Передурочний домашній дослідницький етап Дослідження історичних даних Дослідження основних законів комбінаторики та розв’язування задач з даної теми Прикладне використання комбінаторики Оформлення міні-конспекту по результату дослідження, проведеного за допомогою презентації і інтернет-ресурсів на які були посилання в презентації
Вибір правила або а, або b і а, і b Правило суми Якщо елемент а можна вибрати m способами, а елемент b – n способами, то вибір а або b можна здійснити (m+n способами) Правило добутку Якщо елемент а можна вибрати m способами, а елемент b – n способами, то вибір а і b (пари а і b) можна здійснити (m*n способами)
Перед уроком ви розділилися на три групи ( перестановки, розміщення, комбінації). У вас на карточках є ряд задач. Вам необхідно: вибрати з них ті, які розв'язуються відповідно за формулою тієї сполуки, яку ви представляєте; по дві задачі захистити з розв'язком( перед тим нагадавши ще раз основні теоретичні відомості); по 2-3 запропонувати для розв'язку дітям класу; запропонувати власну задач практичного змісту.
У школі 20 класів і 20 класних керівників.Скількома способами можна розподілити класне керівництво між учителями? Розв’язання. Кількість можливих розподілів класного керівництва між учителями – це кількість перестановок з 20 елементів. Отже, шукана кількість розподілів дорівнює Р20 = 20!
Скільки різних чотирицифрових чисел можна скласти з цифр 0; 1; 2; 3, якщо в кожному числі жодна з цифр не повторюється? Розв’язання. З чотирьох цифр 0; 1; 2; 3 можна утворити Р4 перестановок. Але ті перестановки, які починаються з 0 не будуть записами чотирицифрових чисел, таких перестановок — Р3. Отже, шукана кількість чотирицифрових чисел дорівнює Р4 - Р3 = 4! - 3! = 3!(4 - 1) = 6 ∙ 3 = 18.
У класі навчається 10 юнаків. Скількома способами можна їх вишикувати у шеренгу? Р10 = 10! Скількома способами можна скласти список із 9 прізвищ? Скільки різних п’ятицифрових чисел можна утворити із цифр 3, 5, 7, 8, 9 так, щоб жодна із цифр не повторювалася ? Р9 = 9! Задачі для перевірки розуміння учнями інших груп
Розміщенням з m елементів по n називається будь-яка впорядкована підмножина з n елементів даної множини М, яка містить m елементів, де n m. Характеристичні ознаки предмети і місця різні всі n місць треба зайняти порядок елементів важливий Число розміщень з m елементів по n позначається Am n n n
У класі з 25 учнів, вибирають команду – 5 учнів: один – капітан команди, по одному учню – для участі в різних конкурсах. Скільки існує варіантів вибору? Розв’язання. В даній задачі важливий порядок розміщення елементів і не всі вони входять в сполуку,тому обираємо формулу розміщення : В даній задачі враховується порядок розміщення елементів і не всі елементи входять у сполуку, тому обираємо формулу розміщення.
Учню треба скласти 4 екзамени на протязі 8 днів. Скількома способами це можна зробити? 10 спортсменів розігрують одну золоту, одну срібну і одну бронзову медалі. Скількома способами ці медалі можуть бути розподілені між спортсменами? Із скількох різних предметів можна скласти 272 різних розміщень по два елементи в кожному? Задачі для перевірки розуміння учнями інших груп A8 4 A10 3
У ящику лежить 12 білих і 8 чорних пронумерованих кульок. Скількома способами можна вибрати з ящика три кульки одного кольору? Розв’язання. Три кульки білого кольору можна вибрати способами, а три кульки чорного можна вибрати :спо спобами. За правилом суми 3 білих або три чорних можна вибрати 220+56=276 способами.
Із 20учнів треба виділити 6 для чергування. Скількома способами це можна зробити? На полиці є 35 книжок. Скількома способами можна вибрати дві із них? У вазі 6 червоних і 4 білих троянди. Скількома способами з вази можна вибрати: 1) три троянди; 2) дві червоні і одну білу троянду? Задачі для перевірки розуміння учнями інших груп С20 6 С35 2