Модуль 2.
Тема 2.1. Форми організації суспільного виробництва
Мета: Поглиблення, деталізація, поширення знань отриманих під час лекції та самостійної роботи, розвиток пошукової пізнавальної активності і самостійності студентів. Навчитися визначати особливості переваг та недоліків натурального та товарного виробництва.
Студенти
розпізнають:
-
сутність товарного виробництва та його історичне значення;
-
сутність загального закону вартості
спостерігають і характеризують:
-
відмінності у теоріях вартості
встановлюють, розраховують, обґрунтовують:
-
основні форми суспільного виробництва
аналізують і роблять висновки:
-
особливості переваг та недоліків натурального та товарного виробництва
Рекомендована література: Л-1.С. 123-145, Л-3.С.115-135, Л-4.С.50-59, Л-5.С.71-85, Л.7.С.52-60, Л-8.С.26-29, Л-9.С. 18-28, Л-12.С.82-97, Л-14.С92-103
Домашнє завдання:
Визначити спільні риси вартості товару і його мінової вартості.
І. Питання для обговорення
-
Чому тривалий час основною формою організації виробництва було натуральне виробництво?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
-
Чи може відносна рідкість товару бути вартісно створюючим чинником?
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІІ. Індивідуальні завдання
-
На прикладі життя Робінзона Крузо на безлюдному острові визначити переваги та недоліки натурального господарства, яким він вимушений був займатися. Заповнити таблицю.
Чим займався?
|
Результат праці
|
Переваги
|
Недоліки
|
|
|
|
|
-
Як виникло товарне виробництво. Доповнити схему.
![](/uploads/files/51866/157391/170012_html/images/157391.009.png)
![](/uploads/files/51866/157391/170012_html/images/157391.011.png)
![](/uploads/files/51866/157391/170012_html/images/157391.010.png)
![](/uploads/files/51866/157391/170012_html/images/157391.009.png)
![](/uploads/files/51866/157391/170012_html/images/157391.012.png)
-
Встановити переваги та недоліки товарного виробництва. Заповнити таблицю.
-
Розшифрувати ребуси:
![](/uploads/files/51866/157391/170012_html/images/157391.013.png)
_______________________ _______________________________
__________________________ ____________________________________
ІІІ. Тестові завдання
(правильну відповідь позначити +)
І рівень
-
Якщо продукти виробляються тільки для власного споживання, а не для продажу та обміну, такий спосіб господарювання має назву:
а) товарне господарство;
б) натуральне господарство;
в) бартер;
г) поділ праці.
-
Обмін товару на товар або послугу називається:
а) поділом праці;
б) спеціалізацією;
в) бартером;
г) товарним господарством.
-
Чи може одна людина виробляти для себе всі необхідні товари чи послуги:
а) так;
б) ні;
в) частково;
г) в залежності від ситуації.
ІІ рівень
-
Вказати найповніше визначення «поділу праці»:
а) це виробництво одного продукту багатьма виробниками;
б) це виділення і відокремлення певних видів діяльності;
в) це виробництво одного продукту одним товаровиробником;
г) це виробництво одного продукту в надлишку.
-
Головною рисою товарного виробництва є:
а) продукт праці споживає той, хто його виробляє;
б) продукти праці виробляються для обміну шляхом купівлі-продажу;
в) виробник продукту має можливість бути фахівцем своєї справи;
г) люди можуть повністю забезпечити себе різноманітними товарами та послугами.
-
В якому випадку відеокасета є товаром:
а) якщо Ви купуєте її в магазині;
б) якщо Вам її подарували на день народження друзі;
в) якщо Ви віддали її товаришу на певний час;
г) у всіх випадках.
ІІІ рівень
-
Вказати сім’ї, які займаються натуральним господарством:
а) Іванюки на власній присадибній ділянці вирощують смородину і варять з неї смачне варення, яким смакують в холодні зимові вечори;
б) Петренки вирощують чудові троянди, які продають на місцевому ринку;
в) мама Віталика випікає смачні торти на замовлення;
г) бабуся Надійки шиє гарний одяг для своєї сім’ї.
-
Що є найдефіцитнішим у натуральному господарстві:
а) природні ресурси;
б) трудові ресурси;
в) життєві блага;
г) гроші.
-
Яке твердження неправильне:
а) ринкова економіка і капіталізм є син омічними поняттями;
б) товарне виробництво не можливе без обміну;
в) банкнота є різновидом товарних грошей;
г) усі твердження правильні.
ІV рівень
-
Яке із тверджень не характеризує натуральне виробництво:
а) все. Що потрібно людині для життя, вона виробляє сама;
б) виникає тісна залежність виробників один від одного;
в) унаслідок відсутності поділу праці її продуктивність низька;
г) застосовують традиційні методи виробництва, техніку та технології.
-
Яке з тверджень не є ознакою товарного виробництва:
а) поділ праці;
б) виготовлення продуктів для споживання самим виробником;
в) задоволення потреб людей через обмін продуктів своєї праці;
г) економічне відокремлення товаровиробників.
-
Що є передумовою виникнення товарної форми виробництва:
а) суспільний поділ праці;
б) концентрація виробництва на великих підприємствах;
в) наявність розгалуженої грошової системи;
г) наявність розвинутої системи машин.
Оцінка: _______________