька аспектів. Одним з таких аспектів є граматика. У навчанні іншомовного говорінню граматика займає важливе місце, це свого роду каркас, на якому базується лексика. Навчання граматики і правильного оформлення висловлювання, а також розпізнавання граматичних форм у мові та письмі відбувається за допомогою формування граматичних навичок.
Вивчення іноземних мов становлять кілька аспектів. Одним з таких аспектів є граматика. У навчанні іншомовного говорінню граматика займає важливе місце, це свого роду каркас, на якому базується лексика. Навчання граматики і правильного оформлення висловлювання, а також розпізнавання граматичних форм у мові та письмі відбувається за допомогою формування граматичних навичок.
Граматика має величезне значення при навчанні та формуванні практичних навичок іноземної мови. Мабуть, жоден з аспектів навчання мов не був упродовж багатьох років предметом настільки інтенсивних обговорень та дискусій.
У початковій школі завдання навчання граматики полягає у формуванні в учнів граматичних навичок у продуктивних і рецептивних видах мовленнєвої діяльності в межах певного програмами граматичного мінімуму.
У процесі формування граматичних навичок слід спиратися на комунікативність навчання, що сприяє прискореному формуванню практичних навичок, а також формуванню навчальної групи і особистості окремо;
- Слід представляти складні граматичні явища у спрощеному вигляді, уникати зайвої термінології;
- Вправи повинні бути доступними, цікавими, не надто простими і не занадто важкими, що викликає інтерес і мотивацію в учнів;
- Слід враховувати поєднання фронтальних, індивідуальних та парних форм роботи, при якій кожен учень весь час задіяний на уроці.
У зв'язку із зазначеними результатами підвищення рівня знань в учнів на основі використовуваних вправ, ігор.
Однією з актуальних проблем сучасної методики викладання іноземних мов є організація навчання дітей різного віку через гру.
Більшість ігор можуть бути використані як тренувальні вправи на етапі як первинного, так і подальшого закріплення. Тренування учнів у вживанні граматичних структур, що вимагає багаторазового їхнього повторення, стомлює дітей своєю одноманітністю, а затрачувані зусилля не приносять швидкого задоволення. Ігри допоможуть зробити нудну роботу більш цікавою й захоплюючою. Адже найважчим для засвоєння в даному віці є такий розділ мови, як граматика. При навчанні іноземної мови на початковому етапі, граматикою слід займатися спеціально, тому що граматика є найважливішим компонентом мови як системи. Засвоєння граматики будь-якої мови викликає багато труднощів: граматичні терміни й правилами, нескінченні винятки. Усе це звичайно викликає негативне ставлення до предмета в більшості учнів. У цьому випадку потребує уваги той факт, що успішне вживання того або іншого граматичного явища в мові визначається наявністю відповідної комунікативної ситуації, що сприяє створенню необхідних умов для формування навичок вільного говоріння.
Ігри на іноземній мові сприяють природному вивченню мови: молодші школярі ніколи не вчаться, а грають, а, граючи, розвиваються, навчаються. У грі виявляються особливо повно і деколи несподівані здібності дитини. Насамперед це зумовлено такими основними чинниками: комунікативний підхід до навчання іноземної мови; інтереси школярів.
Класифікація ігор як прийому навчання на уроці іноземної мови
За кількісним складом учасників:
а) індивідуальні;
б) парні;
в) колективні;
г) в підгрупі.
За характером та формою поведінки учасників:
а) ігри-маніпуляції з предметами(з натуральними предметами,
іграшками тощо);
б) ігри, пов'язані з рухами, фізичними діями;
в) ігри-змагання (у парах, групах, командах);
г) рольові ігри на основі реальних та уявних ситуаціях
Така класифікація ігор зручна для конструювання заняття та його аналізу. Однак кожна гра може бути віднесена до різних видів.
Ігрові прийоми пов'язані з нагромадженням мовних засобів і практикою їх використання в різних формах спілкування. Розробляючи й застосовуючи ігрові прийоми для формування граматичних навичок, необхідно дотримуватись умов, що впливають на успішність вивчення граматичних явищ.
При введені гри в навчальний процес вчитель має можливість:
Наведу декілька прикладів ігор, які можуть полегшити роботу вчителя при навчанні граматиці.
„Ігри з картками”
На мою думку, ігри з картками є найпоширенішим видом ігрових прийомів, бо в учнів, на початковому етапі вивчення іноземної мови, домінує наочно-образне мислення. Тому, коли вони бачать наявні малюнки або підписи, це сприяє найкращому запам’ятовуванню, особливо, якщо це намальовано або написано різнокольорово, що викликає ще більшу зацікавленність.
Варіант 1
Розділені на групи учні отримують картки, на яких написані особові та присвійні займенники. Завдання учнів полягає в тому, що вони повинні швидко знайти пари займенників. Виграє той, хто швидше за всіх виконає завдання, при цьому не зробивши помилок.
Варіант 2
Учитель показує учням зображення предметів, тварин або людей. Учні підіймають картки із займенниками, якими треба замінити відповідний малюнок. Оцінювання гри проходить наступним чином: хто швидше за всіх підіймає картку з вірною відповідю, той отримує бал. Наприкінці гри проходить підрахування балів. Хто набрав найбільшу кількість – той виграв.
Варіант 3
Учитель прикріплює до дошки різноманітні малюнки. Завдання учнів полягає в тому, щоб написати поряд із малюнком відповідний займенник. Це завдання можна полегшити, намалювавши на дошці мішечок, у якому лежать картки з займенниками, при цьому, взявши займенник, учень викреслює його із мішечка. Або можна намалювати квітку і написати на кожному пелюстку потрібні займенники, а потім стирати пелюсток з використаним займенником.
У НВК "ЗОШ І-ІІІ ступенів №1-гімназія" м. Копичинці початкова школа працює за навчально-методичними комплексами Family and Friends видавництва Oxford University Press різних рівнів відповідно до класів.
Наприклад підручник Family and Friends 1 має чітку структуру: кожен розділ поділений на 6 уроків. В 1 уроці подається лексика за якою йде цікавий діалог. Дітям подобається розігрувати сценки з цих діалогів. Окремий урок присвячений викладенню граматичного матеріалу. Також у підручнику є багато гарних пісень і римівок, у яких “заховані” лексичні і граматичні структури. Учні з задоволенням слухають пісні і з легкістю вивчають їх напам'ять. Структура Workbook відповідає структурі Class Book.
Підручник повинен бути не тільки цікавим для дитини, а й надійним помічником для вчителя. Тут на допомогу приходить ідеальний Teacher's Resource Pack. Це і яскраві постери, і флеш-картки, і готові тестові завдання для перевірки знань, і змістовний Teacher's Book, який дає детальні рекомендації до кожного уроку і може замінити поурочні плани. А також аудіо і відео додатки. До навчально-методичного комплексу входять: Student MultiROM , який заохочує дітей вивчати мову.
А тепер вашій увазі фрагмент уроку за даним підручником у 2 класі. Він включає в себе: постер відео історію за картинкою, аудіо супровід, вивчення граматичної структури Do you like..? Yes, I do/ No, I don't, виконання вправ, вивчення пісеньки.
Таким чином, традиційні форми організації навчання комбінуються із практикою використання дидактичних ігор. Складний для розуміння матеріал викладається традиційними методами, а менш складний, який учні можуть опанувати самостійно, але для цього їм потрібний додатковий стимул, вивчається у формі гри. Як правило, закріплення, узагальнення та перевірка засвоєння матеріалу часто проводиться за ігровими технологіями. Запропоновані мною ігри є лише прикладом того, як можна урізноманітнити подання граматичного матеріалу на уроках англійської мови та його подальше опрацювання.