Урок "Текст. план тексту. Поділ тексту на речення

Про матеріал

Урок побудований на матеріалі про бджілку. Цей елемент уроку є на дошці, в зошиті учня. Такі тематичні уроки дають можливість не тільки вчити чи повторювати матеріал, а ще й поглиблювати свої знання корисною інформацією про бджолу.

Перегляд файлу

Текст. План тексту. Поділ тексту на речення

 

 

 

Тема.     Текст, План тексту.Поділ тексту на речення.

Мета: удосконалювати творчі вміння працювати з текстом, знаходити його структурні компоненти, мовні засоби міжфразового зв’язку; виховувати у семикласників

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, бджілки та картинки із зображенням бджоли

Хід уроку.

І.Організаційний момент

ІІ.Емоційне налаштування.

Сьогоднішній урок я розпочну із загадки.

Вона ніколи не відпочиває, якщо ти думаєш, що вона спить, помиляєшся; вона тихо обдумує, як влаштувати соти у вулику(своє помешкання), а влаштувавши, працює день і ніч, щоб наповнити їх благословенним соком різних рослин. Вона знає, що працює не тільки для себе самої, а й на користь всьому роду людському; вона несе світло у світ, роблячи віск. Хто це все робить?

(відповіді учнів)

Так, ви вірно здогадались, це бджілка. Невтомна трудівниця, яка постачає людей солодким наїдком, а церкву –воском, що горить на вівтарях. Тому і ми сьогодні будемо працювати, як невтомні бджілки, збираючи нектар  і складаючи його у вулик знань.

А тему нашого уроку принесли веселі бджілки , адже вони вже добре попрацювали у попередніх класах і засвоїли навчальний матеріал,  а сьогодні лише пригадаємо

ІІІ.Оголошення теми, мети уроку

Учитель показує бджілку і запитує учнів, що це таке?

(бджола,)

Яка?( велика, маленька, жовтенька)

Яка відповідь повніше розкриває зміст предмета?

Друга

Чому?

Тому що перша називає предмет, а друга ще й вказує на ознаку предмета.

Тому бджола- це слово, а маленька бджола- це словосполучення

А це повідомлення, як розкриває зміст слова «бджола» ?

Бджоли , (лат. Anthophila, або Apiformes) — секція в надродині Apoidea літаючих комах ряду перетинчастокрилих (частина цієї надродини відноситься до суспільних комах), споріднена осами і мурашками. Існує близько 20 тисяч видів бджіл. Їх можна виявити на всіх континентах, окрім Антарктиди. Бджоли пристосувалися харчуватися нектаром і пилком, використовуючи нектар головним чином як джерело енергії, а пилок для отримання білків та інших живильних речовин

Звичайно , це повідомлення більш ширше описує бджолу і ми більше про неї дізнаємося. Як ми назвемо останнє повідомлення про цю комаху.

Вірно, текст.

ІУ. Актуалізація набутих знань і вмінь

1.

Повторити вивчене у попередніх класах про текст нам допоможе ось ця весела бджілка , яка у своєму кухлику приготувала для вас солодкі запитання.

  1. Що ми називаємо текстом?
  2. Який розділ науки про мову вивчає текст?
  3. Які структурні особливості має текст?
  4. За допомогою яких мовних засобів зв’язуються частини тексту?
  5. Які ознаки тексту ви знаєте?
  6. Що таке тема тексту?
  7. У якій частині тексту має розкриватися його тема?
  8. Що таке мікротема тексту?
  9. Як складають план тексту?
  10. Чи можна вважати текстом одне речення?

Отже, кухлик у бджілки не спорожнів, бо ви добре знали цю тему.

У. Виконання вправ на повторення.

Бджола у простої людини оточена не лише любов’ю, а й глибокою повагою як священне, миле Богу створіння. У Західній Європі бджолу повсюдно називають «Божою пташиною». Українці ставилися до бджоли як до священної істоти, за народним висловом, « Божої пташки», «Божої мухи», і мали її за невтомну трудівницю, що підтримує зв'язок із Богом. Цей зв'язок простежуємо у широко розповсюдженому переказі, за яким бджола просила Бога дозволу збирати поживу з цвіту. Бог дав їй усі квіти, щоб вона дбала для себе і для людей.

Ось і вам квіти, з яких ви маєте зібрати нектар

На кожній пелюсточці  є лише одне слово, а вам треба утворити текст, ввівши у нього ці слова.

Бджола,мед, квітка, нектар,вулик, соти

Українці особливо поважали бджолу за її працелюбство, за що її часто порівнювали з людиною. Життя бджіл, їх старанність у праці і плодючість – позитивний приклад для наслідування.

Тому і ми попрацюємо ще плідно. Так як бджола створює свої соти , у світі немає аналогів, навіть архітектори не збагнуть ,як бджоли створюють свої соти. Зібраний нектар бджілки несуть у свої вулики , заповнюючи таким чином соти

Вам також потрібно буде утворити соти, підібравши правильно частини тексту. Анатомія бджоли

 

Бджоли мають довгий хоботок, яким вони користуються для висмоктування нектару рослин. У них також є вусики (або сяжки), кожен з яких складається з 13 сегментів у самців і 12 сегментів у самок. Усі бджоли мають дві пари крил, задня пара за розміром менша від передньої; тільки у декількох видів у однієї касти крила дуже короткі, що робить політ бджоли важкою або неможливою справою.

Багато видів бджіл маловивчені. Розмір бджіл коливається від 2,1 мм у карликової бджоли (Trigona minima) до 39 мм у виду Megachile pluto, що мешкає в Індонезії Засобом спілкування гуртових бджіл є, так звані, «танці». Повертаючись після розвідки у вулик, бджола виконує певні умовні рухи — «танцює». За цими рухами інші бджоли дізнаються про те, в якому напрямку і на якій приблизно відстані від вулика знаходиться медоносне місце. Ця мова «танців» відзначається високою досконалістю та умовністю.

Бджоли виготовляють багато продуктів, серед них такі:

  • мед
  • прополіс
  • віск
  • маточне молочко
  • бджолина отрута
  • пилок
  • перга
  • забрус
  • Бджоли відіграють важливу роль в запиленні квіткових рослин, будучи найчисленнішою групою опилювачів в екосистемах, пов'язаних з квітами. Залежно від поточної потреби, бджоли можуть концентруватися як на зборі нектару, так і на зборі пилку. В обох випадках бджоли сприяють запиленню рослин, але при зборі пилку цей процес проходить набагато ефективніше.
  • Тіло більшості бджіл покрите численними електростатичними гіллястими ворсинками, що сприяють прилипанню та перенесенню пилку. Періодично вони зчищають з себе пилок, збираючи його щіточками (щетинкоподібними волосками, у більшості видів розташованими на лапках, а у деяких на черевці) і потім переносять її в спеціальні кошики для пилку (corbicula), розташовані між задніми лапками. Багато видів бджіл схильні збирати пилок тільки з певних видів, інші в цьому питанні не так категоричні і користуються великою різноманітністю квітучих рослин. Невелика кількість рослин замість пилку виробляє живильну квіткову олію, на зборі якої спеціалізуються тільки певні види бджіл. Невелика підгрупа нежалячих бджіл (Meliponini) пристосувалася на поїданні падалі (екскременти попелиці) — це єдині бджоли, що не харчуються продуктами рослин. Пилок і нектар змішуються разом, утворюючи в'язку живильну масу, яка складається в невеликі осередки стільник. Поверх маси відкладаються яйця майбутніх бджіл, після чого осередок герметично закривається так, що згодом дорослі бджоли та їх личинки не контактують разом.

Наступне завдання має творчий характер. Ви маєте створити твір-мініатюру, поезію, загадку, приказку, прислів’я, повір’я про бджолу.

(самостійна робота учнів , заслуховування творів і оцінювання).

А ця весела бджілка перевірить ваші знання по вивченій темі.

УІ.Рефлексія

1Що ми називаємо текстом?

2.Який розділ науки про мову вивчає текст?

3.Які структурні особливості має текст?

 4.За допомогою яких мовних засобів зв’язуються частини тексту?

5.Які ознаки тексту ви знаєте?

6.Що таке тема тексту?

7.У якій частині тексту має розкриватися його тема?

8.Що таке мікротема тексту?

9.Як складають план тексту?

10.Чи можна вважати текстом одне речення?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                               

 

 

docx
Додано
12 липня 2018
Переглядів
3055
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку