Формування економіко-правових компетентностей при підготовці кваліфікованих робітників

Про матеріал
Викладання загальноосвітніх курсів економіки та правознавства в профтехосвіті спонукає учнів адаптувати набуті знання не лише до раціональної поведінки у власному житті, веденні домашнього господарства, але вони покликані насамперед стати прикладними дисциплінами та орієнтиром в обраній професії.
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

Виступ

 

на педагогічній конференції

з обміну  досвідом  роботи

 

Формування економіко-правових компетентностей

при підготовці кваліфікованих робітників

 

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом скачать картинку виступ лектора

 

 

 

 

 

Формування економіко-правових компетентностей

при підготовці кваліфікованих робітників

 

Вєтрова Валентина Іванівна

викладач суспільних дисциплін, викладач- 

                                                                       методист

ДПТНЗ «Богуславське вище професійне

училище сфери послуг»

Особливістю викладання курсу економіки і правознавства у професійно-технічних навчальних закладах є те, що учні вже навчаються за конкретно обраною професією. І формування економіко-правових  компенентностей досягається через професійне спрямування уроків таких дисциплін.

Зважаючи на специфіку нашого навчального закладу, де готуються фахівці для сфери послуг, дуже важливо вже на першому уроці пояснити учням основні види економічних благ, зокрема за матеріальністю:

 

Товари

Послуги

  1.               Товари є матеріальними благами
  1.               Послуги не мають матеріального втілення
  1.               Товари можуть виступати у формі запасів
  1.               Послуги не можуть виступати у формі запасів
  1.               Виробництво, обмін і  споживання товарів відокремлені в часі і просторі
  1.               Виробництво, обмін і споживання послуг не відокремлено в часі і просторі
  1.               Товари можуть вироблятися заздалегідь
  1.               Послуги виробляються в момент їх споживання

 

Таку структуризацію економічних благ доцільно використовувати і в групах кухарів, і в групах перукарів-візажистів. Для учнів, які навчаються в групах кравців слід зауважити, що все залежить, де майбутній кваліфікований робітник буде працювати. Якщо на швейній фабриці, то він створює товар, а коли в ательє індивідуального пошиття, то – послугу.

Так саме вже з першого знайомства з предметом учням необхідно усвідомити, що не існує безкоштовних економічних благ.

За змістом ми класифікуємо економічні блага як приватні і суспільні, наприклад:

 

Приватні

Суспільні

При купівлі таких благ можна визначити особисту міру споживання

Неможливо визначити особисту міру споживання

Через особисту міру споживання визначається і особиста міра оплати

Неможливо визначити особисту міру оплати

Приватні блага – їжа, одяг, житло тощо

Суспільні блага – армія, дороги, парки, стан довкілля, освітлення вулиць, збір сміття

Виробляти і розподіляти блага найефективніше може ринковий сектор

Розподіляти і виробляти суспільні блага може тільки державний сектор

Ціною приватних благ є рівноважна ринкова ціна

Ціною суспільних благ є податки

Споживач приватних благ має вибір (продукція різних виробників)

Споживач суспільних благ позбавлений вибору (на кожному державному рівні єдиний виробник)

Споживач спочатку робить вибір, а потім оплату

Споживач спочатку платить податки, а потім отримує благо

Споживач має змогу контролювати якість приватних благ постійно

Споживач має змогу контролювати якість суспільних благ лише час від часу (від виборів до виборів у різні рівні влади)

Сфера виробництва і розподілу завжди функціонує ефективніше

Сфера виробництва і розподілу суспільних благ завжди функціонує менш ефективно, ніж сфера приватних  благ

 

Професійне спрямування уроку передбачає розробку різноманітних завдань і вправ, відповідно до обраної професії учнями. (Див. додатки). Це підвищує мотивацію учнів у засвоєнні нового матеріалу. Зокрема перед поясненням питання на пошук альтернативної вартості учням пропонується проста задача.

Альтернативна вартість 1 торта (плаття, подіумної зачіски) становить 12 (тістечок, спідниць, стрижок).

За місяць ваш кондитерський цех може виготовити 600 тістечок, але у переддень Нового року адміністрація отримала замовлення на виготовлення 40 тортів. Скільки при цьому буде виготовлено тістечок?

Зупинившись на цифрі 480 тістечок учням слід зауважити, чи буде їм виплачена заробітна плата у повному розмірі за цю роботу. І , як наслідок, знаходимо відповідь «пошук альтернативної вартості здійснюється лише при повній зайнятості та повному обсязі виробництва».

Так само необхідно поданий на уроці матеріал прив’язувати до реального життя суспільства та функціонування економіки в ньому. Будуючи криву виробничих можливостей на виробництво масла і гармат, слід поставити запитання учням, якою інформацією можна пояснити саме таке поєднання двох благ на КВМ в Україні сьогодні.

Економіка і право як явище супроводжують нас щоденно. Деякі випускники навчального закладу успішно трудяться у сфері послуг міста та столиці. Учні мають змогу зустрічатися з ними як в стінах училища, так і за місцем їх трудової діяльності. З великим інтересом учні сприймають розділ курсу «Підприємницька діяльність». Розпочинаючи вивчення, робиться наголос на правовому забезпеченні організації бізнесу в Україні, зокрема на Законі України «Про власність», «Про підприємництво», «Про господарське товариство», «Про об’єднання громадян». Підсумовується розділ курсу анкетуванням учнів на визначення їх підприємницьких якостей.

 

ТЕСТ НА ВИЗНАЧЕННЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКИХ ЯКОСТЕЙ

ІНСТРУКЦІЯ

 

Ця вправа є дуже простою:

   вона займає тільки 10 хвилин;

   немає правильних чи неправильних відповідей;

   вона допоможе вам краще зрозуміти себе.

Нижче подаються 54 твердження. Вам потрібно погодитися або не погодитися з кожним твердженням.

Наприклад, твердження може бути таким:

 

 

 

 

 

В аркуші відповіді ви повинні:

 

 

 

 

 

 

Якщо з якої-небудь причини ви не можете повністю погодитися чи не погодитися з якимсь твердженням, спробуйте вирішити більше погоджуєтеся, чи не погоджуєтеся з ним, та обведіть  відповідну  букву.

Будьте чесними, заповнюючи аркуш відповіді.

Точність відповіді підвищує об'єктивність тесту.

 

ТЕСТ

 

1. Я не проти виконувати нецікаву роботу, якщо вона добре опла­чується.

2. Переважно я ставлю перед собою важчі завдання, минаючи простіші, легші.

3. Я не люблю робити щось нове та нетрадиційне.

4. Здібні люди, яким не вдалося досягти успіху, не використали шансів, які в них були.

5. Я рідко мрію.

6. Я відстоюю свої погляди, навіть якщо зі мною не погоджують­ся.

7. Якщо мені щось вдається, то причина успіху - природні здіб­ності, а не мої зусилля, знання чи вміння.

8. Інколи люди вважають мої ідеї незвичайними.

9. Якщо б я хотів зіграти в азартну гру, то зіграв би в лотерею, а не в карти.

10. Мені подобаються важкі завдання, що розвивають мої здібності, а не ті, що мені легко даються.

11. Я віддав би перевагу стабільній роботі за меншу платню, аніж нестабільній за більшу.

12. Я люблю робити те, що мені подобається, не турбуючись про думку інших.

13. Багато невдач у людей пов'язано з тим, що їм не пощастило.

14. Я люблю дізнаватися про світ, навіть якщо це потребує додат­кового часу та витрат.

15. Якщо в мене виникають проблеми із завданням, я відкладаю його та переходжу до чогось іншого.

16. Я майже завжди роблю те, що запланував.

17. Я не люблю раптових змін у житті.

18. Я піду на ризик, якщо шанси успіху будуть 50:50.

19. Я більше думаю про теперішнє та минуле, ніж про майбутнє.

20. Якщо б у мене була хороша ідея, як заробити гроші, я б знай­шов необхідні кошти для того,  щоб її здійснити.

21. Я даю можливість комусь іншому керувати процесом у групі.

22. Люди отримують те, на що вони заслуговують.

23. Я не люблю вгадувати.

24. Набагато важливіше виконати роботу, ніж догодити людям.

25. Я отримаю від життя те, що хочу, якщо зможу догодити людям, що мною керують.

26. Інші люди думають, що я ставлю багато запитань.

27. Якщо є шанс невдачі, я краще не буду цього робити.

28. Мене дратує, коли люди запізнюються.

29. Перед тим як приймати рішення, я хочу одержати всю інфор­мацію, незалежно від того, скільки часу треба витратити на це.

30. Коли я виконую завдання, мені рідко потрібна допомога.

31. Успіху важко досягнути, якщо не бути в потрібному місці у по­трібний час.

32. Мені більше подобається виконувати різноманітну короткотермінову роботу, ніж виконувати одну але довготривалу.

33. Я би краще працював із людиною, яка мені подобається,хоч вона не є хорошим професіоналом, аніж з людиною, яка мені не подобається, але яка є дуже хорошим спеціалістом.

34. Успіх означає наполегливо працювати, він не пов'язаний з випадковістю.

35. Я люблю працювати звично, традиційно, а не випробовувати нові методи.

36. Перед тим як приймати важливе рішення, я дуже швидко зважую всі «за» і «проти», а не обдумую це рішення занадто довго.

37. Я люблю працювати над завданням як член команди, а не брати відповідальність тільки на себе.

38. Я краще затрачу зусилля для покращення ситуації, ніж робитиму те, що мені буде справді подобатися.

39. Я роблю те, що від мене очікують, та дію згідно з інструкціями.

40. Для мене досягнути того, що я хочу, мало пов'язане зі щасливим випадком.

41. Я люблю, коли моє життя організоване, рівномірне та сплановане.

42. Коли я стикаюсь з важким завданням, я більше думаю про результати успіху, ніж про негативні наслідки та невдачі.

43. Я вірю, що події, які відбуваються зі мною в житті, переважно визначаються іншими людьми.

44. Я можу займатися різними справами одночасно.

45. Мені важко просити людей про послугу.

46. Я рано встаю, пізно лягаю, інколи не маю часу поїсти, щоб добре виконати роботу.

47. Те, до чого ми звикли є кращим від чогось невідомого.

48. Більшість людей думає, що я впертий.

49. Невдачі людей рідко є результатом поганого планування.

50. інколи в мене виникає стільки ідей, що я не знаю, які з них вибрати.

51. Мені легко розслабитися під час відпустки.

52. Я отримую від життя те, що хочу, тому що я над цим старанно працюю.

53. Мені легше адаптуватися до змін, ніж жити одноманітно.

54. Я люблю починати нові, часто ризиковані, проекти.

 

КЛЮЧ

 

46

А

D

37

А

D

28

А

D

19

А

D

10

А

D

1

А

D

47

А

D

38

А

D

29

А

D

20

А

D

11

А

D

2

А

D

48

А

D

39

А

D

30

А

D

21

А

D

12

А

D

3

А

D

49

А

D

40

А

D

31

А

D

22

А

D

13

А

D

4

А

D

50

А

D

41

А

D

32

А

D

23

А

D

14

А

D

5

А

D

51

А

D

42

А

D

33

А

D

24

А

D

15

А

D

6

А

D

52

А

D

43

А

D

34

А

D

25

А

D

16

А

D

7

А

D

53

А

D

44

А

D

35

А

D

26

А

D

17

А

D

8

А

D

54

А

D

45

А

D

36

А

D

27

А

D

18

А

D

9

А

D

 

ЗАДАЧІ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ

 

1. Висококваліфікована швачка Доценко займається індивідуаль­ною підприємницькою діяльністю: шиє модний жіночий одяг на замовлення. На один костюм чи сукню вона витрачає 2 дні і отри­мує плату за роботу у розмірі 60 гривень за один виріб. Зазви­чай вона працює й у вихідні дні. Однак у наступний уїкенд їй запропонували дводенний відпочинок у пансіонаті за містом. Вартість путівки 100 гривень. Пані Доценко вирішила відпочити.

Чому будуть дорівнювати альтернативні витрати, які вона буде мати у зв'язку з цим рішенням?

2. На одному поверсі мешкають дві сусідки - Петрова та Іванова. Петрова висококваліфікована швачка: одну сукню вона шиє в середньому за 20 годин, заробляючи при цьому за кожну годину 20 гривень. Іванова - кухар і працює в кафе, отримуючи за годи­ну 15 гривень. Іванова теж непогано шиє і збирається пошити для себе нову сукню на новорічне свято, а витратить вона на це 30 го­дин. Петрова планує Новий рік зустріти із великою компанією друзів, на приготування святкової вечері вона витратить 10 го­дин. Іванова на приготування такої вечері витратила б лише 5 годин. Маючи цю інформацію, дайте відповідь, чи варто Петровій готувати вечерю, а Івановій шити сукню?

Що порекомендував би сусідкам досвідчений економіст?

3. Як вплине за інших рівних умов зростання в 1,5 рази доходів населення України на попит на наступні товари:

1) перлова крупа;

2) червона ікра;

3) відеомагнітофони;

4) сіль.

4. Ви з татом вирішили відкрити ресторан. Які засо­би виробництва вам потрібні:

- предмети праці;

- засоби праці?

5. На ринку праці робітників сфери послуг склалася певна ситуація рівноваги (рівноважна ставка заробітної плати (w) = 2 грн). Дер­жава встановлює мінімальну оплату за годину праці 2,5 гривні. Графічно відобразіть цю ситуацію.

До яких змін у сфері послуг приведе таке втручання держави?

6. Ви отримали позику у розмірі 28000 грн під 30% річних на 5 років на придбання вантажної автомайстерні, яку маєте намір здавати в оренду і після 5 років продати за 18000 гривень.

Яку орендну плату треба встановити?

7. Приватне підприємство запрошує робітників для надомної праці з пошиття жіночих суконь. За кожну сукню робітнику сплачують 0,4 гривні. Домогосподарка Симко пошила за місяць 235 суконь, а домогосподарка Іванова - 312 суконь.

Скільки кожна з них отримала зарплати?

8. Ви отримали 2000 грн у кредит на один рік за умови виплати щомісяця 100 гривень і повернення всієї суми наприкінці року.

1) Яку загальну суму Вам доведеться сплатити за користування кредитом?

2) Чому дорівнює річна ставка процента сплати за кредит?

9. Удень народження дочки батьки поклали в банк 500 грн на ощад­ний рахунок під 5% річних зі щорічним нарахуванням складних відсотків.

Яка сума грошей буде на цьому рахунку, коли дочці виповниться 20 років?

10. Для кожної з наступних ситуацій напишіть відповідну букву пе­ред прикладами.

Ф - якщо це приклад фрикційного безробіття.

Ц - якщо це приклад циклічного безробіття.

Ст - якщо це приклад структурного безробіття.

С - якщо це приклад сезонного безробіття.

____1) Український шахтар, який припинив роботу внаслідок закрит­тя шахти у період економічної кризи.

____2)   Менеджер, який залишив роботу в м. Хмельницькому, щоб знайти нову у Києві.

____3) Працівники приватної майстерні, що виготовляла шкіряні ви­роби, втратили роботу у зв'язку із скороченням обсягів про­дажу під час спаду ділової активності.

____4) Випускник загальноосвітньої школи протягом двох місяців шукає роботу, але його не беруть тому, що він не має квалі­фікації.

____5) Випускник університету вперше шукає роботу.

11. Рівень заробітної плати працівників приватного підприємства за рік зменшився на 6 %, за цей же час ціни зросли на 6%.

Як змінився рівень реальної заробітної плати працівників?

12. Обмінний курс гривні до долара у 1996 році становив 1, 8 грн за 1 дол. Наприкінці 1998 року рівень цін в Україні збільшився в 2 рази, а у США-в 1,4 рази.

Визначте, яким повинен був  бути в 1998 році номінальний обмінний курс гривні до долара, щоб реальний курс залишився без змін.

13. Підприємство "Лілея" отримало у минулому році валовий при­буток у розмірі 1900 тис. грн і сплатило прибутковий податок за ставкою 30%.

Чому дорівнює сума податку на прибуток?

14. Магазин "Свіжий хліб" реалізував 600 тортів протягом місяця за ціною 9 грн за один торт. Яка сума податку на додану вартість була перерахована до бюджету за стандартною для України ставкою?

 


ЕКОНОМІЧНА ЛАБОРАТОРІЯ

 

Межі виробничих можливостей

 

Використовуючи інформацію, зображену на графіку, дайте відповіді на такі запитання:

1.   Яка максимальна кількість масла може вироблятися за один рік?

2.   Якщо виробляється 7000 т масла, то скільки гармат при цьому можна виготовити?

3.   Яка альтернативна вартість 5000 т масла (у гарматах) при переході від варіанту виробництва В до варіанту А.

4.   Якої інформації вам бракує для прийняття рішення про те, в яких пропорціях найкраще виробляти мас­ло і гармати сьогодні в Україні?

 

ВИСНОВОК

 

Україна йде шляхом реформ і економічних перетворень. Економіка України вибудовує стратегічний напрям на ринкові механізми.

Важливим для неї є входження на Європейський ринок та очікуваний безвізовий режим з Європейським Союзом в другій половині 2016 року.

Курс економіки, який викладається в закладах профтехосвіти допомагає виконувати важливу соціокультурну умову існування ринку, а саме – здатність наших вихованців прийняти ринок і виробити в ньому свою модель поведінки.

Взаємопов’язаність функцій уроку дозволяє сформувати в учнів навички практичного застосування економічних знань для пояснення фактів життя людини, сім’ї, трудового колективу, суспільства в цілому. Червоною ниткою усіх уроків економіки має бути раціональність, раціональне використання ресурсів, оптимізація їх витрат, формування в учнів основ фінансової грамотності.

Викладання загальноосвітніх курсів економіки та правознавства у профтехучилищі спонукає учнів адаптувати набуті знання не лише до раціональної поведінки у власному житті, веденні домашнього господарства, але вони покликані насамперед стати прикладними дисциплінами та орієнтиром в обраній професії.

docx
До підручника
Економіка (рівень стандарту, академічний рівень) 11 клас (Радіонова І. Ф., Радченко В. В.)
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
730
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку