Тема. Ерік Сігал “Історія кохання.” Розповідь про зворушливе і трагічне кохання. Проблеми життя і смерті, любові і відданості у творі
Мета: розширити уявлення учнів про світле та прекрасне людське почуття - кохання, довести, що воно здатне змінюватися та розвиватися в часі; розвивати навички роботи з текстом, охарактеризувати образи головних героїв, простежити особливості їх внутрішнього стану; формувати морально-етичні цінності, виховувати почуття ніжності, вірності, взаєморозуміння.
Обладнання: тексти роману, портрет Е. Сігала, постери, кінокадри, кінофільм “Історія кохання”, аудіозаписи “Монологи про любов”, робочі картки уроку.
Тип уроку: урок позакласного читання
Епіграф: Коли ці дві душі устали на весь зріст,
Докупи їх звела якась мовчазна сила.
Зійшлись вони, і спалахнули вмить
Їх розпростерті крила.
Е. Беррет-Браунінг
...Я даю тобі руку!
Я даю тобі своє кохання цінніше за гроші.
Я даю всього себе перед олтарнм і законом.
Чи даси мені себе? Чи підеш зі мною в дорогу?
Чи ми йтимемо поряд до краю й кінця?
В. Вітмен “Пісня далекої дороги”
Хід уроку
І. Вступне слово вчителя
Ми з вами вивчали твори, в яких герої проходили випробування найголовнішим почуттям - любов'ю. І сьогодні на уроці ми зустрінемося з героями, які кохали, кохали по-справжньому.
Але час у них відібрав усе.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- А на вашу думку, якою є Любов?
- Що можна зробити заради коханої людини?
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
Отже, тема нашого уроку “Ерік Вольф Сігал “Історія кохання”. Розповідь про зворушливе і трагічне кохання. Проблеми життя і смерті, любові і відданості”.
Ми ближче познайомимося з героями роману, простежимо особливості їх психологічних змін, спробуємо дійти висновку, що ж може справжнє кохання.
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
В сучасному літературознавстві існують такі поняття, як “велика література” та “масова культура”. “Масовою культурою”називають виробництво псевдохудожнього продукту.
В той же час в літературі існує поняття “погранична культура”, під якою мають на увазі вид літератури, яка суміщає в собі риси великої та масової літератури. Це означає, що, з однієї сторони, письменник володіє великим талантом, висуває дещо нове, оригінальне, демонструючи новаторство в царині мови стилю. Але в той же час він не вільний від шаблонів масової культури, яка проявляється в сюжнті змалювання персонажів і стилістики. Яскравим прикладом пограничної літератури США є Ерік Сігал. В своїх романах письменник проявляє певну художню майстерність, порушує злободенні проблеми сучасного суспільства. Він створив не так уже й багато, але його книги (особливо “Історія кохання”) видаються величезними тиражами і користуються успіхом у читачів різного віку і соціального стану, успішно екранізуються.
Хто ж він, автор роману “Історія кохання?”
Гучний успіх “Історії кохання” здивував літературних критиків. З приводу книги було випущено немало гострих оцінок і рецензій. Наприклад, відомий американський критик Маргарет Казінс писала: “Якби можна було зібрати всі сльози, пролиті над твором, то утворилося б нове солоне озеро.” Казінс висловлює загальне нерозуміння професіоналів з приводу успіху Еріка Сігала, який навіть не претендував на лаври відомого письменника (спершу роман писався як кіносценарій, Сігала довго вмовляли зробити літературний твір, вставивши звя'зки між сценами.)
І дійсно, популярність “Історії кохання ” пояснити не так просто.
В книзі немає оригінальності, в ній немає постановки злободенних проблем ХХ століття. Невелика книжка (всього 130 сторінок великим шрифтом) написана дуже простою мовою. Сюжет її доволі банальний. Ось чому книгу називали “сентиментальною бурею в склянці води.” Відомий факт, що в комітеті по присудженню Національної премії п'ять його членів пригрозили піти у віставку, якщо “Історія кохання” буде включена у список (сам Сігал входив до складу цього комітету).
Книга була розрахована на певну аудиторію. Ерік Сігал надрукував роман у часописі для домогосподарок “Леді Хом Джорнал”,що викликало водоспад захоплених листів читачок. Це доводить, що автор не мав особливих літературних претензій і роман друкувався як чисто розважальний твір для широкого вжитку.
Одні дослідники бачать причину успіху книги в тому, що вона являє собою дещо нібито містка між поколінням (спочатку її читали в основному жінки похилого віку. А після телевізійного випуску Еріка Сігала книгою зацікавилася молодь.) Але, мабуть, праі ті, хто вважає, що “Історія кохання” просто з'явилася вчасно: американський читач втомився від війн, катаклізмів, модерністського трюкачества і йому було потрібне днщо сентиментальне, щиросердне. Крім того, в книзі немає ніякого натуралізму, еротики й сексу, які заполонили американську “масову культуру”.
- А які ваші враження від роману Еріка Сігала?
- Чого ви очікували від твору?
- Як швидко розвиваються стосунки головних героїв?
V. Рефлексія. Інтерактивна вправа “Точка зору”
- На мій погляд ...
- Я думаю ...
- Я переконаний ...
Завдання. Подамайте, як складеться життя олівера без Джені.
VІ. Підсумки уроку
(цитати з тексту роману)
VІІ. Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру “Яке ж воно, справжнє кохання?”
Слово вчителя (на фоні пісні з кінофільму)
Цю гнигу я прочитала вперше коли мені було 15 років і вона справила на мене таке враження, що навіть зараз, через 10 років я не може її забути. Я іноді ловлю себе на тому, що порівнюю моменти свого життя і житя героїв цієї книги. У ній описана історія кохання юнака і дівчини. І немає в цій книзі ніякої вульгарності і немає зайвої сентиментальності, просто любов , ніжність, надії і взаємна підтримка двох люблячих людей. Ця любов допомагає їм пройти через сварки з батьками, класові відмінності, бідність, але.. виявляється безсила перед смертельною хворобою дівчини. Я плачу кожен раз коли читаю (а читала я її разів 30, не менше!)Незважаючи на трагічний кінець, ця книга змусить повірити в реальну любов. Ця книга як приклад того ЯК треба любити і ЩО робити з з цією любов'ю. Я думаю що якщо у мене буде донька, я обов'язково подарую їй цю книгу. Ця книга навчить її навчить любити по-справжньому і бути коханою. Тому що прочитавши цю книгу розумієш що любов не в казках,не по телевізору, вона тут, в нашому реальноиу житті.
Шановні діти. Ось і закінчилася наша зустріч з героями роману Еріка Сігала.Але я сподіваюся, що ви будете пам'ятати цих юних закоханих.
А вам я бажаю не накопичувати свою любов і не рахувати її. Не будьте скупцями, інаше все втратите. Навпаки, дозвольте вашому коханню цвісти, діліться ним, роздавайте його, нахай воно росте.