Урок української мови "Розділові знаки між частинами складносурядного речення"

Про матеріал

Урок навчає учнів правильно ставити розділові знаки між частинами складносурядного речення й обґрунтовувати їх, удосконалює вміння знаходити й виправляти пунктуаційні помилки на вивчені правила; розвиває творчі вміння й навички будувати складносурядні речення; виховує в учнів любов до мудрого слова.

Перегляд файлу

Урок української мови

«Народна мудрість» ( Розділові знаки між частинами

складносурядного речення)

Тема: Розділові знаки між частинами складносурядного речення

Мета: навчити учнів правильно ставити розділові знаки між частинами складносурядного речення й обґрунтовувати їх; розвивати вміння знаходити й виправляти пунктуаційні помилки на вивчені правила; розвивати творчі вміння й навички будувати складносурядні речення; виховувати в учнів любов до мудрого слова.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форми та методи роботи: «Ажурна пилка», «Мозковий штурм», робота в парах.

Обладнання:  картки, підручники, презентація до уроку.

Хід уроку

Око бачить далеко, а розум - ще далі.

Українське народне прислів’я

І. Організація класу.

Емоційне налаштування на урок (складання формули уроку)

- Складіть формулу своєї майбутньої роботи на уроці, використовуючи умовні позначення всіх якостей, що необхідні для плідної роботи. Поясніть записану формулу.

Наприклад, (у+о)+(в+с)+р=з, де у - увага, о - організованість, в - взаємодопомога, с - спілкування, р - робота, з – знання.

II. Повідомлення теми й мети уроку.

Сьогодні ми вивчатимемо тему «Розділові знаки між частинами складносурядного речення».

Мета нашого уроку - навчитися правильно ставити розділові знаки між частинами складносурядного речення й обґрунтовувати їх; розвивати вміння знаходити й виправляти пунктуаційні помилки на вивчені правила; розвивати творчі вміння й навички будувати складносурядні речення; виховувати в собі любов до мудрого слова.

Про народну мудрість, яка поживляє знання сучасників, і піде сьогодні мова, розглядаючи тексти і речення відповідної тематики. Ці матеріали допоможуть вам засвоїти знання з теми «Розділові знаки між частинами складносурядного речення».

 III. Актуалізація опорних знань.

Метод «Мозковий штурм»

  1. Який розділ науки про мову називається синтаксисом? (Синтаксисом називається розділ науки про мову, який вивчає будову та значення словосполучень і речень)

2. Який розділ науки про мову називається пунктуацією? (Сукупність правил про вживання розділових знаків називається пунктуацією)

3. Що називається реченням? (Речення — найменша одиниця мовного спілкування та вираження думки. Речення формує, виражає й передає відносно закінчену думку про явища дійсності)

 4. Які бувають речення за будовою? (За будовою речення бувають прості і складні)

 5. До якого виду речень належить епіграф до нашого уроку? (Складносурядне речення)

   6. Які змістові відношення між частинами цього складносурядне речення? (Протиставлення)

IV. Вивчення нового матеріалу

Метод «Ажурна пилка»

Робота з підручником, с. 63

Формуються 4 групи, кожна з яких розглядає один із блок-питань, що є складовою частиною теми уроку і містять правило, відповідні приклади за цим блоком. Шляхом аналізу пропонованих речень доводиться подане правило, після чого учні формують нові групи так, щоб у кожній новоствореній групі були представники з кожної попередньої групи. У цих групах учасники по черзі відтворюють і пояснюють матеріал, опрацьований у попередніх групах, для всіх інших членів групи, а також упевнюються, що всі учасники групи зрозуміли правило, у разі потреби створюють свої речення для демонстрації правила, пересвідчуються, що всі члени групи можуть дати відповіді на поставлені питання.

V. Закріплення вивченого.

1. Пояснювальний диктант.

Пояснити смислові зв’язки та розділові знаки між частинами речення, накреслити схеми речень.

1. Чимось зарадиш людині – і на душі легше.

2. Слово – срібло, а мовчання – золото.

3. Насміхався кулик з болота, й сам туди заліз.

2. Конструктивна вправа

Подані речення на екрані правильно поєднати в пари, пояснити зміст прислів’їв (колективна усна робота).

1. Людей питай,                 а)  і сам по мудрішаєш.

2. Розумний любить учиться       б) а друг старий.

3. Учи другого                  в) а свій розум май.

4. Краса до вінця                г) а розум до кінця.

5. Кожух ліпше новий            д) а дурний любить іншого вчити.

3. Вправа «Скринька народної мудрості»

Продовжіть прислів’я, поясніть розділові знаки та зміст речень.

1. Учи другого – і… (сам помудрішаєш).                    

2.Скільки вовка не годуй, а… (він у ліс дивиться).            

3. Слухай тисячу разів, а... (говори один раз).

4. Бджола жалить жалом, а.... (людина словом).

    5. Слово до слова – і.... (зложиться мова).

     6. Розумний любить учиться, а дурний...(любить іншого вчити).

          7. Кожух ліпше новий, а друг...(старий).

4. Вибірковий диктант

Прочитайте текст, випишіть складносурядне речення, зробіть синтаксичний розбір.

Століттями мова народу була тією повноводною рікою, яку ми називаємо поетичністю, адже вона виражає наші емоції та найінтимніші почуття. Поетичність жила в слові, і слово було немислиме без неї. Той, хто не знає рідної материнської мови або цурається її, народної пісні і казки, той засуджує себе на душевну злиден­ність, на бездуховність.

5. Робота в парах

Виконати тести

Визначте, який розділовий знак ставиться між частинами ССР

А)  ,       Б)           В) -       Г) ;

1. Річка широка та глибока, а вода синя та чиста і котиться вона виблискуючи та шумуючи .

2. Сичі в гаю перекликались та ясен раз у раз скрипів. 

3. Дощ пройшов і Київ  зеленіє.

4. Подекуди з-поміж верб та садків виринають білі хати та чорніють покрівлі високих клунь.

(Учні обмінюються зошитами і перевіряють роботу)

Відповідь: 1-Г, 2-А, 3-В, 4-Б.

V. Підсумок уроку.

- Які розділові знаки ставляться в складносурядному реченні?

 - Сформулюйте правила, коли в складносурядному реченні ставиться кома, крапка з комою, тире.

VI. Оцінювання учнів.

VIII. Домашнє завдання.

  1. Вправа 99.
  2. Виписати чотири прислів’я, що належать до складносурядних речень, зробити синтаксичний розбір двох виписаних речень.

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
20 квітня 2018
Переглядів
1785
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку