Дати поняття про складнопідрядне речення, його будову і засоби зв'язку в ньому, розряди сполучників підрядності, якими з'єднуються частини складнопідрядного речення; формувати вміння і навички розпізнавати складнопідрядні речення, визначати їхні граматичні основи та будову; домогтись засвоєння правил уживання розділових знаків у складнопідрядному реченні, інтонації при них;озвивати самостійність у роботі, увагу, творчі здібності учнів, уміння спостерігати й узагальнювати; виховувати любов та повагу до краси українського слова та природи рідного краю.
Тема. Складнопідрядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому речення
Мета:
Обладнання: підручник, картки, таблиця «Складнопідрядні речення», «Квітка пізнання»(на листочках різного кольору написані речення), пам'ятка «Сполучники та сполучні слова».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Методи та прийоми: словесно-ігрові, групові, інтерактивні, спостереження, пошуково-вибіркова робота, дослідження-характеристика, «Метод незакінчених речень», «Третє зайве», «Квітка пізнання», «Синтаксичне лото»
Структура уроку
І. Організація навчальної і пізнавальної діяльності учнів
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Актуалізація опорних знань
ІV. Вивчення нового матеріалу
V. Закріплення і узагальнення вивченого матеріалу
VІ. Підсумок
VІІ. Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання
Хід уроку
Люби, плекай природу нашу,
Цвітінь, росою споєну,
щоб спостерігати красу пейзажу
й малювати її по-своєму
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, країну чудову,
Що так чекає й збагачує мову.
Учитель.
Рідна земля… Україна – край, де ми народилися, звідки черпаємо нові сили, натхнення до праці. Тростянеччина – колиска народної мудрості, краси й багатства влучного й точного українського слова. Ми продовжимо гортати сторінки чарівної книги «Складне речення».
Складні речення – одна з найцікавіших одиниць синтаксису. Вони засвідчують багатство засобів мови, її здатність виражати найтонші смислові відтінки не тільки за допомогою лексичного й фразеологічного складу, а й через використання синтаксичних конструкцій. Тому дуже важливо вміти доцільно використовувати складні речення у мовленні.
Отже, сьогодні нам потрібно скористатися можливістю і створити свій неповторний мовний світ, пізнати красу слова та красу природи рідного краю.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель. А зараз пригадаємо раніше вивчений матеріал
«Третє зайве»
Зверніть увагу на картки, на яких записані складні речення. Знайдіть третє зайве речення, яке відрізняється від інших. Чому воно не схоже на інші?
Синіє угорі ласкаве небо, а в ньому знов курличуть журавлі.
Я люблю, бо вона особливо м’яка, ніжна, гарна.
Місяць ще не зійшов, і нам тихо присвічували зорі.
«Третє зайве»
Не чути пташок, тому що сумно вітер мелодії осінні наспівує.
Вітер сопілку з очерету ріже, і лунає тихий полонез.
Місяць ще не зійшов, і нам тихо присвічували зорі.
«Третє зайве»
3. Зверніть увагу на картку, на якій записані складні речення. Знайдіть третє зайве речення, яке відрізняється від інших. Чому воно не схоже на інші?
Синіє угорі ласкаве небо, а в ньому знов курличуть журавлі.
Пливе над світом осінь, і мокре листя падає на брук.
Як усе-таки добре, що природа відроджується, зацвітає.
«Третє зайве»
4.Зверніть увагу на картку, на якій записані складні речення. Знайдіть третє зайве речення, яке відрізняється від інших. Чому воно не схоже на інші?
Синіє угорі ласкаве небо, а в ньому знов курличуть журавлі.
Пливе над світом осінь, і мокре листя падає на брук.
Люблю похмурі осінні дні, коли сонце пробивається крізь сизі хмари.
(Частини речення не можуть існувати одна без одної. З’єднані не сполучниками сурядності)
Учитель. Отже, діти, тема сьогоднішнього уроку «Складнопідрядні речення, його будова і способи зв’язку в ньому»
ІV. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Сьогодні ми будемо говорити на уроці про речення частини, якого пов’язані інакше, ніж у складносурядному реченні.
Сьогодні ми створюватимемо поетичну сторінку про красу природи
Зверніть увагу на епіграф уроку:
Люби, плекай природу нашу,
цвітінь, росою споєну,
щоб спостерігати красу пейзажу
й малювати її по-своєму
- Поясніть, як ви розумієте ці слова?
- Спробуйте визначити граматичні основи речень.
- Як пов’язані частини складного речення між собою?
- Чи рівноправні вони між собою?
Зверніть увагу на тему уроку.
«Метод незакінчених речень…»
Учитель.
Отже, спробуємо дати визначення складнопідрядного речення.
С. 101-102;
Відповіді учнів
1 група. У складнопідрядному реченні одна частина обов’язково головна, а друга – залежна, підрядна. Від головної частини ставиться запитання, підрядна – відповідає на поставлене питання. Підрядна частина може пояснювати окремий член головної частини або всю головну частину.
2 група. У складнопідрядному реченні головна частина стоїть переважно на першому, а підрядна – на другому, але в деяких випадках може підрядна стояти перед головною.
3 група. Підрядна частина пов’язується з головною за допомогою сполучників, які не є членами речення, а лише пов’язують частини речення що, щоб, бо, як, хоч, якщо;
Сполучними словами, які виступають займенниками і є членами речення Хто, що, який, чий, котрий
та прислівниками де, як, куди, коли, звідки
Перед сполучниками та сполучними словами ставиться обов’язково кома.
У головній частині можуть бути вказівні слова той, такий, кожен, там, туди, все.
4 група. Складнопідрядні речення різноманітні за значенням та будовою та поділяються на такі види:
Учитель.
Учитель. Ви будували схеми простих та складносурядних речень. Схеми складнопідрядних речень теж маю свої особливості.
[ ] – головна частина;
( ) – підрядна частина.
V. Закріплення і узагальнення вивченого матеріалу
Робота біля дошки
Учитель. Продовжуємо створювати поетичну сторінку про осінь.
За вечоровим небосхилом із дівчатами товаришує листопад, який літо не поверне назад. (Підрядна частина відноситься до слова листопад)
Люби, плекай природу нашу, цвітінь, росою споєну,щоб спостерігати красу пейзажу й малювати її по-своєму(Підрядна частина головне речення пояснює в цілому).
Розминка
Закрийте очі та уявіть, що ви зараз йдете осіннім парком. Повіває легенький вітерець. Скрізь листя…
Листя
Золоте, осіннє
Летить, кружляє, падає
Земля вкривається барвистим килимом.
Політ
Учитель. Ми продовжуємо працювати. Усі в дитинстві грали в лото. А ми пограємо у «Синтаксичне лото»
Поєднайте прислів’я та визначте , як поєднані з головними частинами підрядні. Записати у зошити
Лиха тому зима,…… ………………….в кого кожуха нема.
Не поможе булава,…………………….в кого дурна голова.
Де народився, …………………………там і пригодився.
Треба нахилитися, ……………………щоб з криниці води напитися.
Мудрий мовчить,……………………...коли дурний говорить.
Там треба перелізти,………………….де не можна перескочити.
Хто людям добра бажає,……………..той і собі має.
Дурень може стільки
питань задати,……………………..що сто мудрих не зможуть відгадати.
Прочитайте, які ви утворили речення.
Як поєднані частини?
Індивідуальна робота
Кожна група отримує своє завдання
1 група.
Із простих речень скласти складнопідрядне речення, використовуючи
підрядні сполучники або сполучні слова.
Мальви цвіли від весни до самої осені. Злий мороз підкрався у квітник.
Довідка: доки, як тільки, відколи.
2 група.
Поясніть значення фразеологізму. Складіть із ним складнопідрядне речення . Чим поєднані частини речення?
Як рак свисне.
Синонім «дуже довго».
3 група.
Я впевнена, що ви любите загадки. Відгадайте загадку. Вставте пропущений сполучник чи сполучне слово.
Не скляний він, не з металу, а прислухайтесь – дзвенить;
риє землю він розталу, …. Весна приходить вмить. (Струмок)
*4 група.
Продовжуємо створювати поетичну сторінку про осінь.
Скласти складнопідрядне речення про чарівну красу Тростянеччини.
Учитель складає речення (на п’ятій пелюстці)
Сьогодні я така щаслива, бо ви у мене молодці.
Запишіть свої речення на чарівні пелюстки, а помічники їх прикріплять до золотої серединки.
VІ. Підсумок
«Метод незакінчених речень»
Учитель. Діти, чи сподобався урок?
Рефлексія
Що нового дізналися на уроці?
Що вам найбільше запам’яталось на сьогоднішньому уроці?
Чи досягли ми тих цілей, про які говорили на початку уроку?
Чи продуктивною була робота на уроці?
Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?
Я знаю, яке речення називається складнопідрядним.
Я дізнався про сполучні слова
Я навчив ся будувати схеми.
Продовжити речення
Я люблю рідне місто за те, що…
VІІ. Оцінювання.
Учитель. Підійшов час оцінювати ваші знання. Я вдячна вам за старання, за бажання вчити нове.
Індивідуальна робота -
Помічники та творча група -
VІІІ. Домашнє завдання
Щоб закріпити вивчений матеріал вдома
Прочитайте §11, С. 98 – 102;
1,2,3 групам виписати 6 складнопідрядних речень:
речення із сполучниками; 3 речення із сполучними словами.
* Написати агітку про бережливе ставлення до природи
Діти, а ви знаєте лексичне значення слова агітка?
Ні! Я вам підкажу. Зверніть до тлумачного словника.
Учитель.
Встаньте, друзі, посміхніться
І на мене подивіться
Я подякую вам щиро
за прекрасний наш урок.
Спасибі вам, що працювали,
що результати показали,
що не соромились творити,
що рідні ви мені, як діти!
1 група.
Із простих речень скласти складнопідрядне речення, використовуючи підрядні сполучники або сполучні слова.
Мальви цвіли від весни до самої осені. Злий мороз підкрався у квітник.
Довідка: доки, як тільки, відколи.
2 група.
Поясніть значення фразеологізму. Складіть із ним складнопідрядне речення . Чим поєднані частини речення?
Як рак свисне.
Синонім «дуже довго».
3 група.
Я впевнена, що ви любите загадки. Відгадайте загадку. Вставте пропущений сполучник чи сполучне слово.
Не скляний він, не з металу, а прислухайтесь – дзвенить;
риє землю він розталу, …. весна приходить вмить. (Струмок)
Довідка: як, бо, коли
*4 група.
Скласти складнопідрядне речення про чарівну красу Тростянеччини.
1. Лиха тому зима,…… ……… в кого дурна голова.
2. Не поможе булава,………… в кого кожуха нема.
3. Де народився, …………щоб з криниці води напитися
4. Треба нахилитися, ……. там і пригодився
5. Мудрий мовчить,……………де не можна перескочити.
6. Там треба перелізти,……….коли дурний говорить.
7. Хто людям добра бажає,…що сто мудрих не зможуть відгадати.
8. Дурень може стільки
питань задати,………………. той і собі має. той і собі має.
[ ] – головна частина
( ) – підрядна частина.
сполучник
[ ], що ( )
Сполучне слово
[ ], (що )
«Третє зайве»
1
Зверніть увагу на картку, на якій записані складні речення. Знайдіть третє зайве речення, яке відрізняється від інших. Чому воно не схоже на інші?
1. Синіє угорі ласкаве небо, а в ньому знов курличуть журавлі.
2. Я люблю, бо вона особливо м’яка, ніжна, гарна.
3. Місяць ще не зійшов, і нам тихо присвічували зорі.
«Третє зайве»
2
Зверніть увагу на картку, на якій записані складні речення. Знайдіть третє зайве речення, яке відрізняється від інших. Чому воно не схоже на інші?
«Третє зайве»
3
Зверніть увагу на картку, на якій записані складні речення. Знайдіть третє зайве речення, яке відрізняється від інших. Чому воно не схоже на інші?
«Третє зайве»
4
Зверніть увагу на картку, на якій записані складні речення. Знайдіть третє зайве речення, яке відрізняється від інших. Чому воно не схоже на інші?
Пам’ятка
Складнопідрядне речення