Емоційний інтелект як умова успіху

Про матеріал
Практичне заняття для учнівської молоді з підвищення обізнаності щодо емоцій та емоційного інтелекту, формування навичок ефективного використання знань про емоційний інтелект при працевлаштуванні, в повсякденній та професійній сферах.
Перегляд файлу

Тема: «Емоційний інтелект як умова успіху»

Ольга Острівна,

практичний психолог

 

Мета: підвищення обізнаності здобувачів освіти щодо емоційного інтелекту, формування навичок ефективного використання знань про емоційний інтелект при працевлаштуванні, в повсякденній та професійній сферах.

Хід заняття

Вступне слово

Щодня кожен з нас відчуває певні емоції. А чи вчили нас в дитинстві  проявляти емоції, розуміти власний емоційний стан або емоції іншої людини? Якщо так, то чудово, але скоріше за все – ні. Вам мабуть неодноразово доводилося чути фрази: «…не плач, ти ж чоловік, а чоловіки не плачуть…», або « ти ж дівчинка веди себе скромно, пристойно, порядно…». Цим самим нас навчали певним стереотипам, які склалися у суспільстві. Але ж чи завжди необхідно діяти згідно до стереотипів, чи потрібно це нам, як особистості? Ні! Тому, що стереотип дає лише один варіант реагування, а ситуацій безліч і усі вони різні.

Наше заняття надасть вам змогу ширше поглянути на звичні ситуації, власні емоції та способи реагування. А також допоможе усвідомити, як керувати власним емоційним станом в повсякденній та професійній сферах. Тож, вперед!

Вправа «Знайомство»

Учасники на смайлах промальовують емоцію, яку зараз відчувають. Потім по черзі називають своє ім’я, демонструють кожен свій смайл і презентують його.

Психолог підсумовує, акцентуючи увагу на тому, з якими емоціями прийшли учні на сьогоднішню зустріч.

Вправа «Очікування»

Психолог просить учасників на стікерах «зірочках» прописати свої очікування від заняття, а потім озвучити і закріплюють їх на «Зоряному небі»

Вправа «Емоції» (мозковий штурм).

Емоції — невід’ємна частина нашого життя. Позитивні, нейтральні чи негативні — вони відображають наші реакції на все, що відбувається навколо. А як розумієте ви, що таке емоції?

Учасники називають свої асоціації, а психолог записує їх на фліпчарті, а потім підводить підсумок.

Емоції — це складні та багатогранні переживання, які відіграють ключову роль у житті людини. Вони переплітаються з нашими думками, діями та взаємодією з іншими, впливають на наші рішення та формують нашу особистість.

Коли ми придушуємо в собі якусь емоцію ми схожі на чайник, який кипить на вогні і ось-ось вибухне. Коли ми приховуємо свої емоції, спілкування навіть з близькими людьми стає болісно важким.

Розпізнавання та розуміння наших емоцій має вирішальне значення з різних причин. Емоції керують нашими діями, впливають на наші рішення і відіграють значну роль у наших міжособистісних стосунках. Перебуваючи в гармонії зі своїми емоціями, ми можемо орієнтуватися в складних ситуаціях, робити усвідомлений вибір і налагоджувати глибші зв’язки з іншими людьми.

Вправа «Зобрази емоцію»

Психолог пропонує намалювати емоції, а потім презентувати: назвати їх і розповісти учасникам про події або ситуацію, коли він їх переживає.

Виконуючи завдання, кожен з вас пригадав свою ситуацію і пов'язані з нею емоції. Ситуації та емоції були досить різні. Але, навіть, якщо ми всі опинимося в одній ситуації, чи будуть наші емоції однаковими? (відповіді учнів).

Щоб переконатися в цьому, зараз я прочитаю вам один дуже відомий вірш. А ви намалюєте емоцію, яку він у вас викликає.

Психолог читає «Заповіт» Т. Г. Шевченка. Учасники малюють емоцію і потім по черзі називають її..

Будь-яка ситуація сама по собі емоційно нейтральна. Кожен з нас надає їй власне емоційне забарвлення. У цьому ви змогли переконатися, виконавши попередню вправу.

Так точно і при працевлаштуванні чи безпосередньо при вашій професійній діяльності на одну і ту ж ситуацію у кожного виникає своя реакція, свої емоції. Іноді вони позитивні, іноді нейтральні чи негативні. Але нам потрібно вчитися керувати ними.

Тому, для вас корисною практикою може стати ведення щоденника емоцій. Фіксуйте в кінці дня ті емоції, які відчували. Намагайтеся частіше говорити про свої почуття і переживання з близькими людьми. Нехай фраза «Я відчуваю ...» стане вашою щоденною звичкою.

Більше того, розуміння емоцій допомагає самосвідомості, дозволяє людям розпізнавати тригери, керувати стресом і розвивати емоційний інтелект — ключовий компонент особистого та професійного успіху. Тож працюйте над розвитком свого емоційного інтелекту, щоб з розумом користуватися тими перевагами, які дають нам емоції.

Інформування «Емоційний інтелект»

Емоційний інтелект - це з одного боку весь спектр емоцій, які ми переживаємо, а з іншого боку - це інтелектуальне управління всіма станами, які ми відчуваємо. Тобто це такий прояв емоцій, який допомагає взаєморозумінню, веде до зміцнення міжособистісних відносин, допомагає нам у відкритому мирному діалозі в повсякденному житті та в професійній діяльності.

Трішки історії. У 1995 році журналіст Деніел Гоулман опублікував науково-популярну книгу Emotional Intelligence, що популяризувала термін «емоційний інтелект» аж до сьогоднішнього дня. Він впровадив змішану модель емоційного інтелекту, яка передбачає наявність чотирьох компонентів:

1) Самосвідомість

2) Самоконтроль

3) Соціальне розуміння

4) Управління взаємовідносинами

Тобто емоційний інтелект – це здатність людини розуміти та керувати емоціями, які відчуває вона і оточуючі.

Про емоційний інтелект заговорили, коли з’ясувалося, що успіх у роботі та особистому житті більше залежить від вміння будувати стосунки з людьми, ніж від технічних навичок. А як можна налагоджувати комунікацію без емоційної складової?

Чисельні дослідження свідчать, що взаємодія в колективі тримається на людях із розвиненим емоційним інтелектом. Саме вони ведуть за собою інших і мотивують на досягнення мети. Тож, сподіваюся, в своїх майбутніх трудових колективах ви будете саме таким співробітником, адже вже з сьогоднішнього дня почали працювати над своїм емоційним інтелектом.

Вправа «Виражаємо наші емоції»

У нашому житті ми стикаємося не лише з позитивними емоціями, але й з негативними. І кожну з них необхідно пережити. Робити це краще у конструктивному руслі. Якщо тебе щось не влаштовує, намагайся пояснити що саме тебе дратує.

Для цього вам необхідно пам’ятати:

                   об’єктивно опиши ситуацію (я розсердився, бо ти розбила мою улюблену чашку);

                   використовуй займенник «я»;

                   називай в голос власні почуття (мені неприємно, я засмучений, я злюся);

                   підкріплюй свої емоції мімікою та жестами;

                   чітко сформулюй чого ти бажаєш;

                   спокійно вислухай усі аргументи апонента.

А тепер спробуємо констуктивно вирішити ситуації, враховуючи знання про емоційний інтелект.

Учасники обєднуються у 4 групи і протягом 7 хв. Обговорюють, як краще вирішити ситуацію, контролюючи власні емоції, а потім презентують групі свої варіанти.

СИТУАЦІЯ І. Ви прийшли влаштовуватися на роботу, а секретар директора просить вас зачекати. Ви чекаєте 30 хв…, 1 год… Вас ніхто не помічає, всі займаються своїми справами. Вас починають переповнювати емоції. Як ви конструктивно вирішите ситуацію?

СИТУАЦІЯ ІІ. Під час працевлаштування вам пообіцяли виплачувати зарплату, сума була обговорена. Коли прийшов час її отримати, вона була значно менша, ніж зазначалася на початку. Вас починають переповнювати емоції (які?). Ваші дії в даній ситуації?

СИТУАЦІЯ ІІІ.  Під час виробничої практики вас попросили залишитися допомогти на 2 год., пообіцявши за це додатково заплатити. Ви погодилися, але після виконання вами роботи, ніхто не згадав про оплату вашої роботи.  Вас починають переповнювати емоції (які?). Ваші дії в даній ситуації?

СИТУАЦІЯ ІV.  Ви з подругою зібралися зустрітися в кафе за чашечкою чаю. Визначили час і місце. Ви прийшли перші на зазначене місце і зробили замовлення. Чекаєте… Прийшла подруга, а замовлення не несуть 10хв…, 20 хв… Вас починають переповнювати емоції (які?). Ваші конструктивні дії в даній ситуації?

Обговорення:

-         Чи складно було стримувати емоції та вирішувати ситуацію конструктивним шляхом?

-         Чи траплялися подібні ситуації у вашому житті? Як ви їх вирішували?

Вправа «Пам’ятка: як керувати емоціями»

Учасники об’єднуються у ІІІ групи і кожна створює пам’ятку «Як керувати емоціями» (прописують, промальовують), а потім її презентують.

Обговорення:

-         У чому була складність при створенні пам’ятки?

-         У яких випадках дана пам’ятка буде ефективною?

Як правило, коли ви відчуваєте емоції, це тільки «вершина айсберга» вашого емоційного стану. Наприклад, ви відчуваєте гнів, але що приховано за цим гнівом? Ви сердиті бо відчуваєте себе беззахисними, або перебуваєте під постійним контролем? Або ви сердиті, бо не отримали підтримки, на яку розраховували? Всі ці «коріння» гніву бувають різні, проте емоція одна.

Уявіть, що зараз вам треба йти на складний для вас екзамен. Що ви відчуваєте в такий момент? Спробуйте визначити які ваші потреби стоять за вашими емоціями (відповіді учнів).

Іноді втамувати емоції нелегко. Але нам на допомогу приходять дихальні техніки, які допоможуть встановити контроль над емоціями та заспокоїтися. Зараз ми розглянемо декілька таких технік.

Виконуючи вправи ви оптимізуєте серцебиття та розслабите нервову систему. Це чудовий спосіб контролювати напругу та дуже корисні техніки.

Учасникам пропонують виконати дихальні техніки. Кожну повторюємо 5-7 разів.

Дихальні техніки:

  1.     «Дихання "4-4-4-4"»

Прийміть зручну позу стоячи або сидячи. Можна заплющити очі.

  1. Зробіть вдих і одночасно рахуйте про себе: один, два, три, чотири.
  2. Затримайте повітря і одночасно рахуйте: один, два, три, чотири.
  3. Повільно видихайте, рахуючи: один, два, три, чотири.
  4. Знову затримайте дихання і порахуйте до чотирьох.
  1. «Квітка та свічка»

Це проста вправа на розслаблення, що сприяє глибокому диханню. Уявіть, що у вас в одній руці приємно пахне квітка, а в іншій — запалена свічка. Повільно зробіть вдих через ніс, й уявіть, що відчуваєте запах квітки. Повільно видихніть через рот, наче задуваєте свічку.

  1. «Бульбашка»

Дихальна вправа, яка також допомагає заспокоїтися.

Потрібно імітувати дихальні рухи, які потрібні, щоб надути мильну бульбашку. Глибоко вдихайте повітря через ніс і видихайте через рот.

Вправа «Підведення підсумків»

Сподіваюся, що сьогоднішня наша зустріч була корисною кожному з вас, адже ви розширили свої знання про емоційний інтелект. Вміння керувати власними емоціями допомагає будувати міцні взаємовідносини з іншими людьми, досягати успіхів у навчанні та на роботі, досягати особистих цілей. Більше того, емоційний інтелект навчає краще розуміти свої почуття, перетворювати наміри на дії та чітко розмежовувати речі на «важливі» та «не зовсім».

Психолог просить учасників продовжити речення:

- Сьогоднішня тема для мене була…

- Я для себе зробив/ла висновок…

- Мої очікування…(учасники проговорюють чи справдилися їх очікування від сьогоднішньої зустрічі).

 

docx
Додав(-ла)
Острівна Ольга
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
28 листопада 2023
Переглядів
308
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку