Модуль 1.
Тема 1.1. Предмет і метод економічної теорії
Мета: Поглиблення, деталізація, поширення знань отриманих під час лекції та самостійної роботи, розвиток пошукової пізнавальної активності і самостійності студентів. Навчитися визначати об’єкти та суб’єкти економічних досліджень, характеризувати історичний розвиток економічної науки, обґрунтовувати значення вивчення економічної теорії.
Студенти
розпізнають:
спостерігають і характеризують:
встановлюють, розраховують, обґрунтовують:
аналізують і роблять висновки:
Рекомендована література: Л-1.С. 4-22, Л-2.С.12-19, Л-3.С.18-49, Л-4.С.4-14, Л-5.С.9-31, Л-6.С.6-21, Л.7.С.5-13, Л-8.С.5-6 , Л-9.С. 3-17, Л-10.С.7-22, Л-12.С.11-35, Л-14.С.10-26
Домашнє завдання:
Поміркувати над питанням:
Чому людина, з одного боку, є метою економіки, а з іншого – її рушійною силою!
І. Заслухати і обговорити фіксовані виступи
ІІ. Питання для обговорення
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІІІ. Індивідуальні завдання
Об’єкт економічного дослідження |
Суб’єкт економічного дослідження |
|
|
№ |
Термін |
Визначення |
|
Дедукція
|
|
|
Індукція
|
|
|
Екзогенна змінна
|
|
|
Гіпотеза
|
|
|
Економічна модель
|
|
|
Ендогенна зона
|
|
|
Економічний аналіз
|
|
|
Нормативна економічна наука
|
|
|
Позитивна економічна наука
|
|
|
Макроекономіка
|
|
|
Мікроекономіка
|
|
|
Поділ праці
|
|
|
Національна економіка
|
|
|
Раціональні сподівання
|
|
|
Меркантилізм
|
|
|
Адаптивні сподівання
|
|
|
Фізіократи
|
|
|
Економічний закон
|
|
|
Наукове абстрагування
|
|
|
Агрегування |
ІV. Тестові завдання
(правильну відповідь позначити +)
I рівень
1. Економічна наука досліджує:
а) як організована робота окремого підприємства;
б) як організовані виробництво, обмін, розподіл та споживання;
в) як організована робота сімейного господарства;
г) як організовано виробничий процес у масштабах країни.
2. Обмін - це економічний процес, що передбачає:
а) зміну роботи;
б) заміну старих станків на нові;
в) купівлю товарів на ринку за
гроші;
г) зміну виду діяльності
підприємства.
3. До засобів (методів) економічного дослідження не відносять:
а) узагальнення;
б) абстрагуваня;
в) класифікацію;
г) економічне мислення.
II рівень
1. Розподіл в економічному розумінні - це:
а) спосіб поєднання ресурсів - землі, праці, капіталу - та їх узгодженого, цілеспрямованого використання;
б) формування доходів: підприємця чи робітника, службовця чи власника земельної ділянки, банкіра чи держави;
в) відносини, завдяки яким речі та послуги рухаються від виробників до
споживачів;
г) використання доходів і реалізація тих корисностей, що їх мають речі та
послуги.
2. Приватне підрприємство"Альфа"реалізувало на ринку 200 кг слив і 400 кг яблук. Це є прикладом:
а) виробництва;
б) розподілу;
в) обміну;
г) споживання.
3. Економічна інформованість є ознакою:
а) демократизації суспільного життя;
б) високого загальноосвітнього рівня більшості населення країни;
в) високого професійного рівня економічного керівництва країни;
г) ступеня розвитку продуктивних сил країни.
III рівень
1. До соціально-економічних відносин належать:
а) обмін, виробництво, споживання.
б) споживання, розподіл, обмін, ринок.
в) обмін, споживання,
підприємництво.
г) розподіл, обмін, споживання.
2. Якщо розглядати ринкову економіку під кутом зору руху виробничих ресурсів, товарів і доходів, то її дійовими особами виступають:
а) домашні господарства і
підприємства;
б) власники певних виробничих
ресурсів;
в) банки, страхові компанії, товарні та фондові біржі, підприємства роздрібної та оптової торгівлі;
г) найманий працівник як власник зарплати, підприємець як власник прибутку, акціонер як власник дивіденду на акцію, Міністерство фінансів як збирач державних податків.
3. Поль Самуельсон вважав, що:
а) економічна теорія є наукою про створення і використання матеріальних
благ;
б) економіка вивчає процес виробництва матеріальних благ;
в) економічна теорія є наукою про використання людьми обмежених виробничих ресурсів для створення різних товарів з метою споживання;
г) економічна теорія є наукою про сучасні ринкові відносини і механізм їх
дії.
IV рівень
передбачень;
б) отриманні теоретичні знання реалізувати на практиці
господарювання як на рівні держави, так і на рівні окремого
підприємства;
в) допомагати підприємцям розробляти моделі економічної поведінки
споживачів;
г) окремі індивіди мали можливість підвищити свій рівень життя.
діяльності, а нормативна економіка вивчає вплив прийняття
нормативних актів на економіку країни;
б) на відміну від нормативної економіки позитивна економіка не вивчає
незаконні види діяльності;
в) позитивна економіка вивчає «те, що є»; нормативна економіка
досліджує «те, що повинно бути»;
г) нормативна економіка – це розділ макроекономіки, а позитивна
економіка – це розділ мікроекономіки.
V. Контрольні питання
(Дати відповідь «так» чи « ні»)
Оцінка: ______________
1