Ду Фу - китайський поет епохи Тан. Особливий світ лірики Ду Фу (8 клас)

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити учнів зі своєрідністю китайської культури, зокрема лірики поета Ду Фу; допомогти зрозуміти особливості східної поезії; визначити провідні теми, тематичні мотиви, філософський підтекст поетичних творів; розвивати в учнів навички виразного читання та аналізу поетичного тексту; сприяти розвиткові емоційних почуттів та образного сприйняття тексту, виховувати в учнів повагу до культурних цінностей інших народів, особисту активну життєву позицію, повагу до реалів поета та загальнолюдських ідеалів.
Перегляд файлу

Ду Фу китайський поет епохи Тан. Особливий світ лірики Ду Фу

(8 клас)

Мета уроку: ознайомити учнів зі своєрідністю китайської культури, зокрема лірики поета Ду Фу; допомогти зрозуміти особливості східної поезії; визначити провідні теми, тематичні мотиви, філософський підтекст поетичних творів; розвивати в учнів навички виразного читання та аналізу поетичного тексту; сприяти розвиткові емоційних почуттів та образного сприйняття тексту, виховувати в учнів повагу до культурних цінностей інших народів, особисту активну життєву позицію, повагу до реалів поета та загальнолюдських ідеалів.

Обладнання: мультимедійна дошка, книги про Китай, портрет Ду Фу, тексти поезій, ілюстрації до тексту.

Тип уроку: комбінований.

Міжпредметні зв’язки: музичне мистецтво, образотворче мистецтво.

Методи, прийоми, форми роботи: евристична бесіда, вікторина, міні-лекція, випереджувальні завдання, коментоване читання, робота з картками (індивідуальні завдання), колективна робота (робота зі схемами, таблицями), інтерактивні методи і прийоми: «Вірю   не вірю», «сенкан», «Прес», «Мозковий штурм».

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

1. Слово вчителя. Кожен урок зарубіжної літератури це подорож... Подорож у невідому епоху, у новий світ та нову країну. Адже вивчаючи творчість того чи іншого письменника, ми пізнаємо історію, традиції, культуру його народу. Ми поринаємо у цікавий та незбагненний світ літератури...

А зараз спробуйте здогадатися, про яку країну на сьогоднішньому уроці ми будемо говорити.

Ця велика країна є однією з найстародавніших цивілізацій світу. Вона стоїть в ряд з цивілізаціями і шумерів Тигру і Євфрату, індійців Інду і єгиптян Нілу. Особливістю цієї цивілізації є те, що вона розвивалася ізольовано від інших цивілізаційних центрів. Її надбання, насамперед логографічна система письма, використовуються сьогодні у країнах Східної Азії. Математика використовувалася у архітектурі і географії. Десяткова система числення існує у цій країні з XIV століття до н. е. Математики відкрили «трикутник Паскаля» за 500 років до того, як його намалював сам Паскаль. Біологія набула особливого розвитку у прикладних науках   фармацевтиці і гербології, медицина і хірургія не поступалися західним. Інноваціями у військовій сфері були арбалети, розробка прицілів, арбалети залпового вогню, требушети, отруйні гази на основі гірчиці, рельєфні карти, пілотовані повітряні змії, вогневі шашки і ракети, порох, гранати та ранні бронзові гармати. Про яку країну йде мова? (Китай)

2. Перегляд слайдів із презентації проекту «Китай». Обговорення побаченого.

3.Ознайомлення з таблицею «Технологічні відкриття Китаю»

Технологічні відкриття Китаю:

Азійська рахівниця

Паперові гроші

Доменна піч (сталь)

Парашут

Друкарство

Нафтове колесо

Бронза

Пістоновий насос

Штанген-інструмент

Порцеляна

Годинник

Пропелер

Компас

Рельєфна карта

Арбалет

Гвинт

Сухий док

Просіювач

Віяло

Сейсмограф

Феєрверк і ракета

Шовк

Рибальський гачок

Стремено

Порох

Висячий міст

Планер

Туалетний папір

Граната

Зубна щітка

Повітряна куля

Парасоля

Повітряний змій

Шпалери

Лак

Тачка

Сірники 

Папір

 

4. Скласти асоціативну павутинку на поняття «Китай»

5. Повторення вивченого    «Мозковий штурм»

  • З літературою якої історичної та культурної доби ви почали ознайомлюватись на минулому уроці? (Середньовіччя)
  • Які хронологічні межі цієї епохи? (5-15 ст.)
  • На які етапи прийнято поділяти епоху Середньовіччя?
  • Яким є ставлення багатьох народів цього періоду до релігії?
  • Які великі світові релігії виникли в цей час? (християнство, іслам, буддизм)
  • Які мови стають на рівень міжнародного спілкування? (у Західній Європі латина, у Візантії    грецька)
  • З правління якої династії китайська література набула найвищого розвитку? (династія Тан)
  • Про який літературний жанр висловлюються «королева» літературного процесу Середньовіччя? (поезія) А чому так відбулося?
  • З творчістю якого письменника ви вже ознайомилися? (Лі Бо)
  • Які поезії Лі Бо справили на вас найбільше враження, про що вони?
  • Хто і кому присвятив наступні рядки:

«Ох,  шановний  мій  друже,

Та  й  як  же  ви  зблідли  й  змарніли!

Чи  важка  ж  то  робота

Складати  у  віршах  рядки?»

(Лі Бо про Ду Фу)

II. Оголошення теми, завдань уроку, епіграфа

III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Учитель. З рубрики «Це цікаво знати...»

Про іспити

Однією з головних рис традиційної китайської культури були напевно державні іспити. Вони сприяли вихованню освіченої еліти, і оскільки кандидат не залежно від соціального походження, відповідно який досконало знав класичні тексти, був спроможний зайняти вищий ранг чиновника. Останні мали високий соціально-економічний статус. Люди гуманітарних занять    це і письменники, і філософи, і вчені   були звичайно людьми «першого сорту» у Китаї. Держава їх відповідно усіляко підтримувала.

Поезія була одним із головних предметів на іспитах, які давали право посісти державну посаду. Сьогодні ми з вами намагатимемось проникнути в особливий світ поезії китайського поета і мислителя Ду Фу.

2. Презентація слайдів «Китайський поет Ду Фу» Коментування побаченого.

 02001hy2-9e41

3. Випереджувальне завдання. «Зустріч з поетом» (виступ підготовленого учня)

4. Запитання до «Ду Фу» учнів класу

5. Опитування біографії методом «Вірю   не вірю»

  • Ду Фу походив зі старовинного роду (Так)
  • До 35 років він не подорожував (ні)
  • Ду Фу чекав посади державного службовця 10 років (ні)
  • Служба в столиці при імператорському дворі тривала кілька років (ні)
  • 759 року після важкої подорожі опинився в м. Ченду, де провів найкращі свої часи (так)
  • Остання подорож поета тривала майже два роки (так)
  • Смерть спіткала поета 770 року, коли він на човні спускався річкою (так).

6. Виразне читання учнями поезій «При місяці згадую брата», «Пісня про хліб і шовк», «Дикі гуси повертаються на північ»

7. Словникова робота.

  • Лі   одиниця виміру довжини в середньовічному Китаї. 1 лі дорівнює приблизно 0,5 км.
  • Не несуть вони лист за старовинною легені дою, дикі гуси приносили звістки від рідних, листі
  • Піднебесна   легендарна назва Китаю.
  • Тривожно гримлять барабани   ударами! барабан міська сторожа сповіщала, що настала ні після цього ворота міста зачинялися й городяни! мала права ходити вулицями міста.

8. Аналізуючи поезії, заповніть таблиці (робота в групах)

Кожна група аналізує іншу поезію

 

Назва поезії

Тема

Художні образи

Настрій

Основна думка

Вид лірики

 

 

 

 

 

 

9. Релаксаційна хвилинка (музична )

10. Виразне читання поезії «Пісня про хліб шовк» у перекладах Я. Шекери та Т. Некура.

11. Завдання для порівняльного аналізу перекладів.

  • Порівняйте кількість рядків у перекладах
  • Порівняйте стилі написання.
  • Які художні засоби використовують різні перекладачі?

IV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Підсумкова бесіда.

  • Які теми були провідними в поезіях Ду Фу? (чи засудження війни, чи поетизація мирного життя про мотив ностальгії поета-мандрівника за батьківщиною)
  • Який настрій звучить у його віршах? (сум, туга, або ж ностальгія...)
  • До чого закликав поет? Про що мріє? (про мирну працю, чи гармонію життя)
  • Які поезії справили на вас найбільше враження? І чому?

2. Метод «Прес».

Танський поет Хань Юй сказав; «Вірші Лі Бо Фу живуть, і сяйво їх поширюється на далекі відстані». Чи згодні ви з такою думкою?

  • Як ви гадаєте, у чому полягає велич цих поезій?

3. Обговорення епіграфа, філософська спрямованість поета.

4. Скласти «Сенкан» за темою «Ду Фу»

5. Написати 5-хвилинне есе на тему:

«Моє знайомство з поезією Ду Фу»

V. Підсумки

Учитель. Поезія Ду Фу багата і різноманітна. Це в першу чергу пейзажні замальовки, в яких природа стає одухотвореною (як і в Лі Бо). Також пейзажні картини поєднуються з певними філософськими образами про вічність і плинність буття, що теж нагадує творчість Лі Бо. Але лірика Ду Фу ще більше наповнена громадянськими мотивами. Поет Ду Фу проти війни, яка приносить горе і занепад та змушує терпіти розлуку зі своїми  рідними людьми. Мова поезії Ду Фу проста, щира, близька до розмовної, але разом з тим насичена яскравими метафорами.

VI. Рефлексивно-оцінювальний етап У стародавній мудрості проголошується.Найбільшою перемогою є перемога над собою».

Саме ці слова стануть вам у нагоді зараз, коли ви розпочнете духовне змагання з самим собою. Кожен із вас дасть відповіді на запитання анкети, оцінюючи свою роботу на уроці.

Анкета

П.І.Б. учня

1. На уроці я

  • Дізнався
  • Навчився

1. Найбільший мій успіх це

2. Мої найбільші труднощі це

3. Що мені не вдавалося, а тепер вдалося?

VII. Домашнє завдання

1. Проаналізувати письмово поезію «Самотній мека».

2. Творче завдання.

Намалювати ілюстрацію до поезії або дібрати асоціативні ілюстрації, користуючись інтернетом.

 

 

 

 

 

 

4. Мої побажання собі на наступний урок

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Злидниченко Марина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
8 лютого 2022
Переглядів
971
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку