Екскурсія до бібліотеки першокласників
Мета: Познайомити першокласників з бібліотекою, зацікавити і залучити до читання, прищеплювати любов до книги.
Завдання: Познайомити дітей з роботою бібліотеки, з термінами «читацький формуляр», «стелаж», «книжкова виставка», з принципом розміщення книг на стелажах, з правилами користування бібліотекою і книгами.
Учасники: учні перших класів, бібліотекар, вчителі, в ролі мишенят - учениці 6-го класу.
Хід заняття
Мишенята Круть і Верть зустрічають першокласників біля дверей читальної зали
Круть і Верть: Привіт вам, першокласники!
Діти: Привіт!
Круть: Впізнали нас?
Діти: Так, ви мишенята.
Верть: Так, але не просто мишенята, а казкові герої. Це (показує на Крутя) – Круть.
Круть: А це (показує на Вертя) – Верть. А хто скаже, з якої ми казки?
Діти: Півник і двоє мишенят.
Бібліотекар: Круть, Верть, давайте запросимо наших гостей до бібліотеки.
Діти заходять і сідають за столи
Бібліотекар: Добрий день, діти. Бачу, ви вже познайомилися з нашими мишенятами. Круть, Верть, давайте розкажемо нашим маленьким друзям про бібліотеку.
Круть: Ви знаєте, діти, що потрапили в незвичайне місце? Тут зберігається більше 20 тисяч книг.
Верть: А чи знаєте ви, що означає слово «бібліотека»?
Діти відповідають
Круть: Це слово має дуже давнє походження. Воно складається з двох давньогрецьких слів: «бібліо» - книга і «тека» - сховище, або зібрання, тобто місце, де зберігаються книги. Бібліотеку називають ще книгозбірнею.
Верть: А людина, яка працює в бібліотеці, називається бібліотекарем. В нашій бібліотеці – це Світлана Дмитрівна (показує на бібліотекаря).
Круть: Кімната, в якій ви зараз знаходитеся, називається читальна зала. Тут можна читати книжечки, малювати, виготовляти різні саморобки, гратися і взагалі гарно проводити час.
Верть: Саме так. Подивіться навколо – ось малюнки, які малювали наші читачі, саморобки.
Круть: А ще ви бачите книжкові стелажі, на яких розміщені книжкові виставки, які розповідають про наші новинки, різних видатних українців, про Україну, про край, де ми з вами живемо.
Верть: На стелажах також стоять книги, які можна брати читати додому.
Круть: А ще ми познайомимо вас з книгами, які розповідають про все на світі: про тварин, людину, різні країни і їх населення, природні явища, різну техніку і багато іншого. Називаються ці книги – енциклопедії. Ці книги завжди знаходяться тут, в читальній залі і додому не видаються.
Бібліотекар: Саме так, мої юні помічники. А щоб брати книжечки додому читати, потрібно стати читачем нашої бібліотеки. На кожного читача заводиться спеціальний документ – формуляр, в який я буду записувати всі книги, які читач бере додому. Якщо бажаєте бути нашими читачиками, заведемо вам формуляри. А тепер, мишенята, саме час познайомити наших гостей з правилами поводження з книгою.
Круть: Авжеж, так. Діти, давайте запам’ятаємо такі правила:
Брати книгу чистими сухими руками.
Верть: Не загинати кутики сторінок. Щоб не загубити місце, де перервали читання, потрібно мати закладку.
Круть: Не класти на книгу будь-яку їжу і не ставити питво.
Верть: Не малювати нічим в книзі: ні ручкою, ні фломастером, ні олівцем.
Круть: Не рвати і не різати сторінки.
Верть: Не жбурляти книгу і не бити нею товариша по голові.
Круть: Обгорнути підручники і підписати їх.
Бібліотекар: Так, все правильно. Якщо дотримуватися цих правил, то книга послужить довгі роки. Сподіваюся, наші маленькі друзі запам’ятали ці прості правила і будуть гарно поводитися з книгами. Так, діти?
Діти: Так!
Верть: Діти, а ви знаєте, хто живе в книгах? Книжкові герої. І ми, мишенята Круть і Верть, теж з казки, яку можна знайти в ось цій книжці «Українські народні казки».
Круть: Всі книжкові герої люблять тишу, тому в бібліотеці потрібно поводитися тихо: не бігати, не кричати і не шуміти. Інакше вони всі повтікають і казочки залишаться без персонажів. А хіба може бути казка про Колобка чи Козу-дерезу без Зайчика чи Лисички? Чи Червона Шапочка без Вовка?
Діти: Ні!
Верть: Тому потрібно пам’ятати, що в бібліотеці повинна бути тиша.
Бібліотекар: Так, діти, мишенята мають рацію. А ще ми зараз відвідаємо одну кімнату, в якій теж зберігаються книги. Там на полицях стелажів їх знаходиться багато і між стелажами треба ходити тихенько і обережно. Книги тут розташовані в алфавітному порядку, розділені розподільниками.
Діти тихенько заходять в кімнату, де зберігаються фонди. Бібліотекар знайомить їх з розташуванням книг на полицях. Потім через 5 хвилин повертаються до читальної зали і вибирають собі книги, сідають за столи і читають, розглядають малюнки.
Бібліотекар: Діти, а хто з вас вміє вже читати?
Діти піднімають руки
Бібліотекар: А в кого є домашня бібліотека? Які в ній є книжечки?
Діти відповідають
Бібліотекар: А тепер час для невеличкої вікторини. Мишенята будуть ставити вам запитання, а ви будете відповідати. Перевіримо, як ви знаєте казочки.
Круть: Хто загубив черевичок на балу? (Попелюшка)
Верть: Який герой казки втік від баби з дідом, але потім його з’їла лисичка? (Колобок)
Круть: Якого птаха пригощала кума Лисичка кашею з глечика? (Журавель)
Верть: Що несла бабусі Червона Шапочка? (Пиріжки)
Круть: Що подарувала Сова на день народження ослику Іа? (Хвіст)
Верть: Що в Піноккіо виростало, якщо він казав брехню? (Ніс)
Круть: Хто вигнав Козу-дерезу із зайчикової хатки? (Рак-неборак)
Верть: Що спускала Рапунцель з вежі щоб відьма могла піднятися до неї на гору? (Волосся)
Бібліотекар: Які ви молодці! Чудово знаєте казочки. А тепер, коли ви відвідали нашу бібліотеку і стали її читачами, маєте нагоду прочитати і дізнатися ще багато різних казок та історій. Ми з вами будемо читати, спілкуватися, ділитися враженнями про книги, гратися в різні ігри. Я і мої помічники мишенята бажаємо, щоб книжка стала вам другом в житті і ви ніколи не розлучалися з нею.
Круть: Щоб ви прочитали багато цікавих книг, дізналися багато нового.
Верть: Здобули багато різних вмінь і знань. Для цього треба частіше відвідувати бібліотеку. На все добре!
Бібліотекар: Щасти вам!
Використана література:
Сидоренко О.М. Посвята в читачі //Шкільний бібліотекар. – 2019. - №10.
Жмиря О.В. Бібліотека зустрічає друзів //Шкільний бібліотекар. – 2019. - №12.