Другорядні члени речення. Додаток

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для учнів 5 класу на тему "Другорядні члени речення. Додаток" Метою уроку є: формувати вміння розрізняти головні та другорядні члени речення; дати поняття про додаток як другорядний член речення, формувати вміння розпізнавати його в реченні, складати речення з поданими словами у ролі додатків; розвивати логічне й образне мислення, спостережливість, культуру мовлення, пам’ять, уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів; виховувати повагу до усної народної творчості, любов до рідної природи;
Перегляд файлу

ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. ДОДАТОК

5 клас

В. З. Сенек, учитель української мови та літератури Ясінянської ЗОШ І-ІІІ ст. №2

Мета:

  • формувати вміння розрізняти головні та другорядні члени речення; дати поняття про додаток як другорядний член речення, формувати вміння розпізнавати його в реченні, складати речення з поданими словами у ролі додатків;
  • розвивати логічне й образне мислення, спостережливість, культуру мовлення, пам’ять, уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів.
  • виховувати повагу до усної народної творчості, любов до рідної природи;

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

Обладнання: Єрмоленко С. Я., Сичова В. Т. Українська мова: підручник для 5 класу (К., 2018); дидактичні матеріали (у додатках); комп’ютер, проектор, презентація, відеоскрайбінг «Казка про головні та другорядні члени речення»

 

Епіграф уроку:

Люби природу не як символ Душі своєї,

Люби природу не для себе, Люби для неї.

М. Рильський

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Добрий день, учні! Рада вас бачити. Нас чекає сьогодні незвичайний матеріал... Подібне ми вже робили, тому ви з цим завданням легко впораєтесь.

 

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
  1. Перевірка домашнього завдання

§40, ст. 173; вправа 430, ст.174

А ось при дорозі сховалася в траві кульбабка. Голівка її в білій прозорій шапочці. Зірви обережно цю шапочку, подми на неї – і понесе вітерець малесенькі пухнасті парашутики! А під кожним парашутиком насіннячко висить. Там, де сяде парашутик, –нова кульбаба виросте.

Насувається здалеку велика темна хмара. Загуркотів перший весняний грім! Певно, дощ буде. Треба ховатися!

Учитель. На минулому уроці ми вивчили, що таке пунктуаційна помилка, а також навчилися знаходити її в реченні. Пропоную вам завдання - Гра «Редактор».

  1. Гра «Редактор»

Прочитати речення, виправити в них орфографічні та пунктуаційні помилки. Визначте, чи правильно визначена в поданих реченнях граматична основа.

Хай буди все у нас казкове обличя одяг і душа! (І. Жиленко)

Ключ: Хай буде все у нас казкове: обличчя, одяг і душа! (І. Жиленко)

 

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
  1. Робота з епіграфом

(Учитель читає вголос епіграф уроку, коментує його, залучає до бесіди учнів)

  • Як ви розумієте слова М. Рильського, що є епіграфом нашого уроку?
  • Що вони означають для кожного з вас?
  • Які члени речення ви знайшли у цьому вислові?
  • Які речення називають поширеними?
  • Які речення є непоширені?
  1. Метод «Прес».

Доведіть або спростуйте тезу.

«Слово другорядний означає менш важливий, не основний.  Отже, другорядні члени речення менш важливі для вираження думок».

Учитель. Отже, ми з вами сьогодні на уроці маємо переконатися в тому, що другорядні члени речення не менш важливі, ніж головні, вони роблять мовлення більш виразним, образним, яскравим, емоційно забарвленим, влучним, конкретним;  пригадати їх визначення та практично засвоїти знання з теми.

 

  1. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

Учитель. Ми продовжуємо вивчати розділ «Відомості із синтаксису та пунктуації» і сьогодні на уроці детально опрацюємо другорядні члени речення, а саме – додаток.

(Запис у зошити теми та епіграфа уроку).

Для того, щоб з’ясувати, як ви розумієте тему уроку і які його цілі ви бачите перед собою, я пропоную вам створити «Дерево очікувань»:

  • формувати вміння розрізняти головні та другорядні члени речення;
  • дати поняття про додаток як другорядний член речення, формувати вміння розпізнавати його в реченні;
  • розвивати логічне мислення та мовлення
  • виховувати повагу до усної народної творчості, любов до рідної природи

  1. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
  1. Лінгвістична казка

Учитель. Не за горами високими, не за морями глибокими, а у чудовій країні Синтаксис споконвіку існувало прекрасне містечко Речення, а на одній з його вуличок давно поселилося Просте Речення.

Справді, тут дружно жили і працювали, виконуючи надзвичайно добросовісно свою роботу, Підмети, Присудки, Обставини, Означення, Додатки.

Але раптом якось налетіла шалена буря, закрутила величезної сили вихором, підхопила Другорядні Члени Речення й понесла кудись світ за очі. Кинулись за ними Підмет і Присудок, та зупинив їх громовий голос, що долинув звідкись здалеку: «Тоді повернуться в Речення Додаток, Означення, Обставина, коли друзі ваші, п’ятикласники, про них все знатимуть, їх наполегливо шукатимуть і в Речення повертатимуть.»

Діти, допоможемо Головним Членам Речення повернути друзів, щоб засяяли на їх личках знову чарівні усмішки від радості спілкування, а на вулиці Простого Речення щоб знову запанували мир, спокій, лад і щастя. Зможемо?

Три види випробувань перед нами – теоретичні, практичні та ігрові...

  1. Робота з підручником
  • Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 176
  • Виконання вправи 433 на ст. 173
  1. Робота біля дошки
  • Записати речення, підкреслити додатки.

У мами її діти найкращі. Не бажай синові багатства, а бажай розуму. За науку цілуй батька й матір у руку. Заєць спить, та очей не жмурить. Зайця ноги носять, вовка зуби годують. Спіймав зайця за хвіст. Видно зайця по вухах. Тягли ведмедя до меду та урвали вуха, тягли ведмедя від меду та урвали хвіст.

Народна творчість.

 

  • Переписати прислів’я, уставляючи на місці крапок вибрані з довідки  слова. У записаних реченнях підкреслити  додатки.

Кожний Іван має свій … . Без нашого … вода не освятиться. Без … порожня хата.  Цікавій Варварі … одірвали. Не лякай … морем. Кожна жаба своє … хвалить. Танцювала риба з … , а петрушка з … , а цибуля з … , а дівчина з козаком!

Народна творчість.

Довідка: План. Гриця. Кіндрата. Носа. Щуку. Болото. Раком, пастернаком, часником.

 

  • Творча робота. Скласти й записати речення, у яких подані іменники виступали б то підметом, то додатком.

Слово, природа, народ.

 

  1. ПІДСУМОК УРОКУ

Повертаємось до «Дерева очікувань». Що нам вдалось виконати, а над чимось, можливо, ще прийдеться працювати.

  • Якою була мета уроку?
  • Чи досягли ви її?
  • Що нового ви дізнались на уроці?
  • Що було цікавим, а що заставило задуматись?

Щасливий той, хто чує і розуміє мову рідної землі, її щире тепле слово, чує ласкавий голос. Ніколи така людина не буде зубоженою і знесиленою, нікому вона не поступиться своїм щастям, ніхто не зможе її скорити, подолати. І така людина не стане байдужою, не зачерствіє її серце, довіку вона служитиме народові – і в тому служінні черпатиме цілющу незбориму силу. Ви мали нагоду познайомитись з усною народною творчістю, а рядки епіграфа, надіюсь, нагадали вам, що любити природу потрібно не просто на словах, а підкріплювати свої слова реальними справами. 

 

Рефлексія: Ескізна рефлексія (скетч-рефлексія. Мій Intagram канал)

Створіть допис, у якому розкажіть своїм підписникам про те, що ви дізналися на уроці, що вам найбільше сподобалося, що змусило задуматись та уявне селфі –  намалюйте себе або інших учасників процесу під час виконання певного завдання.

 

  1. ОЦІНЮВАННЯ

Ви усі були молодці. Хочеться відмітити роботу на уроці …

 

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити теоретичний матеріал підручника §41

Виконати вправу 434 ст. 176

Написати міні твір «Пробудження природи навесні»


 

             

 

 

 

 

             

 

docx
Додано
20 березня 2020
Переглядів
1834
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку