ТОЛЕРАНТНІСТЬ у нашому житті.
Користування толерантністью при конфліктах з учнями.
Заняття з елементами тренінгу для класних керівників
Методична розробка тренінгового заняття для класних керівників ставить за мету розвиток позитивного розуміння толерантності, формування цілісної особистості вчителя. Адже не лише знання, а й внутрішній морально-духовний світ робить нас справжніми...
Мета:
• ознайомити вчителів із критеріями і соціальними виявами толерантності й нетерпимості;
• показати багатоаспектність поняття «толерантність»;
• навчити конкретних прийомів, що допоможуть розвинути в собі риси толерантної особистості;
• розвивати уяву, здатність до емпатії, співпереживання і співчуття, довіри, гідність і самопізнання як елементи толерантності в контексті стосунків;
• формувати в учителів навички безоцінного спілкування;
• сприяти формуванню компетентності вчителів із конфліктології;
• розглянути причини виникнення конфліктів між учнями та вчителями й шляхи їх подолання.
Матеріали: мультимедійний проектор, ноутбук, індивідуальний роздатковий матеріал для інтерактивних вправ, друковані матеріали для групових вправ.
Час: 2 години.
Вступне слово
Психолог. Доброго дня, шановні колеги! Я рада вітати вас на нашій зустрічі, яка присвячена питанням толерантності, толерантної особистості та проявам інтолерантності в нашому світі.
Заняття мені б хотілося розпочали такими словами:
«Ти знаєш, що ти — людина?
Ти знаєш про це, чи ні?
Усмішка твоя єдина, мука твоя єдина,
Очі твої одні...».
Це строфа з поезії видатного українського поета-гуманіста Василя Симоненка. Епіграф дібрано не випадково — на мою думку, це гімн особистості, унікальності кожної людини на землі. Проте, на жаль, досить часто людство забуває про це, входить в оману власного егоїзму та шовінізму.
Очікування. Вправа «Пісочний годинник»
Мета: визначити очікування, з якими класні керівники прийшли на заняття.
Психолог. Усі ви знаєте про цей вибагливий та незвичайний для сучасної людини механізм, за допомогою якого вимірюють час. Проте я використаю наш пісочний годинник для вимірювання ваших очікувань і сподівань від заняття.
Зараз пропоную на стікерах записати свої очікування та по черзі наклеїти їх на верхню частину годинника, тобто на початок відліку часу.
Вправа «Запрошення до чаю»
Мета: самопізнання і самовираження учасників, створення доброзичливої атмосфери в групі.
Передаючи по колу чайну чашку, учасники промовляють: «Приходь до мене на чай, бо я... (гарна господиня, цікавий співрозмовник тощо)».
Асоціативний рад до слова «толерантність»
Учасники об’єднуються в 3 групи за назвою осінніх місяців (Міжнародний день толерантності святкують восени — 16 листопада): вересень, жовтень, листопад. Кожна група має методом мозкового штурму виробити своє визначення толерантності(по одному або кілька епітетів на кожну букву слова). Визначення повинно бути коротким і єдиним. Після обговорення представник від кожної групи знайомить із визначенням решту учасників.
Після закінчення обговорення в групах кожне визначення записують на ватмані.
Інформаційне повідомлення «Що таке толерантність»
У багатьох мовах поняття «толерантність» є своєрідним синонімом слова «терпимість».
У «Великому тлумачному словнику сучасної української мови» за редакцією В. Бусел написано: «Толерантність — здатність індивіда сприймати без агресії думки, які відрізняються від власних, а також особливості поведінки та способу життя інших».
У «Словнику іншомовних слів та висловів» це поняття також визначається як «терпимість до чужої думки, вірувань, поведінки».
Наведемо деякі висловлювання та думки щодо цього.
«Толерантність — це те, що робить можливим досягнення миру і веде від культури війни до культури миру», — йдеться в «Декларації принципів толерантності», прийнятій Генеральною Конференцією ЮНЕСКО в 1995 році.
Визначення толерантності:
• співпраця, дух партнерства;
• готовність приймати чужу думку;
• повага до людського гідності;
• повага до прав інших;
• прийняття іншого таким, яким він є;
• здатність поставити себе на місце іншого;
• повага до права бути іншим;
• визнання різноманіття;
• визнання рівності інших;
• терпимість до чужих думок, вірувань і поведінки;
• відмова від домінування, заподіяння шкоди і насильства.
Обговорення:
— Яке визначення, на вашу думку, найбільш вдале?
— Чи можна дати одне визначення поняттю «толерантність»?
Протилежне до слова та поняття толерантності є інтолерантність.
Вправа «Суд присяжних»
Мета: прийняття рішень на основі Кодексу толерантності.
Ведучий пропонує учасникам групи уявити, що вони — громадяни країни, в якій усі судові рішення за цивільними та кримінальними справами приймають на основі «Кодексу толерантності». У суді розглядається кілька справ.. Щодо кожної справи суд має прийняти спеціальне рішення.
Учасники діляться на 5 груп.
Ситуація 1. Евтаназія.
До лікаря звернувся смертельно хворий пацієнт, який зазнає великого болю, з проханням виявити милосердя і позбавити його від страждань. Хворий просив дати йому смертельну дозу снодійного. Пацієнту, котрий був у лікарні, більше ні до кого було звернутися з цим проханням. Лікар, який давно спостерігав цього пацієнта, знав, що жити йому залишилось не більше місяця. Ніякої надії на лікування не було. Після тяжких роздумів лікар приймає рішення виконати прохання хворого. Про цей факт стає відомо і родичам померлого, які потім подають на лікаря в суд.
Суд має прийняти рішення про вину чи невинність підсудного?
Ситуація 2. Проблеми сексуальних меншин.
В одному з житлових районів міста є кафе, де збираються гомосексуалісти. Відвідувачі кафе нікому не заподіюють шкоди, поводяться тихо і спокійно. Однак жителі району вважають, що сам факт розміщення такого закладу в житловому районі, там, де гуляють діти, неприпустимий. Тому мешканці району подали прохання до суду про те, щоб заклад закрили.
Суд має задовольнити прохання чи відхилити його?
Ситуація 3. Осуд або примусове лікування.
Серійний маніяк-убивця в результаті експертизи визнаний психічно хворою людиною, не здатною впоратися з власними інстинктами. Його направляють на примусове лікування у психіатричну клініку. За кілька років, вийшовши з клініки, він убиває трьох жінок і знову опиняється у суді.
Яке рішення має прийняти суд у цьому випадку?
Ситуація 4. Справа про розлучення.
До суду із заявою про розлучення звернувся чоловік, котрий довідався, що його дружина не може мати дітей. Це єдина причина, через яку він вимагає розлучення. Його дружина не дає своєї згоди, мотивуючи це тим, що вона кохає чоловіка і вважає, що родина може бути щасливою і без дітей.
Суд має прийняти рішення — задовольнити чи відхилити прохання чоловіка про розлучення.
Ситуація 5. Справа «зелених».
Слухається судова справа про псування особистого майна членом «Партії зелених», котрий виступає проти вбивства тварин. Він облив із пульверизатора незмивною фарбою дорогу норкову шубу жінки, яка виходила з магазину. Та подала до суду.
Суд покликаний розглянути цю справу і винести підсудному вердикт: «винен» чи «не винен».
Після завершення вправи учасники групи обговорюють важливість дотримання законів толерантності й критерії припустимості чи неприпустимості толерантної поведінки в різних життєвих ситуаціях.
Рефлексія вправи.
— Чи може інтолерантна поведінка бути виправданою?
— Якщо так, то в яких випадках?
— В яких сферах життя проблема толерантності/інтолерантності стоїть найгостріше?
Інформаційне повідомлення «Конфлікти підліткового віку»
Конфлікт — це протиріччя й розбіжності, що виникають між двома або більше людьми через відмінність їхніх поглядів, інтересів, установок, прагнень. В основі конфлікту лежить конфліктна ситуація. Щоб конфлікт став розвиватися, необхіден інцидент —одна зі сторін має розпочати дії.
Підлітковий вік має низку протиріч. У підлітків надмірна активність може призвести до виснаження, божевільна веселість змінюється на зневіру, упевненість у собі переходить у сором’язливість і боягузтво, пристрасть до спілкування змінюється замкненістю.
Формування особистості залежить від того, яка цінність переживається підлітком як найвища, визначальна для життя. Психологічна криза підліткового віку пов’язана з формуванням «відчуття дорослості». Прагнення бути дорослим наражається на жорсткі вимоги дійсності. Підліток бере в доросле життя власні погляди, нові цілі, нові форми поведінки.
Якщо дорослі надміру тиснуть на підлітка, він шукає виходу своїм почуттям. Як правило, вихід цей спонтанний, часто підліток сам не розуміє, чому він так поводиться. Конфлікт є невід’ємною частиною життя підлітка, і завдання дорослих — навчити не уникати його, а конструктивно вирішувати.
Мета: дати зрозуміти учасникам, що стає причиною конфліктів у школі.
Кожна пара отримує аркуш паперу («цеглинки»), на яких треба написати, що є причиною конфлікту між учнями й вчителями. Створюється «стіна» можливих конфліктів.
Причини конфліктів «Учитель — учень»
Психолог. Кожна помилка вчителя при вирішенні колфліктів травмує учнів, викликає недовіру до нього, порушує систему взаємин з учнями.
У педагога виникає глибокий стресовий стан, незадоволення своєю працею, нездорове усвідомлення залежності професійного самопочуття від поведінки учнів.
Чинники, які провокують конфлікт:
• погрози («не будеш добре поводитися — виженуть зі школи»);
• негативна критика («як можна бути таким неорганізованим»);
• образи («ти просто роззява, чого ще від тебе чекати»);
• накази («я даю тобі два тижні, щоб виправити оцінку й стати слухняним»).
Завдання вчителя — створити й підтримувати доброзичливість і взаєморозуміння. А для цього потрібно знати особливості своїх учнів, їх реакції та поведінку.
Вправа «Шляхи розв’язання конфліктів»
Мета: показати учасникам, яким чином можна попереджати, долати конфлікт.
Учасники діляться на пари. Психолог звертає їхню увагу на плакат із написом «Під час конфлікту більшість людей...». Учасники мають дописати 2—3 варіанти найкорисніших, на їхню думку, способів розв’язання конфлікту.
Правила розв’язання конфліктних ситуацій
• Уникайте слів «завжди» й «ніколи».
• Якщо ви ніколи не хвалили цю людину, не очікуйте, що на вашу критику вона відреагує позитивно.
• Критикуйте лише те, що можна змінити.
• Не порівнюйте учня з іншими.
• Не знищуйте індивідуальність.
• Не приписуйте співрозмовнику того, чого він не казав. Краще не перебільшувати — можуть звинуватити в брехні.
• Не зосереджуйтеся на особистості суперника, активізуйте увагу на проблемі та варіантах її вирішення.
• Не кажіть тільки про свої проблеми, дайте змогу висловитися партнеру й уважно вислухайте його.
• Не робіть висновки за партнера.
• Перше зауваження доцільно робити наодинці.
• Задайте психологічну паузу, що може допомогти зняти емоційне напруження.
• Прагніть щиро зрозуміти співрозмовника.
• Зміцнюйте позитивну атмосферу в спілкуванні.
• Перетворюйте свої проблеми на нові можливості та перспективи.
• Безвихідних ситуацій не буває.
• Дійте! Не уникайте конфліктів, а намагайтеся їх вирішувати й запобігати негативним наслідкам.
Вправа «Які риси мені потрібні для розв’язання конфлікту?»
Мета: показати учасникам, які риси слід розвивати, щоб подолати конфлікт.
Психолог демонструє зім’ятий аркуш паперу, потім проводить розмову-коментар.
Психолог. Чи можемо ми цей папір розправити, знову зробити гладеньким? (Починає його розгортати.) Можна його ще зволожити, випрасувати, притиснути чимось важким і почекати. Як ви думаєте, розправиться наш папір? (Папір розгладиться тільки за певний час.) Так із конфліктом, якщо його правильно не вирішити.
Які ж риси потрібні для того, щоб подолати конфлікт?
Вправа «Руйнування стіни конфлікту»
Мета: навчити учасників, як виходити з конфлікту, попереджати його.
Психолог просить кожного з учасників по черзі підійти до «стіни конфлікту» й прибрати якусь «цеглинку» зі словами «Я намагатимуся...», «Я буду...».
Релаксація
Ведучий просить учасників сісти зручно. Звучить релаксаційна музика.
Психолог. Уявіть собі гаптовану театральну завісу, яка повільно підіймається. Починається п’єса з вашого життя. На сцені ви бачите знайомих людей у конфліктній ситуації. Ви дивитеся цю п’єсу з глядацької зали, а серед людей на сцені впізнаєте себе. Чуєте голоси... Про що там говорять люди? Ви розглядаєте їхній одяг. Він вам не подобається, ви вирішуєте переодягнути всіх у костюми іншої епохи. Це п’єса вашого життя, ви — її режисер, її головний герой.
Ви переносите цю сцену на екран телевізора. Спробуйте уявити її в чорно-білих тонах... А тепер — різнобарвною. Спробуйте вимкнути звук. Тепер учасники вашої п’єси жестикулюють у повній тиші. За деякий час увімкніть звук, щоб почути слова головного героя — себе. Ви вмикаєте звук і чуєте ці слова. Про що ви говорите?
Уявіть екран у вигляді шахівниці. На ній розміщені об’ємні фігурки. Ви бачите на цій шахівниці учасників конфлікту й себе. Де ваше місце на цій дошці? Уявіть, як ви переставляєте фігурки з однієї клітинки на іншу, вишиковуєте в один ряд.
Зараз ви прибираєте фігурки з шахівниці і кладете їх у коробку. Закриваєте її, замикаєте й обережно ставите на місце. Ваше поле внутрішнього зору затягується важкою театральною завісою. Ви пригадуєте, що все відбулося на телевізійному екрані, і вимикаєте його. Екран гасне. Деякий час на ньому залишається світла крапка. Потім зникає й вона. Вдихніть і розплющіть очі.
Підготувала
пр. психолог ЗГ №91
Карпенко Н.В.