Формування цінностей – процес багатогранний і складний. Саме завдяки цінностям особистість відчуває себе цілісно в оточуючому її світі. Світ цінностей – це насамперед світ культури, сфера духовної діяльності людини, її моральної свідомості. Сьогодні ми, зокрема через предмет математика, створюємо середовище, в якому учні долучаються до ціннісних орієнтацій, а саме – ціннісного ставлення до себе, людини, сім'ї, родини, ціннісного ставлення особистості до суспільства і держави, мистецтва, природи, праці.
1
Формування цінностей – процес багатогранний і складний. Саме завдяки цінностям особистість відчуває себе цілісно в оточуючому її світі. Світ цінностей – це насамперед світ культури, сфера духовної діяльності людини, її моральної свідомості. Сьогодні ми, зокрема через предмет математика, створюємо середовище, в якому учні долучаються до ціннісних орієнтацій, а саме – ціннісного ставлення до себе, людини, сім’ї, родини, ціннісного ставлення особистості до суспільства і держави, мистецтва, природи, праці.
Робота по вихованню у процесі навчання математики мною проводиться в різних видах навчальної діяльності: у процесі оволодіння теорією предмета, при усному рахунку і вирішенні письмових завдань, в ході виконання домашніх завдань, у ході практичних завдань, при складанні задач самими учнями. Всі ці види робіт мають свої особливості і можливості у вихованні.
Для виховання ціннісного ставлення до суспільства та держави на уроках математики використовую задачі на формування в школярів ініціативи і почуття високої відповідальності, дбайливого ставлення до народного добра. Математичний матеріал, який закладений в підручниках, дає великі можливості для виховання підростаючого покоління. При виконанні практичних завдань ми обговорюємо питання надання державою безплатних підручників та безплатного харчування певних груп учнів, надання державних допомог та субсидій деяким верствам населення. Дані поняття стають реальними, а не абстрактними, якщо учні на уроці підрахують вартість обідів, отриманих одним учнем протягом місяця, вартість підручників для учнів всього класу, розраховують розмір субсидії чи допомоги для конкретної сім’ї. Інформація, отримана в результаті підрахунків на уроці запам'ятовується надовго.
Формуванню наукового світогляду допомагає нам введення у викладання елементів історизму, бібліографічних довідок. Наприклад, при вивченні теми «Десяткові дроби» в 5 класі розповідаю їм історію виникнення дробів, зміну їх від шістдесяткових до десяткових тощо. Пропоную учням самостійно підготувати повідомлення про вчених, які займалися вивченням відповідних тем, зокрема в 6 класі при вивченні теми «Координатна площина» слухали виступ про Декарта.
Відомо, що сьогоднішні досягнення математичної науки зажадали тривалого періоду розвитку – багато давніх цивілізацій не знали позиційної системи числення, сучасних правил дій з дробами, сучасних формальних правил тотожних перетворень алгебраїчних виразів. Серйозні математичні задачі можуть бути розв’язані багаторазовим застосуванням найпростіших умовиводів, що становлять зміст правил найпростіших алгебраїчних перетворень. У цьому всяка неупереджена людина може бачити елементи краси і гармонії математичних законів. Це я намагаюсь донести до учнів на своїх уроках.
Навчити дітей володіти мовою цифр і фактів з метою застосовувати її до аналізу суспільних явищ, тобто навчити учнів аналізувати, порівнювати, конкретизувати і представляти образно величини і факти, що відносяться до економічних явищ, явищ соціального і суспільного життя. У процесі навчання математики ми з дітьми порівнюємо числа і величини, аналізуємо їх, будуємо і читаємо діаграми і графіки, тобто вчимося володіти мовою цифр, формул, графіків, причому робимо це на матеріалі оточуючих нас фактів і явищ. Зокрема при вивченні тем в 5 класі: «Порівняння і округлення десяткових дробів», «Відсотки», «Середнє значення величин» та в 6 класі «Розв’язування задач за допомогою рівнянь», «Графіки». Якщо учні знатимуть мову цифр і фактів, то величини, які зустрічаються їм при читанні газет, прослуховуванні лекцій, бесід, будуть частіше викликати у них емоційні переживання: почуття подиву, захоплення, радості, нарешті, почуття обурення, незгоди.
Для виховання ціннісного ставлення до природи на уроках математики допомагають екологічні факти.
Роль математики в екологічному вихованні полягає в тому, що методом доцільно дібраних задач, функціональних залежностей можна навчити учнів розуміти окремі екологічні поняття, прищепити навички раціонального використання природних ресурсів, розкрити роль математики у пізнанні найбільш загальних і фундаментальних законів природи, створити базу для формування наукового світогляду.
З метою формування екологічних знань на уроках математики формую систему задач, яка розкриває питання: споживання і використання води в Україні, значення рослин у житті людини, скорочення лісових ресурсів та його наслідки, значення тварин у природі та в житті людини.
Екологічне виховання учнів на уроках математики здійснюю в таких напрямках:
- вступні бесіди відповідно до теми уроку, зокрема при проведені математичного турніру «Відсотки в повсякденному житті» - бесіда на тему «Цікаві факти про воду. Основа життя — це вода»;
- з’ясування ролі математики в розв’язуванні екологічних проблем;
- складання графіків і діаграм, які ілюструють функціональні залежності результатів впливу людської діяльності на природу, зокрема при вивченні в 6 класі теми «Графіки» розгядалося питання забруднення грунту, повітря і води;
- розв’язання задач з метою розуміння окремих екологічних понять, обробка статистичного матеріалу, наприклад «Загальні запаси води на нашій планеті – 1800 млн. км³. На світовий океан припадає 98%. Прісна вода становить 2%, з них 1% перебуває в рідкому стані. Скільки води кожного виду на Землі? Скільки прісної води в середньому припадає на кожного жителя Землі? (Населення Землі - 7 млрд. осіб)».
На уроках також використовую сюжетні задачі, зміст яких пов'язаний з географією України, зоологією (Наприклад, пригадайте площу України (603, 7 тис км2). Відомо, площа дна Світового океану, яку займають корали, перевищує площу нашої країни приблизно у 16,6 рази. Визначте площу дна океану, зайняту коралами), цікаві задачі з природничим змістом (Цікаво, що пташка пелікан за одну секунду може зробити лише один змах крилами, голуб – у 8 разів більше, ніж пелікан, а маленька пташечка колібрі – у 52 рази більше, ніж голуб. Скільки змахів за одну секунду може зробити колібрі?), цікаві повідомлення про природу України.
Для виховання ціннісного ставлення до праці на уроках математики використовую матеріали, які передбачають відродження національної гідності, патріотизму і громадянської позиції кожної людини, її самореалізацію в матеріальній і духовній сферах суспільного життя. Досягнення цієї мети здійснюю за допомогою завдань з такою тематикою:
1. Завдання про працю людей – основа для психологічної підготовки до праці. На вирішенні таких завдань діти вчаться розуміти, що всі блага життя створюються працею і лише працею. Саме вирішуючи такі завдання, учні знайомляться з багатьма професіями: маляр, продавець, кравець, столяр, кухар, фермер,. Так дітям 5 класів було запропоновано скласти задачі по темі «Відсотки» про професії їх батьків, а потім ці завдання обговорювались в класі. Діти з цікавістю поставились до таких завдань.
2. Завдання про зв'язок навчання з життям – завдання про допомогу працівникам сільського господарства, про спорт, про збір насіння, лікарських трав.
3. Розв'язування задач економічного змісту формують уміння оперувати економічними категоріями. Зокрема, в 5 класі були проведені:
- інтелектуальна гра «Я власник фірми», в якій розглядалися категорії: фірма, капітал, вклад, кредит, рекламний агент, оптові покупці.
- практична робота «Відсотки в повсякденному житті» та «Сімейний бюджет»
Розв'язування задач з економічним змістом активізує пізнавальний інтерес учнів, дає додаткову інформацію щодо поєднання навчання з практикою сучасного господарювання, підвищує обізнаність учнів з практичними питаннями, сприяє їх підготовці до життя в умовах демократичного суспільства, виховує справжнього господаря землі.
Ціннісне ставлення до мистецтва формується у процесі естетичного виховання і виявляється у відповідній ерудиції, широкому спектрі естетичних почуттів, діях і вчинках, пов'язаних з мистецтвом. Зокрема, для кращого закріплення матеріалу використовую «Створення шедевру». Так, учні 5х класів ілюструвати власні задачі по темі «Відсотки»,а учні 6го класу будували графіки-малюнки на координатній площині сузір’я та тварин. Створення таких шедеврів не лише закріплює вміння по даній темі, але й розвиває креативність та образну уяву. У рефлексії використовую створення вірша сенкан. Наприклад, учні 5го класу до теми «Десяткові дроби» склали такий сенкан:
Дріб…
Звичайний, деятковий
Читаємо, записуємо, вивчаємо
Визначати величини допоможе
Мілкота..(малеча, дріб”язок)
Ціннісне ставлення до себе – це вміння особистості вести здоровий спосіб життя, турбуватися про безпеку власної життєдіяльності, активний відпочинок, формування здатності до самовдосконалення, самокритичності, здатності орієнтуватися та пристосовуватися до нових умов життя, налагодженні спільної праці з дорослими та однолітками; вмінні запобігати конфліктам, справедливому і шляхетному ставленні до інших людей.
Задачі з формування здорового способу життя використовуються у всіх вивчених темах. Зокрема, в темі «Запис десяткових дробів» в 5 класі розгядалася таблиця «Орієнтовний добовий раціон підлітка», в темі «Відсотки» - задачі на вміст води в частинах людського тіла та в організмі в цілому тощо.
Тільки в поєднанні різноманітних форм організації роботи, створенні належних умов для особистісного зростання кожного учня, шляхом змістовного наповнення програм виховання, з урахуванням загальнолюдських цінностей можна виховати повноцінного громадянина сучасної незалежної демократичної держави.