Формування соціальної та громадянської компетентності на уроках зарубіжної літератури

Про матеріал
Розробка містить зразки завдань щодо формування ключових - соціальної та громадянської компетентностей на уроках зарубіжної літератури, що відповідає вимогам нової програми та Державному стандарту базової та загальної середньої освіти. При розробці використано матеріали освітнього проекту "Громадянська відповідальність"
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка «Формування соціальної та громадянської компетентності на уроках зарубіжної літератури» розроблена відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти.

В розробці розкрито шляхи формування ключових компетентностей -  соціальної та громадянської на уроках зарубіжної літератури,  наведено типи вправ та завдань для розвитку цих компенетностей на основі матеріалів освітнього проекту «Розвиток громадянських компетентностей в Україні», відтворено прийоми як традиційної методики, так і інноваційних педагогічних технологій.

Матеріали розробки спрямовані на формування та вдосконалення громадянської відповідальності учнів, розвиток професійної майстерності вчителів – словесників, удосконалення освітнього процесу із зарубіжної літератури.

Розрахована для вчителів зарубіжної літератури, учнів загальноосвітніх навчальних закладів.

 

 

Автор-упорядник:                      Потапчук Вікторія Валеріївна

                                                             вчитель зарубіжної літератури

                       ЗОШ I-II ст. с. Щитинь

Рецензенти :                      Посохова Л.М., методист районного    методичного                                                               

                                             кабінету відділу освіти, молоді та спорту

                                             Любешівської РДА

                                          Клімчук І.Ф., вчитель зарубіжної літератури ОЗЗСО «ЗОШ І-ІІІ ст.с Любязь»  

                                     Смаль Н.А. ,вчитель зарубіжної літератури ЗЗСО 

                                             «ЗОШ І-ІІст .с. Велика Глуша»                    

 

Cхвалено та затверджено на засіданні педагогічної ради загальноосвітньої школиI-II ступеня с. Щитинь, протокол №03 від 30.01.2019 р.

 

ЗМІСТ

ВСТУП………………………………………………………………………………4

РОЗДІЛ 1. Шляхи формування ключових – соціальної та громадянської компетентностей на уроках зарубіжної літератури…………………………6

РОЗДІЛ 2. Зразки завдань для розвитку соціальної та громадянської компетентності ……………………………………………………………….15

2.1.Завдання до вивчення твору Джеймса Олдріджа «Останній дюйм»……….15

2.2.Завдання до вивчення твору Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика» .………………………………….......................................................................22

2.3.Завдання до вивчення твору Рея Бредбері «Усмішка»………………………27

2.4.Завдання до вивчення твору Елеонор Портер «Полліанна»………………...34

2.5.Завдання до вивчення твору Жуля Верна «Пятнадцятирічний капітан»….42

2.6.Завдання до вивчення твору Володимира Короленко «Сліпий музикант»..48

2.7.Завдання до вивчення твору Айзека Азімова «Фах»………………………..55

ВИСНОВКИ……………………………………………………………………….61

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

 

Сучасне життя вимагає  великої відповідальності від освіти та педагогів із формування соціально активної, інтелектуально розвиненої полікультурної комунікабельної особистості, відповідального члена суспільства. Особливістю сучасної доби є те, що ми живемо в  постіндустріальному світі високотехнологічних інтелектуальних технологій, які постійно впливають на світ людини, змінюючи не тільки її світоглядні позиції, а й безпосередній матеріальний простір. На сучасному етапі розвитку освіти головним виміром результативної педагогічної майстерності є здатність молоді повноцінно жити й активно діяти в новому світі, постійно самовдосконалюватися, бути відповідальним за суспільство в якому живем. Саме через освіту ми маємо виховувати людину, здатну творити та мислити в добу інформаційно-технологічних змін.

Сучасне суспільство потребує людей нової формації, які не тільки знають, а й уміють, тобто є компетентними, а значить готовими до життя. Уроки літератури є важливими у цьому плані, тому що, знайомлячи з кращими зразками художнього слова, дають життєву настанову, розвивають духовність, а також формують ряд ключових компетентностей.

Світові тенденції розвитку середньої загальної освіти характеризуються переходом від традиційної репродуктивної моделі школи до розвиваючої конструктивної,орієнтованої на результат. Обновилася функція школи:не тільки навчання і виховання, але і соціалізація школяра,формування життєвоважливих компетентностей, розвиток соціальних значимих якостей особистості.

Мета освіти – формування особистості, яка буде здатна отримувати глибокі знання, професійні навички, вільно орієнтуватися, самореалізовуватися, саморозвиватися і самостійно приймати правильні, відповідальні рішення в умовах мінливого світу. Компетентнісний підхід в Україні,як й у країнах Європейського Союзу, визнано базовою ідеєю реформування освіти. Цей підхід передбачає внесення істотних змін у змістову, технологічну, виховну, управлінську побудову української школи. Йдеться  не лише про оновлення змісту освіти, а й про докорінні зміни в навчальному процесі, освітніх технологіях. У структурі навчання    посилюється роль і значення способів діяльності, посилюється роль і значення діяльності,підвищення їх технологічності,створення умов для соціальної дії, проектної, дослідної діяльності»

 

Запорука соціалізації та конкурентоспроможності учнів – це формування ключових компетентностей. Вони визначаються як здатність людини здійснювати складні поліфункціональні види життєдіяльності,ефективно розв`язувати різні навчальні завдання, активно взаємодіяти та досягати визначених цілей.

Мета методичної розробки – розкрити основні шляхи щодо формування соціальної та громадянської  компетентностей учнів як складових ключових компетентностей  засобами проблемного навчання, ефективного застосування технології розвитку критичного мислення учнів з поєднанням із традиційними методами навчання, показати зразки методів і прийомів роботи вчителя з реалізації даної проблеми, вдосконалювати форми організації освітнього процесу.

Матеріал, представлений у розробці, охоплює теми чинної програми із зарубіжної літератури у 5-7 класах відповідно до Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти. Зосереджено увагу саме на творах  сучасної літератури, що має на меті підготувати учнів до входження в сучасний світ, допомогти інтегруватися в соціокультурне середовище, знаходити спільну мову з однолітками різних країн і народів.

Матеріали, напрацьовані в результаті розкриття даної теми, будуть корисними для студентів вищих навчальних закладів, учителів-словесників, а також для всіх педагогічних працівників, які реалізують свою діяльність на основі компетентнісно зорієнтованого підходу до навчання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 1. Шляхи формування ключових – соціальної та громадянської компетентностей на уроках зарубіжної літератури

 

Реформування національної освіти передбачає відновлення змісту навчання з орієнтацією на ключові компетентності, оволодіння якими дозволить учням вирішити різні проблеми в професійному, соціальному та повсякденному житті. Концепція реформування нової української школи закладає  нові підходи  до освітнього процесу, пропонуючи переорієнтацію на формування компетентностей учнів,  відійшовши від традиційних методик  лише передачі знань. Створення умов для розвитку і самореалізації кожної особистості визначені  Національною стратегією розвитку освіти України на 2012 – 2021 роки, Концепцією літературної освіти, Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти, що ґрунтуються на засадах особистісно зорієнтованого, який забезпечує розвиток академічних, соціокультурних, соціально-психологічних та інших здібностей учнів; компетентнісного, що в свою чергу сприяє формуванню ключових і предметних компетентностей, і діяльнісного, спрямованого на розвиток умінь і навичок учня, застосування здобутих знань у практичних ситуаціях, пошук шляхів інтеграції до соціокультурного та природного середовища.

 

У 2017 році було внесено зміни до чинних програм 5-9 класів щодо впровадження компетентнісного підходу в галузі середньої освіти та виокремлення  4 наскрізних змістових ліній «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоровя і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність». Літературна освіта в основній школі спрямована на розвиток сформованих (у початковій школі) і формування нових компетентностей і компетенцій.

     Відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти програма із зарубіжної літератури для 5–9 класів спрямована на формування літературної компетентності та розвиток  ключових компетентностей:

  1. Спілкування державною та рідною (у разі відмінності) мовами
  2. Спілкування іноземними мовами
  3. Математична компетентність
  4. Основні компетентності у природничих науках і технологіях
  5. Інформаційно – цифрова компетентність
  6. Уміння вчитись впродовж життя
  7. Ініціативність і підприємливість
  8. Соціальна та громадянська компетентності
  9. Обізнаність та самовираження у сфері культури
  10. Екологічна грамотність і здорове життя

     Формування цих компетентностей забезпечує  перехід до компетентнісно зорієнтованого навчання та виховання, упровадження ефективних інтерактивних технологій, методів і прийомів навчання, пошуку відповіді на питання «Для чого навчати?» і «Як навчити?».

Освітнє середовище повинно вибудовуватись таким чином, щоб дитина опинялась в ситуаціях, які сприяють становленню цих компетенцій. Компетентності обов’язково пов’язані між собою . Оволодіваючи яким -небудь способом діяльності, учень отримує досвід інтеграції різноманітних результатів освіти ( знань, умінь, цінностей тощо) та постановки мети.

Предмет зарубіжна література займає особливе місце в шкільній програмі, він дає учням знання про світобудову, ставить акцент на смислових та світоглядних аспектах ,допомагає знайти ціннісні орієнтації, формує особистість, громадянина. Тож, зарубіжна література, як шкільна дисципліна, стає дієвим засобом різнобічного розвитку особистості учнів, формування в  них ключових компетентностей.

В наш час, зі стрімким розвитком інформаційних технологій у сучасному світі, особливо актуальною постає проблема створення умов для формування особистості, яка здатна до самореалізації, творчого сприйняття світу та соціально значущої діяльності, спрямованої на розвиток суспільства. Тому особливо значущими для сучасної школи стають соціальна та громадянська компетентності в межах наскрізної лінії «Громадянська відповідальність», що передбачають реалізацію ідей демократії, справедливості ,рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, усвідомлення рівних прав та можливостей, що передбачають співпрацю з іншими особами для досягнення спільної мети, активність в житті класу, школи, громади, повагу до прав інших осіб, уміння діяти в конфліктних ситуаціях, пов’язаних з різними проявами дискримінації, цінувати культурне розмаїття різних народів та ідентифікацію себе як громадянина України.

Оновлена програма із зарубіжної літератури визначає соціальну та громадянську компетентності як уміння аргументовано і грамотно висловлювати власну думку щодо суспільно – політичних питань; уникати дискримінації інших під час спілкування; критично оцінювати тексти соціально – політичного змісту; як ставлення поціновувати людську гідність; повага до закону та правових норм, зокрема, до норм українського мовного законодавства; утвердження права кожного на власну думку.

 

Освіта, зорієнтована на формування громадянських компетентностей, вимагає докорінно нових підходів до навчання, адже успішне виховання громадянина вимагає не лише знань та критичного розуміння себе і світу, а й отримання особистого досвіду участі у громадському житті, у взаємодії з іншими на засадах поваги і рівності, відповідальності за спільну справу, мирного вирішення конфліктів. Практики й експерти твердять – щоб стати відповідальним активними громадянами, учні мають розвивати не лише знання й розуміння політичної та правової системи та інститутів, а й володіти такими навичками, як: формулювати, комунікувати й відстоювати власну думку, бути впевненими в собі, розвивати емпатію, бути готовими діяти чи утримуватися від необдуманих дій у ситуації невизначеності, співпрацювати з різними людьми, поважати себе й інших. Розвиток такого набору знань, навичок і ставлень дає змогу учням підготуватися до самостійного відповідального життя, зваженого прийняття рішень і ефективної взаємодії у спільноті – у класі, школі, місцевій громаді, державі. Ці тісно пов’язані компоненти громадянської компетентності формуються комплексно. Завдання школи – створити належні умови для набуття цього комплексу знань, навичок і ставлень. При цьому важливого значення набуває безпечне, вільне від насильства і соціальних бар’єрів та ефективне освітнє середовище, яке забезпечує сприятливі умови для активної участі учнів у житті школи, ставить права і потреби дитини у центр освітнього процесу.

Тому у своїй педагогічній діяльності, на прикладі творів зарубіжної літератури, ставимо такі завдання, що дозволяють навчати учнів бути комунікабельними, контактними в різних соціальних групах; адаптуватися до життєвих ситуацій, що постійно змінюються; розкривати свої здібності та активізувати інтелектуальний, творчий і моральний потенціал кожного; готуватися до правильного вибору професії та життєвих орієнтирів; жити в гармонії зі своїм внутрішнім світом, зі своїм «Я»; не боятися бути собою та творчо презентувати себе, свої думки та погляди; оволодівати інформаційними технологіями; бути здатним генерувати нові ідеї, творчо мислити, знаходити  нестандартні рішення.

 

12 квітня 2016року Рада Європи ухвалила нові Рамки компетентностей для культури демократії, визнавши важливість розвитку громадянських компетентностей через освіту. Згаданий документ охоплює 20 компетентностей – знань, умінь, ставлень та цінностей, необхідних громадянам для життя у культурно багатоманітному демократичному суспільстві, для ефективної та мирної взаємодії з іншими.

Формування соціальної та громадянської компетентності на уроках зарубіжної літератури в межах змістової лінії «громадянська відповідальність» спрямовано на розвиток соціальної активності особистості, формування відповідального члена громади та суспільства, національно свідомого, який розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, орієнтується у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку суспільства. Розвиток соціальної та громадянської компетентності може відбуватися через навчання на трьох рівнях: засвоєння знань про громадянську відповідальність («навчання про»), розвиток розуміння і ставлення до громадянської відповідальності («навчання для розвитку розуміння та формування ціннісних ставлень»), а також через здобуття практичного досвіду громадянської відповідальності («навчання через досвід»).

«Навчання про» передбачає освоєння тем з курсу зарубіжної літератури про:

• кращі здобутки і художні відкриття зарубіжної літератури (оригінальної і перекладної);

• специфіку художньої літератури, що сприяє формуванню якостей громадянина України, усвідомленню своєї належності до світової спільноти;

 • багатоманітність культурного простору національних літератур світу, традиції, звичаї інших культур;

• художню літературу різних країн і народів у контексті збереження миру й демократичних цінностей;

 • теми і проблеми: «митець і суспільство», «людина і суспільство», «жінка і чоловік», «батьки і діти», самотності, відчуження, відповідальності, самоцінності та самоствердження особистості в суспільстві;

 • морально-правові взаємини у сім’ї, колективі, суспільстві;

• моделі неконфліктної поведінки і досягнення консенсусу.

Навчання для розвитку розуміння і особистого ставлення передбачає осмислення та розуміння учнями:

• змодельованого в текстах національного, етнокультурного і громадянського досвіду;

 • психоемоційного переживання порушених у творах проблем, художніх образів, ідей, які формують громадянські компетенції, зумовлені синтезом національного та загальнолюдського;

• свідомого вибору моделей поведінки з орієнтацією на систему правових норм і загальнолюдських моральних цінностей;

• пріоритету прав людини, поваги, цінності демократичного суспільства;

 • особливої ролі ініціативи в демократичному суспільстві;

 • правових норм та звичок у повсякденному житті.

Формування:

• світогляду на основі духовних цінностей;

 • расової, етнічної, соціальної, ґендерної, релігійної толерантності;

 • почуття відповідальності за прийняті рішення та їх виконання;

• поваги до різних мов, культур, традицій, толерантного ставлення до всіх рас, народів, народностей і національностей;

 • досвіду громадянської поведінки (прояви громадянських почуттів, зокрема в ситуації ризику, протидія аморальним явищам, відстоювання прав людини);

 • громадянського і державницького світогляду особистості;

Здатності:

• до міжкультурної, взаємодії;

 • поцінування людської гідності;

 • виявляти нетерпимість до дискримінації, расизму, уникати дискримінації інших у ході спілкування;

 • формувати й аргументовано обстоювати власну думку щодо суспільно-політичних питань, свою систему життєвих цінностей і пріоритетів;

 • критичного мислити та оцінювати тексти суспільно-політичного змісту, медійні та літературно-критичні матеріали;

• сприймати, аналізувати й інтерпретувати літературний твір у міжкультурному контексті та в аспекті актуальних питань сучасності й становлення особистості.

Навчання через практичний досвід:

• створення на уроці творчого процесу, в якому вчитель та учні є повноправними партнерами й учасниками культурного діалогу;

• під час вивчення біографічного контексту акцентування уваги на активній громадянській позиції та ролі митців зарубіжної літератури у суспільно-політичних процесах;

 • використання активних, продуктивних форм, прийомів, видів навчальної діяльності;

 • включення учнів у види діяльності, що забезпечують художнє переживання прочитаного;

 • учнівські творчі роботи (твори-роздуми, есе, дослідження, відгуки на прочитаний твір, створення сенканів, захист учнівських проектів, написання листів, звернень тощо).

Готуючи  учнів до життєдіяльності  у полікультурному просторі, поглиблюючи їхню громадянську освіту, соціальну активність, зарубіжна література як предмет вирішує ряд проблем, розв’язання яких на тому чи іншому етапі стають ключовими для суспільства. Зокрема, сьогодні це:

  1. розвиток моральної самосвідомості молоді;
  2. реалізація принципу гуманізму;
  3. формування образу «Я» як системи особистісних цінностей;
  4. моральне виховання молоді на основі християнських цінностей;
  5. моральне виховання дитини в сімї;
  6. формування духовності й моральності як базових характеристик особистості;
  7. пропаганда здорового способу життя;
  8. створення найкращих умов самопізнання ,саморозвитку, самореалізації.

Успішність та ефективність формування компетентностей учнів залежить від форм і методів організації освітнього процесу.

У процесі організації навчальної діяльності вчитель виявляє пізнавальний рівень кожного учня й класу, планує свою діяльність у відповідності з цим, прагнучи гнучкості у виборі прийомів, нестандартності, створення ситуацій, що «оживляють» уроки, при цьому враховуючи навчальні потреби дітей, їх індивідуальні здібності.

Ефективними формами роботи щодо формування соціальної та громадянської компетентностей є проблемне навчання. Для полеміки формулюємо питання так, щоб вони викликали труднощі в розумінні авторської позиції, емоційно хвилювали учнів, адже лише тоді, коли учень проникне в глиб самого питання, зможе пережити певну ситуацію разом із літературним героєм, тоді й досягаємо бажаного результату.

Вирішення проблемних ситуацій, дає змогу кожному учневі виробити власну точку зору на ту чи іншу проблему, формувати власну систему цінностей,  визначати власну роль  у подоланні труднощів, засвоює норми неконфліктної поведінки, уникнення конфліктів тощо. Формуванню в школярів соціальної компетентності сприяють й такі питання, що змушують учнів вживатися в роль головного героя, ставити себе на його місце, ділитися власним життєвим досвідом.

Ефективними є такі вправи як «Система цінностей», «Я відповідальний…»,«Чотири кути», «Намистинки добрих справ», «Що я даю людям і чого від них очікую», які дають змогу формувати в учнів поняття громадянської відповідальності як основної функції освітнього середовища та дозволяють виробити власний погляд на суспільно важливі проблеми, висловлювати  без страху свою власну думку.

Ефективною методикою формування ключових компетентностей учнів на уроках літератури є методика розвитку критичного мислення. Це процес, під час якого людина може охарактеризувати явище або предмет, виразити своє ставлення до нього шляхом полеміки або аргументації власної позиції, знайти вихід із будь-якої ситуації. Критичне мислення - це вміння активно, творчо, індивідуально сприймати інформацію, оптимально застосовувати потрібний вид розумової діяльності, різносторонньо аналізувати інформацію, мати особисту незалежну думку та вміти коректно її відстоювати, уміти застосовувати здобуті знання на практиці.

Критичне мислення – це мислення самостійне. Воно носить індивідуальний характер, кожен формує свої власні ідеї та переконання, причому має повне право прийняти ідею іншої людини, якщо її аргументація буде вагомішою.

Критичне мислення прагне до переконливої аргументації, це мислення соціальне. Кожна думка перевіряється й обґрунтовується, коли нею діляться з іншими.

Особистість, яка критично мислить, уміє:

- визначити проблему;

- перевірити використану інформацію;

- проаналізувати твердження, яке лежить в основі інформації;

- враховувати альтернативні точки зору;

- визначати наявність підтексту в інформації;

- синтезувати здобуті знання;

- зробити висновки;

- прийняти оптимальне рішення.

Такі навички невідривно пов’язані із розвитком соціальних компетентностей учня, який завдяки вмінню визначати, аналізувати та обговорювати проблему в команді, виробляє оптимальні стратегії її  розвязання.

Технології критичного мислення («Метаплан», «Гронування», «Різнокольорові капелюшки», «Таблиці Елвермана», «Прес», «Кола Венна» тощо) дають змогу сформувати в учнів аналітичне та критичне типи мислення, при яких учні можуть свідомо давати оцінку вчинкам персонажів, власним, висловлювати власне бачення,  проявляти ініціативність, розглядати проблему під різними точками зору, формується критична самооцінка.

Як засіб розвитку рефлексії при формуванні соціальних компетентностей практикуємо на уроках написання есе, створення асоціативних рядів, формулювання запитань, що змушують учня задуматися над тим, чи відповідають його уявлення загальнолюдським: «Чого навчає цей твір (образ)?», «Як би ви вчинили на місці літературного героя?», «Що наближає літературного героя до нашого часу?», «Яким бачите подальшу долю героя, виходячи із обставин?»  Такі завдання   формують в учнів навички соціальної поведінки, вміння проявляти власну життєву позицію та проявляти повагу до життєвого вибору сучасної людини, її можливості зберегти свою індивідуальність.

При оцінюванні навчальних досягнень учнів, для підвищення рівня власної самооцінки варто  створювати ситуації успіху, заохочення школярів до подальшої праці. Оволодіння навичками оцінювання, взаємо- і самооцінювання, гласність оцінки приводять до зниження конфліктності, формування позитивних Я-концепцій, що розвиває критичне ставлення до власної роботи, адекватне сприйняття відгуків.

Важливим для вирішення проблеми формування соціальних компетентностей є використання на уроках інтерактивних  парного та кооперативного навчання. Адже саме робота учнів під час уроку  в групах та парах сприяє виробленню навичок активної співпраці, взаємодії, вмінню ефективно співпрацювати, бути корисним в команді, розподіляти обовязки, бути відповідальним за результат своєї команди.

Такі інтерактивні технології та вправи як «Броунівський рух», «Рефлексія», «Продовжте речення», «Займи позицію», «Впізнай героя» «Склади фразу», є найбільш ефективними на уроках літератури, бо  навчання відбувається шляхом взаємодії всіх учасників освітнього процесу, а також  дають змогу разом із ключовими формувати і предметні компетентності.

У процесі формування соціальної та громадянської компетентностей не може бути універсальних схем, придатних для всіх випадків практичного навчання, проте використання інноваційних технологій, прийомів проблемного навчання, технологій розвитку критичного мислення на уроці зарубіжної літератури є найбільш ефективним засобом у досягненні в класі атмосфери співробітництва, що сприяє саморозкриттю та саморозвитку особистості.

Отже, основою розвитку соціальної та громадянської компетентностей учнів повинні бути такі технології навчання, що б забезпечували пізнавальну активність та самостійність учнів, сприяли б формуванню навичок застосовувати набуті знання на практиці. Тому формування соціальної та громадянської компетентності учнів засобами інтерактивного, проблемного, особистісно зорієнтованого навчання – нагальна проблема сьогодення, розв’язання якої допоможе сформувати на уроках літератури вміння, необхідні для сучасного життя, а саме: розвивати й закріплювати інтерес до предмета; бути комунікабельними, контактними в різних соціальних групах; адаптуватись до життєвих ситуацій, які постійно змінюються; розкривати інтелектуальний, творчий, моральний потенціал кожного учня; виявляти здатність брати на себе відповідальність; володіти інформаційними технологіями; бути здатними генерувати нові ідеї; творчо мислити, знаходити нестандартні рішення тощо.

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ 2. Зразки завдань для розвитку соціальної та громадянської компетентності

 

2.1.Завдання до вивчення твору Джеймса Олдріджа «Останній дюйм»

  1. «Коло ідей»: якою має бути справжня сімя? Прочитайте вислови про сімю та запишіть слова, які на вашу думку асоціюються із поняттям «справжня сімя».

D:\Мої документи\Плани і презентації. Зарубіжна література\7 клас\4.Духовне випробовування людини\Олдрідж\Ілюстрації\1383517771_semya-005 (1).png

                       

 

 

  1. Сім’я це не просто щось важливе у житті, це і є ваше життя.
  2. Наша сім’я це наче коло сили та любові і з кожним народженням чи одруженням це коло росте.
  3. Якщо ви озирнетесь на своє життя, то зрозумієте, що найщасливіші моменти в ньому це моменти сімейного щастя.
  4. Сім’я це місце де народжується життя і ніколи не згасає любов.
  5. Ніщо не може бути важливішим ніж усвідомлення того, що у вас є сім’я. І не важливо куди занесе життя, саме ваша сім’я буде джерелом радості, комфорту і піклування.
  6. Жоден із нас не має навичок любові. Усі ми вчимося любити, беручи за приклад стосунки в сім’ї та те, як наші батьки виражають своє кохання щодня.
  7. Щоб зрозуміти любов ваших батьків до вас, потрібно самим виростити і виховати власну дитину.
  8. Сім’я -  це маленький світ, створений коханням.
  9. Сім’ю не обирають. Вони є Божим даром для тебе, а ти для них.
  10. Місце, куди завжди хочеться повертатися – твій дім. Люди, яких завжди хочеться любити – твоя сім’я.
  11. Сім’я як гілля на дереві, ми усі ростемо в різних напрямках, але коріння у нас спільне.
  12. Наскільки велике серце чоловіка можна визначити за тим, на що він ладен піти заради сім’ї.

 

  1. Чи можна назвати сім’ю Бена Аміго справжньою? Складіть ланцюжок аргументів.
  • Дружина Джоанна покинула сина і чоловіка
  • Джоанна думає лише про себе, важко назвати матірю
  • Деві – пізня дитина, чужий своїм батькам
  • Бен не вміє розмовляти зі своїм сином
  • Деві доглядає француженка із Сирії
  • Батько не приділяє уваги сину
  • Ніхто не зводив Деві навіть до стоматолога

Висновок: сімю Бена Аміго важко назвати справжньою родиною, адже родину покинула мати, в сімї не має справжніх родинних стосунків, кожен із членів сімї існує сам по собі.

  1. Охарактеризуйте стосунки батька й сина із новели «Останній дюйм»

за методом «Метаплан»

Як є?

  • Напружені стосунки
  • Не знаходять спільної мови
  • Не проводять разом час
  • Між батьком і сином прірва, недовіра

 

 

Як має бути?

  • Любов, взаєморозуміння,
  • Повага, довіра, допомога,
  • Турбота про сина
  • Чуйне ставлення
  • Проводити разом достатньо                часу, спілкуватись

 

 Причини

  • Мало приділяв уваги сину
  • Розлучення батьків
  • Батько постійно занятий роботою
  • Не мали спільних інтересів
  • Мало спілкувались
  • Нічого не знав про свого сина

Висновок

 

  • Бену та Деві потрібно проводити більше часу разом
  • Більше спілкуватись, знаходити спільну мову
  • Підтримувати один одного
  • Знайти спільне захоплення

 

 

  1. Групова робота (за технологією «Кольорові капелюшки»)
  • «Білі капелюшки» - інформація. Завдання: заповніть анкети головних героїв.

 

 

C:\Users\User\Downloads\Бен.jpgІмя –  Бен Аміго

Вік – 43 роки

Професія - льотчик

Заняття –підводні зйомки

Місце проживання – Єгипет

Сімейний стан- розлучений

C:\Users\User\Downloads\Деві.jpg

Імя – Деві

 Вік – 10 років

Місце проживання –Єгипет

Родина –проживає з батьком

 

  • «Чорні капелюшки» - критика. Завдання: складіть «ланцюжок помилок» Бена у стосунках з сином.

 

 

 

 

 

 

 

  • «Жовті капелюшки» - логічний позитив. Завдання: прослідкуйте, як змінились батько та син після екстремальної ситуації.

БЕН

ДЕВІ

До драматичної події

Роздратований, заклопотаний, працьовитий, самотній, не звертає уваги на сина, відчужений, не піклується про дитину

Самотній, відчужений, насторожений, слухняний, усього боїться, замкнутий, нещасний, несміливий, всім заважає

Після драматичної події

Обережний, мужній, терплячий, турботливий, вольовий, бореться за життя

Впевнений в собі, цілеспрямований, рішучий, хоробрий, тямущий, врятував батька

 

  • «Червоні капелюшки» - емоції ,почуття. Завдання: складіть «маршрут почуттів, емоцій» ,що  охоплюють героїв під час подорожі «Акуляча бухта – Каїр»

Бен

Цитата

Деві

Самотність

 

Розгубленість

 

 

 

Страх

 

Біль

 

 Розпач

 

Відповідальність

 

 

Надія

 

Захоплення сином

Любов

Воля до життя

 

 

«… залишився з порожніми руками…»

«… не вмів заспокоїти сина, пошкудував, що взяв його з собою..», «ні разу не вдавалось втішити хлопчика…»

«…руки горіли як у вогні; застогнав від болю…»

«…справи його дуже погані»

«..хлопця не можна лякати…»

«на це надіявся, це була найбільша мета»

«Ні, він не думає здаватись!"»

«Хороший хлопець ,він усе чує!»

«Він долетить, він впорається!»

«..в його очах був страх..»

«Він раптом зрозумів, що виживе…»

«…мати ним не цікавить, а батько – стороння людина..»

«…опустив голову і тихенько заплакав» «сидів похнюпившись…»

«..гостро відчував свою самотність..»

«Серйозне, напружене, бліде личко скривилось від жаху..»

«хлопця охопив страх…»

«Деві боявся батька, правда не тепер»

«… вже ніколи не зможе плакати»

«не хотів, щоб батько помер..»

«сльози знов наповнили його темні очі…»

 

Байдужість

 

Сум

 

 

Самотність

 

Страх

 

 

Жах

 

 

Відповідальність

 

Любов

 

Воля до життя

 

  • «Зелені капелюшки» - творчість, креатив. Завдання: виправте помилки Бена у спілкуванні з сином.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. «Сітка Елвермана»:

 

5.Заповність «сітку Елвермана», підбираючи аргументи:

Так

Проблемне запитання

 

Ні

  1. Мали змогу провести разом  час
  2. Не було з ким залишити Деві
  3. Хотів привчити сина до польотів
  4. Допоміг батькові вижити
  5. Батько та син зблизились

Чи потрібно було Бену брати сина Деві у небезпечну подорож?

  1. Ніхто не знав, де вони перебувають
  2. Мали недостатньо прісної води
  3. Перебували у пустелі
  4. Наражав на небезпеку сина
  5. Не подбав про нього

 

 

  1. «Цінності»: поміркуйте, що втратив, а що отримав Бен. Чи можуть здобутки Бена «перекрити»  його втрати? Чому?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВОК: Бен отримав набагато більше, ніж втратив. Адже те, що він втратив, він зможе віднайти ще багато разів, а отримав ті цінності, які  неможливо купити за гроші, в першу чергу -  свого сина, його довіру та підтримку, а також подароване знову сином життя.

  1. Складіть власну «піраміду цінностей» із запропонованих:

ПОВАГА   ЛЮБОВ     ВЗАЄМОРОЗУМІННЯ      ГРОШІ      ПІДТРИМКА     РОБОТА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.2.Завдання до вивчення твору Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика»

  1. «Знайомтесь: Чарлі!» Доповніть логічні ланцюжки, використовуючи текстовий матеріал

C:\Users\User\Downloads\Чарлі2.jpg

 

    Хороший син                                      Слухняний  хлопчик

  • любить свою родину                        слухає батьків
  • підтримує дідусів і бабусь               не скаржиться на важкі умови
  • єдина радість в сімї                         не вередує
  • вдячний                                             терплячий
  • щирий у ставленні до рідних          добре вихований

 

2.Групова дискусія: чи щаслива родина Бакетів? Кожна група заповнює схему та робить висновок.

C:\Users\User\Downloads\Родина Чарлі.jpg

 

Члени родини

 

Як живе сімя?

Які стосунки панують у родині?

Чарлі

Пан Бакет

Пані Бакет

Дідусь Джо

Бабуся Джозефіна

Дідусь Джордж

Бабуся Джорджина

 

убогий будинок

працює тільки батько

постійно не вистачає грошей

одне ліжко

всім дошкуляв голод

 

Родина дружня

Допомагають один одному

Дбають про стареньких

Люблять збиратися разом

Жертвують заради один одного

ВИСНОВОК: Родина Бакетів, хоча й відчуває матеріальну скруту, проте щаслива.

 

3.«Займи позицію»: як ви оцінюєте той вчинок Чарлі, що він купив шоколадний батончик на знайдені гроші  у той час, коли родина голодує. Чи мав Чарлі на це моральне право? Відповідь аргументуйте.

 

 

 

 

 

ТАК  (Купив лише за 10 центів, решта грошей хотів віддати мамі, був дуже голодним, мріяв про золотий квиток….)

НІ(віддати всю суму батькам, голодні старенькі, чужі гроші, не думати лише про себе….)

4.«Впізнай героя!» Встановіть відповідність між  цитатною характеристикою та портретом  відвідувачів фабрики Віллі Вонка - власників золотих квитків

 

C:\Users\User\Downloads\Августус.jpg

C:\Users\User\Downloads\Майк.jpeg

C:\Users\User\Downloads\Віолетта.jpg                        C:\Users\User\Downloads\Верука.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.Попрацюйте в парах: визначте, які сучасні дитячі вади та недоліки засуджує автор та запропонуйте їм альтернативу або шляхи подолання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.Поміркуйте: яким господарем буде Чарлі на шоколадній фабриці. Складіть перелік тих рис характеру, які допоможуть йому бути хорошим власником

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.Завдання до вивчення твору Рея Бредбері «Усмішка»

 

  1. «Подаруй усмішку!»  Посміхніться один одному та скажіть, що несе в собі ваша усмішка

 

УСМІШКАДОБРОРАДІСТЬТЕПЛОНАДІЯСПОКІЙ

2.Прочитайте коротку інформацію про картину Леонардо да Вінчі «Мона Ліза» та визначте ключовими словами значення картини для всього людства.

mona_lisa

Картина Леонардо да Вінчі «Мона Ліза»

«Джоконда» - найвідоміша й найзагадковіша картина світового живопису, народжена пензлемгеніального італьського художника епохи Ренесансу Леонардо да Вінчі. Ще одна назва цієї картини -«Мона Ліза», а повна назва звучить так «Портрет пані Лізи ді Джокондо». Виставлена в Луврі (Париж, Франція). На картині зображено портрет дружини шляхетного флорентійця Франческо ді Джокондо. У це полотно Леонардо вклав душу та всю свою віртуозну художню майстерність. Немає в світі іншої картини, яка була б так шанована і мала б таку ж популярність, як «Джоконда». Й тому не дивно, що з неї була зроблена найбільша кількість копій, які розійшлись по цілому світу.

Сам Леонардо да Вінчі цінував «Джоконду» найбільше зі своїх творінь. Коли на запрошенняфранцузького короля, він покинув Італію та переїхав жити до Франції, то картину узяв із собою. Надїї створенням Леонардо да Вінчі працював майже три роки (1503 -1505).

Найзагадковішим елементом картини є знаменита посмішка Джоконди. Вона до сьогодні не дає спокою художникам та мистецтвознавцям, які використали тонни паперу в спробі пояснити, що могла б означати цікава, загадкова, ледь помітна посмішка шляхетної пані. Картина стала об'єктом поклоніння як шедевр світової класики.

 

3.Виберіть ті зображення, які відповідають дійсності 2061 року. Підберіть словесні характеристики зображень.

kowloon-walled-city1oradour-3

Руїна

 

 

 

 

 

4. Групова робота: спробуйте подивитись на події, описані в творі очима представників майбутньої цивілізації та очима сучасників. Які картини постали перед вашими очима? Опишіть її від імені сучасників та представників майбутнього.

Сучасники

Представники майбутнього

Холодне повітря, сморід. Місто зруйноване, будівлі знищені вибухами,

звалища мотлоху, поля світяться радіацією, вирви від бомб, «довкола огидний безлад». О п’ятій ранку збирається  черга.  Одяг людей страхітливий: засмальцьований, з цупкої мішковини, брудні капелюхи. Іржаві казанки, щербаті філіжанки; п’ють не каву, а якесь вариво з ягід.

 

Ранок. Святковий ярмарковий день. Ми збираємось в чергу, сьогодні у нас фестиваль. Щовівторка – у нас фестивалі. Ми голодні, холодні, живемо в печерах, не працюємо, не куримо, не п’ємо і маємо лише фестивалі. Фестиваль науки – трощили останній автомобіль. Люди ненавидять минуле ,яке залишило їм самі уламки і руїни, а найбільше тих, хто керував нами у минулому.

 

5. Зясуйте значення поняття цивілізація із запропонованих визначень

 

 

 

 

 

 

 

 

Доведіть, що суспільство, зображене у творі Р. Бредбері «Усмішка» не є цивілізованим, використовуючи метод «ПРЕС»:

Я вважаю, що суспільство, описане в творі «Усмішка» не можна назвати цивілізованим.

Тому що, ці люди не визнавали і нищили всі попередні досягнення людства, як матеріальні ,так і духовні.

Наприклад: палили книги на площі, трощили автомобілі, знищували твори мистецтва.

Отже, змальоване у творі суспільство не є цивілізованим.

6. Дискусія «Суспільство чи натовп?»

Подискутуйте:

  • чим суспільство  відрізняється від натовпу
  • чи можна назвати людей із оповідання «Усмішка» суспільством
  • чи можливо змінити людство, що зображено в оповіданні «Усмішка»

Ненависть до минулого                                      Створення матеріальних благ

Руйнування міст, доріг                                         Розвиток науки

Знищення досягнень науки                                Науково – технічний прогрес

Спалення книг                                                     Книгодрукування

Вівторкові фестивалі                                                Сімейні цінності

Зневаження творів мистецтва                     Держава та верховенство права

Знищення цінностей                                      Створення мистецьких шедеврів

ВИСНОВОК: в  оповіданні зображено натовп, який прагне лише руйнувань та знищення ,цих людей не можна назвати суспільством.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВОК: людство  ще має шанс все змінити, адже є такі люди як Том, який не втратив людських цінностей, він дає надію на повернення цивілізації і збереження духовних надбань людства.

  1. «Цитатна доріжка». Прослідкуйте психологічні зміни в образі Тома на основі цитатного матеріалу. Складіть ланцюжок «Душевний стан Тома». Визначте, чим Том вирізняється з натовпу?

 

Цитата

Душевний стан Тома

 «хлопець стояв у черзі»,

«справжній знавець мистецтва»

 «збирається плюнути сильно та влучно»

«кажуть, вона всміхається»

«А чого ми тут всі зібралися?»

«Навряд чи лишилось щось, чого б ми не ненавиділи»

«стояв і дивися на картину, у роті пересохло»

«Але ж вона прекрасна!»

«серце ще дужче калатало, у вухах дзвеніла музика»

«сліпо наслідуючи інших, ухопився за край полотна»

Закривавлений, у подертому одязі бачив, як трощили картину»

«стояв один осторонь на розбурханій площі»

«заплакав і чимдуж побіг геть»

« в його руці була Усмішка»

«усмішка стояла в нього перед очима»

     один із натовпу, підтримує їх настрої

  не до кінця розуміє своїх сучасників

усвідомлює безглуздість вчинків натовпу

засуджує ненависть, страх за майбутнє          

 

усвідомлює прекрасне                    милування вічними цінностями 

 

 усвідомив всю жахливість  знищення      

 

         відчуває фізичну та душевну біль                            

 розуміє силу і безсмертя мистецтва

 

вірить у майбутнє людства             

 

ВИСНОВОК: Том вирізняється з натовпу, тому що він здатен бачити прекрасне, розуміє його цінність та значення для людства. Він не втратив людської подоби, здатен на справжні щирі почуття, плакав через знищення картини.  Том усвідомлює безглуздість вчинків натовпу та справжню загрозу знищення людства, проте вірить у майбутнє та відновлення цивілізації і буде цьому сприяти.

8. Групова робота: «Експерти»: поміркуйте, які події, на вашу думку,  могли привести людство до такого стану. «Прогнозисти»: чи має людство шанс на порятунок,  дайте поради майбутньому поколінню, що саме потрібно робити, щоб не опинитись і такій ситуації.

 

«ЕКСПЕРТИ»                                                                           «ПРОГНОЗИСТИ»

  1. Атомні бомбардування                         Не нищити надбання людства
  2. Війна                                                        Берегти природу
  3. Природні катаклізми                           Дотримуватись моральних норм
  4. Руйнування                                            Допомагати один одному
  5. Ненависть між людьми                     Поважати суспільні правила
  1. Вправа «Я відповідальний!» Оповідання «Усмішка» є пересторогою людству перед можливістю самознищення. Що має зробити кожен з нас, щоб уникнути подій, описаних у творі. Чи відчуваєте ви свою відповідальність за долю людства?

 

 

 

  1. Свою родину;
  2. Долю своєї країни;
  3. Безпеку в моїй домівці;
  4. Збереження природи мого села;
  5. Збереження творів мистецтва;
  6. Збагачення культури, звичаїв, традицій, мови;
  7.     Дотримання миру.

 

 

 

 

 

 

2.4.Завдання до вивчення твору Елеонор Портер «Полліанна»

1.Групова робота.

У сучасних словниках англійської мови, виданих у США, слово «полліанна» (англ.pollyanna), що увійшло в обіг завдяки творчості Е.Портер, зафіксовано як іменник у різних значеннях:

  1. Особа, яка має оптимізм, гарний настрій
  2. Особа, яка надмірно, безпідставно оптимістична
  3. Святковий подарунок
  • Обговоріть в групах та запишіть свої асоціації зі словом «Полліанна»

 

C:\Users\User\Downloads\Полліанна.jpg

 

 

 

Проаналізуйте та визначте, чи дійсно героїня твору Полліанна безпідставно радіє та чи має вона  привід для радості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВОК: Дівчинка мала важке минуле, рано залишилась сиротою, не має щасливого дитинства, підстав радіти вона має набагато менше, ніж радіти, проте вона навчилась боротись із труднощами і шукати в усьому позитив завдяки «грі в радість».

2. «Гра в радість»

Пропоную вам пограти в улюблену гру Полліанни. Спробуйте знайти позитивні моменти в наступних ситуаціях..

  1. Батьки заборонили використовувати мобільний телефон.(Тепер я зможу більше часу приділити навчанню.)

2.Я довго готувався до контрольної роботи, а отримав низьку оцінку.(Маю можливість вчитись і пізнавати щось нове, зможу виправити допущені помилки та більше не повторювати.)

3.Мені не купують солодощі.( Я буду здоровим, у мене не болітимуть зуби).

4.Я цілий тиждень чекав вихідних, а в неділю пішов дощ.(Тепер маю можливість пограти в шахи, почитати цікаву книжку)

  • Чи легко знайти позитив в кожній ситуації? Чому? Що для цього потрібно?

ВИСНОВОК: не просто знайти позитив у складних чи неприємних ситуаціях, проте дуже важливо бачити в усьому позитив, це змінює погляди на життя, допомагає знаходити рішення проблем, дає змогу радіти життю.

3.Робота в парах.

  • Після переїзду до тітоньки Поллі Полліанна знаходить багато друзів. Складіть схему «Полліанна та її друзі».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Літературний пазл». Полліанна впливає на життя цих людей  та мешканців усього міста. Складіть пазли, як змінила Полліанна життя кожного із них.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВОК: Полліанна змінює на краще життя мешканців містечка, робить їх дружніми, вчить радіти життю та йти до свого щастя, вірити в краще ,дарувати любов та радість іншим.

 

  1. Вправа «Правила Полліанни».  Мужня дівчинка Полліанна власним прикладом дає нам багато цінних уроків, яких саме? Колективне складання постеру «Правила Полліанни»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Вправа «Намистинки добрих справ». Полліанна власним прикладом та вчинками змінила життя містечка та її мешканців. Поміркуймо, яким чином кожен із нас може впливати на життя свого рідного містечка чи села, змінювати життя мешканців на краще. Запропонуйте свої варіанти та розмістіть їх на «намистинках добрих справ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.5. Завдання до вивчення твору Жуля Верна «Пятнадцятирічний капітан»

 

  1.     Прочитайте крилатий вислів та поясніть його значення:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Воля радує не настільки сильно, як гнітить рабство.

  1. «Коло ідей»: поміркуйте та визначте, що таке рабство та запишіть ключові ідеї, зробіть висновок.

 

 

 

 

 

 

C:\Users\USER\Documents\images.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. «Печворк»: опрацюйте картки та складіть із «клаптиків» інформацію про систему персонажів роману.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Жуль Верн у своєму творі зображує героїв різного віку, різної статі, різної національності та соціального походження. Розділіть цих персонажів стосовно їх ставлення до работоргівлі, підтвердіть свої думки цитатами. Зробіть висновки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Засуджували работоргівлю                                      Причетні до работоргівлі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок: усіх героїв роману можна чітко поділити на тих, що виступають проти гноблення людини людиною та тих, що причетні або ж займаються работоргівлею, незалежно від їх раси, походження, стану.

 

  1. Групова робота за методикою «Шкала цінностей»

У романі автор неодноразово згадує твердження «стати справжньою людиною». Поміркуйте та зясуйте в групах, кому з героїв вдається стати «справжньою людиною», а кому – ні.

 

Герой

Вчинки

Риси характеру

Ставлення

Цінності

Дік Сенд

  • Стає капітаном «Пілігрима»
  • Неодноразово допомагає друзям, рятує їх
  • Помста Гаррісу
  • Рятує друзів від дикунів-людожерів
  1. Відповідальність, рішучість
  2. Розум ,кмітливість, винахідливість
  3. Справедливість, засудження зла

Готовий до самопожертви заради інших

Поважає та цінує свою команду

Любить як рідних родину Уелдонів

Людська гідність, честь, право на свободу, справедливість

Геркулес

  • Визволяє місіс Уелдон і Джека
  • Тікає з полону
  • Рятує Діка Сенда

Готовий прийти на допомогу

Винахідливий, кмітливий

Сміливий, відважний сильний, скромний

Поважає місіс Уелдон

Виконує всі вказівки Діка Сенда

 Волелюбство, честь, гідність, дружба, милосердя

Негору

  • Змінює курс «Пілігрима»
  • Продає у рабство негрів
  • Мстить Діку Сенду
  • Вбив Самюеля Вернона
  • Тримає в полоні місіс Уелдон заради викупу
  • Вбиває собаку Дінго

Підступність

Жорстокість

Жадоба до грошей

Зрадливий, з

Злопамятний,

Зрадливий

Здатний на вбивство

Зневажливо ставиться до негрів

Ненавидить Діка Сенда

Прагне наживи

 Гроші, нажива

 

 

Поміркуймо:

  • Хто з цих героїв може відповідати статусу «справжньої людини» і чому?
  • Чи можна Негору взагалі назвати людиною?
  • Чи впливає колір шкіри на внутрішню суть людини?

Висновок: Дік Сенд та Негору – «справжні» люди, чесні, сміливі, гідні. Негору – недостойний взагалі називатись людиною через свою підступість, жостокість, нелюдське ставлення. Внутрішня краса людини, її моральна та духовна сутність не залежить від кольору її шкіри, людина повинна залишатись людиною у будь – яких обставинах та не втрачати своєї людської суті.

 

  1. Вправа «Що порадити героєві? У своєму романі Жуль Верн зображує різних героїв, одні з яких чесні, сміливі, здатні на подвиг, інші – підступні, злі, безсердечні. Проте, немає ідеальних людей, тому кожен робить помилки. Давайте спробуємо дати поради кожному із героїв роману та самому авторові.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.Письменник Жуль Верн в своєму творі «Пятнадцятирічний капітан» засуджує таке ганебне явище як рабство. Поміркуйте, чи є ця тема актуальною для нашого часу та висловіть свої думки. Створіть колаж – заклик людству проти рабства в сучасному світі.

C:\Users\USER\Documents\images (3).jpg             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.6.Завдання до вивчення твору Віктора Короленко «Сліпий музикант»

 

1.Вправа «Соціальна адаптація». Розгляньте фото та висловіть свої припущення, чим обєднані всі ці люди.

 

 

       C:\Users\USER\Documents\Вучіч.jpg

C:\Users\USER\Documents\267px-Beethoven.jpg                                                       C:\Users\USER\Documents\Метлін.jpg       

 

 

 

 

 

  • Всі ці люди мають фізичні вади, проте це не стало їм на заваді досягти успіху у житті, займатись улюбленою справою, бути щасливими.
  • Які риси характеру треба мати, щоб зуміти вижити і стати людиною?
  • Чи можуть люди з обмеженими можливостями досягти успіху у житті?

 

                                  

 

 

 

 

Борються з                                                                    Треба мати риси характеру:                                                                 

  • Болем                                                                 Мужність
  • Страхом                                                             Витримка   
  • Самотністю                                                       Сила волі
  • Відчуженням                                                     Цілеспрямованість
  • Відчаєм, безвихіддю                                        Стійкість переконань
  • Байдужим ставленням                                     Любов до життя
  • Несприйняттям суспільством                        

 

 

 

 

 

 

 

 

2.У повісті «Сліпий музикант» показано шлях людини до її щастя та яким тернистим він буває. Проаналізуємо шлях Петра Попельського від «темряви до світла», визначте, що стало тими життєвими орієнтирами, що вивели Перта із темряви.

 

 

 

 

 

 

                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок: підсумком цього шляху Петра Попельського є слова дядька Максима «Він прозрів…», які свідчать про зміни в його душі і про те, що тепер він знайшов свої місце в житті, своє покликання і почувається щасливим та потрібним людям.

 

3. Як на вашу думку, хто з героїв повісті відіграв у житті Петра найважливішу роль?  Складіть схему та заповніть таблицю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Герої

Який вплив мали на Петра

Цитата

 

Мати Ганна Михайлівна

Турбота, любов та ніжність, була творчою натурою і цього намагалась навчити і сина

«…за кожним поглядом на сліпого хлопчика серце матері стискалось від болю»

«Сердешна мати! Сліпота її дитини стала й її вічною, невиліковною недугою.»

Дядько Максим Яценко

 На власному прикладі він знав, що таких людей не потрібно жаліти і оберігати від життєвих негараздів. Потрібно допомогти їм знайти своє місце в житті, прагнув бачити Петра щасливим, знайомив його з жорстоким світом, вчив бути мужнім, іти до своєї мети, допоміг зрозуміти, що кожна людина повинна боротися за своє право бути щасливим.

«Максимові досить було одного погляду, щоб зрозуміти, що чуйна натура хлопчика здатна відгукнутися, незважаючи на сліпоту, на поетичні образи пісні.»

«… життя – це боротьба, і в ній нема місця для інвалідів».

 

 

Евеліна

Кохання Евеліни сповнило душу Петра особливим сенсом, допомогло зрозуміти, що він теж здатен на глибокі почуття, здатен любити. Вона вносила в їх стосунки «свій спокій, свою тиху радість, повідомляла сліпому нові відтінки навколишнього життя», а він «давав їй своє горе».

«Є натури, мовби заздалегідь призначені для тихого подвигу любові, поєднаної з сумом і турботою…»

«Він стис її маленьку руку у своїй. Сам він здався собі могутнім і дужим, а вона уявилась плачучою і слабкою. І йому здавалось, що все горе стихло в глибині серця і що в нього немає ніяких поривів, ні бажань, а є тільки теперішня хвилина.»

 

 

 

Йохим

Йохим – конюх, якому талант подарувала сама природа. Музика Йохима вразила Петра тим, що була сповнена живих почуттів, в ній звучала біль душі простої людини і всього українського народу. Він годинами слухає Йохима, бо в музиці простого конюха відкрив для себе життя простого народу, красу рідної землі.

«В Йохима було безпосереднє музичне почуття, він кохав і сумував, і з коханням своїм, і з тугою звертався до рідної природи. Його вчила нескладних мотивів ця природа…»

 

 

Сліпі дзвонарі

Єгорій

Роман

Зустріч із дзвонарями розбурхала нові почуття у юнака. Один із них, Єгор, зовні дуже подібний до Петра і тепер він зустрів брата по нещастю - Єгора і Романа, який осліп у дитинстві. Але Роману можна було позаздрити, бо він бачив світ і свою матір, він уявляє її молодою, такою ж вона йому сниться. Петро і Єгор цього позбавлені. Ця зустріч озлобила Петруся, він в черговий раз задумався про жорстокість світу.

«Петро стояв похмурий і потемнілий, наче на обличчя йому насунулася хмара. Брови дзвонаря теж раптом звелися високо над очима, у яких видно було вираз сліпого страждання…»

«Обличчя його було широке, подзьобане віспою й надзвичайно добродушне, на губах грала добродушна усмішка…»

4. «Сітка Елвермана». Поміркуйте над проблемним питанням та висловіть свої аргументи.

 

                    ТАК

Проблемне питання

                 НІ

  • Має родину
  • Захоплення музикою
  • Прагне самостійності у пізнанні світу
  • Кохання Евеліни
  • Знаходить своє покликання
  • Його талант потрібен людям
  • Приносить людям радість

 

Чи може людина з обмеженими можливостями (Петро Попельський) бути щасливою?

  • Сліпий від народження
  • Змалку під опікою матері
  • Відчуває образу на весь світ через свою ваду
  • Відчуття безвиході
  • Душевний біль
  • Заздрить сліпим мандрівникам

Висновок: Людина з обмеженими можливостями може бути щасливою, коли відчуває, що приносить оточуючим користь

 

 

5. Вправа «Валіза життєвої мудрості».

В. Короленко своїм твором «Сліпий музикант» дає нам багато цінних настанов. То що ж покладете до «валізи життєвої мудрості» ?

 

                 Толерантне ставлення до людей з вадами               

Цінувати те, що маєш                                                                                                                                    

 

 

Шукати своє покликання

Бути мужнім                                                                                                                                                                                                                                       

      Чуйність

Прагнення стати щасливим                                                                                                                         
      

Милосердя до оточуючих                                  Не зважати на обставини

Терпимість до людських страждань                 Любити життя

 

 

2.7. Завдання до вивчення твору Айзека Азімова «Фах»

 

  1. «Хмаринка слів». Яка роль освіти в житті людини? Використовуючи «хмаринку» слів, скажіть, якою ви бачите освічену людину?

 

 

C:\Users\USER\Downloads\V formie kommientariia.jpg

(Фахівець, володіє інформацією, багато читає, освічений, вихований, має вміння й навички, працює з компютером, знає багато мов, розумний…..)

 

2.Розгяльне малюнок та скажіть, чи відображає він сучасне бачення освіти? Освіта для людини чи людина для освіти? Прочитайте відомі вислови про освіту та висловіть свою думку.

C:\Users\USER\Documents\content_687e722-millenials3.png

 

Освіта - це те, що залишається, коли ми вже забули все, чого нас вчили. (Джордж Галіфакс)

Освіта - це те, що більшість отримує, багато хто передає та лише деякі мають. (Карп Краус)

Найкраща у світі освіта - здобута в боротьбі за шматок хліба. (Венделл Філліпс)

Освіта вартує грошей. Неуцтво - теж. (Клаус Мозер)

 Те, чого ми навчалися в школах і університетах, - не освіта, а тільки спосіб здобути освіту. (Ральф Емерсон)

Освіта розуму не додає.(Олександр Солженіцин)

 

  • Освіта – рушій науково – технічного прогресу світу.
  • В наш час є багато можливостей та способів здобувати освіту.
  • Від якості освіти та правильного вибору фаху залежить майбутнє людства.
  • Освіта – для людина і кожна людина має право самостійно робити обирати свій фах і життєвий шлях.
  • Сучасна освіта повинна давати не лише суму знань, а й формувати особистість.

 

 

 

 

 

3.Доведіть наступні твердження, доповнивши «ланцюжки» аргументів.

 

Джорж Плейтен  - ____________________________________________________

_________________________________________________________________________________________________________________ - впливає на майбутнє людства.

 

 

Арманд Тревіліян - ___________________________________________________

____________________________________________________________________

_____________________________________________ - запрограмована істота.

 

(Джордж Плейтен – навчився сам читати – змалку мав потяг до знань – не такий як усі – має мету – байдужий до матеріальних благ – не здається в «інтернаті для недоумків» - вміє мислити та доводити власну думку – усвідомлює свою особливість – здатний змінити науково - технічний прогрес -  впливає на майбутнє людства)

 

(Арманд Тревіліян – отримав знання за стрічками – не мав власних знань – не прагнув самостійно навчатись – обрав найлегший шлях у житті – прагне високого статусу і матеріальних благ – не сформовані вольові якості –здатний на зраду товариша – бездумний – запрограмована істота.)

 

 

4. «Займи позицію». Висловіть свою думку, що таке «фах»: покликання людини чи професія?

C:\Users\User\Desktop\201106351523.jpg                                                                            
 

 

  • Свідомий вибір                                                       набір умінь та навичок
  • Інтерес до справи                                              затребуваність у суспільстві  
  • Можливість самореалізуватись                       певні вимоги та функції
  • Духовний розвиток особистості                     спосіб отримання доходів
  • Здібності, талант людини

 

 

5.Вправа «Терези». Попрацюйте в групах (дві) та визначте:

  •  Чи є досконалою система освіти майбутнього, змальована в оповіданні «Фах»?
  • Чим вона відрізняється від нашої системи?
  • Які переваги й недоліки ви побачили в освіті сучасного і освіті майбутнього?
  • Покладіть на терези, на вашу думку, переваги та недоліки кожної із систем освіти.

 

D:\!system files\Рабочий стол\2015-2016\освіта 16\weigh_a_decision_800_clr_5813-scaled1000.png

СУЧАСНА  ОСВІТА

 

 

 

 

 

 

ПЕРЕВАГИ                                                                    НЕДОЛІКИ

 

  • Кожен сам обирає фах;                               Навчання довготривале;
  • Можливість здобути кілька професій;     Можливо помилитись з вибором;
  •  Можливість удосконалюватись;              Знання не дають практичних умінь; 
  • Кваліфіковані фахівці                               Не завжди є можливість знайти

                                                                             роботу за фахом

 

ОСВІТА МАЙБУТНЬОГО

 

 

 

 

 

 

ПЕРЕВАГИ                                                                    НЕДОЛІКИ

 

  • Знання здобуваються швидко;                           Знання в готовому вигляді;   
  • Кожен отримує знання;                                      Не має розвитку, мислення;
  • Отримання фаху;                                                 Втрачається мета навчання;
  • Кожен забезпечений роботою;                         Не враховується індивідуальні
  • Можливість приносити користь суспільству       особливості людини

 

 

6.Вправа «Творчий прогноз». Поміркуйте, кого із відомих вже вам героїв фантастичних творів нагадує Джордж Плейтен? Чим саме? Порівняйте цих героїв, виділіть спільне та відмінне.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Том («Усмішка»)                                                       Джорд Плейтен («Фах»)

                                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Колективне складання постеру «Мій вибір».
  • Від чого залежить вибір професії?
  • На що слід заважати при виборі професії?
  • Чи важлива професія в житті людини?

Запишіть власні думки, поради щодо вибору професії для людини

 

 

D:\!system files\Рабочий стол\2015-2016\освіта 16\whichway.jpg

 

 

  • Потрібно вірити у свої сили, можливості, здібності;
  •  Ніколи не впадайте у відчай;
  • Не припиняйте вчитися, розвивайте свій інтелект;
  • Впевнено йдіть до своєї мрії;
  • Важливо обрати професію, до якої лежить душа;
  • Фах – це покликання людини і від вибору професії залежить доля людини;
  • Немає межі людської досконалості і цього треба прагнути.

ВИСНОВОК

 

Соціальна та громадянська компетентності  – це форми поведінки, які потрібні для ефективної та конструктивної участі у громадському житті, в колективі, уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів. Розглянуті компетентності передбачають свідоме ставлення до виконання особистістю її життєвих і соціальних ролей, що неодмінно повязано  з самовдосконаленням  людини.

Урок літератури має бути підпорядкованим отриманню результату соціалізації, тобто вихованню людини, здатної жити і працювати за умов інформаційного суспільства, відповідати на його виклики. Тільки тоді людина стає самодостатньою, здатною самостійно, цілеспрямовано розвивати себе, свої соціокультурні характеристики, відповідати на виклики мінливого сучасного світу. Ось чому впровадження компетентнісно спрямованої освіти в педагогічну практику сьогодні таке актуальне. Тільки ця освіта дає можливість підвищити ефективність викладання предмета, сповна реалізувати виховний потенціал літератури, підготувати кожного учня до зустрічей з прекрасним у дорослому житті.

Окреслені шляхи формування важливих ключових компетентностей соціальної та громадянської сприяють утвердженню учня  загальноосвітнього навчального закладу  як особистості, як громадянина, як активного члена суспільства. Разом з тим нова методологічна база дозволяє розглядати літературу  як окреме явище суспільного життя, як вид мистецтва. Школа повинна давати своїм вихованцям такі знання з літератури, які їм потрібні в реальних життєвих ситуаціях та нести потужний виховний потенціал з точки зору формування громадянина.                           

     Тому  впровадження компетентнісно спрямованої літературної освіти в педагогічну практику є на сьогодні таке актуальне. Тільки ця освіта дає можливість підвищити ефективність викладання предмета, сповна реалізувати виховний потенціал літератури, підготувати учнів до життя.

Обираючи власну стратегію педагогічної діяльності, необхідно створювати функціональні моделі очікуваних результатів навчання, виховання та розвитку учнів відповідно до обраної педагогічної технології, методики викладання.

Соціальна та громадянська компетентності через призму  філологічної освіти як очікуваний результат упровадження діяльнісних технології буде означати виховання особистостей з активною життєвою позицією, з громадянською відповідальністю, справжніх громадян своєї держави, які будуть жити і працювати на користь суспільству, родині, собі.

Випускник навчального закладу із сформованими соціальною та громадянською компетентністю-це патріот своєї держави, громадянин, носій своєї культури, який поважає культуру інших народів; має бажання і здатність до самоосвіти, виявляє активність і відповідальність у громадському й особистому житті, має уявлення про світобудову, способу життя,  знає норми поведінки й виконує їх; полікультурна, готова й здатна сприймати культури, готова й спроможна взаємодіяти з представниками інших культур, толерантна; спроможна вирішувати соціальні проблеми, творча особистість, здатна до життєстійкості, життєтворчості, з розвиненою культурою самопрояву, рефлексивними здібностями, здатна до творчого перетворення себе.

Отже, компетентнісний підхід і громадянська відповідальність стають сьогоденням сучасної освіти. Ключові компетентності – соціальна та громадянська є домінантними нової школи. Вони являють собою інтегральне утворення, до структури якої відносять знання, навички, цінності та ставлення, що формують готовність брати на себе відповідальність, бути активним у прийнятті рішень, вміння розв’язувати навчальні і життєві проблеми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

1.Бойко І.Формування громадянської компетентності учнівської молоді у процесі вивчення зарубіжної літератури/ І. Бойко// Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2007 - №9. – с.6-9.    

 

2.Буряк С.Д., Острова Г.О. Інтерактивні й нестандартні уроки зарубіжної

літератури. – Х.: ВГ «Основа», 2005.

 

3.Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 р. № 1392) // Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України. – 2012. – № 4-5. – С. 3–56.

 

4.Житник Б.О. Методичний порадник: форми і методи навчання– Х.: Вид. група «Основа», 2005. – 128 с.

 

5.Інтерактивні технології навчання // Завуч. – 2008. – № 28. //

https://zavuch.at.ua/Shcola_molodogo/tvorchiy_zvit.pdf.

 

6.Національна стратегія розвитку освіти України на 2012 – 2021 роки. //

https://www.mon.gov.ua/images/files/news/12/05/4455.pdf.

 

7.Ніколенко О. М., Таранік-ТкачукК.В., Ревнивцева О.В., Сегеда Т.П., Онищенко Н.В., -   ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5–9 класи. -  2012р., зі змінами 2017р.

 

8.Онищенко О.В. Формування життєвих компетентностей учнів у процесі

викладання світової літератури: Методичний посібник. – Кременчук, 2010. –

47с. // https://lib.znaimo.com.ua/docs/157/index-38272.html.

 

9.Рафальська М., Боярчук О., Герасим Н. та ін. Громадянська відповідальність: 80 вправ для формування громадянської та соціальної компетентностей під час вивчення різних шкільних предметів. 5-9 класи. Посібник для вчителя– Київ, 2017. – 136 с.

 

10.Рольф Голлоб, Тед Хаддлестон, Петер Крапф, Дон Роу, Вім Таелман.Переклад з англійської, наукове редагування та адаптація : О. В. Овчарук. Живемо в демократії : плани уроків з питань Освіти для демократ. громадянства та Освіти правлюдини для загальноосвіт. навч. закл. - К. : НАДУ, 2009. - 212 с.

 

  1. Сафарян С. Компетентнісно спрямована освіта починається з фахової компетентності вчителя//Всесвітня література в середніх навчальних закладах України.-2010.-№4.-С.13.

 

12.Сиротенко Г. О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. – Х.:

Видав. гр. «Основа», 2003. – 80 с.

 

13.Семеркова Л.Г. Формування ключових компетентностей учнів на уроках літератури шляхом використання інноваційних технологій//Зарубіжна література в школі.-2009.-№6-С.12-23.

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Даудівна Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 березня 2019
Переглядів
8502
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку