Експрес-зошит для учня (українська мова, 9 клас) "Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні". Херсонська гімназія №20.
________________________________
9-__ класу
Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні (тренувальні вправи).
кожна людина – це супергеній,
тільки не кожна завдає
труду розвинути це в собі.
Емма Андієвська
ПАМ’ЯТКА для учасників тренінгу
Дослідження-конструювання
Розгляньте зображення й складіть по одному реченню зі сполучниковим та безсполучниковим зв’язком про те, як подолати життєві труднощі. Накресліть схеми речень.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ РЕЧЕННЯ
Виразно прочитайте речення. Визначте, які смислові відношення виражають частини безсполучникових складних речень. Накресліть схеми. (Кожна група опрацьовує два речення)
Смислові відношення |
Речення |
Схема |
|
Світило сонце, парувала земля (Петро Панч). |
|
|
Лягло сонце за горою, зірки засіяли (Т. Шевченко). |
|
|
Пора до двору: сходять місяць і зоря (Нар. творч.). |
|
|
Щастя не кінь: прямої дороги не визнає (Нар. творч.). |
|
|
Згаєш хвилину – утратиш годину (Нар. творч.). |
|
|
Прийшов березень – минули й турботи (Нар. творч.). |
|
|
Весною сій – восени збереш (Нар. творч.). |
|
|
Усе минеться – одна праця залишиться (Нар. творч.). |
|
Прокоментуйте обрану цитату, поясніть вживання розділових знаків, укажіть вид складного речення.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Бути вундеркіндом – щастя чи покарання?
Ознайомтеся з поданою інформацією. Колективно обговоріть прочитане. У формі невеликого діалогу з однокласником висловіть, хто із сучасників для вас є людиною з чіткою громадянською позицією? У репліках діалогу обґрунтуйте вашу позицію.
Соціологічна група «Рейтинг» представила спеціальний проект «Видатні українці всіх часів». Згідно з результатами дослідження, більшість опитаних громадян найвидатнішими українцями вважає Тараса Шевченка, Лесю Українку та Богдана Хмельницького. Також до першої десятки потрапили Іван Франко, Михайло Грушевський, Григорій Сковорода, Іван Мазепа, Степан Бандера та Ярослав Мудрий. Як зазначають соціологи, близько 15 відсотків опитаних, на жаль, не змогли назвати жодного видатного українця (З інтернетового видáння).
Прочитайте речення. Опустивши сполучники, перетворіть речення на безсполучникові й запишіть їх. Розставте розділові знаки.
1. Якщо співрозмовник часто пальцем торкається кінчика носа, він хвилюється, нервує. ……………………………………………………………………………………………………………………
2. Напевно, усі знають, що запізнюватися — ознака невихованості. ……………………………………………………………………………………………………………………3. Одні люди доводять свою думку, підвищуючи тон, а інші спокійно наводять переконливі аргументи.……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 4. Леся Українка — сильна особистість, бо фізичний біль не зміг її зламати. ……………………………………………………………………………………………………………………5. Минають роки, і людина стає мудрішою, розважливішою. ……………………………………………………………………………………………………………………6. Якщо учень сідає в кінці класу, то він, можливо, не впевнений у своїх знаннях. ……………………………………………………………………………………………………………………7. Я вважаю, що з будь-якої ситуації можна знайти вихід. ……………………………………………………………………………………………………………………
У деяких школах не ставлять погані оцінки й дають школярам стільки спроб, (1) скільки їм потрібно (2), щоб відповісти правильно; (3) однак у житті все інакше: (4) перемагає той, хто навчився правильно оцінювати свої вчинки, (5) не підкорюючись обставинам.
ПРАВИЛЬНО пояснено вживання розділового знака в кожному рядку (цифра позначає попередній розділовий знак), ОКРІМ
А 1 — кома між частинами складного речення
Б 2 — кома при однорідних членах речення
В 3 — крапка з комою між частинами складного речення
Г 4 — двокрапка між частинами складного речення
Д 5 — кома при відокремленій обставині
А орфографічну Б пунктуаційну В граматичну Г лексичну Д стилістичну
Розділовий знак |
Речення |
1 кома 2 крапка з комою 3 тире
|
А Для багатьох число «лайків» є відображенням ступеня визнання такі люди потребують моральної підтримки. Б Психологи стверджують фотографування майже кожного свого кроку свідчення про брак уваги до людини. В Сотні тисяч дітей страждають через надмірне нав'язування їм екрана в ранньому віці батьки даючи в руки дитині ґаджет самозаспокоюються думкою про розвиток дитини через новітні технології. Г Плаский екран це надто мало для повноцінного розвитку навчальні відеоігри не дають можливості дитині розвиватися сповна. Д Надмірне користування ґаджетами призводить до цифрового слабоумства хвороби гальмування пам'яті й мислення. |
Спростуйте чи підтвердьте відповідь. За правильно виконане завдання — 1 бал.
Ключ: ТАК — …………………………;
НІ — ………………………….
Оцінювання
Я заслуговую на оцінку ______ (упишіть свій бал)
... а якщо по-чесному, то насправді ставлю собі такі бали:
– не маю блідого поняття,
– посередньо орієнтуюся,
☺– так, я це знаю/вмію.
Оцінка від учителя _______
Домашнє завдання з інструктажем