Тема 1.2. Економічні потреби і виробничі
можливості суспільства
Мета: Поглиблення, деталізація, поширення знань отриманих під час лекції та самостійної роботи, розвиток пошукової пізнавальної активності і самостійності студентів. Навчитися класифікувати потреби людини і визначати здатність речей задовольняти потреби.
Студенти
розпізнають:
спостерігають і характеризують:
встановлюють, розраховують, обґрунтовують:
аналізують і роблять висновки:
Рекомендована література: Л-2. ст.12-13, Л-3. ст.50-60, Л-4. ст.32-45, Л-5. ст.22-31, Л-7. ст. 14-16, Л-8. ст. 15-17, Л-10. ст.23-29, Л-11. ст.33-45, Л-13. ст.9-17, Л-14. ст.27-59
Домашнє завдання:
Розробити структуру та ієрархію потреб
Л-10 ст. 39-40
І. Питання для обговорення
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
«Кількість товарів та послуг, яку може купити родина, залежить виключно від рівня її доходів»
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІІ. Індивідуальні завдання
1. Проаналізувати дані таблиці:
Таблиця 1.
Структура сукупних витрат українських сімей з різними доходами у 2005 р.
Домогосподарства з середніми доходами на 1 члена сім’ї на місяць |
Всього витрат за місяць в розрахунку на дане господарство, % |
з них витрати на |
||||
харчування |
одяг і взуття |
житлово-комунальні послуги |
послуги освіти і медицини |
Послуги транспорту і зв’язку |
||
До 30 гривень |
100 |
74,9 |
1,4 |
9,9 |
3,4 |
- |
60-90 гривень |
100 |
77,4 |
3,5 |
8,0 |
1,1 |
2,1 |
120-150 гривень |
100 |
69,5 |
4,5 |
7,9 |
2,1 |
2,7 |
210-240 гривень |
100 |
65,6 |
4,8 |
7,3 |
2,8 |
3,1 |
Понад 300 гривень |
100 |
58,3 |
5,3 |
5,6 |
3,6 |
3,3 |
Дати відповідь на питання:
А) Чому витрати на харчування в родинах з меншим доходом більші, ніж в родинах з більшим доходом?
Б) Порівняти частку витрат на послуги освіти і охорони здоров’я в родинах з доходом на кожного члена сім’ї. Чи свідчать ці дані про те, що в родинах з меншими доходами потреби в освіті менші або що члени таких родин мають краще здоров’я? Пояснити свою думку.
2. Побудувати стовпчикову діаграму частки витрат на харчування сімейних господарств з різним рівнем доходу.
3.Виконати завдання
Друзі вирішили пожартувати над своєю одногрупницею Світланою і подарували їй на день народження 10 її улюблених булок з маком, які вона зазвичай купує в буфеті технікуму. Світлана, дівчина з гумором, з’їла п’ять булок і заявила друзям, що отримала задоволення на 100 балів, а решту булок розділила з друзями. Сумарна оцінка задоволення Світлани наведена в таблиці:
Кількість спожитих булок |
Сумарне задоволення від споживання(бали) |
0 |
0 |
1 |
30 |
2 |
55 |
3 |
75 |
4 |
90 |
5 |
100 |
1.Розрахувати граничну корисність (задоволення від споживання додаткової одиниці блага), використовуючи формулу:
, де
Кількість булок G (шт) |
Загальна корисність TU (бали) |
Гранична корисність MU (бали) |
0 |
0 |
|
1 |
30 |
|
2 |
55 |
|
3 |
75 |
|
4 |
90 |
|
5 |
100 |
|
2. Побудувати на графіку лінію граничної корисності (задоволення від споживання Світланою кожної наступної булки).
Гранична корисність MU
0 Кількість булок (штук)
Дати відповідь на питання.
2.1. Яку залежність між кількістю булок і оцінкою задоволення від споживання кожної наступної булки ілюструє цей графік (пряму, зворотну)?_______________________
2.2. Яку граничну корисність отримала Світлана від споживання:
першої булки _________
четвертої булки________
2.3. Сформулюйте на підставі табличного аналізу і графічного аналізу закон спадної граничної корисності.
2.4.Чому, на Ваш погляд, Світлана не захотіла з’їсти шосту булку?
3. Побудувати на графіку лінію загальної корисності Світлани (лінію її оцінки задоволення від споживання всіх булок)
Загальна корисність TU
0 Кількість булок (штук)
Дати відповідь на питання.
3.1. Як змінюється загальна корисність від споживання кожної наступної булки?
3.2. Який зв’язок існує між оцінкою Світланою загальної корисності і споживанням булок (прямий, зворотний)
3.3. Чи може загальна корисність від споживання наступної одиниці блага зменшитись? Наведіть приклад.
4. Зробіть загальний висновок, доповнивши наступне твердження:
„Із збільшенням кількості споживаних одиниць блага загальна
корисність ________________, а гранична корисність ______________”.
ІІІ. Тестові завдання
(правильну відповідь позначити +)
I рівень
1. Потреба відображає:
а) здатність та бажання людей платити за
будь - що;
б) раціональну поведінку споживачів на
ринку;
в) ступінь забезпеченості споживачів необхідними економічними
благами;
г) необхідність у певних речах, бажання володіти ними.
2. Економічні блага - це:
а) блага, які є обмеженими у порівнянні з потребами;
б) блага, які вироблені завдяки витратам праці;
в) блага, які ми з вами споживаємо;
г) блага, які мають корисність особисто для нас.
3. Товари виробничого призначення належать до:
а) потреб;
б) виробничих потреб;
в) споживчих
благ;
г) граничних
благ.
II рівень
1. До комерційних послуг належать:
а) послуги кінотеатру, бібліотеки, відеосалону, театру, музею;
б) послуги, які надають перукарні, хімчистки, організації водо - та
газопостачання тощо;
в) послуги страхових компаній, товарних, фондових та валютних бірж;
г) послуги аерофлоту, залізничного та місцевого громадського транспорту,
зв'язку тощо.
2. Потреби людей:
а) обмежені наявними ресурсами;
б) безмежні;
в) обмежені біологічними можливостями людського
організму;
г) обмежені рівнем розвитку науково-технічного
прогресу.
3. Потреба в мобільному телефоні належить до:
а) першочергових;
б) базових;
в) нематеріальних;
г) породжених розвитком цивілізації.
Ill рівень
1. На графіку крива загальної корисності:
а) піднімається ліворуч вгору;
б) піднімається праворуч вгору;
в) спускається ліворуч вниз;
г) пересувається зліва направо.
2. Оцінка споживчого блага з точки зору маржиналістів:
а) залежить від його якості, здатності задовольнити нагальні потреби
споживача.
б) залежить від запасу або кількості товару, призначеного для споживання.
в) прямо пропорційна його кількості та обернено пропорційна його
ціні.
г) припускає, що споживач завжди поводитиме себе раціонально.
3. Ситуація безмежності потреб:
а) є характерною лише для населення високорозвинених країн
світу.
б) теоретично можлива, але практично недосяжна.
в) породжена розвитком людської
цивілізації.
г) породжена обмеженістю природних
ресурсів.
IV рівень
а) граничне споживче благо кожної одиниці товару А буде завжди
більшим, ніж кожної одиниці товару Б;
б) граничне споживче благо товару Б буде зменшуватись зі зростанням
кількості споживчих товарів, а товару А – зростатиме;
в) граничне споживче благо першої одиниці товару А буде більшим, ніж товару Б;
г) їх граничні споживчі блага порівняти неможливо.
Оцінка: ______________
1