ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. ДОДАТОК
5 клас
В. З. Сенек, учитель української мови та літератури Ясінянської ЗОШ І-ІІІ ст. №2
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: Єрмоленко С. Я., Сичова В. Т. Українська мова: підручник для 5 класу (К., 2018); дидактичні матеріали (у додатках); комп’ютер, проектор, презентація, відеоскрайбінг «Казка про головні та другорядні члени речення»
Епіграф уроку:
Люби природу не як символ Душі своєї,
Люби природу не для себе, Люби для неї.
М. Рильський
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Добрий день, учні! Рада вас бачити. Нас чекає сьогодні незвичайний матеріал... Подібне ми вже робили, тому ви з цим завданням легко впораєтесь.
§40, ст. 173; вправа 430, ст.174
А ось при дорозі сховалася в траві кульбабка. Голівка її в білій прозорій шапочці. Зірви обережно цю шапочку, подми на неї – і понесе вітерець малесенькі пухнасті парашутики! А під кожним парашутиком насіннячко висить. Там, де сяде парашутик, –нова кульбаба виросте.
Насувається здалеку велика темна хмара. Загуркотів перший весняний грім! Певно, дощ буде. Треба ховатися!
Учитель. На минулому уроці ми вивчили, що таке пунктуаційна помилка, а також навчилися знаходити її в реченні. Пропоную вам завдання - Гра «Редактор».
Прочитати речення, виправити в них орфографічні та пунктуаційні помилки. Визначте, чи правильно визначена в поданих реченнях граматична основа.
Хай буди все у нас казкове обличя одяг і душа! (І. Жиленко)
Ключ: Хай буде все у нас казкове: обличчя, одяг і душа! (І. Жиленко)
(Учитель читає вголос епіграф уроку, коментує його, залучає до бесіди учнів)
Доведіть або спростуйте тезу.
«Слово другорядний означає менш важливий, не основний. Отже, другорядні члени речення менш важливі для вираження думок».
Учитель. Отже, ми з вами сьогодні на уроці маємо переконатися в тому, що другорядні члени речення не менш важливі, ніж головні, вони роблять мовлення більш виразним, образним, яскравим, емоційно забарвленим, влучним, конкретним; пригадати їх визначення та практично засвоїти знання з теми.
Учитель. Ми продовжуємо вивчати розділ «Відомості із синтаксису та пунктуації» і сьогодні на уроці детально опрацюємо другорядні члени речення, а саме – додаток.
(Запис у зошити теми та епіграфа уроку).
Для того, щоб з’ясувати, як ви розумієте тему уроку і які його цілі ви бачите перед собою, я пропоную вам створити «Дерево очікувань»:
Учитель. Не за горами високими, не за морями глибокими, а у чудовій країні Синтаксис споконвіку існувало прекрасне містечко Речення, а на одній з його вуличок давно поселилося Просте Речення.
Справді, тут дружно жили і працювали, виконуючи надзвичайно добросовісно свою роботу, Підмети, Присудки, Обставини, Означення, Додатки.
Але раптом якось налетіла шалена буря, закрутила величезної сили вихором, підхопила Другорядні Члени Речення й понесла кудись світ за очі. Кинулись за ними Підмет і Присудок, та зупинив їх громовий голос, що долинув звідкись здалеку: «Тоді повернуться в Речення Додаток, Означення, Обставина, коли друзі ваші, п’ятикласники, про них все знатимуть, їх наполегливо шукатимуть і в Речення повертатимуть.»
Діти, допоможемо Головним Членам Речення повернути друзів, щоб засяяли на їх личках знову чарівні усмішки від радості спілкування, а на вулиці Простого Речення щоб знову запанували мир, спокій, лад і щастя. Зможемо?
Три види випробувань перед нами – теоретичні, практичні та ігрові...
У мами її діти найкращі. Не бажай синові багатства, а бажай розуму. За науку цілуй батька й матір у руку. Заєць спить, та очей не жмурить. Зайця ноги носять, вовка зуби годують. Спіймав зайця за хвіст. Видно зайця по вухах. Тягли ведмедя до меду та урвали вуха, тягли ведмедя від меду та урвали хвіст.
Народна творчість.
Кожний Іван має свій … . Без нашого … вода не освятиться. Без … порожня хата. Цікавій Варварі … одірвали. Не лякай … морем. Кожна жаба своє … хвалить. Танцювала риба з … , а петрушка з … , а цибуля з … , а дівчина з козаком!
Народна творчість.
Довідка: План. Гриця. Кіндрата. Носа. Щуку. Болото. Раком, пастернаком, часником.
Слово, природа, народ.
Повертаємось до «Дерева очікувань». Що нам вдалось виконати, а над чимось, можливо, ще прийдеться працювати.
Щасливий той, хто чує і розуміє мову рідної землі, її щире тепле слово, чує ласкавий голос. Ніколи така людина не буде зубоженою і знесиленою, нікому вона не поступиться своїм щастям, ніхто не зможе її скорити, подолати. І така людина не стане байдужою, не зачерствіє її серце, довіку вона служитиме народові – і в тому служінні черпатиме цілющу незбориму силу. Ви мали нагоду познайомитись з усною народною творчістю, а рядки епіграфа, надіюсь, нагадали вам, що любити природу потрібно не просто на словах, а підкріплювати свої слова реальними справами.
Рефлексія: Ескізна рефлексія (скетч-рефлексія. Мій Intagram канал)
Створіть допис, у якому розкажіть своїм підписникам про те, що ви дізналися на уроці, що вам найбільше сподобалося, що змусило задуматись та уявне селфі – намалюйте себе або інших учасників процесу під час виконання певного завдання.
Ви усі були молодці. Хочеться відмітити роботу на уроці …
Вивчити теоретичний матеріал підручника §41
Виконати вправу 434 ст. 176
Написати міні твір «Пробудження природи навесні»