14 квітня о 15:00Вебінар: Дистанційне навчання: від побудови системи до зміни цінностей

Філологічна гра "Ерудит" (для учнів 10-11 класів)

Про матеріал

Позакласний захід "Ерудит"складений у формі інтелектуальної філологічної гри, що допоможе закріпити знання учнів, опрацьованих упродовж 5 - 9 класів із різних тем; розвивати пам'ять, мислення, творчі здібності й комунікативні вміння старшокласників; виховувати тактовність, культуру спілкування

Перегляд файлу

Ерудит

Філологічна гра (10-11 клас)

 

Мета: розкрити учням красу та багатство рідної мови, слова;

            розвивати пам'ять, мислення, творчі здібності й комунікативні вміння старшокласників;

            виховувати тактовність, культуру спілкування

 

Гра складається із шести конкурсів. Учасникам заздалегідь дається завдання підготувати візитку – знайомство із командою (2-3 хвилини)

 

1. „Візитка” – знайомство команд

Журі оцінює цей конкурс за 5-бальною системою. Кожній команді зараховується сума балів, показаних глядачам та учасникам за допомогою фішок.

2. Конкурс „Далі… Далі…“

Кожній команді ведучим задається серія запитань, на які треба відповісти за 1 хвилину. Виграє та із команд, котра за цей час встигне відповісти на більшу кількість запитань; кожна правильна відповідь – 1 бал.

 

Запитання для команди №1.

  1. Речення з одним головним членом. (односкладне)
  2. Слова з рядка в рядок переносимо за (складами)
  3. Знак у кінці розповідного речення. (крапка)
  4. Посилення голосу на одному зі складів. (наголос)
  5. Влучний вираз. (фразеологізм)
  6. Префікс у слові прекрасний. (пре-)
  7. На скільки відмін поділяються іменники? (на чотири)
  8. Стиль художньої літератури. (художній)
  9. Речення з однією граматичною основою. (просте)
  10. Слова з багатьма значеннями. (багатозначне)
  11. Український відповідник слова искусство. (мистецтво)
  12. Складне речення з сурядним сполучником. (складносурядне)
  13. Частина тексту з новою думкою. (абзац)
  14. У  що береться пряма мова? (у лапки)
  15. Найбільша одиниця мови. (текст)
  16. Слова з протилежним значенням. (антоніми)
  17. Перша буква у власній назві. (велика)
  18.  Рід іменника базіка. (спільний)
  19.  Другорядні члени речення. (додаток, означення, обставина)
  20.  Документ про середню освіту. (атестат)
  21. Словниковий склад мови. (лексика)
  22. Знак у слові В’ячеслав. (апостроф)
  23. Частина мови „Ой”. (вигук)
  24. Розділ науки про правопис. (орфографія)
  25. Останній звук у слові сім’я. ([а])
  26. Список літер встановленого порядку. (алфавіт)
  27. Якісні, відносні й присвійні – це… (прикметники)
  28. Зворотний займенник (себе)

Запитання для команди №2.

  1. Усі голосні звуки під наголосом вимовляємо  (чітко й виразно)
  2. Речення без другорядних членів. (непоширене)
  3. Частина мови про кількість. (числівник)
  4. Складне речення без сполучників. (безсполучникове)
  5. Речення з однією граматичною основою. (просте)
  6. Нема України без верби і   (калини)
  7. Частина слова перед коренем. (префікс)
  8. Слова з близьким значенням. (синоніми)
  9. Речення лише з підметом. (називні)
  10. Остання буква у слові горб (бе)
  11. Слова спільного кореня. (спільнокореневі)
  12. Антонім слова злидні. (достаток)
  13.  Знак у кінці окличного речення. (знак оклику)
  14. У що береться пряма мова. (у лапки)
  15. Буква без звука. (м’який знак)
  16. Словник про значення слів. (тлумачний)
  17. Наука про значущі частини слів. (морфеміка)
  18. Чужа фраза дослівно. ( цитата)
  19. Правила спілкування. (етикет)
  20. Другий відмінок нашої мови. (родовий)
  21. Стиль у науці. (науковий)
  22. Слова, що вживають на окремій території України. (діалектизми)
  23. Особливі форми дієслова. (дієприкметник, дієприлівник)
  24. Рід іменника син.  (чоловічий)
  25. Розмова двох осіб. (діалог)
  26. Помилка на правопис.  (орфографічна)
  27. Новостворені слова. (неологізми)
  28. Вид дієслова написав (доконаний)

 

3. Конкурс ,,Загадкова скринька

Кожен гравець підходить до скриньки й витягує одну картку із загадками. Якщо відповідає сам, то за правильну відповідь дістає 2 бали, якщо з допомогою своєї команди – 1 бал.

1. На базарі не знайдеш, нічим не виміриш. (знання)

2. Входять в неї сліпими, а виходять зрячими. (школа)

  3.  Білеє поле, чорне насіння, хто його сіє, той розуміє. (письмо на папері)

       4.  Вік пише, а само не письменне. (перо)

       5.  Не дерево, а з листками. (книжка)

       6.  Не на міру, не на вагу – завжди його маю. (розум)

       7. Який займенник складається із однієї букви. (я)

       8. Який займенник жіночого роду став спортивним терміном? (нічия)

       9. Маленьке, біленьке, по полю гуляє, сліди залишає. (крейда)

      10.Який журавель не літає? (колодязний)

      11. Що сирим не їдять, а вареним викидають? (лавровий лист)

      12. Тоненький, кругленький, серце чорненьке, хто на його слід погляне, думку його взнає. (олівець)

 

4. Конкурс юних поетів.

 

Скласти вірш за поданими закінченнями рядків:

 

…………погоду –

                                                    …………воду.

…………чотири,

   …………відпочили.

…………на п’ять,

  …………погулять.

 

5. Конкурс юних художників  (один із команди художник малює, інші пізнають)

Командам треба намалювати прислів’я, які подані на картках,  і пізнати їх.

  1. Язик до Києва доведе.
  2. За двома зайцями поженешся, жодного не спіймаєш.

 

6. Конкурс капітанів

        Пригадати і розповісти про свій успішний день у школі, почавши словами: „Я успішний учень і …“

        Конкурс оцінюється 5 балів.

7. Конкурс „Гонка за лідером“

(Питання з української літератури).  Виконується аналогічно до конкурсу  „Далі… далі…“

 

Питання для команди №1

  1. „Малий Віз“ Автор.  (Оксана Сенатович)
  2. Поема про птахів Симоненка. (Лебеді материнства)
  3. Одним словом ,,усна народна творчість“. (Фольклор)
  4. Автор „Заповіту“.  (Шевченко)
  5. Чиї „Два кольори“. (Павличка)
  6. Хто парубок моторний.  (Еней)
  7. Перший український байкар. (Сковорода)
  8.  Рідне село Шевченка. (Кирилівка)
  9. Поезія про особисте. (Інтимна)
  10. Зібрання описів років. (Літопис)
  11. Прізвище Марко Вовчок. (Вілінська)
  12. Хто плакав у Путивлі.  (Ярославна)
  13. Автор „Енеїди“. (Котляревський)
  14. Найбільший прозовий твір. (Роман)
  15. Народне оповідання про дійсні події. (Переказ)
  16. Додайте „З журбою радість … “. (Обнялась)
  17. Пісня-побажання. (Щедрівка)
  18. Українка-султанша. (Роксолана)
  19. Основоположник нової української літератури .(Шевченко)
  20. Частина твору, що передує початку розгортання одиниць структури твору. (Експозиція)

 

Питання для команди №2

  1. Вірш без рими (білий)
  2. Видатний український кінорежисер і пиьменник. (Довженко)
  3. Основна премія в Україні. (Шевченківська)
  4. Автор „Чорної ради“. (Куліш)
  5. Чия сім’я сварилася? (Кайдашева)
  6. Автор „Пісні про рушник“. (Малишко)
  7. Казкова героїня „Лісової пісні“. (Мавка)
  8. Народний псевдонім Франка. (Каменяр)
  9. Автор „Тореадори з Васюківки“. (Всеволод Нестайко)
  10. Момент найвищого напруження в розвиткові змальованих у творі подій. (Кульмінація)
  11. Невеликий алегоричний, здебільшого віршовий твір повчального змісту.  (Байка)
  12. Додайте „Фарбований …“  (Лис)
  13. По закінченню жнив люди співали… (Жниварські пісні)
  14. Величальна пісня. (Колядка)
  15. Вірш без рими. (Білий)
  16. Перша збірка Шевченка. (Кобзар)
  17. Прізвище Лесі Українки. (Косач-Квітка)
  18. Тіні яких предків. (Забутих)
  19. У якій родині народився І.Котляревський. (Козацькій)
  20. Де могила Шевченка? (На Чернечій горі; в Каневі)

 

Журі підводить підсумки, переможці нагороджуються грамотою. 

Заключне слово вчителя:

 

Дякую командам за участь, ви показали гарні знання із української мови та літератури показали вміння складати вірші, відгадувати загадки, прислів’я. 

 

                     Трембітна мово, музико, калино!

                    Звучи в розмові, повсякчас звучи.

                    Говориш ти—говорить Україна.

                    О рідне слово, більше не мовчи!

                   Не замовкай ніколи, рідне слово,

                   Іскрися жартом, піснею злітай.

                   Над нами квітни завжди веселково,

                   Щоб сяяв щастям український край!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №1

  Питання для вболівальників

Дайте правильну відповідь та заробіть для своєї команди 1 бал.

 

      1. Загадка.

           Хоч не риба, але є в Дніпрі , Десні, Дінці, Дністрі?   (буква „де“)    

      2. Як правильно сказати: „Не бачу білий жовток?“ чи „Не бачу білого жовтка?“ (Жовток не буває білим).

      3. Чим кінчається день, а починається ніч?  (звуком [н,]).

      4. Яку форму має іменник серце в родовому відмінку множини? (Дві паралельні форми – серць, сердець).

      5. Іменник чоловічого роду ІІ відміни, що є назвою птаха-символа миру. (Голуб).

      6. Іменник середнього роду з префіксом без-, синонім іменників нелад, непорядок. (Безладдя).

  1. Які три назви частин мови мають спільний корінь?  (Іменник, займенник, прийменник).
  2. Від назв яких двох букв стає жарко і гаряче? (Пе-че).

 

  1. Мовні загадки-жарти
  • Які алфавіти складаються із 6 літер?

                                                                                  (абетка, азбука)

  • Як за допомогою трьох займенників можна зробити руки чистими?

 (ви-ми-ти)

  • Який займенник у спорті може задовольнити суперників, але розчарувати болільників?                                                     (нічия)

 

  • Чим закінчується зима і весна?

                      (літерою а)

  • Як написати слово «робота» 5 літерами?          (праця)

                                                               4 літерами?          (труд)

  • Це усі повинні знати:

 Нас не можна роз’єднати,

 Відрізняємось ми чим?

 Літер дві, а звук – один.                                        (дж, дз)

 

Закінчити прислів’я та приказки.

1. Не гордись званням, а …(гордись знаннями).

2. Вір своїм очам, а не …(чужим словам).

3. Бережи хліб на обід, а …(слово на відповідь).

4. Землю сонце прикрашає, а …(людину праця).

5. Нових друзів май, а …(старих не забувай).

6. Слухай тисячу разів, а …(говори – один).

7. Праця годує, а …(лінь марнує).

8. Ледачий двічі робить, а…(скупий двічі платить).

 

 

Протокол проведення  інтелектуальної філологічної гри

Член журі__________________________________________________

 

з/п

Назва конкурсу

Кількість балів

 

 

1

Візитка  ( 5 балів)

 

 

2

Далі…Далі… 

(кожна правильна відповідь  1 бал)

 

 

3

Загадкова скринька

(2 або 1 бал)

 

 

4

Конкурс юних поетів

(5 балів)

 

 

5

Конкурс юних художників

(5 балів)

 

 

6

Конкурс капітанів

(5 балів)

 

 

7

Гонка за лідером

(кожна правильна відповідь  1 бал)

 

 

Усього балів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ягодкіна Наталія Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
20 січня 2019
Переглядів
789
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку