Таємниці сільського парку
Екскурсія
Мета :розвивати відчуття краси й багатства природи, спостережливість, ознайомити з видами тварин, які зустрічаються в парку; вказати на ознаки, за якими різняться тварини різних видів; розширювати кругозір учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи, любов до рідного краю.
Хід екскурсії
І . Організація учнів
ІІ . Повідомлення мети екскурсії
Дуже важливо – уміти жити у згоді з навколишній світом; відкривати таємниці природи, вчитися жити серед людей, любити і оберігати братів наших менших, насолоджуватися краєвидами рідного краю.
Буває ,часом сліпну від краси,
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, -
Оці степи, це небо, ці ліси,
Усе так гарно, чисто, незрадливо,
Усе як є – дорога, явори,
Усе моє, – все зветься Україна…
Л.Костенко
- сьогодні на екскурсії ми знову перегорнемо сторінки живої книги, назва якій « Природа», дізнаємося більше про види тварин, які живуть у нашому сільському парку, порівнюватимемо їх, зробимо висновки. Отже, будемо вчитися спілкуватися з оточуючим нас довкіллям.
ІІІ . Подорож сільським парком
Ми з вами знаходимося не просто в парку, а ми з вами потрапили в чарівний світ природи. Це світ рослин і тварин. Тільки погляньте пильно й уважно. Кого ви бачите? ( Відповіді дітей.)
На гілці горобини сидить сорока, а там, під каштаном , стрибає горобчик, пролетіла зграйка синичок. Під кущиком сидить сіренький котик, по стежці повзе мураха - трудівниця, у травичці пробігла ящірка і сховалася в нірку. Снують туди – сюди павучки, по стовбуру акації вистукує дятел. На землі під деревами метушаться жучки.
У кожного своя справа. Лише сорока зрідка покрикує і спостерігає за нами, вона певно питає, чи цікаво нам.
Давайте підіб’ємо підсумок: кого ж ми зустріли? ( Сороку, дятла, мураху, горобчика, синичку, павучків, жучків, мух, метелика, ящірку, бджілку, голуба, котика, а під кущем ховався їжачок, а в землі – черв’ячок.)
Всіх кого ми побачили, називають одним словом – тварини.
Розповідь – бесіда.
Багатий і різноманітний світ тварин. Вони живуть усюди, пристосувалися до різних кліматичних умов. І у спекотних пустелях, і високо в горах, у морях і океанах, і на луках, у зоні вічних снігів – скрізь є тварини. Тварини різняться своїм зовнішнім виглядом, формою тіла, розмірами, забарвленням, поведінкою і належать до живої природи, бо мають усі ознаки живих організмів. Проте мають і свої особливі ознаки, притаманні лише їм.
Давайте визначимо, що ж вміють робити тварини? Наприклад, сорока, дятел, горобець вміють літати, ящірка плазувати, мураха бігати, коник стрибати, черв’ячок повзати. Отже , у кожної тваринки є відповідні органи – ноги, крила, за допомогою яких вона може переміщатися з одного місця в інше, щоб знайти собі їжу, місце для розмноження або врятуватися від ворогів.
У парку ми зустріли різноманітних тварин. . Поділимо їх на групи за істотними ознаками.
І група – птахи ( їхнє тіло вкрите п’ірям, вони мають дзьоб).
ІІ група - плазуни ( тягнуть своє тіло по землі).
ІІІ група – звірі ( тіло вкрите шерстю, вигодовують малят молоком).
А от представники земноводних ми з вами можемо зустріти. Це – жаба. Істотною ознакою земноводних є те, що вони частину життя проводять на суші, а частину – у воді.
Черв’яки, павуки – це теж окремі групи тварин. Давайте дослідимо, чому в парку живуть, наприклад, птахи, ящірки. Літають бджілки, повзають мурахи.
Нас оточує багато зелених насаджень; є клумби, трав’янисті рослини. А значить, є і шкідники – гусінь, личинки, комахи. Вони є їжею для птахів, тому в парку так багато птахів. Бджілок приваблює нектар квіткових рослин, а їх у нас росте доволі. Ящірка поїдає павучків і комах, які відкладають яйця під кору дерев та в землю. Отже, для цих тварин є всі відповідні умови.
Практична робота.
Ми розділимося з вами на групи і спробуємо розказати про тварин однієї групи за таким планом і власними спостереженнями.
І група. Порівнює сороку і горобчика.
ІІ група. Порівняти мураху і бджілку.
ІІІ група. Порівняти котика та їжачка.
Отже, тварини знищують шкідників, милують нам око лікують нас, приходять на допомогу у скрутну хвилину вчать нас дружити любити одне одного, бути працьовитими.
Відгадування загадок.
Щоб краще запам’ятати тварин, які живуть поруч з нами, відгадайте загадки.
По дворах стрибає, крихти збирає. ( Горобець.)
Має носик – долото?
Ним комах з кори виймає,
Про здоров’я лісу дбає. ( Дятел.)
Хто його вб’є, той свою кров проллє. ( Комар.)
Хвилинка – цікавинка.
Розповіді дітей про тварин ( Синичку, дятла, горобчика, сороку, їжачка.).
ІV Підсумок
Відповіді учнів.
Ми прийшли у світ, щоб жити.
І у світі цім – добро творити.
Тому усі часу не гайте.
А про довкілля завжди дбайте.
Діти, будьте вірними, щирими, бережливими. А щоб завжди з нами залишилася згадка про нашу екскурсію, давайте з вами оформимо альбом, до якого увійдуть малюнки тварин, що мешкають у нашому парку, цікавий матеріал про них та загадки.
Література