МЕТА:
навчитися долати математичні і фізичні труднощі, поглибити знання з цих предметів, дізнатися чимало цікавих фактів; навчати дітей застосовувати знання в побуті які отримали на уроках, та швидко реагувати на поставлені задачі;
розвивати логічне мислення, самостійність, уміння аналізувати, робити висновки; формувати навички самостійної роботи з інформаційним простором – мережа Інтернет; розвивати уявлення про можливості застосувань умінь і навичок лабораторного та практичного характеру в повсякденному житті;
виховувати увагу, спостережливість, винахідливість, доброзичливість, активність, зацікавленість; привчати учнів до виступів перед аудиторією, виховувати відчуття командності, толерантного ставлення одне до одного.
ВІДДІЛ ОСВІТИ ДВОРІЧАНСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
РІДКОДУБСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІ СТУПЕНІВ ДВОРІЧНСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Тягілєва Надія Василівна – вчитель математики, категорія вища, освіта повна вища, учитель - методист, відмінник освіти УРСР, Тягілєв Юрій Михайлович – учитель фізики, категорія вища, овіта повна вища, відмінник освіти України.
Інтегрований позакласний захід «Фізико – математичний квест»
Вступ
Сьогодні в умовах величезних змін у соціальному, економічному та політичному житті України постала проблема радикальної перебудови у сфері виховання, мета якої формувати всебічно й гармонійно розвинену, творчу та активну людину. Завдання школи сьогодні –забезпечити всебічний розвиток особистості кожного учня, створивши необхідні для цього умови. Для цього є багато інтерактивних форм і методів навчання. Інтерактивність - здатність взаємодіяти або знаходитися в режимі діалогу з ким-небудь (людиною) або з чим-небудь (наприклад, комп'ютером).
Однією із сучасних форм проведення уроку є квест. Форма проведення заходу – гра-квест є інноваційною формою роботи з учнями. Це – цікавий і, водночас, ефективний спосіб засвоєння школярами необхідних знань, умінь та навичок. Інтерактивні вправи, виконання яких передбачає участь у квесті, стимулюють інтерес учнів, забезпечують активне долучення всіх учасників, згуртовують колектив учнів.
Квест дозволяє розвивати активне пізнання на уроках та позаурочній діяльності, сприяє розвитку мислення, допомагає долати проблеми та труднощі, а саме: вирішити, розплутати, придумати, уміти застосовувати свої знання на практиці у нестандартних ситуаціях, тобто актуалізувати знання, вчить мислити логічно, розвиває інтерактивні здібності,стимулює інтерес учнів, забезпечуює активне долучення всіх учасників, згуртовує колектив учнів.
Переваги використання квесту:
дозволяє учням пізнати один одного в умовах необхідності прийняття швидких рішень;
виявляє: приховані якості учнів, потенційних лідерів, інтелектуалів, учнів-логістів, які вміють прорахувати на декілька ходів вперед;
розвиває логічне мислення, інтуїцію, вміння швидко знаходити вихід із складної ситуації, знайти спільну мову з різними людьми;
дозволяє учням краще ознайомитися з темою, бо всі сценарії носять тематичний характер;
проводить аналогії й асоціації між явищами;
швидка актуалізація інформації;
ігрові етапи дозволяють спільно пережити емоційні сплески, що психологічно зближує учнів, викликають масу позитивних емоцій і радісних спогадів, сприяють розвитку комунікабельності;
інтелектуальні етапи розвивають ерудицію і виявляють спритність.
На мою думку, квест – це вид інноваційного навчання та виховання з елементами традиційного виду навчання (проблемного) у якому використовуються методи стимулювання засобами рольової гри.
При використанні квесту, як методу стимулювання і мотивації навчально-пізнавальної діяльності учнів засобами ігрової діяльності школярі шукають оригінальні рішення. Під час гри команди вирішують логічні завдання шляхом підказок і пошуку рішень в нестандартних ситуаціях. Після завершення чергового завдання команди переходять до виконання наступного. Перемагає команда, що виконала завдання швидше за інших.
Інструкція для учнів
|
|
|
Завдання 2. час од. ______ каб.____ штраф__
|
|
Команда_____час од. завд._____ штраф____…
|
У сучасній системі наук чітко намітився процес взаємного проникнення і зв'язку між науками. Це цілком об'єктивний процес, який обумовлений єдністю навколишнього світу. Розвиваючись, кожна наука не лише поглиблює свої знання про природу, але і розширює межі своїх досліджень. Внаслідок цього відбувається взаємне проникнення наук і виникнення межових, гібридних наук - біофізики, фізичної хімії, фізичної географії і т.п.
Об'єктивний процес зв'язку між науками знаходить відображення і в процесі навчання фізики і математики в школі. Цього вимагає не тільки принцип науковості, а й ті завдання, які ставляться перед шкільним курсом фізики та математики. Зокрема, формування діалектико-матеріалістичного світогляду неможливе без встановлення й виявлення зв'язку з іншими природничими навчальними предметами.
Міжпредметні зв'язки - це дидактична категорія, яка відображається у взаємозв'язаному і взаємообумовленому вивченні навчальних предметів у школі. Хочу представити на ваш розсуд позакласний захід – «Фізико – математичний квест»
Фізико - математичний квест
Квест – гра «Найрозумніші фізики з математиками!»
(інтегрований позаурочний захід з математики та фізики для учнів 7- 8 класів)
МЕТА:
навчитися долати математичні і фізичні труднощі, поглибити знання з цих предметів, дізнатися чимало цікавих фактів; навчати дітей застосовувати знання в побуті які отримали на уроках, та швидко реагувати на поставлені задачі;
розвивати логічне мислення, самостійність, уміння аналізувати, робити висновки; формувати навички самостійної роботи з інформаційним простором – мережа Інтернет; розвивати уявлення про можливості застосувань умінь і навичок лабораторного та практичного характеру в повсякденному житті;
виховувати увагу, спостережливість, винахідливість, доброзичливість, активність, зацікавленість; привчати учнів до виступів перед аудиторією, виховувати відчуття командності, толерантного ставлення одне до одного.
Обладнання та матеріали: комплекти для лабораторних робіт, плакати, картки з завданнями, секундомір, роздатковий матеріал: картки з завданнями; емблеми команд, медалі: «Найкращий фізик», «Найкращий математик», «Найкращий фізик та математик»; солодкі подарунки.
ХІД ГРИ
Вступне слово вчителя
Сьогодні у нас змагання для тих, хто захоплюється математикою та фізикою. Ви звикли до того, що уроки математики та фізики проходять стандартно, а сьогодні ми з вами проведемо гру, яка пройде в нестандартній формі, ця гра дасть можливість себе показати в нестандартних для вас ситуаціях, де потрібно показати колективізм, логіку, проявити кмітливість, дисциплінованість, почуття відповідальності та взаємодопомоги. Гра покаже ще раз, що фізика без математики не може існувати, що ці науки пов’язані між собою. А ви повинні показати рівень своїх знань, яких ви досягли на уроках фізики та математики.
Сподіваюсь, що ця зустріч принесе всім нам радість спілкування. Бажаю всім успіхів.
Девізом гри будуть такі слова: «Хочу все пізнати, фізику з математикою вивчати»
Вчитель математики:
Дві науки – непрості,
Могутні і прекрасні.
Вони розум розвивають
І до подвигів скликають.
Нелегкі, але цікаві,
У житті допомагають.
Називають ці науки -
Математика із фізикою.
Вчитель фізики: Як сказав Степан Бандера — український політичний діяч, один з чільних ідеологів і теоретиків українського націоналістичного руху:
«Наша перемога — це перемога нашої ідеї, повне її здійснення. Наш обов'язок — зробити самим найбільше, скільки стане наших сил, одночасно докласти старань, щоб і інші робили якнайбільше!»
Вчитель математики:
Отже, всі готові розпочати змагання. Бажаємо вам здійснення мрій, творчих злетів, успіхів. Дерзайте та перемагайте!
Правила гри
У грі беруть участь дві команди: «Архімеди» та «Піфагорійці», в які входять учні 7 класу.
Гра складається з декількох етапів - конкурсів. Кожна команда отримує у кожному конкурсі певну кількість запитань, а також свій маршрут по якому вони повинні пройти. На кожному етапі їх зустрічає координатор гри - учень старшої школи, який стежить за дисципліною та ходом гри. За порушення правил знімаються бали. По маршруту кожну команду супроводжує вчитель, який слідкує за ходом гри. Одна команда – вчитель математики, друга – вчитель фізики. Команди ідуть по своїх маршрутах, одна команда лише може знаходитьсь у квест – кімнаті.
1-й етап «Фізико – математична розминка «Путанина»
(Зміст завдання. Кожна команда отримує 10 запитань, в перемішку математичні та фізичні. Вчитель зачитує запитання – гравці відповідають. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал)
Маршрут першої команди:
Маршрут другої команди
Для підведення підсумку всі збираються у кабінеті математики
Запитання для першої команди
1. Вчора в школі три дитини
Малювали три картини
Працювали три години,
Якщо сто таких картин
Сто дітей сидять малюють,
Скільки треба їм годин?(3 години)
2. Чому в морі легше плавати, ніж у річці? (У солоній воді більша сила Архімеда)
3. У трьох братів 9 олівців. У молодшого – на 1 олівець менше, а у старшого – на 1 олівець більше, ніж у середнього брата. Скільки олівців у кожного? (2,3,4)
4. Чому гуси й качки плавають у воді та виходять із неї сухими, а кури тонуть? (У гусей та качок є жирова залоза, яка змащує пір’я і воно не намокає. А в куриці такої залози немає).
5. Заєць висмикнув 8 морквин і з’їв їх усі, крім 5. Скільки морквин залишилося? (5морвин).
6. Чого в шафу не сховаєш? (Промінь світла)
7. Хто ходить сидячи? (Шахматист).
8. Коли лід може бути нагрівачем?
( Коли інше тіло, що перебуває в контакті з льодом, має температуру, нижчу за його температуру);
9. Скільки буде якщо півсотні розділити на половину? (100).
10. Що йде, не рухаючись із місця? (Час)
Запитання для другої команди
1. У будинку 200 квартир. Скільки разів на дверях написано цифру 7? (40 раз).
2. Чому важко занурити у воду відро догори дном?
(Відро заповнене повітрям, тому на нього діє значна сила Архімеда)
3. За який час можна засмажити три скибочки хліба на сковорідці, що вміщує лише дві скибочки. З одного боку необхідно підсмажувати 1 хвилину?(За три хвилини)
4. Що важче – кілограм пуху чи кілограм заліза? (Однакові)
5. Три різних числа спочатку додали, потім їх перемножили, суму і добуток виявились рівними. Які це числа? (1+2+3=1×2×3)
6. Коли більше важить кілограмова гиря – взимку, чи влітку?(Однаково, але можна поспорити)
7. Під яким кущем сидить заєць під час дощу? (Під мокрим)
8. Чому нагрівається насос під час накачування велосипедної камери? (Виконується робота)
9. Як називається частина доби? (1 година)
10. Чому термос зберігає тепло? Чи може він зберігати холод? (Зможе)
Вчитель фізики. Всім дякуємо за відповіді, всі старалися, хвилювалися. Хочеться подякувати всім, команди показали, що прийшли недаремно на гру, в усіх учасників є достатньо знань для перемоги. На першому етапі перемогу здобула команда …
Вчитель математики. Проблема творчості в наші дні стала настільки актуальною, що вона по праву вважається проблемою століття. Тому наступне завдання пов’язане з творчістю.
Завдання команді «Архімеди»
Кабінет фізики
Команди вирушають за своїм маршрутом
Задача
В одній кімнаті знаходяться три вимикачі , а в другій – три лампи. Кожний вимикач обслуговує одну з лампочок. Як дізнатися, який вимикач з’єднано з якою лампочкою, якщо в кімнату з лампочками можна ввійти лише один раз?
Розв’язання
Потрібно ввімкнути один вимикач, почекати деякий час, потім вимкнути і ввімкнути другий. Після цього зайти в кімнату з лампочками. Та лампочка, що горить, пов’язана з другим вимикачем, а з погашених – тепла пов’язана з першим, холодна – з третім вимикачем.
Скласти електричне коло, яке є розв’язком даної задачі. Всі необхідні прилади знаходяться на демонстраційному столі
Команда «Піфагорійці»
На столі лежить лінійка і голка з ниткою, як за допомогою цих приладів виміряти тиск у людини? Продемонструйте це на прикладі, вимірявши одному з учнів тиск. А як виміряти тиск просто лінійкою?
(Знайдіть голку з ниткою і лінійку, зробіть довжину подвійної нитки рівною 5-7 сантиметрам, в лінійці повинно бути не менше 20 сантиметрів. За допомогою цих предметів ви зможете виміряти свій артеріальний тиск, не маючи під рукою тонометра.
Намацайте пульс на лівій руці, покладіть на це місце лінійку по напрямку до ліктя. Руку без напруги вільно покладіть на горизонтальну поверхню, лінійка при цьому не повинна зісковзувати і зрушуватися. У праву руку візьміть голку з ниткою, тримайте за вузлик. Не торкаючись лінійки голкою, повільно ведіть уздовж неї.
Голка практично не коливається, якщо ви ведете акуратно, не смикаючись. Коли вона відчує ваш тиск, голка почне рухатися. Зафіксуйте значення на лінійці у цей момент. Ведіть голку далі. Вона повинна заспокоїтись. У тому місці, де голка виявить верхній артеріальний тиск, вона знову сіпнеться. Ці значення в сантиметрах помножте на десять.)
Команда «Піфагорійці»
Кабінет біології
Учням вручать картку на якій завдання пов’язані з фізикою, математикою та біологією або зоологією потрібно за 10 хвилин розв’язати 6 завдань.
Команда «Піфагорійці»
(М′язи риби стискують міхур, тому зменшується архімедова сила, це дає змогу рибі спускатись. Для підйому вгору міхур збільшує свій об’єм ).
(Щоб захиститися від вітру, який посилює охолодження тіла.)
Команда «Архімеди»
(У сухопутних істот кістяк навантажений усією вагою тіла, а тому має бути досить міцним. У риб вага тіла практично зрівноважена силою Архімеда, а за таких умов може бути і слабкий кістяк)
(Пух містить багато повітря, яке не проводить теплоту.)
III етап
Команда «Архімеди»
Кабінет української мови та літератури
Вчитель. Мова є будівельним матеріалом, першоелементом літератури. Мова не може існувати без літер, слів. Слово є однією з основних одиниць мови. Воно дає найменування для всіх пізнаних людиною предметів і явищ природи та суспільства, відношень і залежностей, для вираження людиною почуттів, емоційних реакцій і волевиявлень. Отже, фактично слово бере на себе номінативну функцію мови. Давайте пограємо в слова. Анаграма - це літературний прийом, який полягає в перестановці місцями складів, букв або звуків слова або словосполучення для отримання іншого слова або словосполучення, співзвучного вихідному. Щоб було зрозуміліше, як утворюються слова-анаграми, наведемо приклад: апельсин - спаніель- переставивши місцями літери зі слова "апельсин" ми отримали співзвучне йому слово "спанієль" - це і є анаграма.
Команда «Архімеди»:
Завдання:
ЛІКИВЕ ИМУ ПАРЕМ, ТОЛЬВ, МО
(Великі уми Ампер, Вольт, Ом)
Доданок – нодакдо
Мінус – сімну
Число – слочи
Квадрат –вакрадт
Команда «Піфагорійці»
(Фізика - цікава наука)
Наступний етап – кабінет інформатики
Вчитель: Академік Б. М. Наумов визначав інформатику як природну науку, що вивчає загальні властивості інформації, процеси, методи і засоби її обробки (збирання, зберігання, перетворення, переміщення, видача). Природничі науки - фізика, математика, біологія та інші - мають справу з об'єктивними сутностями світу, існуючими незалежно від нашої свідомості. Віднесення до них інформатики відображає єдність законів обробки інформації в системах самої різної природи - штучних, біологічних, суспільних. Інформатика використовує методи математики для побудови і вивчення моделей обробки, передачі й використання інформації. Можна стверджувати, що математика створює той теоретичний фундамент, на якому будується вся будівля інформатики.
Про це можна говорити довго, але ми всі знаємо, що без інформації взагалі нам неможливо обійтися. Тому завдання якраз і полягає в тому що вам потрібно знайти цю інформацію в інформаційному просторі Інтернет і використати її для презентації вчених назву команди яку ви вибрали. Тобто Архімед і Піфагор. Інформація повинна бути максимально короткою, але розкривати глибину геніальності вчених.
Наприклад.
Команда «Архімеди»
Учений Архімед дослідив виштовхувальну силу, яка діє на тіло, занурене в рідину. Про це відкриття існує легенда, згідно з якою, Архімед зумів визначити, чи зроблена корона сіракузького царя Гієрона II з чистого золота або ж ювелір підмішав значну кількість срібла. Питома вага золота на той час вже була відомою, але складність полягала в тому, щоб точно визначити об'єм корони, адже вона мала неправильну форму. Архімед довгий час розмірковував над цим завданням. Зрештою, коли він приймав ванну, йому в голову прийшла блискуча ідея: занурюючи корону у воду, можна визначити її об'єм, вимірявши об'єм витісненої нею води. Згідно з легендою, Архімед вискочив голий на вулицю з криком «Еврика!», що означало буквально «Знайшов!». Так науковець відкрив основний закон гідростатики, нині відомий як закон Архімеда.
Архімед сконструював підйомний гвинт, за допомогою якого піднімали воду з річки для поливу полів. Архімедова фізика була вже більш експериментальною і дала поштовх для подальшого розвитку науки.
Команда «Піфагорійці»
Піфагор (570-490 рр. до н. е.) — давньогрецький філософ, математик і містик, творець релігійно-філософської школи піфагорійців Піфагор цікаві факти Піфагор — це не ім’я, а прізвисько, дане йому за те, що він висловлював істину так само постійно, як дельфійській оракул. «Піфагор» значить «переконує промовою». Піфагор математичним шляхом встановив небезпеку 7 місяці вагітності, так як священне число сім впливало на долю. В основі ж буття, вважав він, лежить число 40, тому термін вагітності він обчислював як 7, помножене на 40, — 280 днів. В результаті першої ж прочитаної лекції Піфагор придбав 2 000 учнів, які не повернулися додому, а разом зі своїми дружинами та дітьми утворили величезну школу і створили державу, названу «Велика Греція», в основу якої були покладені закони і правила Піфагора. У школі Піфагора вперше була висунута ідея про те, що Земля є круглою. Природно, ця ідея суспільством сприйнята не була. Ряд ідей, які згодом зробили справжню революцію в астрономії, були вперше озвучені саме Піфагором. У 588 році до н. е. Піфагор став чемпіоном 48-х Олімпійських ігор з кулачних боїв. Релігійні переконання Піфагора грунтувалися на тому, що душі, які не потрапили в рай, переселяються в тварин або тіла інших людей. Тому його учні були вегетаріанцями, їсти м’ясо і приносити криваві жертви богам у вигляді звірів було заборонено. Деякі вимоги релігії Піфагора сприймаються зараз як забавні казуси. Наприклад, піфагорійцям наказувалося ніколи не їсти бобів і не дозволяти ластівкам влаштовувати гнізда під дахами, не торкатися до білого півня. Піфагор — винахідник важеля. З дрібних, але цікавих вигадок Піфагора в історії залишилася чашка, що носить його ім’я. Її також називають «кухлем жадібності». Зовні вона виглядає як звичайна чашка, тільки в центрі знаходиться невелика колонка. Коли її заповнюють до певного рівня, то вона такою і залишається. Але у випадку, якщо її наливають до країв, то весь вміст випливає, що пояснюється майстерним використанням гідростатичного тиску. Такі чашки і зараз користуються великим попитом в Греції — це відмінний сувенір і дуже корисна річ для тих, хто не знає міри у вживанні вина.
Наступний етап
Їдальня.
Вчитель. Як говорить вислів: Якщо у вас є здоров’я, то у вас є все.
Ї з цим не погодитися неможливо. Тому ми з вами і зустрілися у їдальні, так як харчування відіграє важливу роль в житті людини. Ви відвідуєте гурток, в якому готуєте їжу, але чи задумувалися ви над тим, яку каструлю потрібно взяти, щоб вода в ній закипіла швидше, чому вареники в каструлі після того, як їх кинули в воду піднімаються догори? Про це ми з вами і поговоримо на мові математики та фізики.
Бліц турнір для команди «Піфагорійці»
(Під дією високої температури тісто розбухає, об 'єм його збільшується, а отже, зростає і виштовхувальна сила, яка в певний момент стає більшою за вагу вареника.)
(У просторі між покришкою і водою збирається значна кількість молекул, які створюють додатковий тиск на покришку.)
(Молекули цукру частково заповнили проміжки між молекулами води, тому об'єм майже не змінився.)
Бліц – турнір для команди «Архімеди»
(Дерев 'яною, внаслідок малої теплопровідності деревини ложка
залишається холодною.)
(Коли накритий. У цьому разі зменшується теплообмін з навколишнім середовищем.)
Підводиться підсумок оголошують результати.
Вчитель математики. Життя, яке з кожним новим днем відкривається перед вами – прекрасне. Воно дарує безліч найрізноманітніших почуттів, вражень, радість пізнання краси і гармонії світу. Але водночас «пропонує» чи не щодня долати певні труднощі і проблеми. Щоб успішно впоратися з цим удома, в школі, під час спілкування з друзями, тобі необхідно набути особливих умінь. Їх ще називають життєвими навичками. «Життєві» - тому, що вони потрібні кожному, незалежно від того, чим він займається, яку професію обере.
Вчитель фізики. Більшість людей набувають цих навичок методом проб і помилок. Але той, кого навчили цього, має набагато більше шансів досягти мети, успіху в житті, стати шанованою всіма людиною і бути задоволеним собою. Ви сьогодні пройшли великий шлях з двох наук – математики та фізики. Показали свої знання та вміння і довели, що ви можете подолати всі перешкоди, які трапляються на шляху в здобутті знань. Останній етап нашого змагання – це вправа «вірю – не вірю». У вас є можливість наздогнати команду. Яка йде першою у квест – змаганні. А можливо… Це покажуть ваші відповіді і ваша реакція.
Команда «Архімеди»
« Вірю - не вірю»
Команда «Піфагорійці»
Підводиться підсумок гри. Вручаються солодкі призи.
Вчитель фізики. Ось і прийшла до кінця наша з вами сьогоднішня зустріч. Яка показала ваші досягнення в двох прекрасних науках – фізика та математика. Як сказав Дейв Беррі : «Не бійтесь братися за те, чого ви робити не вмієте. Аматор побудував ковчег, а професіонали - "Титанік". Лише наполегливість та знання приведуть вас до успіху та нових відкриттів. Успіху ваму здобутті знань
Вчитель математики. Не бійтеся перешкод, легко їх долайте і до вас обов’язково прийде. Я в це вірю, ви - успішні, ви – здібні і вам все під силу. Як сказав Л. Карно, французький математик: «Перша умова, якої треба дотримуватися у математиці,— це бути точним, друга — бути ясним і, наскільки можливо, простим». І ви все здолаєте. Будьте успішними і творчими особистостями. Нехай вам щастить. До нових зустрічей.
Використані джерела:
1.Як організувати та провести квест http://hr-consult.org/?p=103
2. Mat-quest. Тести на логіку. Логічні за Перша умова, якої треба дотримуватися у математиці,— це бути точним, друга — бути ясним і, наскільки можливо, простим.
Л. Карнодачі та головоломки
http://nazva.net/mat-quest/
3.Васильева Т. С. Межпредметные связи школьного курса биологии [Текст] // Педагогическое мастерство: материалы III Междунар. науч. конф. (г. Москва, июнь 2013 г.). — М.: Буки-Веди, 2013. — С. 72-75. — URL https://moluch.ru/conf/ped/archive/71/4019/ (дата обращения: 01.04.2018)
4. Інтернет ресурс