Формування пізнавальних інтересів на уроках мови
Активність учнів на уроках може бути високою в тому разі, коли їхня діяльність не зводиться до самого лише слухання вчителя, простого відтворення вивченого, а включає спостереження над фактами мови, їх осмислення і зіставлення, застосування їх знань на практиці, - коли учень стає активним учасником пошуку, а не пасивним об’єктом навчання. Тому намагайтесь широко практикувати самостійне спостереження учнів над мовою з наступними висновками.
Мовний матеріал для спостереження добирайте так, щоб учні могли самостійно дати оцінку мовним факти і зробити висновки. Перед спостереження чітко формулюйте завдання.
Наприклад, вивчаючи тему „Способи вираження підмета”, запропонуйте учням самостійно проаналізувати подані на картках речення, щоб визначити, якими частинами мови виражається підмет. Для уточнення цих відомостей опрацюйте теоретичний матеріал підручника.
Спостереження над мовою з наступними висновками поєднуйте з правами. Використовуйте наявні знання і навички, учнів опрацьовують незнайомі для них факти мови і в такий спосіб самостійно проникають у суть мовних явищ, узагальнюють виявлене в процесі виконання вправи, формулюють висновки.
Велике місце при опрацюванні нового матеріалу доречно відвести самостійній роботі з книгою, що сприяє активізації навчального процесу та виявлення в учнів навичок самоосвіти.
Запроваджуйте самостійну роботу над теоретичним матеріалом підручника з певної теми. Досвід показує, що така робота дає позитивні наслідки тільки тоді, коли добре організована і цілеспрямована, тобто коли учні матимуть чітко визначене завдання.
Ніколи не пропонуйте учням завдання просто прочитати підручник, а доповніть його іншим завданням теоретичного чи практичного характеру.
Вид завдання визначайте, виходячи із особливостей мовного матеріалу, що вивчається.
Ось види завдань, які можуть бути запропоновані учням при самостійному опрацюванні теоретичної частини:
Робота зі словником
Навички користування різними словниками потрібні як для успішної роботи в школі, так і для майбутньої практичної діяльності та самоосвіти.
„Неможливо уявити собі культурну людину, – писав М. Рильський, – яка б не мала потреби у словнику, ніколи не заглядала до нього, ніколи ним не користувалась”. А саме цих навичок не рідко бракує випускникам шкіл. Тому словники мають посісти помітне місце в лексичній роботі на уроках мови. Добре поставлена робота зі словником на тільки збагачує лексичний запас учнів, а й збуджує в них інтерес до предмета, розвиває мислення, чуття стилю, дозволяє уникнути мовних помилок, підносить культуру усного мовлення.
У світ словників вводьте учнів поступово, разом із вивченням лексичних понять на уроках мови у 5 – 9-х класах. Це означає, що школяр усе глибше знайомиться зі слоником у процесі тривалої роботи з ним. В обіг практичного користування вводьте різні види словників поступово, а не зразу. Отже, протягом навчання з школі учні познайомляться з чималою кількістю лексикографічних праць. Словник на уроках мови, виконує подвійну роль - як довідник і як навчальний посібник.
Так, наприклад, після вивчення теми «Лексика» у 5-му класі: запропонуйте гру „Хто більше”
Завдання: за одну хвилину потрібно написати якомога більше багатозначних слів. Щоб успішно справитися з таким завданням, учні неодноразово повинні заглядати до тлумачного словника.
Або запропонуйте дібрати синоніми, які закінчувалися на м'який приголосний (на письмі ь).
Педагог (учитесь), хист (здібність), сінокіс (сіножать), вистава (спектакль), недуга (слабість), криця (сталь), оратор (промовець), свідок (охоронець).
До поданих слів іншомовного походження доберіть синоніми — українські відповідники.
Дефект, апатія, шосе, контакт, емігрант, екзамен, економний тощо.
Запропонуйте перекласти із російської мови, а потім зробіть перевірку за допомогою словника.
Мовлення наших школярів засмічує і неправильне наголошення українських слів які різняться місцем наголосу від аналогічних слів російської мови.
