Тема: Образи Бена і Деві, художні засоби їхнього створення. Віра у внутрішні можливості людини, подолання нею життєвих випробувань, здатність до порозуміння
Мета: учити аналізувати характер літературних героїв через їхні вчинки; розвивати творчі здібності учнів, логічне та образне мислення; виховувати повагу до сімейних цінностей та родинних зв’язків.
Обладнання: текст оповідання, ілюстрації до твору, роздатковий матеріал, ключові епізоди.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
Ми сьогодні будемо спостерігати,
Висновки робити і міркувати.
А щоб цікаво пройшов наш урок,
Активно до роботи долучайся, дружок!
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Вчитель: Сьогодні ми продовжуємо вивчати творчість англійського письменника, австралійця за походженням Джеймса Олдріджа. Його творчість розкриває нам важливість чистих людських взаємин, що так необхідно в наш час. Вибір шляху, вибір дії, вибір світогляду – ці питання щоденно постають перед нами. Тема вибору – одна зосновних у творчості письменника. І сьогодні на уроці ми спробуємо зрозуміти, яке вирішення цих проблем пропонує Дж. Олдрідж у своїх творах. Щоб і коли у нас виникне питання вибору, ми зуміли знайти правильне рішення.
Вчитель: А зараз я вам роздам листки на яких є ілюстрації і назви творів до яких вони відносяться. Вам потрібно встановити відповідність між ними. На це завдання у вас є одна хвилина.
1. |
А. Даніель Дефо. «Життя й незвичайні та дивовижні пригоди Робінзона Крузо» |
2.
|
Б. Джек Лондон. «Любов до життя» |
3.
|
В. Роберт Льюїс Стівенсон. «Острів скарбів» |
4. |
Г. Елеанор Портер. «Полліанна» |
5. |
Д. Володимир Галактіонович Короленко. «Сліпий музикант» |
(1.Д; 2.Г; 3.А; 4.Б; 5.В)
Вчитель: А тепер ми перевіремо правильність виконання.
А ще скажіть мені, що об’єднує ці твори?
(Це твори зарубіжніх авторів, у яких зображено боротьбу людини за виживання.)
Вчитель: Кожен з вас отримав індивідуальне домашнє завдання, в ході уроку ми почуємо ваші відповіді.
Зараз ми послухаємо і пригадаємо біографію письменника
(Джеймс Олдрідж коротка біографія Джеймс
Олдрідж народився 10 липня 1918 року в австралійському Уайт-Хіллі в багатодітній сім’ї. У середині 1920-х сім’я Олдріджа перебралася в Суон-Хілл, а в 1938 році Олдрідж переїжджає до Лондона.
Навчався в Мельбурні в комерційному коледжі. Вчиться у Лондонському економічному університеті, потім у Оксфордському університеті, відвідує льотні курси і активно працює у лондонських газетах.
Під час Другої світової війни працював журналістом та військовим кореспондентом на Близькому Сході. Його безпосередні спостереження й дали йому матеріал для перших романів.
Його перший роман «Справа честі» був опублікований в 1942 році і відразу зарекомендував себе як бестселер.
Другий роман письменника «Морський орел» був опублікований в 1944 році.
Одним з найбільш успішних і широко відомих романів письменника став «Дипломат», опублікований в 1949 році.
Письменник довго жив у Каїрі, якому присвятив книгу «Каїр. Біографія міста »(1969 рік).
З середини 1960-х Олдрідж пише, в основному, книги для дітей і підлітків.
У 1971 році він був членом журі 7-го Московського міжнародного кінофестивалю.
У 1972 році став лауреатом Міжнародної Ленінської премії «За зміцнення миру між народами». У тому ж році був нагороджений Золотою медаллю Міжнародної організації журналістів.
23 лютого 2015 письменник помер у віці 96 років.)
Вчитель: А зараз ми дізнаємося цікаві факти із його життя.
(Цікаві факти про Джеймса Олдріджа
Джеймс Олдрідж – австралійський письменник та громадський діяч, автор понад 30 книг.
Джеймс Олдрідж народився 10 липня 1918 року в глухому селі австралійського штату Вікторія Вайт-Хіллз, в родині англійця — корінного лондонця, закинутого долею в далекі краї. За традицією, майбутній письменник дістав одразу три імені — Гарольд, Едвард і Джеймс. Мати спочатку називала його Гарольдом, але хлопчикові це не подобалось, і батьки зупинились, нарешті, на імені Джеймс.
З 14 років він заробляє на життя працюючи редактором у міській газеті, бо сім’я жила бідно.
В 1938 році переїхав в Англію, де і почав журналістську діяльність. Перший роман Олдріджа “Справа честі” став бестселером.
Протягом років Другої світової війни Олдрідж побував у ролі кореспондента у багатьох країнах (в Норвегії, Греції, Єгипті, Лівії, Ірані і т. д.) і на багатьох театрах воєнних дій.
Олдрідж прекрасно знав усю європейську літературу, а також американську й австралійську.
Письменник побував в Україні, у Києві, зустрічався з читачами, давав інтерв’ю. 11 березня 1964 р. київська «Робітнича газета» надрукувала статтю «І в мені частка України». У ній Джеймс Олдрідж писав: «Україна нагадує мені країну мого дитинства – Австралію. На мою думку, будь-який український хлопчик може впізнати себе в героях моїх дитячих оповідань».
Письменник довго жив в Каїрі, якому присвятив книгу «Каїр. Біографія міста» (1969).
Олдрідж підтримував хороші стосунки з СРСР, можливо, саме це стало причиною його скромної популярності у світі європейської літератури. У 1973 р. він навіть отримав Ленінську премію «За видатну боротьбу по збереженню миру».
Джемс Олдрідж помер 23 лютого 2015 р. у віці 96 років.
Відомі твори Олдріджа: романи («Справа честі», 1942); «Морський орел» (1944), цикл новел «Про багатьох людей» (1946), роман «Дипломат» (1949), «Мисливець» (1950), «Герої пустельних горизонтів» (1954), «Не хочу, щоб він помирав» (1957), «Останній вигнанець» (1961). Про тематику творів сам автор говорив «У моїх книжках головна тема завжди одна й та сама — вибір. Вибір шляху, вибір дії, вибір світогляду».)
Вчитель: А зараз ми перевіремо як ви запам’ятали факти із життя письменника та деякі епізоди із оповідання. Ми проведемо літературний диктант.
Вчитель: Читаючи оповідання, ви зустрічали незнайомі слова, про деякі із них ми зараз дізнаємося.
(Дюйм – одиниця довжини в англійській системі мір, рівна 1/12 фута, або 2,54см.
Фут – одиниця довжини в англійській системі мір, рівна 12 дюймам, або 30,48см.
Миля – одиниця довжини, яка використовується тепер здебільшого у морській справі, рівна 1852 метрам.
Фунт – основна одиниця ваги в англійській системі мір, рівна 453,5 г.
Хамсин – сухий та спекотний вітер у Єгипті, що дме з пустелі.
Авантюра – ризикована, сумнівна справа, розрахована на випадковий успіх, без урахування реальних можливостей і приречена на провал.)
Вчитель: А зараз ми дізнаємося цікаві відомості про Червоне море та акул.
(Народження моря
Червоне море - наймолодше. Воно почало формуватися тільки близько 25 млн років тому в тріщині Східно-Африканського розлому. Під дією відцентрової сили через обертання Землі Африканська континентальна плита відокремилася від Аравійської і між ними утворився провал, який поступово заповнюється морською водою. Вчені впевнені, що з часом і Східна Африка відокремиться від континенту, і води Червоного моря з'єднаються з Середземним.
Зараз Червоне море розташовується між Африкою і Аравійським півостровом. Його довжина - 2250 км, максимальна ширина - 335 км, а глибина досягає 2211 метрів. Воно вважається внутрішнім морем Індійського океану і найпівнічнішим тропічним морем на землі.
Назва
Грецькою море називають Еритреї Таласса, по-латині - Mare Rubrum, по-арабськи - "Ель-Бахр Ель-Ахмар". На івриті Червоне море звучить як "hа-Ям hа-ад". Але воно все ж традиційно ототожнюється з морем, яке згадується в Біблії, і його по-старому називають "тростинне".
Червоне море за кольором зовсім не червоне, виникає питання: звідки ж з'явилася назва? Існує три версії. Перша говорить, що давні народи розрізняли частині світу за кольором. Так, північ був чорним, схід - блакитним, захід - білим, а південь - червоним. Море було на півдні, значить, воно "червоне", а море, яке було на півночі, було "чорним".
Друга версія - коли араби розшифровували стародавні написи семітського народу хімьярітамі, слово з трьох букв "х", "м", "р", якими позначало море, прочитали як арабське "Ахмар", що означає червоний.
А третя вказує, що море таки отримало назву через свій колір. Червоним воно стає під час цвітіння водоростей Trichodesmium Erythraeum. У цей період вода набуває рудувато-бурий відтінок.
Солоність води
Червоне море - найсоленіше з усіх морів, Мертве у рахунок не беремо, оскільки, як ми знаємо, це озеро. Тут припадає від 41 до 60 г солі на літр води, в той час як в Чорному - тільки 18 г. Причина - в море не впадає жодна прісноводна річка, відсутність опадів і постійне випаровування моря.
Води Червоного моря повністю змінюються за 15 років, оскільки воно поповнюється за рахунок Аденської затоки, в яку через Баб-ель-Мандебська протоку надходить більше води, ніж вимивається з неї.
Корали
Завдяки тому, що на узбережжі моря тропічний пустельний клімат, температура води не опускається нижче позначки + 20°С взимку, а влітку прогрівається до 27°С. Червоне море тепліше навіть за Азовське! Ще одна особливість Червоного моря - з його дна піднімаються не холодні, а теплі шари води.
Цікаво, що тепло моря приваблює не тільки туристів, але і сприяє формуванню розкішного коралового рифу. Слід зазначити, що це наймолодший риф, йому 6-7 тис. років і в ньому виявлено 177 різних видів коралів. А густі коралові зарості створили всі умови для проживання риб, деякі з яких зустрічаються тільки в Червоному морі.
Підводний світ
Багатство підводного світу Червоного моря вражає. Іноді достатньо взяти маску, опустити голову в воду, і ти в світі капітана Немо. Різнобарвні корали, морські їжаки, всіляких форм і кольорів риби захоплюють собою, і іноді, в такі моменти, забуваєш про час, розчиняєшся в морській безодні. Життя в цьому світі кипить як вдень, так і вночі.
Незважаючи на наукові розробки, підводний світ моря вивчений тільки на 60%. Поки що науці відомо майже 1 500 безхребетних і стільки ж видів риб. Саме це багатство і різноманітність приваблює фотографів, вчених і дайверів з усього світу.
Цікаво, що 30% всіх істот, що живуть в морі, не можуть переміщатися з одного його кінця в інший. Тобто риби, що живуть в південній частині моря, не живуть в північній і навпаки.
Небезпека
Червоне море так само прекрасне, як і небезпечне. Туристів попереджають, що не можна годувати рибок - деякі гинуть через це, інші починають приймати туристів за їжу і кусати їх. Не можна торкатися до медуз, коралів, чіпати руками морських їжаків. Уколи, укуси морських мешканців призводять в кращому випадку до опіків, в гіршому - до смерті. Не можна плавати вночі, адже саме в цей час доби активізуються найнебезпечніші види риб. Крім тигрової акули, яка іноді без причин нападає на людей, ще 43 види небезпечних акул водяться у водах моря.
Острівне життя
Цікаво, що в Червоному морі налічується 25 островів, серед яких найбільш відомими для дайвінгу є острова Дахлак Кебір, Гифтун, Бразерс, Забаргад і Рокі і, звичайно ж, острів Тиран.
Недалеко від архіпелагу Дахлак з часів римлян і до сьогоднішнього часу добувають перли. А острів Елефантіна, найбільший туристичний об'єкт Єгипту, що є природною межею між Єгиптом і Нубією.
Корабельні аварії
Після відкриття в 1869 році Суецького каналу через Червоне море став проходити популярний міжнародний торговий шлях. Він вабив торговців з усього світу.
У Червоному морі з кінця 19 століття сталося 47 відомих корабельних аварій, з них 17 великих. Серед них Thistlegorm, який затонув в 16 грудня 1991 року. Це найвідоміший у світі корабель після Титаніка і Салем Експрес.
У Червоному морі є свій Бермудський трикутник - риф Абу-Нухас. Тут, на глибині не більше 30 м, лежать чотири судна. Першою жертвою рифа стало британське парусно-парове судно Carnatic, другим - німецьке вантажне судно Kimon M, а третім - грецький корабель Chrisoula K. Останньою жертвою рифа став японський лісовоз Giannis D. Кожне затонуле судно зараз представляє величезний інтерес для дайверів.)
Вчитель: Подивіться уважно на ілюстрації до твору і давайте знайдемо уривки в підручнику, які це підтвердять. Попрацюємо в групах. Знайдіть опис.
1 група – польоту на острів; (читають в особах)
- Перед другим зануренням; (переказ)
2 група – після трагедії;
- Політ у Каїр.
Вчитель: На цьому етапі стосунків батька і сина ми бачимо глуху стіну відчуження між ними, абсолютне нерозуміння. Таким чином Джеймс Олдрідж піднімає проблему взаємин батьків і дітей і загострює на ній увагу читача.
А тепер ми спробуємо скласти характеристику образів героїв. І знову попрацюємо в парах.
1 група – Бен (до і після поїздки)
2 група – Деві (до і після поїздки)
Вчитель: А щоб добре все закінчилося ми з вами прочитаємо «Рецепт успіху».
РЕЦЕПТ УСПІХУ
Літературний диктант «Лови помилку».
ІІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Вчитель: І підведемо підсумок уроку. Кожен з вас закінчить речення.
ІНТЕРАКТИВНИЙ ПРИЙОМ
«ЗАКІНЧИ РЕЧЕННЯ»