Підприємливість – важлива риса кожної успішної людини незалежно від того, в який галузі вона працює. Моделювання проблемних ситуацій на уроках математики і створення ситуації успіху для дитини – ось мета уроків, які направлені на розвиток в учнів цієї компетентності.(...)
Одним із засобів формування підприємницької компетентності є розв'язування задач підприємницького змісту та прикладних задач.(...)
Наведемо приклади задач, запропонованих на різних етапах уроку.
Тема: Площі бічної та повної поверхонь конуса (11 кл).
Етап навчання: Мотивація навчальної діяльності учнів
Створюємо проблемну ситуацію, запропонувавши учням задачу практичного змісту.
Задача. Конусоподібний намет заввишки 3,5 м із діаметром основи 4 м покрито тканиною. Скільки квадратних метрів тканини пішло на намет?
Після обговорення ситуації, з'ясовуємо, для того щоб дати відповідь на запитання задачі, необхідно знайти площу бічної поверхні намету, про який йдеться в задачі. Оскільки намет має конічну форму, то треба знайти площу бічної поверхні конуса. Робимо висновок про необхідність вивчення формули бічної поверхні конуса....
Більш докладно у статті.
Формування ключової компетентності «Ініціативність і підприємливість» на уроках математики
Особливість нашого часу – це потреба в ділових та компетентних спеціалістах у всіх сферах життя – суспільній, соціальній, економічній та підприємницькій. До освіти у сучасному світі ставлять нові вимоги. Якщо раніше вважалося що учень, закінчуючи школу, повинен був володіти певними знаннями, вміннями та навичками, то сьогодні чекають випускника, який:
Компетентнісний підхід до навчання підсилює практичну складову сучасного навчального процесу. Розвиток компетентності – процес довготривалий, він не переривається протягом всього життя людини.
Важливу роль у цьому процесі займає математика, як наука та навчальний предмет оскільки компетентності, що формуються на уроках математики, можуть бути перенесені на вивчення інших предметів з метою створення цілісного навчального середовища.
Без математичної освіти сучасній людині не обійтися з деяких причин:
Мета базової загальної середньої освіти, визначена програмою з математики: розвиток особистості, яка поєднує в собі творчий потенціал до навчання, ініціативність до саморозвитку та самонавчання в сучасних умовах, здатності ідентифікувати себе як важливу і відповідальну складову українського суспільства, яка готова змінювати і відстоювати національні цінності українського народу. Важливим чинником розвитку такої особистості є формування в учнів умінь застосовувати набуті знання у реальних життєвих ситуаціях, під час розв'язання практичних завдань та здатності визначати і обґрунтовувати власну життєву позицію.
Програмою виділено десять ключових компетентностей:
Формування всіх ключових компетентностей здійснюється на кожному уроці і неможливо відокремити в чистому вигляді формування якоїсь однієї з них від формування будь-якої іншої. Проте, варіюючи змістом завдань, формами та методами роботи на окремих уроках, можна спрямувати процес навчання на формування тієї чи іншої компетентності. Більше того, окремі теми предмету математики змістовно спрямовані на формування окремих компетентностей. Таким чином, через зміст та форми роботи на окремих уроках формуються предметні компетентності, а через них – міжпредметні та ключові.
На даному етапі реалізації проблемної теми «Формування ключових компетентностей учнів на уроках математики», я звернула увагу на розвиток компетентності «Ініціативність і підприємливість». Оволодіння цією компетентністю передбачає уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя з метою підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави. Вміння раціонально вести себе як споживач, ефективно використовувати індивідуальні заощадження, приймати доцільні рішення у сфері зайнятості, фінансів тощо.
Підприємливість – важлива риса кожної успішної людини незалежно від того, в який галузі вона працює. Моделювання проблемних ситуацій на уроках математики і створення ситуації успіху для дитини – ось мета уроків, які направлені на розвиток в учнів цієї компетентності.
Важливим чинником у формуванні ініціативності та підприємливості є мотиваційне середовище уроку. Саме через вхідну мотивацію у вступній частині необхідно зацікавити учнів, визначити зв’язок науки з життям, зануритися в особистий досвід дітей. В основній частині уроку важливо підтримувати та посилювати мотивацію до навчання через залучення учнів до активної діяльності, що забезпечить формування цінностей особистості учня. Мотивація перспективи в підсумковій частині уроку сприятиме усвідомленню неперервності процесу навчання. Формуванню та розвитку компетентностей учнів мають сприяти й домашні завдання міжпредметного типу. Це дасть змогу налаштувати учнів на творчу пошукову діяльність і встановити місце й роль конкретної дисципліни в суспільно-науковій картині світу.
Так, на початку вивчення нової теми доцільним є створення проблемної ситуації, що викличе в дітей здивування та пробудить інтерес і зацікавленість. На початковому етапі уроку бажано застосовувати нескладні інтерактивні вправи – «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Коло ідей» тощо. Повідомлення, словесно оформлене устами учнів, під час мотивації навчальної діяльності стає своєрідним «містком» для розуміння нового.
Підприємливість варто розвивати за допомогою роботи в групах і парах. Така навчальна діяльність формує відповідальність за спільний результат, а ще навчає учнів співпрацювати – спілкуватися між собою, бути лідерами й підлеглими, дискутувати, переконувати, відстоювати власні позиції, іти на компроміс тощо.
Одним із засобів формування підприємницької компетентності є розв’язування задач підприємницького змісту та прикладних задач.
Задачі прикладного характеру мають важливе значення насамперед для виховання в учнів інтересу до математики за умови забезпечення мотивації навчання: кожне нове поняття чи положення повинно, по можливості, вводитись у задачах практичного характеру. Такі задачі переконуватимуть учнів у потребі вивчення нового теоретичного матеріалу і показуватимуть, що математичні абстракції виникають із задач, поставлених реальною дійсністю. Спочатку учнів зацікавлює розв’язування окремих задач, потім вивчення окремих тем, а з часом і вся наука. Тому систематичне виховання учнівських інтересів є неодмінною умовою підвищення ефективності кожного окремого уроку і всієї навчально-виховної роботи.
Наведемо приклади задач, запропонованих на різних етапах уроку.
Тема: Відсоткові розрахунки (6 кл).
Етап навчання: Перевірка домашнього завдання
Задача. Банк нараховує 10% рiчних. Якщо вкласти 2000 гривень, скільки буде через 2 роки?
Задача на відтворення знань і умінь, вивчених на попередньому уроці і закріплених в домашньому завданні. Задача дозволяє активізувати розумову діяльність учнів, вміння аналізувати, робити висновки.
Тема: Площі бічної та повної поверхонь конуса (11 кл).
Етап навчання: Мотивація навчальної діяльності учнів
Створюємо проблемну ситуацію, запропонувавши учням задачу практичного змісту.
Задача. Конусоподібний намет заввишки 3,5 м із діаметром основи 4 м покрито тканиною. Скільки квадратних метрів тканини пішло на намет?
Після обговорення ситуації, з’ясовуємо, для того щоб дати відповідь на запитання задачі, необхідно знайти площу бічної поверхні намету, про який йдеться в задачі. Оскільки намет має конічну форму, то треба знайти площу бічної поверхні конуса. Робимо висновок про необхідність вивчення формули бічної поверхні конуса.
Тема: Дії з натуральними числами (5 кл).
Етап навчання: Закріплення, відпрацювання вмінь та навичок.
Задача. У сім’ї Іванових, яка складається з 3 осіб, склалася така фінансова ситуація за місяць: щомісячний дохід батька Олексія – 6 000 грн, щомісячний дохід матері Катерини – 4 000 грн. Обов’язкові щомісячні витрати є такі:
платіж за комунальні послуги – 1700 грн,
витрати на харчування – 3 200 грн,
витрати на одяг та взуття – 1 500 грн,
витрати на особисті потреби (кожному) – 500 грн,
медичні витрати – 300 грн.
Потрібно визначити суму, яка залишиться в сім’ї після всіх витрат. Визначте чи зможуть Іванови в кінці місяця придбати телефон сину Андрію вартістю 2850 гривень?
На мою думку, мислення учня активізується, якщо в нього виникло бажання зрозуміти новий матеріал, тобто з’явилася зацікавленість, внаслідок чого він стає співучасником навчального процесу. Тому варто добирати різні форми роботи і цікавий задачний матеріал, які зможуть викликати подив і дати змогу побачити зв’язок із життям, а як наслідок – інтерес до навчання.
Таким чином, бачення ближчої до життя школи є конкретною і реальною метою освітньої політики. Щоб навчальна діяльність мала сенс, школа повинна готувати до життя. Життєвий успіх учнів залежить від того, чи навчимо ми їх виконувати суспільні ролі, чи здобуватимуть вони ключові компетентності в дії. Для підготовки конкурентоспроможного випускника необхідно здійснювати компетентнісний підхід до навчально-виховного процесу для формування ключових компетентностей, що є обов’язковою умовою сучасного учасника суспільства. Важлива роль належить такій ключовій компетентності, як «ініціативність та підприємливість». Пропагування і поширення підприємницької тематики і формування підприємницьких позицій та підприємливого способу мислення – важливий крок до успішної України.
Література
Додаток.
Задачі з економічним змістом.
а) кожного сорту цукерок по 1 кг;
б) цукерок 1 і 3 сорту — по 2 кг; цукерок 2 і 4 сорту — по 1 кг?
Задачі на читання та побудову діаграм, графіків
а) Кругову діаграму;
б) Стовпчасту діаграму (гістограму).
Тривалість руху, год |
Відстань, км |
1 |
10 |
2 |
20 |
3 |
20 |
4 |
30 |
5 |
40 |
6 |
50 |
Користуючись графіком, дайте відповіді на запитання:
а) Який час був в дорозі велосипедист?
б) Яку відстань проїхав велосипедист за 2 год; за 4 год?
в) З якою швидкістю він їхав?
г) Чому не змінювалася відстань з 2 по 3години руху?
д) Яку відстань проїхав велосипедист за 6 год?
Час, год |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
12 |
14 |
16 |
18 |
20 |
22 |
24 |
Температура, ̊С |
1 |
0 |
-2 |
-3 |
-1 |
1 |
4 |
5 |
6 |
5 |
4 |
3 |
Користуючись графіком, дайте відповіді на запитання:
а) Якою була температура повітря о 4 годині; о 22 годині?
б) О котрій годині температура була найвищою; найнижчою?
в) О котрій годині температура була нульовою?
г) У який час доби температура була вище нуля; нижче нуля?
д) У який час доби температура спадала; зростала?
е) О котрій годині температура була 1 ̊С; -1 ̊С?
а) На якій відстані був турист через 2 години після виходу з дому?
б) Скільки часу турист витратив на зупинку?
в) Через скільки годин після виходу турист був на відстані 4 км від дому?
г) з якою швидкістю туристи рухались перші 2
год?
д) З якою швидкістю туристи повертались додому?
Дайте відповіді на запитання:
а) На якій відстані від початку шляху були туристи через t годин, якщо
t = 1; 1,5; 3; 3,5; 7; 9,5?
б) Скільки часу знадобилось туристам, щоб прибути в пункт призначення, що заходиться на відстані S км, якщо S = 2; 9; 10; 16; 18?
в) Чому дорівнює початкова швидкість туристів і як довго вони рухались із такою швидкістю?
г) Чому дорівнювала швидкість туристів протягом третьої години руху?
д) Через скільки годин після початку руху туристи зробили першу зупинку і як довго вони відпочивали?
е) З якою швидкістю рухалися туристи після першої зупинки і скільки кілометрів рухались вони з цією швидкістю?
є) З якою швидкістю рухалися туристи після другої зупинки і коли вони прибули до місця призначення?
ж) З якою середньою швидкістю рухалися туристи, тобто скільки кілометрів проходили б вони щогодини, якщо б не було зупинок і швидкість протягом усього шляху була б сталою?
Статистичні задачі
Розмір взуття |
34 |
35 |
36 |
37 |
38 |
39 |
40 |
41 |
Частота |
3 |
5 |
18 |
24 |
22 |
17 |
8 |
3 |
Скільки пар взуття різного розміру треба виготовити цеху?
Жирність молока, % |
0 |
0,5 |
1 |
2 |
2,5 |
3,2 |
5 |
Частота |
8 |
4 |
5 |
22 |
25 |
8 |
3 |
Дайте рекомендації підприємству щодо обсягу постачання молока різної жирності, якщо йому треба реалізувати 3000 л молока щодня.
Колір |
Чорний |
Білий |
Червоний |
Жовтий |
Синій |
Зелений |
Частота |
13 |
10 |
9 |
3 |
7 |
8 |
Надайте рекомендації швацькій фабриці щодо кількості випуску бейсболок кожного кольору, якщо фабрика має випустити 10 000 бейсболок.