Тому тут не завадить школярам звернутися до орфоепічного і запам’ятати, що
Українською Російською
мовою мовою
русло русло
дошка доска
дочка дочка
колесо колесо
кропива крапива
чотирнадцять четырнадцать
олень олень
подруга подруга
рукопис рукопись
автори авторы
Перед тим, як пропонувати названі та інші завдання, треба добре навчити дітей користуватися словниками синонімів, наголосів, тлумачним, орфографічним, двомовним. Допомагають учням і тлумачні словники, подані у кінці підручників.
Щоб виробити звичку вдаватися де орфографічного словника, практикуйте диктант „Перевіряю себе”. Це найчастіше словникові диктанти. Учні підкреслюють орфограми і перевіряють написане за допомогою словника. Самостійні виправлення не впливають на зниження оцінки.
Навчальні диктанти інформаційної дії
Під час вивчення різноманітних правописних тем використовуйте диктанти інформаційної дії. Вони відрізняються від уже відомих тим, що їх текст не тільки сприяє формуванню грамотності учнів, а й несе певну наукову інформацію.
Такі диктанти виправдані психологічно, бо збуджують інтерес в учнів новою для них інформацією, що вміщена в самому тексті навчального диктанту.
Приклади легко запам'ятовуються учнями, а тому запам'ятовуються ті правописні моменти, на закріплення яких спрямовано такий диктант. Тобто позитивний ефект від такого виду роботи обумовлений виключенням підсвідомого осмислення, запам’ятовування.
Такі диктанти виправдані й з педагогічного погляду. Вони поглиблюю знання учнів паралельно з вивченням граматики, спонукають їх до самостійного пошуку нової інформації, тобто сприяють розвитку самоосвіти.
Залежно від класу, теми й мети уроку обсяг і місце навчальних диктантів інформаційної дії можуть бути різними.
Інформація навчальних диктантів може бути різною, залежно від того, яке завдання поставив учитель, плануючи урок чи чи серію уроків з тією чи іншої теми.
У 5-му класі вивчається тема „Тире між підметом і присудком вираженими іменником в називних відмінках”. Дітям цікаво знати, що „тире” – слово французьке. У французькій мові воно означає „тягти” . першим застосував цей розділовий знак Микола Карамзін – відомий російський письменник й історик кінця XVIIІ — поч. ХІХ ст.
Крапка й кома — найдавніші розділові знаки. Вони з’явилися в перших друкованих книгах XVI ст. „Кома” — слово з латинської мови. Там воно мало таке значення: «кую, б'ю, відсікаю, відділяю». Крапка латинською мовою — пунктум. Це слово дало такі назви: пункт, пунктуація, пунктуальний, пунктограма.
Цікавий вид завдань до навчального диктанту інформаційної дії — завдання спонукального характеру. Вони примушують учнів самостійно шукати відповіді на конкретні запитання чи завдання, що ставляться в тексті такого диктант. Наприклад, закріплюючи правопис числівників, а водночас звертаючи увагу на ненаголошені е, й, тире, використайте такий текст:
Найбільший острів на земній кулі — Гренландія. Його площа сягає за два мільйони квадратних кілометрів. Острів майже весь покритий двокілометровим льодовим панциром. А ще понад тисячу років тому па цьому острові люди вирощували сади, займалися землеробством і скотарством.
Найглибше озеро в світі — Байкал. Його глибина шістсот двадцять метрів. В озеро несуть свої води понад триста річок, а витікає лише одна — Ангара.
Додому учні отримують завдання підібрати подібні факти. Дітям це подобається, вони працюють із додатковою літературою і врешті-решт знаходять цікаві повідомлення. На уроці виступають з інформацією.
Наприклад, учениця розповіла, що австрійський композитор Моцарт із п'яти років складає свої музичні твори, а в шість — став знаменитим музикантом світу.
У дев’ять років Леся Українка написала свій перший вірш „Надія”, а дев’ятнадцять – підручник з історії для молодших сестер.
Винахідник електричної лампочки Павло Яблучко у дванадцять років винайшов землемірний прилад, яким люди користуються й зараз.
Ті учні, що цікавляться зоологією, повідомлять, що кінь може жити до шістдесяти років, тривалість життя бегемота й тигра – до п’ятдесяти, зубра і лева – до тридцяти п’яти.
Довжина язика у мурахоїда досягає шістдесяти сантиметрів. Своє єдине яйце альбатрос висуджує протягом вісімдесяти днів. Довжина кроку страуса від чотирьох до п’яти метрів. Він може розвивати швидкість до п’ятдесяти кілометрів на годину. Курка пробігає за годину чотирнадцять кілометрів.
Навчальні диктанти інформаційної дії спонукають учнів самим шукати цікаву інформацію, занотовувати, запам’ятовувати, а потім використовувати на вечорах типу „Що?Де?Коли?”. Звичайно до кожного такого диктанту ставиться відповідне завдання, де учні повторюють правописні норми, виконують різноманітні розбори, а разом із тим розширюють свій світогляд.
При тривалості життя 72 роки – 22 роки в людини йде на сон, а 10 – на працю, 6 – на їжу. Склавши ці три числа, ви побачити, що вони становлять трохи більше половини від 72. А що сталося з рештою – 34 роками? Це вже залежить від самої людини, на що вона їх витратить.
Творче завдання. Продовжуючи думку останнього речення, висловіть власні міркування.
Вправи з ключами
Цікавий вид вправ — вправи із зашифрованими в них ключами, які водночас уносять у навчальну роботу елементи гри й творчого азарту, стимулюють роботу: адже перед дитиною є близька мета — розшифрувати приховане, проникнути з таємницю, виконуючи таку вправу, учень набуває навичок групувати явища за певними ознаками, виробляє в собі такі важливі якості, як уважність, зосередженість, наполегливість і дістає моральне задоволення від правильно виконаного завдання.
Наприклад, вивчаючи у 5-му класі тему «Спрощення в групах приголосних», запропонуйте вправу, де треба, вставити пропущені букви т, д, к. Слова записати у дві колонки:
Швидкіс...ний, якіс...ний, улес..ливий, осві..читися, хвас..ливий, контрас...ний, щас..ливий, блис...нути, аген..ство, волейболіс..ці (давальний відмінок від волейболістка), заїз...ний, їж...жу (від їздити), учас...ник, заздріс...ний, ус...ний, стис..нутий, випус...ний, скатер...ка, буревіс...ник, студен..ський, п'я..десят.
Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв скла дається кінцівка вислову В.Сухомлинського «Дорожить людина тим, у що вона...» (вклала частку життя).
Вивчаючи апостроф, для самоперевірки запропонуйте записати подані слова у дві колонки:
Ключ. Із останніх букв прочитаєте назву вірша В.Сосюри («Так ніхто не кохав»),
Завдання-гра «Допоможи мандрівникам»
Жителі планети «Філології» з діда-прадіда мандрівники, що в подорожах вивчають свою планету. Цього разу вони вирушили повітряною кулею, та налетів вихор-ураган і розкидав їх у різні країни.
Допоможи кожному мандрівникові зорієнтуватися, до якої країни він потрапив і з якої країни він сам. (Виявивши «мандрівника», школярі підкреслюють його, називають, яка це частина мови, а також вказують країну, де від опинився.)
А тепер допоможи «мандрівникам» зібратися разом — вони відкриють тобі таємницю.
(Учні виписують «мандрівників» по порядку і читають вислів «Дружба переможе різні перешкоди».)
Завдання-гра
Дібравши правильно синоніми та антоніми до слів, заповнити кросворд
Якщо кросворд заповнено правильно, одержимо відгадку на загадку:
Ніжна, гарна, запашна очі милувала — Королева квітів всіх в садку розквітала.
(Троянда.)
Завдання-гра «Прочитай слова народної пісні»
Якщо правильно поділити слова на склади й узяти у 1-му й 4-му стовпчиках 1-й, а в 2-му й 3-му — 2-й склад, то можна прочитати слова народної пісні.
у — ра мо — жу
на — ріст по — ра
див — но ща — вель
ся — ду
ра — до ко — валь — ський
сів — ба но — жів — ка
гри — би пель — ме — ні
сум — них
Склавши склади, діти прочитають: «Унадився журавель до бабиних конопель...»
Відомо, що інтерес до навчання виникає тоді, коли учень із пасивного суб'єкта перетворюється на творця, співав тора уроку. Тому намагайтеся залучати школярів до проведення й підготовки певних завдань, формуйте прагнення працювати з додатковою літературою. Проведення фразеологічних хвилинок дає можливість розвивати пізнавальну активність. Учні розповідають про походження фразеологізмів, пояснюють їх значення.
Продуктивною і цікавою є вправа на добір усталених виразів до поданих слів.
Ключ. У кожному фразеологізмі підкреслити першу літеру, склавши які можна прочитати прислів'я. (Сім раз відміряй, а раз відріж.)
Викрити на місці злочину; так, що ні до чого причепитися; абсолютно тихо; посваритися; вразливе місце; щиро; вередувати, знущатися з кого-небудь; не залишилось ніяких слідів; пильнувати з напруженою увагою; про кого-небудь, хто має дуже стомлений, хворобливий вигляд; давно зник; говорити зайве; повільно, без бажання; слідом, не відстаючи; оголосити щось давно відоме; близько; дуже злякатися; затамована злоба; про таке, що може й не відбутися; не турбуватися; зовсім промокнути; слухати із захопленням, довірливо; комічне і сумне; даремно сподіватись.
Довідка: спіймати на гарячому; і комар носа не підточить; мертва тиша; розбити глек; ахіллесова п'ята; з відкритим серцем; варити воду; і кінці у воду; дивитися обома; мов з хреста знятий; і слід прохолов; розводити балачки; як мокре горить; йти по п'ятах; Америку відкривати; рукою подати; аж у піт кинуло; за пазухою камінь; вилами по воді писане; і в ус не дути; до нитки промокнути; розвісити вуха; і сміх і сльози; ждати з моря погоди.
Завдання: Знайти зайві слова, букви. Виписати їх у колонку, за першими літерами прочитати слово.
Відповідь: осінь.
Завдання: За поданими лексичними значеннями записати слова.
Ключ. Якщо відповідь правильна то з букв кожного слова складається прислів'я (порядковий номер букви у коді). Пояснити зміст прислів'я.
Код: 3, 5, 5, 4, 3, 2, 1, 1,5 ,4, 1, 6, 3, 2, 4, 4.
Відповідь: розум — скарб людини.
Загадка як дидактичний матеріал
Загадка — своєрідний і дуже давній вид народної творчості. У сиву давнину загадкам надавали магічного значення. Вони були засобом випробування мудрості, зрілості людини.
У наш час загадки також широко побутують .у народі. І не лише ті, що були створені у минулому, а й нові, народжені сучасним життям.
Багаті на мудре, дотепне слово, на вигадку, загадки мають велике історико-пізнавальне і виховне значення. Це — прекрасне джерело розвитку кмітливості, тямущості, уважності, засіб збагачення художньої уяви, формування естетичних смаків.
З метою розширення уявлення учнів про навколишній світ, розвитку їхнього мовлення та мислення, уміння зіставляти, бачити в буденному незвичайне, гарні загадки часто використовуйте на уроках мови.
К.Ушинський зауважував, що загадки він уміщував не стільки для того, щоб їх неодмінно відгадували, скільки для того, щоб дати корисну вправу для розуму школярів. Цікава загадка міцно заляже в пам'яті «приєднуючи до себе і всі пояснення, до неї прив'язані».
Утім використання загадок допоможе учителеві-словеснику зацікавити дітей, зосередити їхню увагу, активізувати процес мислення. Варто давати завдання, побудовані на матеріалі загадок, для колективного чи індивідуального виконання в класі на закріплення вивченого.
Вивчаючи тему «Поняття про звуки мови», учні розгадують метаграми, слова-відгадки записують у зошити, підкреслюють однакові частини слів і вимовляють звуки, якими вони різняться.
З к дерева захищає і на них вона завжди;
З н звірятко заховає, коли треба від біди;
З г з-за хмари виглядає, шапку сніжну не скидає
(кора — нора — гора).
На неї птах сідає, вона його гойдає, а г на б змінить, — звірятком стане вмить (гілка — білка).
На Далекому я Сході — і завжди в морській воді; коли к на г змінити, — стану деревом тоді (краб — граб).
Під час вивчення матеріалу про голосні і приголосні звуки та позначення звуків на письмі доцільно виконати наступні вправи.
Відгадайте загадки. Слова-відгадки запишіть і полічіть у них голосні та приголосні звуки; встановіть відмінність між ними.
Розподільний диктант. Відгадайте загадки. Слова-відгадки запишіть у два стовпчики: в перший — слова, у яких є відповідність між звуковим і буквеним складом, у другий — слова, у яких такої відповідності немає.
Вибірковий диктант. Випишіть із загадок слова, в яких букви я, ю, є позначають два звуки.
Диктант з коментуванням .Запишіть загадки і відгадайте їх. Поставте, де треба, апостроф, поясніть правила вживання його.
Такі та інші загадки при вивченні мовного матеріалу кожен учитель може використовувати на свій розсуд. Важливо, щоб вони послужили засобом зміцнення знань школярів, а мовна, синтаксична і стилістична довершеність цього жанру народної творчості дасть змогу збагатити їхній словниковий запас, навчить говорити образно, чітко, стисло.
ІГРИ, ЦІКАВІ ВПРАВИ,
КОНКУРСИ НА УРОКАХ МОВИ
Фонетика (5-й клас)
Коло (с), лис (т), коса (р), верес (к), перо (н), база (р), тор (т, г).
А, о, й, м, л, с, к.
Відповідь: сало, солома, маса, оса, лом, коса, каса, килим, мак, миска, сак, коло, мило, око, кома, скала, ласка, смак, лико, колосок, лак, молоко, клас, смола, маска, осока, оскома.
Виграє той, хто утворив.25 і більше слів.
Село, смола, руки, борг, жила, пила, варта, кабан, балка, внуча, горн, вина, траса, дно.
Відповідь: осел, масло, кури, горб, лижа, лила, трава, банка, лавка, чавун, роги, нива, Тарас, Дон.
Конкурси
1. «Хто більше»
Пропонується назвати якомога більше прислів'їв із числівником сім (або приказок).
Відповідь:
Сім раз відмір, а раз відріж.
Семеро одного не ждуть.
Краще раз побачити, ніж сім раз почути.
У кого дочок сім, то й щастя усім.
Сім мішків гречаної вовни.
Бути на сьомому небі.
Сім чудес світу.
Сім п 'ятниць на тиждень,
2. Хто швидше складе десять словосполучень, у яких опорні слова були
або головним, або залежним компонентом.
Опорні слова: писати, вчитися, гарний, життя, мрія, сонце, вище, бити, прийняти, боротьба.
3. «Впіймай словосполучення»
Учитель двічі читає текст, учні слухають. Потім по пам'яті записують словосполучення, які помітили. Перемагає той, у кого словосполучень виявиться більше.
4. Завдання-змагання
За дві хвилини знайти у тексті й виписати іменні словосполучення. Хто виписав усі іменні словосполучення вчасно, той і переміг.
Калина — це символ рідної землі, отчого краю, батькової хати. У розлуці з цими неоціненними вартостями ми тужимо, згадуємо калину, і вона співпереживає разом з нами. Козак у похід готується, і думи важкі обступили його.
Калина — це той символ безсмертя, невіддільний від життя, що пам 'ять людську береже, нагадуючи про милі краї. Козак, умираючи на чужині, просить:
Казав собі насипати високу могилу,
Казав собі посадити в головах Калину:
«Будуть пташки прилітати калиноньку їсти,
Будуть мені приносити від радоньку вісти».
(За А.Кондратюком.)
Досвід і спеціальні дослідження показують, що в результаті взаємодії знань із окремих дисциплін, поєднуваних під час вивчення програмового матеріалу, відбувається не просте їх нарощування або нашарування, а далеко складніший процес, який полягає у формуванні нових міжпредметних знань. Тому мову можна вивчати й у зв'язку з географією.
Гра «Хто швидше»
Запропонуйте учням записати на дошці притоки Дніпра, які впадають у нього на Україні і розмістити ці географічні назви в алфавітному порядку. Виграє той, хто швидше це зробить.
Довідка: Ворскла, Трубіж, Сула, Орель, Інгулець, Прип'ять, Самара, Базавлук, Тетерів, Рось, Ірпінь, Конка, Псьол, Десна, Тясмин.
Вивчаючи у 6—7-х класах частини, мови, для пожвавлення роботи використайте запропоновані вправи, кросворди, ребуси, що пропонуються і далі.
«Доповни текст прикметниками»
Дрімав у тиші молодий сад. Яблуні важко висли до самої трави, сріблястої від густих рос, бо вже плоди притягали їх, за законом Ньютона, донизу. Груші влаштовувались пірамідами, цнотливо ховали грушки в листі, сливи теж вміло маскували кульки серед гілля. Ще не настав час садові відверто і зухвало хизуватися своїми дарами.
Відповідь: передсвітанковій тиші, розлогі яблуні, плоди, тугі й зелені, мозолисті груші, рівненькими пірамідами, округлі грушки, густому листі, дрібненькі сливи, зелені кульки, щедрими дарами.
Відмінювання іменників
«Сховані слова»
Запишіть у клітинки іменники, що відповідають коротким визначенням, які подані нижче.
У виділеному стовпчику ви прочитаєте назву відміни, до якої вони належать.
«Сховане слово»
У клітинки запишіть іменники, які означають назви істот малих щодо віку, що відповідають наведеним нижче визначенням.
У виділеному стовпчику ви прочитаєте назву відміни, до якої належать ці іменники.
«Сховане слово»
Впишіть у клітинки дієслова в 1-й особі однини теперішнього або майбутнього часу, утворюючи, їх від поданих нижче дієслів неозначеної форми, і у виділеному вертикальному рядку ви прочитаєте назву фонетичного явища, яке відбувається при утворенні та зміні цих дієслів.
Повторення вивченого
з лексикології
Мета уроку: повторити, узагальнити і систематизувати знання учнів з даної теми, формувати вміння доречно вживати слова у своєму мовленні, викликати цікавість до виучуваного.
1. Бесіда:
2. Пояснювальний диктант
Нема просто слова. Воно або прокляття, або поздоровлення, або краса, або біль, або бруд, або квітка, або брехня, або правда, або світло, або пітьма (Р.Гамзатов).
Поясніть розділові знаки в даному реченні.
3. Кодовий диктант
За поданими лексичними значеннями записати слова.
Ключ. Якщо відповідь правильна, то з букв кожного слова складеться прислів'я (порядковий номер букви у коді). Пояснити зміст прислів'я.
Код: 5, 1,5,3,4, 1,7,6,3,4,3,2,2,2,1,9,2,1,4,1.
Відповідь: совість гризе без зубів
Що скажете про словосполучення совість гризе (вжите у переносному значенні)?
Гра «Хто уважніший»
Завдання: підкреслити рядки, у яких усі словосполучення мають переносне значення.
6. Залізна воля, золоте серце, свіжа думка.
– У якому стилі мовлення найчастіше вживаються слова, вжиті у переносному значенні?
«Четверте зайве»
Усно визначити зайве слово
Гра «Знайди пару»
Відгадайте загадки
Учні зачитують жартівливі вірші, знаходять однозвучні слова, пояснюють, чому це омоніми.
Ну й охочий брат мій Ігор
До усяких жвавих Ігор.
Де яка у світі гра є,
Залюбки у неї грає.
Ну й морока з хитрим зайцем
Знов проліз до клубу «зайцем».
Та на цей раз пильний цап
Хитруна за лапу цап.
Список використаних джерел