"Елементи прикладної математики" алгебра 9 клас

Про матеріал

Робота містить теоретичні і практичні матеріали, методичні рекомендації щодо актуальних питань розвитку пізнавальних інтересів учнів, вихованню в них патріотизму, любові до рідного краю.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Виховання почуття  патріотизму на уроках математики

 

imageшрs

 

 

 

 

 

Вчитель математики КЗ «Кегичівський ліцей»

Кегичівської районної ради

Харківської області

Воронова А.І.

 

 

 

 

Кегичівка

2014

 

 

 

 

 

Тема уроку. Елементи прикладної матема­тики.

Мета уроку: повторити, систематизувати й узагальнити знання та вміння учнів щодо змісту вивчених у темі понять і схем розв'язування типових задач шляхом складання загальних алгоритмів розв'язування задач, повторити та закріпити знання учнів про життя та творчість Т.Г. Шевченка;

розвивати логічне мислення, творчі здібності учнів, викликати інтерес до вивчення предметів, зацікавленість;

виховувати учнів справжніми громадянами своєї країни, почуття патріотизму, любові до рідної землі.

Тип уроку: урок  систематизації й узагальнення знань та вмінь.

Наочність та обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, ілюстрації до творів поета, різноманітний роздатковий матеріал, презентація, кіноролик «Обличчя української історії» .

 

ХІД УРОКУ

I. Оголошення теми та мети уроку.

Учитель математики. Ми завершуємо вивчення теми «Елементи прикладної математики» під час відзначення 200 річниці від дня народження великого українського поета Тараса Григоровича Шевченка. Урок з математики у вас сьогодні буде незвичайним, бо усі математичні дії ви будете виконувати, повторюючи і закріплюючи відомості про життя та творчість Т.Г. Шевченка. Учитель літератури.

Тарас Григорович Шевченко національний герой України. Не знати його біографію сором для будь-кого, хто вважає себе справжнім українцем.

Т. Г. Шевченко – центральна постать українського літературного процесу

XIX ст.  (Слайд 1)

Слайд1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Повторення та закріплення знань, умінь та навичок.

                                        Пригадайте

        1. Знаходження процента від числа.  

m% від числа а дорівнює

 

2. Знаходження числа за його процентом.

Якщо m % від числа с дорівнює а, то число с дорівнює:

 

 

 

        3. Знаходження процентного співвідношення чисел m і n

 

 

 

 

 

      4.Формула обчислення складних процентів

, де р - відсотки банку, n-кількість років, А0-початковий вклад.

 

Учитель математики. Результати запропонованих задач є відповідями щодо біографії великого письменника.

Задача 1. Скільки грошей поклав до банку вкладник під 10% річних, якщо через 2 роки на його рахунку стало 2195 гривень?

Відповідь 1814.

Задача 2. Вкладник поклав до банку 500 гривень під 9,4 % річних. Який прибуток він отримає через 1 рік?

Відповідь. 47

Задача 3.Вкладник  поклав  до  банку  1477 гривень  під  8%  річних.  Скільки  грошей  буде  на  його  рахунку  через  три  роки?                                      

Відповідь. 1861

Учитель літератури. Народився майбутній великий поет України 9 березня (25 лютого за старим стилем) 1814 року в селі Моринці Звенигородського повіту на Київщині в родині селян-кріпаків Григорія Івановича та Катерини Якимівні Шевченків.(слайд 2) Прожив поет нажаль мало – 47 років і помер у 1861 році.

Слайд2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 4. Скільки відсотків від «Тараса Шевченка» становить «Володимир Великий», «Ярослав Мудрий», «Богдан Хмельницький», «Іван Мазепа», «Іван Франко», «Михайло Грушевський», «Леся Українка» , «Григорій Сковорода». (на екрані висвітлюються  зображення грошових банкнот України (слайд 3) )

Слайд3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь.1%, 2%, 5%, 10%, 20%, 50%, 200%, 500%.

Задача 5. Яку найменшу кількість грошових купюр і з чиїм зображенням потрібно взяти, щоб отримана сума становила р % від номіналу купюри із зображенням Тараса Шевченка?

1) 9%; 2) 12%;   3) 16%.

1). Відповідь 9 грн. Одна купюра «Богдана Хмельницького» і по дві «Ярослава Мудрого».

2). Відповідь 12 грн. Одна купюра «Іван Мазепа» і одна «Ярослава Мудрого». 3). Відповідь 16 грн. По одній купюрі «Івана Мазепи», «Богдана Хмельницького», «Володимира Великого».

 

Вчитель літератури. Цікаво знати: мати померла, коли Тарасу   було 9 років, батько – 12 років, на 16 році його життя він потрапляє в число прислуги поміщика Енгельгардта.

Учитель математики

Тарас зростав в багатодітній родині. Щоб відповісти на запитання скільки було дітей у сімї Шевченків розв’яжемо задачу, попередню склавши для неї математичну модель.

Задача 6.

У сім’ї Шевченків хлопчиків і дівчаток було порівну. У Тараса ж сестер було в півтора рази більше ніж братів. Скільки дівчаток і скільки хлопців було в сім’ї?

Відповідь. Три хлопчики і три дівчинки.

Вчитель літератури. До смерті матері (у 1823 р.), живучи під її опікою, хлопчик, здавалося, і горя не знав. Опісля ж, почалися ті життєві негаразди, які переслідували Тараса до самої могили. У овдовілого батька на руках лишається шестеро дітей, Микита, Катерина, Марія, Тарас, Ярина та Йосип, а згодом у їхню хату ввійшла мачуха зі своїми трьома малолітніми дітьми. З гірким болем згадуватиме пізніше поет цей період свого життя: злидні, сварки, несправедливість, знущання. У 1825 році помирає батько, висловивши знаменне пророцтво щодо майбутнього сина: «Синові Тарасу із мого хазяйства нічого не треба, він не буде абияким чоловіком: з його буде або щось дуже добре, або велике ледащо; для його моє наслідство або нічого не буде значить, або нічого не поможе».( слайд 4)

Слайд4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учень зачитує уривок із поезії «Якби ви знали, паничі...»

Там матір добрую мою

Ще молодую у могилу

Нужда та праця положила.

Там батько, плачучи з дітьми

(А ми малі були і голі),

Умер на панщині!.. А ми

Розлізлися межи людьми,

Мов мишенята. Я до школи –

Носити воду школярам.

Брати на панщину ходили,

Поки лоби їм поголили!

А сестри! Сестри! Горе вам,

Мої голубки молодії,

Для кого в світі живете?

Ви в наймах виросли чужії,

У наймах коси побіліють.

У наймах, сестри, й умрете!

 

Пригадайте

  1. Яку подію називають достовірною? Яку неможливою?
  2. Якою є ймовірність неможливої події?
  3. Як можна обчислювати ймовірність події?

 

Вчитель літератури. Коли Шевченкові минуло 14 років, його зробили дворовим слугою поміщика П. Енгельгарда в маєтку Вільшані.

В 1832р. Енгельгард законтрактовує Шевченка на чотири роки майстрові петербурзького малярного цеху В. Ширяєу. Разом з його учнями Шевченко бере участь у розписах Великого та інших петербурзьких театрів. В 1835р. з Шевченком познайомився учень Академії мистецтв І. Сошенко. Він робить усе, щоб якось полегшити його долю. (слайд 5)

Слайд5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 7. Вашій увазі представлено портрети відомих письменників і поетів, твори яких ви вивчаєте на уроках літератури в  9 класі. Іван Котляревський, Григорій Квітка-Основ’яненко, Петро Гулак-Артемовський, Євген Гребінка, Віктор Забіла, Михайло Петренко, Маркіян Шашкевич, Пантелеймон Куліш, Марко Вовчок, Леся Українка, Тарас Шевченко. (додаток 1) Знайдіть ймовірність того, що взятий навмання портрет, виявився портретом:

1) Т. Шевченка;

2) людини, яка народилася в Харківській області;

3) жінки;

4) людини, яка народилася раніше ніж Т.Шевченко;

5) визначної творчої особистості;

6) учня 9 класу Крутоярівського ЗНВК.

Вчитель літератури. Підневільне становище молодого талановитого художника хвилювало його петербурзьких друзів. У перших числах квітня 1837 року К. Брюллов розпочав працю над портретом В. Жуковського. Цю роботу передбачалося розіграти в лотереї і на зібрані кошти викупити художника. У квітні 1838 року панові Енгельгардту було вручено величезну на той час суму – 2500 карбованців і 22 квітня підписано документ, яким поміщик надавав Шевченкові волю. А з наступного дня Тарас уже відвідував рисувальні класи Академії й невдовзі став одним з найулюбленіших учнів К. Брюллова.

(слайди 6,7).

Слайд6Слайд7

 

Пригадайте

  1. Яку науку називають статистикою?
  2. З яких етапів складається статистичне дослідження?
  3. Що в статистиці називають вибіркою, модою, середнім значенням, медіаною?
  4. Що називають мірами центральної тенденції отриманої сукупності даних?

 

Вчитель літератури. 18 квітня 1840р. з'являється перша збірка Шевченка –“Кобзар”. Це була подія величезного значення не тільки в історії української літератури, а й в історії самосвідомості українського народу. Хоча “Кобзар” містив лише вісім творів (“Думи мої, думи мої”, “Перебендя”, “Катерина”, “Тополя”, “Думка”, “До Основ'яненка”, “Іван Підкова”, “Тарасова ніч”).

Цей час стає періодом справжнього розквіту геніального митця. З особливим натхненням він малює, пише вірші, багато подорожує.( слайд 8)

Слайд8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 8. Ініціативна група  Кегичівського району до 200 річчя Т.Шевченка виступила з ініціативою поставити в районному центрі пам’ятник великому кобзареві. До цієї акції долучилися і учні  нашої школи. Їх благодійні внески мають такий вигляд (у гривнях):

10, 5, 12, 18, 20, 22, 12, 15, 5, 10, 16, 18, 20, 18, 9

Знайдіть міри тенденції цієї сукупності даних.

 Відповідь. Мода М=18, медіана m=15, середнє значення х=14.

Вчитель математики У відповіді ви одержали числа, які відповідають  номеру букви алфавіту. Про який твір Шевченка йде мова? (поема «Сон»).

Учитель літератури. Перша подорож Шевченка на Україну продовжувалася близько восьми місяців. Виїхавши з Петербурга у травні 1843 р., поет відвідавдесятки міст і сіл України (рідну Кирилівку, Київ, Полтавщину, Хортицю, Чигирин тощо). Та, повернувшись до Петербурга наприкінці лютого 1844 р., він під враженням побаченого на Україні пише ряд творів (зокрема, поему “Сон”),  А хто хоче розповісти поезію напам’ять? (Учениця виразно читає).

Учитель літератури. У березні 1847р. Кирило – Мефодіївське товариство було розгромлене. Почалися арешти. Шевченка заарештували 5 квітня 1847р., а 17-го привезли до Петербурга й на час слідства ув'язнили в казематі III відділу. Революційні твори з відібраного при арешті альбому “Три літа” стали головним доказом антидержавної діяльності Шевченка (його належність до Кирило –Мефодіївського товариства не була доведена). «За створення підбурливих і найвищою мірою зухвалих віршів» його призначено рядовим до Окремого Оренбурзького корпусу. На вироку Микола І дописав: «Під найсуворіший нагляд із забороною писати й малювати». Були заборонені й Шевченкові книжки. 8 червня 1847р. Шевченка привезли до Оренбурга, звідти до Орської кріпості, де він мав відбувати солдатську службу. Почалися місяці принизливої муштри Після смерті Миколи І (лютий 1855р.) друзі поета (Ф. Толстой та ін.) почали клопотатися про його звільнення. Та тільки 1 травня 1857р. було дано офіційний дозвіл звільнити Шевченка з військової служби зі встановленням за ним нагляду і забороною жити в столицях.

Учениця

Мені однаково, чи буду
Я жить в Україні, чи ні.
Чи хто згадає, чи забуде
Мене в снігу на чужині -
Однаковісінько мені.
В неволі виріс між чужими,
І, неоплаканий своїми,
В неволі, плачучи, умру,
І все з собою заберу -
Малого сліду не покину
На нашій славній Україні,
На нашій - не своїй землі.
I не пом'яне батько з сином,
Не скаже синові: - Молись.
Молися, сину: за Вкраїну
Його замучили колись. -
Мені однаково, чи буде
Той син молитися, чи ні...
Та не однаково мені,
Як Україну злії люди
Присплять, лукаві, і в огні
Її, окраденую, збудять...
Ох, не однаково мені.

               [В казематі 1847]

Учитель літератури. Заслання підірвало здоров'я Шевченка. На початку 1861р. він тяжко захворів і 10 березня помер. Незадовго до смерті написав останній вірш – “Чи не покинуть нам, небого”. У похороні поета брав участь чи не весь літературно-мистецький Петербург (зокрема М. Некрасов, Ф. Достоєвський,

М. Салтиков-Щедрін, М. Лесков, М. Костомаров, В. Білозерський, П. Куліш,

Г. Честахівський). Похований Шевченко був на Смоленському кладовищі. Через два місяці, виконуючи заповіт поета, друзі перевезли його прах на Україну і поховали на Чернечій (тепер Тарасовій) горі біля Канева.
Смерть Шевченка в розквіті творчих сил була величезною втратою для письменства і визвольного руху. Та його поезія жила, діяла, поширювалася в списках і російських та закордонних виданнях. Шевченко, ім'я якого стоїть в одному ряду з іменами Пушкіна, Лєрмонтова, Байрона, Міцкевича, підніс українську літературу до рівня найрозвиненіших літератур світу.

 

ІІІ. Підбиття підсумків уроку.

Учитель літератури. Шевченкова поезія стала етапом і в розвитку української літературної мови. Шевченко завершив процес її формування, розпочатий ще його попередниками (Котляревський, Квітка-Основ'яненко, поети-романтики та ін.), здійснивши її синтез із живою народною мовою і збагативши виражальні можливості українського художнього слова (слайд 9) ( перегляд кіноролика про Т. Шевченка).

 

Слайд9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель математики.  Передаючи  уявний  мікрофон,  зясуємо:

1)  Чи  досяг  очікуваних  результатів  кожен  учень  та  клас  у  цілому  (при  цьому  учні  обговорюють  відповідь)?

2)  Що  могло  б  бути  організовано  краще,  корисніше?

3)  Над  якими  навичками,  вміннями  ще  потрібно  працювати?

 

ІV. Домашнє завдання

Завдання. Для літер а, е ,і, р, м  складіть частотну таблицю їх наявності у поезії «Заповіт». Визначте центральні тенденції отриманої сукупності даних.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 лютого 2020
Переглядів
2034
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку