Презентація "Елементи фольклору (традиційні образи, різдвяні символи, елементи казки) у повісті Миколи Васильовича Гоголя «Ніч перед Різдвом». Відсоткові розрахунки"

Про матеріал

Тема уроку: Елементи фольклору (традиційні образи, різдвяні символи, елементи казки) у повісті Миколи Васильовича Гоголя «Ніч перед Різдвом». Відсоткові розрахунки"

Мета: - систематизувати знання учнів про види задач на відсотки; сформувати вміння розв'язувати задачі на відсотки; розвивати інтерес до математики.

- провести екскурсію “стежками" фантастичної повісті; показати на прикладах опис українських народних традицій у повісті; розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання, уважність; сприяти у школярів читацького кругозору; виховувати інтерес до звичаїв українського народу, до творчості М. В. Гоголя

Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.


Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Елементи фольклору (традиційні образи, різдвяні символи, елементи казки) у повісті Миколи Васильовича Гоголя «Ніч перед Різдвом». Відсоткові розрахунки

Номер слайду 3

Мета:- систематизувати знання учнів про види задач на відсотки; сформувати вміння розв'язувати задачі на відсотки; розвивати інтерес до математики.- провести екскурсію “стежками” фантастичної повісті; показати на прикладах опис українських народних традицій у повісті; розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання, уважність; сприяти у школярів читацького кругозору; виховувати інтерес до звичаїв українського народу, до творчості М. В. Гоголя.

Номер слайду 4

Девіз уроку: Щоб дійти до мети, треба перш за все йти. Оноре де Бальзак

Номер слайду 5

Епіграф уроку: Гуманітарна наука... тільки тоді задовольнятиме людську думку, коли в русі своєму вона зустрінеться з точними науками і піде з ними поряд. А. П. Чехов

Номер слайду 6

Епіграф: Сейчас прочел “Вечера близ Диканьки”. Они изумили меня. Вот настоящая веселость, искренняя, непринужденная, без жеманства, без чопорности. А местами какая поэзия! Какая чувствительность!А. С. Пушкин

Номер слайду 7

«Стежками захоплюючої повісті Гоголя»

Номер слайду 8

Зупинка 1. «Фантастичні герої повісті»Відьма з повісті «Ніч перед Різдвом» М. Гоголя. Вона, як казкова Яга, також літає на мітлі. А ще ця жінка дуже вродлива і вміє причаровувати своєю красою чоловіків.

Номер слайду 9

Зупинка 2. «Казкове випробування»Донька козака Чуба Оксана та коваль Вакула – головні герої повісті

Номер слайду 10

«...мало не по всьому світу, і по той бік Диканьки, і по цей бік Диканьки, тільки й мови було, що про неї... Оксана знала й чула все, що про неї говорили, і була вередлива, як красуня».

Номер слайду 11

Вакула — молодий сільський парубок, дуже любить Оксану і готовий до тривалої боротьби за серце коханої.

Номер слайду 12

Але перш ніж взяти шлюб Вакула має пройти випробування. Тому коваль іде на пошуки черевичків, за казковою термінологією - “чарівної” речі.

Номер слайду 13

Але Вакула ще не знає, як їх знайти. В дію вступає ще одна казкова особа.

Номер слайду 14

Зупинка 3. «Народні традиції»У повісті дуже вірогідно, з усіма деталями, М. Гоголь описує святкування Різдва. Вся повість наповнена радісною, світлою атмосферою свята.

Номер слайду 15

Зупинка 4. «Містика “Ночі перед Різдвом». Важко уявити собі Різдво без прекрасного фільму «Ніч перед Різдвом». Режисер: Олександр Роу. Екранізація: 1961 рік

Номер слайду 16

Але Олександр Роу був не першим, хто задумав екранізацію Гоголя — першим був Владислав Старевич. Його кінострічка увійшла в тридцятку найкращих фільмів світу!

Номер слайду 17

Узагальнююча бесіда-підсумок. Який ви зробили висновок?Які сили перемагають?Які подарунки зробило Різдво кожному з героїв повісті?

Номер слайду 18

Рефлексія. Як ви вважаєте, на скільки відсотків ви працювали сьогодні на уроці?

Номер слайду 19

Домашнє завдання. Зарубіжна література: Написати висловлення про події повісті М. Гоголя "Ніч перед Різдвом" від імені одного з героїв (Оксана, козак Чуб, Солоха, Чорт, Вакула). Математика: Повторити §27-28; виконати № 744, 747.

Номер слайду 20

Індивідуальні завдання: Зробіть ілюстрації героїв, які найбільше сподобалися; прослухати уривок з арії Вакули опери М. Римського-Корсакова “Ніч перед Різдвом” та дати відповідь на запитання “Як музика передає душевний біль закоханого коваля та його віру в силу кохання? (письмово)

Перегляд файлу

Тема: «Елементи фольклору (традиційні образи, різдвяні символи, елементи казки) у повісті Миколи Васильовича Гоголя «Ніч перед Різдвом». Відсоткові розрахунки». 

Мета:

- систематизувати знання учнів про види задач на відсотки; сформувати вміння розв'язувати задачі на відсотки; розвивати інтерес до математики.

- провести екскурсію  “стежками” фантастичної повісті; показати на прикладах опис українських народних традицій у повісті; розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання, уважність; сприяти у школярів читацького кругозору; виховувати інтерес до звичаїв українського народу, до творчості М. В. Гоголя.

Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.

Девіз уроку:

Щоб дійти до мети, треба перш за все йти

Оноре де Бальзак

Епіграф уроку:

Гуманітарна наука... тільки тоді задовольнятиме людську думку, коли в русі своєму вона зустрінеться з точними науками і піде з ними поряд

 А. П. Чехов

Сейчас прочел “Вечера близ Диканьки”. Они изумили меня. Вот настоящая веселость, искренняя, непринужденная, без жеманства, без чопорности. А местами какая поэзия! Какая чувствительность!

А. С. Пушкин

ХІД УРОКУ

І. Мотиваційно-цільовий аспект

Учитель зарубіжної літератури. Сьогодні у нас незвичайний урок. Перед вами два вчителі: вчитель математики та зарубіжної літератури. Що ви хочете дізнатися? Чого навчитися? Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? Щоб відповісти на ці питання, прочитайте тему уроку:  «Елементи фольклору (традиційні образи – відьма, чорт, місяць та ін.; різдвяні символи; елементи казки) у повісті Миколи Васильовича Гоголя «Ніч перед Різдвом». Відсоткові розрахунки».

(Учні по черзі називають очікувані від уроку результати)

Учитель математики. А працюватимемо ми сьогодні під девізом: “Щоб дійти до мети, треба перш за все йти”. Епіграфом сьогоднішнього уроку будуть слова російського письменника А. П. Чехова: «Гуманітарна наука... тільки тоді задовольнятиме людську думку, коли в русі своєму вона зустрінеться з точними науками і піде з ними поряд».

Учитель зарубіжної літератури. Ще одним епіграфом до сьогоднішнього уроку будуть слова О. С. Пушкина: «Сейчас прочел “Вечера близ Диканьки”. Они изумили меня. Вот настоящая веселость, искренняя, непринужденная, без жеманства, без чопорности. А местами какая поэзия! Какая чувствительность!»

Учитель математики. Тож сьогодні буде дійсно незвичайний урок математики, на якому ми поглянемо на звичні речі іншими очима. Ви вже зрозуміли, що наш урок буде нерозривно пов'язаний з літературою та творчістю геніального українського письменника Миколи Гоголя. Адже математика і література не так далекі одна від одної, як багато хто думає. Мистецтво і наука вимагають фантазії та  творчої сміливості. Перша в світі жінка-професор Софія  Ковалевська служіння математиці уявляла собі невідривним від служіння літературі. «Мені здається, - казала вона, - що поет повинен бачити те, чого не бачать інші, бачити глибше за інших. І це ж саме повинен математик».

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Бліцопитування

Учитель математики.

1. Що називається відсотком?

2. Знайдіть 10% від 1800.

3. Виразіть 0,8 у відсотках.

4. Знайдіть число, 120% якого становлять 6000.

5. Знайдіть, скільки відсотків становить число 4 від числа 20.

6. Скільки відсотків становить 1 м від 5 м?

Учитель зарубіжної літератури.

1. Де і коли народився М. В. Гоголь?

2. Скільки дітей було в сім'ї Гоголів?

3. Куди переїхав Гоголь у 1828 році, мріючи про літературну творчість?

4. Де навчався М. Гоголь?

5. До якого циклу входить повість “Ніч перед Різдвом”?

6. В якому році була написана повість “Ніч перед Різдвом”?

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

Учитель зарубіжної літератури. У кожного на парті лежить довідничок «Стежками захоплюючої повісті Гоголя», який містить цікаві відомості про твір «Ніч перед Різдвом». Але будьте уважні, адже цей довідничок має пропуски, які ми будемо протягом уроку заповнювати, розв'язуючи задачі на відсотки. Тож не гаймо часу!

Зупинка 1. «Фантастичні герої повісті». Ночі перед Різдвом приписується здатність наділяти звичайні предмети чарівною силою. Крім того, вважалося, що в цей вечір з найбільшою повнотою проявляє себе усяка нечиста сила. Не випадково і Гоголь зображує в цю ніч появу Відьми, яка краде зірки з неба.

Викрадення зірок  — абсолютно казковий хід.

Так хто ж вона —  Відьма з повісті «Ніч перед Різдвом» М. Гоголя? Вона, як казкова Яга, також літає на мітлі. А ще ця жінка дуже вродлива і вміє причаровувати своєю красою чоловіків.

Учитель математики.

 

 

 

 

 

 

На дошці накреслено шість клітинок. Саме стільки букв має ім'я Відьми. Тому я пропоную вам шість завдань з математики. Відповідь кожного завдання ви будете по черзі записувати у клітинки. Кожне число відповідає номеру букви алфавіту. Алфавіт лежить перед вами. Тож вперед!

1   2    3    4    5    6    7    8    9    10    11

А  Б    В   Г   Ґ    Д    Е    Є   Ж    З     И

12  13  14  15  16  17  18  19  20    21  22

 І     Ї    Й   К   Л   М   Н   О   П     Р    С

23  24  25  26  27  28  29  30  31  32  33

Т   У   Ф   Х    Ц   Ч   Ш  Щ   ь   Ю   Я

 

1. Вирази 0,22 у відсотках. (22%)

2 і 4. 19% від числа 100 — це... (19)

3. Знайди число, якщо 25% його становить 4. (16)

5. У саду посаджено 130 дерев. Груші складають 20%. Скільки груш росте у саду? (26)

6. Обчисли:

800 : 25-31=? (1)

Учитель зарубіжної літератури.

Зупинка 2. «Казкове випробування». Однією в будинку на Святвечір залишається красуня-дочка Оксана. Її батька козака Чуба не було вдома. Юна дівчина милується своїм відображенням у дзеркалі. «...мало не по всьому світу, і по той бік Диканьки, і по цей бік Диканьки, тільки й мови було, що про неї... Оксана знала й чула все, що про неї говорили, і була вередлива, як красуня». Вона зверхньо приймає залицяння сільських хлопців. Їй приносить задоволення випробовувати силу своєї чарівності.

Вакула — молодий сільський парубок, дуже любить Оксану і готовий до тривалої боротьби за серце коханої. Але перш ніж взяти шлюб Вакула має  пройти випробування. Кохана загадує йому виконати важке завдання — один із найпоширеніших мотивів у казці.

Інсценівка (Оксана милується собою, заходить Вакула, в цей час до неї заходять сміючись подруги)

Оксана. Е, Одарко! У тебе нові черевики. Ой, які ж хороші! І з золотом! Добре тобі, Одарко, в тебе є така людина, яка все тобі купує; а  мені нема кому дістати такі гарні черевики.

Вакула. Не тужи, моя люба Оксано! Я тобі дістану такі черевики, що мало яка й панночка носить.

Оксана. Ти? Подивлюсь я, де ти дістанеш такі черевики, які могла б я надіти на свою ногу. Хіба принесеш ті самі, що носить цариця.

Дівчата. Бачиш, яких захотіла!

Оксана. А так! Будьте ви всі за свідків, якщо коваль Вакула принесе ті самі черевики, які носить цариця, то, от вам моє слово, що вийду зараз-таки за нього заміж.

Дівчата виходять разом з Оксаною.

Вакула (сам до себе). Смійся, смійся! Дістану я тобі ці черевички, от побачиш.

Учитель зарубіжної літератури.

Тому коваль іде на пошуки черевичків, за казковою термінологією - “чарівної” речі. Але Вакула ще не знає, як їх знайти. В дію вступає ще одна казкова особа.

Учитель математики. Хто ж допоможе Вакулі дістати черевички, як у самої цариці? Щоб дізнатися, виконайте наступні завдання. Вам знову знадобиться алфавіт.

1. Учень прочитав 21 сторінку, що становить 75% книжки. Скільки сторінок у книжці? (28)

2. Знайти число, яке становить 5% від 380. (19)

3. У класі 30 учнів. 70% складають дівчата. Скільки дівчат у класі? (21)

4. Запиши звичайний дріб десятковим, а потім у вигляді відсотків. (23)

Учитель зарубіжної літератури.

Зупинка 3. «Народні традиції». Микола Гоголь дуже добре знав традиції українського народу. У повісті дуже вірогідно, з усіма деталями, автор описує святкування Різдва. Вся повість наповнена радісною, світлою атмосферою свята. Великий майстер слова, М. В. Гоголь так яскраво зобразив звичаї українського народу, що, читаючи його твір, ми самі наче поринаємо в атмосферу народного свята, стаємо його учасниками. Повість «Ніч перед Різдвом» дозволяє краще пізнати народні традиції, весь уклад життя українського селянства.

Учитель математики. Розгадавши кросворд, ви дізнаєтеся, що співали дівчата та хлопці у Святвечір, ходячи від будинку до будинку та бажаючи щастя і благополуччя господарям дому.

 

к

о

з

а

к

и

 

 

п

р

о

п

о

р

ц

і

я

 

к

о

в

а

л

ь

 

 

м

і

с

я

ц

ь

 

 

в

і

д

с

о

т

к

и

 

 

к

а

т

е

р

и

н

а

 

т

р

и

 

 Питання:

1. З ким стояв Вакула перед царським палацом?

2. Один із способів розв'язування задач на відсотки.

3. Професія Вакули.

4. Що вкрав чорт у Святвечір?

5. Одна сота частина числа.

6. Ім'я цариці.

7. Скільки типів задач на відсотки ви знаєте?

Учитель зарубіжної літератури.

Зупинка 4. «Містика “Ночі перед Різдвом». Важко уявити собі Різдво без прекрасного фільму «Ніч перед Різдвом». Як і в будь-яких кінострічках, тут були свої таємниці і цікаві подробиці.

А зараз виступлять учні, які отримали випереджувальне завдання знайти цікаві факти про найпопулярнішу екранізацію твору Гоголя 1961 року.

Учень 1. Акторка, що грала Солоху, була досить молодою і її гримували, щоб вона виглядала старшою. А незадовго до зйомок фільму акторка потрапила в лікарню зі зламаним носом.  Режисер Олександр Роу хоч і співпереживав одній з головних героїнь і відвідував її в лікарні, проте з радістю потирав руки: тепер у його Солохи був справжній відьмин ніс!

Учень 2. Найбільше трюків повинен був виконувати чорт. Для зйомок сцен з польотами запросили дублера, але він вже на перших дублях отримав травму. Тож Георгію Мілляру, що виконував роль чорта, довелося виконувати всі трюки самому.

Учень 1. Серед п'яти тисяч кандидаток на роль Оксани вибрали студентку другого курсу студії при театрі імені Івана Франка Люду Мизнікову. Після цього акторка більше не зіграла жодної яскравої ролі.

Учень 2. Знімати стрічку спочатку хотіли на Україні в реальному селі Диканька, що на Полтавщині. Але настав березень. Сніг в теплій Україні розтанув, тому вся знімальна група переїхала на Кольський півострів, в місто Кіровськ. На його околицях декоратори швидко звели невеличке селище — поставили мазанки та церкву.

Учень 1. Роу не дозволив російським акторам співати українських різдвяних  пісень, тому колядники тільки відкривали рота. Український хор записали на плівку, яка звучала з машин, що стояли за кадром.

Учень 2. Перший перегляд стрічки Роу влаштував для жителів селища, де проходили зйомки. На глядачів чекав сюрприз: біля входу на них чекали актори, які поперевдягалися в чортів та кидали в гостей сніжками.

Учитель зарубіжної літератури. Після того, як ми дізналися стільки цікавого про зйомки цього фільму, давайте переглянемо фрагмент із нього. Ми з вами подивимося останні щасливі кадри кінострічки, у яких Вакула дарує Оксані черевички, а Оксана в свою чергу зізнається йому в своїх почуттях.

Перегляд фрагменту з фільму “Ніч перед Різдвом”

Учитель математики. Але Олександр Роу був не першим, хто задумав екранізацію Гоголя — першим був Владислав Старевич. І він впорався з цим блискуче. Його кінострічка увійшла в тридцятку найкращих фільмів світу! А от в якому році відбувалася ця екранізація «Ночі перед Різдвом» ви дізнаєтеся, виконавши наступні завдання.

1. У кінотеатрі є 500 місць. Під час фільму було заповнено 405. Який відсоток місць були пустими? (19)

2. Розв'язати рівняння:

=(13)

Тепер ви знаєте, що перша екранізація Гоголівської “Ночі перед Різдвом” відбулася 1913 року.

ІV. Підбиття підсумків уроку

Учитель зарубіжної літератури.

Узагальнююча бесіда-підсумок.

Який ви зробили висновок?

Які сили перемагають?

Які подарунки зробило Різдво кожному з героїв повісті?

Учитель математики.

Рефлексія

Як ви вважаєте, на скільки відсотків ви працювали сьогодні на уроці?

V. Домашнє завдання

Учитель зарубіжної літератури.

Написати висловлення про події  повісті М. Гоголя «Ніч перед Різдвом» від імені одного з героїв (Оксана, козак Чуб, Солоха, Чорт, Вакула).

Виконати індивідуальні завдання: Зробіть ілюстрації героїв, які найбільше сподобалися; прослухати уривок з арії Вакули опери М. Римського-Корсакова «Ніч перед Різдвом» та дати відповідь на запитання “Як музика передає душевний біль закоханого коваля та його віру в силу кохання? (письмово)

Учитель математики.

Повторити §27-28; виконати № 744, 747.

 

zip
Додано
4 березня 2018
Переглядів
9311
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку