Урок-узагальнення з теми "Апостроф" 5 клас

Про матеріал
Розробка уроку з різноманітними завданнями для індивідуального та колективного виконання. Головною метою уроку є систематизувати, закріпити та узагальнити матеріал з даної теми.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови "Вживання апострофа"(узагальнення теми)

Мета:повторити, систематизувати й узагальнити знання учнів про апостроф; удосконалити навички правильного написання слів з апострофом; розвивати логічне мислення, уяву, мовлення школярів; виховувати цікавість та повагу до творчості Л.Глібова.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕМОЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО УРОКУ

Другу посміхнись,

Гарним настроєм ділись.

А хто сварку раптом має-

Спільні вправи вас з'єднають.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Кожен, не залежно від віку, вірить у чудеса та любить казки. Запрошую вас поринути у чарівний світ казки.

ЗНИКНЕННЯ АПОСТРОФА

Цей знак унікальний, бо є не в кожній мові. Він є родзинкою в українській мові. Дуже потрібний на письмі. Його важливість надзвичайна , саме тому стоїть трохи вище інших. Та ось що трапилося одного разу.

Кома, що мешкала у сусідній країні, давно заздрила Апострофу, оскільки він був такий же, як і вона, але завжди стояв вище. Це вона зіштовхнула Апостроф. Мешканці країни вирішили видати указ і остаточно закріпити апостроф на своєму місці.

Указ -досить важливий документ і недарма остаточно підтвердив статус апострофа. Так у чому важливість цього знака, яка його роль?

2.1. Мозковий штурм

-Що таке апостроф?

-Перед якими літерами він ставиться?

-Після яких літер ставиться?

-Чи існують випадки, коли апостроф не ставиться? Назвіть їх.

2.2. Перевірка домашнього завдання вправи

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Слово вчителя

Сьогодні ви матимете змогу ще раз повторити, систематизувати й узагальнити свої знання про апостроф; удосконалити навички правильного написання слів з апострофом; розвинути логічне мислення, уяву, мовлення. Розгорніть зошити та запишіть дату та тему уроку, звіряючись із записом на дошці.
ІV.УЗАГАЛЬНЕННЯ,СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА ПЕРЕВІРКА ЗНАНЬ

Епіграф:

МАЛЯТА ВЧАТЬ ТІ СОНЯЧНІ СЛОВА,

ЩО, НІБИ ЧАРОДІЙНИК ,

З РУКАВА

ТИ СИПАВ ЇМ І В МУДРОСТІ НЕ СХИБИВ.

М.РИЛЬСЬКИЙ

Яке відношення має епіграф до нашого уроку? Визначне, оскільки ми також будемо вивчати слова з апострофом, закріплюватимемо уміння правильно писати та вимовляти їх, намагатимемось проявити кмітливість та навчитися мудрості.

Подивіться на портрет. Не здогадуєтесь хто це?

Пригадати нам допоможе вибірковий диктант.

4.1. Вибірковий диктант

З поданих слів записати в стовпчик лише ті, які пишуться з апострофом

Свято, люб’язний, електрозв’язок, порятунок, острів’янин, напам’ять, рясно, цвях, ін’єкція, дріб’язок, буряк, ганчір’я, Лук’ян, ім’я, рюкзак, бур’ян, обов’язок, вдячний, в’їхати.

Люб'язний Ганчір'я

Електрозв'язок Лук'ян

Острів'янин Ім'я

Напам'ять Бур'ян

Ін'єкція Обов'язок

Дріб'язок В'їхати

У виписаних словах підкресліть першу літеру ( ЛЕОНІД ГЛІБОВ).

Звірте відповіді з екраном презентації.

Вам відоме це ім’я? Саме так, з творчістю цього письменника ви знайомилися у початковій школі та ще не одноразово почуєте його ім'я на уроках української літератури. А чи відомо вам, що є візитною карткою творчості Леоніда Глібова? З таким різновидом вірша ви часто зустрічаєтесь на інших уроках.

Що ж таке акровірш?

Акровірш – загадка, відгадку на яку можна прочитати за першими літерами кожного рядка.

4.2. Колективна робота «Мовне асорті»

Оскільки акровірш — це різновид загадок, давайте спробуємо відгадати їх. А розгадки особливі , так як вони вживаються з апострофом.

1.У жуйці, в пасті і в цукерках,ви знайдете травичку цю. Холодить приємно рот,запах чаю додає. (М'ята)

2..Вмію стрибати і котитися,а якщо кинуть - полечу.Кругом усміхнені обличчя-всі раді круглому (м'ячу)

3.Що за диво-агрегат,може зробити все підряд:співати, грати, читати, рахувати,Найкращим другом навіть стати? (Комп'ютер)

4. Що з землі легко піднімеш та далеко не закинеш? (Пір'їну)

5.В лісі на зеленій гілці, ніби грав хтось на сопілці, підійшов поближче я і побачив (солов'я).

Ви молодці та вдало справилися з завданням. А для того, щоб наша робота й надалі була такою ж продуктивною, пропоную трохи відпочити. Вийдіть із-за своїх парт.

4.3. Фізкультхвилинка

Похитали головою,

Раз та другий тупнули ногою,

Руки вгору підняли, трохи ними потрясли.

Нахилились в ліво, в право,

Та цього іще замало

Руки вгору, руки вниз

До сусіда посміхнись

Раз присіли, підвелись

Й до роботи знов взялись.

 

4.4.Робота у групах

Розгадаймо кросворд, ключами якого є слова, котрі вживаються без апострофа.

По горизонталі:

1.Цей сік корисний для зору. (морквяний)

5. ….. Першого дзвоника.(свято)

По вертикалі:

3. Зазвичай по ньому б’ють молотком.(цвях)

2. Синонім до слів: неяскравий, похмурий, погано освітлений.(тьмяний)

4. Синонім до слів: запашний, пахучий.(духмяний)

 

4.5.Робота в зошитах (біля дошки)

Декілька учнів (за бажанням) біля дошки, інші учні працюють у зошитах, Виконання вправи .

4.6. Самостійна робота

Вправа “Добери “

До поданих слів доберіть споріднені, які пишемо з апострофом. Запишіть ці слова.

Солома, дерево, трава, перо, двір, камінь, хлопець, соловей, вечір.

Звірте свої відповіді з екраном.

Вправа “Редактор”.

Прочитайте слова, знайдіть помилки та виправте їх.

пять бубликів, подвіря біле-біле, пахне м’ята, компютер вимкнено, деревяний стіл, маряна лагідна

4.7. Творча лабораторія

За вікном зима. Найчарівніша пора року, коли природа спить, а кожен-дорослий та малий вірить у чудеса. Напередодні новорічних свят домівки одягають святкові шати та чекають казку.

Сьогодні ми пригадали одного з відомих українських письменників. Таких творчих особистостей та визначних постатей дуже багато. Саме зараз пропоную вам проявити творчість та скласти невеличку зв'язну розповідь на зимову та новорічну тематику.

Подвір'я, пір'їнки, сім'я, кав'ярня, обов'язково, надвечір'я

 

4.8. Аналіз виконаних робіт. Оцінювання

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Повторити правила вживання апострофа, у зошити записати 5 прислів'їв , у яких вживався б апостроф.

-Завдання підсиленої складності: написати лист Л.Глібову, використовуючи слова з апострофом. Відповідний досвід у вас є , на уроках розвитку мовлення ми вже писали листа, пам’ятаєте кому? ( другу, бабусі, дідусю).

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

Отже, сьогодні на уроці ми узагальнили та систематизували знання з теми:"Правила вживання апострофа".

Л.Глібов написав віршований твір (алегоричний жарт) "Квіткове весілля", а ми, незважаючи на сніг та мороз, всеодно хочеться додати яскравості та фарб. давайте разом створимо "Квітковий підсумок". (Рефлексія)

Перед вами лежать квіточки:

- блакитний колір – означає «ТАК»;

- червоний колір – означає «НІ»;

- оранжовий колір – означає «Сумніваюсь».

Я буду зачитувати твердження стосовно нашого уроку, а ви, за допомогою кольору, мені будете відповідати квіточками:

-ВСЕ ЗРОЗУМІВ, ЗМОЖУ ДОПОМОГТИ ІНШИМ.

-МОЖУ, АЛЕ ЩЕ ПОТРІБНА ДОПОМОГА.

-НІЧОГО НЕ ЗРОЗУМІВ.

-ПОТРІБНО ЩЕ ПОВТОРИТИ ПРАВИЛА.

-ТАКІ ЗАВДАННЯ МЕНІ ПОДОБАЮТЬСЯ.

-УРОК МЕНІ СПОДОБАВСЯ.

Ваші відповіді стали для мене справжнім святом: ви подарували мені букет квітів. Дякую, дуже приємно!!!

Дякую за урок. До побачення!

 

 

docx
Додано
22 березня 2020
Переглядів
1580
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку