Ознайомлення з темою "Рівняння вищих степенів та методи їх розв'язування" допоможе учням при підготовці до ЗНО. Дана тема не достатньо висвітлена в шкільному курсі математики.
Міністерство освіти і науки України
Хорошівська гімназія
Розробка факультативних занять з математики по темі:
З досвіду роботи
вчительки математики
Хорошівської гімназії
Микитенко Анни Пилипівни
Рівняння вищих степенів та методи їх розв’язування
Під раціональними рівняннями розуміють рівняння, що можна записати у вигляді:
anxn+ an-1xn-1+… aixn+ a0=0, де
an, an-1,... a0 – задані числа, а х – невідоме.
Методи розв’язування рівнянь
І. Групування: шляхом групування доданків доданків, примінення формул скороченого множення звести (якщо це вдається) рівняння до вигляду, де зліва записано добуток декількох множників, а справа – нуль. Потім прирівнюємо до нуля кожний множник.
Приклади.
1). х3-(а+в+с)х2+(ав+ас+вс)х-авс=0,
х3-ах2-вх2-сх2+авх+асх+всх-авс=0,
групуємо: х2(х-а)-вх(х-а)-сх(х-а)+вс(х-а)=
=(х-а)(х2-вх-сх+вс)=0
х-а=0 або х2-вх-сх+вс=0,
х1=а х(х-в)-(х-в)с=0,
(х-в)(х-с)=0,
х-в=0 або х-с=0
х2=в х3=с
Відповідь: х1=а, х2=в, х3=с
2). х3-3х+2=0. Перепишемо рівняння, записавши -3х=-х-2х
х3-х-2х+2=0
х(х2-1)-2(х-1)=0,
(х-1)(х(х=1)-2)=0.
х-1=0, х2+х-2=0
х1=1 х2=-2, х3=1
Відповідь: х1=х3=1; х2=2
ІІ. Підстановки: шукаємо в рівнянні деякі вирази, що повторюються, які позначаємо новою змінною, тим самим спрощуємо вигляд рівняння. В деяких випадках видно, що позначити новою змінною, а в деяких треба виконати спочатку тотожні перетворення. В інших випадках зручно підстановку робити знаючи „наперед”.
Приклади.
1). (х-4)(х-5)(х-6)(х-7)=1680,
(х2-11х+28)(х2-11х+30)=1680.
Постачимо х2-11х+28=t, тоді:
t(t+2)=1680. t1=-42, t2=40. Звідси
х2-11х+28=-42 або х2-11х+28=40
х2-11х+70=0 х2-11х-12=0
х є Ø х1=12, х2=-1
Відповідь: х1=-1; х2=12
2). Симетричні рівняння (коефіцієнти членів, які знаходяться на однаковій відстані, рівні)
2х4+3х3-16х2+3х+2=0
Розділимо дві частини рівняння на х2≠0,
одержимо ,
,
позначимо , тоді , звідси
.
Одержимо:
2(t2-2)+3t+(-16)=0,
2t2+3t-20=0,
t1=-4, . ,
x3=2,
Відповідь: , x3=2, .
3). (х2+х+1)(х2+х+2)=12. Позначимо:
х2+х=а, тоді маємо:
(а+1)(а+2)=12
(а2+3а-10=0
а1=2, а2=-5
х2+х=2, або х2+х=-5,
х2+х-2=0, х2+х+5=0
х1=1, х2=-2 х є Ø
Відповідь: -2, 1
4). (2х2-3х+1)(2х2+5х+1)=9х2
Поділимо на .
Замінимо
(t-3)(t+5)=9,
t2+2t-24=0
t1=4, t2=-6 Тоді або
Відповідь: ;
ІІІ. Підбір: при розв’язуванні рівнянь вищих степенів раціональні корені рівняння
anxn+ an-1xn-1+… aixn+ a0=0 шукаємо серед чисел виду , де Р – дільник вільного члену, Q – дільник ст. коефіцієнта (аn) Р і Q взаємно прості, Р є Z, Q є N.
Приклади.
1). х3-х2-8х+6=0.
аn=1, а0=6. Тому, якщо дане рівняння має корені, то їх слід шукати серед дільників числа 6: ±1; ±2; ±3; ±6. перевіркою переконуємося, що х=3. Ділимо ліву і праву частину рівняння на х-3.
_х3-х2-8х+6 |x-3
x3-3x2 |x2+2x-2
_2x2-8x
2x2-6x
_-2x+6
-2x+6
0
Тоді х3-х2-8х+6=(х-3)(х2+2х-2)=0
Звідси х1=3,
Відповідь: х1=3,
2). 2х4-3х3-7х3+6х+8=0
аn=2, a0=8 Раціональні корені слід шукати серед чисел ±1; ; ±2; ±4; ±8.
Перевіркою переконуємося, що х=-1 – корінь рівняння, тому
_2х4-3х3-7х2+6х+8 |x-3
2x4-2x3 |2x3+5x2-2х+8
_-5x3-7x2
-5x3-5x2
_-2x2+6х
-2x2-2х
_8х+8
8х+8
0
Дане рівняння можна записати: 2х4-3х3-7х2-6х+8=(х+1)( 2х3-5х2-2х+8)=0.
Аналогічно знаходимо корінь рівняння 2х3-5х2-2х+8=0, х=2. Знову ділимо на х-2.
_2х3-5х2-2х+8 |x-2
2х3-4х2
_-x2-2x
-x2+2x
_-4x+8
-4x+8
0
Тоді маємо: 2х4-3х3-7х2-6х+8=(х+1)(х-2)( 2х2-х-4)=0
Звідси х1=-1, х2=2, .
Відповідь: х1=-1, х2=2, .
IV. Нестандартний.
Приклади.
1).
Поділимо чисельник і знаменник дробу на х ≠ 0
Позначимо , одержимо:
, t ≠ -1, t ≠ 5.
8t-40+10t+10+(3t+3)(t-5)=0,
3t2+6t-45=0,
t2+2t-15=0
t1=3, t2=-5, звідси: ,
х ≠ 0. х ≠ 0.
х2-3х+3=0 х2-5х+3=0
х є 0 .
Відповідь: .
2). . Виділимо повний квадрат, додавши і віднявши в лівій частині рівняння х2.
, . Нехай х2-х=t, тоді:
, . Вернемося до змінної х.
Маємо: або
х ≠ 0.
Відповідь:
3). (3х2+7х-2)2+5х2(3х2+7х-2)-24х4=0
Це „однорідне” рівняння, тобто рівняння виду ay2λ+by λz λ+cz2 λ=0, де а,в,с, λ – задані числа відмінні від нуля; y=y(x), z=z(x) – деякі функції від х. Ділимо обидві частини рівняння на z2 λ ≠ 0 (на функцію у вищому степені). Одержимо:
. Позначимо , одержимо квадратне рівняння відносно t.
Поділимо на х4 ≠ 0, одержимо:
.
Нехай , маємо:
t2+5t-24=0
t1=3, t2=-8 Тоді: а) або б)
а) 3х2-3х2+7х-2=0 б) 3х2+8х2+7х-2=0
11х2+7х-2=0
Д=49+88=137
Відповідь: ; .
4).
Користуючись формулою а2+в2=(а-в)2+2ав, одержимо:
,
,
,
.
Нехай , тоді маємо: а2+6а-7=0.
а1=1, а2=-7
або
х ≠ -3 х2-х-3=0, х ≠ -3
х є Ø
Відповідь:
5).
Д(f): х≠-1, х≠-2, х≠1.
В прикладах, де ліва частина являє собою суму дробів, в кожному дробі виділяють цілу частину (ділять чисельник на знаменник).
_2х-1 |x+1 , _3х-1 |x+2 , _х-7 |x-1
2x+2 |2 3x+6 |3 x-1 |1 , тоді маємо
-3 -7 -6
4х2-15х-25=0
Д=625
; .
Відповідь: ; .
V. Різні методи розв’язування.
Приклади.
1). (х-1)х(х+1)(х+2)=24,
(х-1)(х+2)х(х+1)=24,
(х2+х-2)(х2+х)=24.
Нехай х2+x=t, тоді
t(t-2)=24
t2-2t-24=0
t1=-4, t2=6. Перевіримо для змінної х
х2+х=6 або х2+х=-4
х2+х-6=0 х2+х+4=0
х1=-3, х2=2 х є Ø
Відповідь: х1=-3, х2=2
2). (х+2)(х+3)(х+8)(х+12)=4х2,
(х2+14х+24)(х2+11х+24)=4х2 поділимо на х2 ≠ 0.
Нехай
(t+14)(t+11)=4,
t2+25t+150=0,
t1=-15, t2=-10. Тоді: або
х2+10+24=0 х2+15х+24=0
х1=-6, х2=-4
Відповідь: х1=-6; х2=-4; .
4).
Поділимо чисельник і знаменник дробу на х ≠ 0
Нехай , тоді ; y ≠ -1; y ≠ 4
4(2y+2)+4(3y-12)+5(y-4)(y+1)=0
5y2+5y-60=0,
y2+y-12=0
y1=-4, y2=3 або
х2+4х+2=0 х2-3х+2=0
x1=1, x2=2
Відповідь: , 1, 2.
5).
х ≠ 2
Нехай
y2-8y-20=0
Д=144
у1=10, у2=-2 Перейдемо до змінної х
, ,
2х2-10х+20=0 2х2=-2х+4=0 ,
Д<0, х є Ø 2х2+2х-4=0
х1=-2, х2=1
Відповідь: х1=-2, х2=1
Опрацюй самостійно:
1). х4-2х3-13х2+14х+24=0 В.: -1; 2; -3; 4.
2). (х2+5х)2-2(х2+5х)-24=0 В.: ±1; -6; -4.
3). (х-4)(х-5)(х-6)(х-7)=1680 В.: -1; 12.
4). В.: .
5). В.: х1=2; х2=0,75.