Полтавський обласний інститут
післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського
Авторська розробка
на тему «Фрагменти уроків математики з використанням
прийомів маніпуляції з предметами»
Виконала:
Бондаренко Галина Леонідівна,
вчитель початкових класів
опорного закладу «Омельницька
загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів
виконавчого комітету
Омельницької сільської ради
Кременчуцького району
Полтавської області»
Полтава
2019
Вступ
Математика – це міжнародна мова. Навіть не володіючи мовою, майже все є зрозумілим. Математика є царицею всіх наук.
«Математика вчить мислити і разом з тим вселяє віру у безмежні сили людського розуму. Вона виховує волю, характер». В.О. Сухомлинський.
Математика дається легко тим, у кого дуже добре розвинена просторова уява. Звичайно, що цю уяву потрібно розвивати. І один із шляхів – маніпуляція з предметами! Всі математичні дії, закони, явища – через дію з предметами!
Дитина за своєю природою — дослідник, експериментатор. Вона намагається пізнати цей світ у всьому його розмаїтті.
Як зацікавити дітей? Як привернути їхню увагу до математики ? Звичайно тим, що вони слухатимуть із зацікавленням, тим, що вони робитимуть із задоволенням. Значною мірою цього можна досягти, використовуючи сучасні інноваційні технології, прийоми, зокрема прийому маніпуляції з предметами на уроках математики.
Основна частина
На етапі актуалізації опорних знань і способів дій.
І. Орієнтування на площині
Тема: Лічба предметів. Розміщення предметів на площині. Поняття «зліва- справа», «вгору – вниз». Число і цифра 4.
(4 варіант)
Червону вгору Синю вниз Жовту вгору Червону вниз Зелену вниз Блакитну вниз Помаранчеву вниз Блакитну вниз Жовту вниз Помаранчеву вниз Синю вгору Жовту вниз Синю вниз Зелену вниз Ч ервону вниз Помаранчеву вгору Жовту вниз Помаранчеву вниз Синю вниз Червону вниз
Шість ягід малинки.
Три ягідки з’їла.
А скільки лишила? (3)
Ще один прибіг до них. Скільки разом стало? (4)
Заховались між квіток.
Вам просте завдання,діти,
Ці листочки полічити.
Учні розділяються на декілька команд. У кожної команди є кубик, на гранях якого доміно. Гравець однієї з команд кидає кубик і, називаючи число, яке йому випало, швидко додає до нього цифру 1, і оголошує результат. Виграє команда, яка першою набере визначену для виграшу кількість очків.
ІІ. На етапі закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок
Тема: Лічба предметів. Порівняння предметів за довжиною (довший, коротший, однакової довжини).
Матеріал гри: картки з числами.
Учитель називає числа в межах від 0 до 10 і пропонує учням у правій руці піднімати число, менше на 1 від даного, а в лівій більше на 1 від даного.
Покладіть на парту олівці, - усі, які маєте. Виберіть серед них найдовший і покладіть на парту вгорі. Виберіть найкоротший і покладіть під найдовшим. Знайдіть олівці однакової довжини, покладіть їх один під одним.
Назвіть всі палички довші за червону, коротші за синю.
На скільки блакитна паличка довше за рожеву?
ІІІ. На етапі формування нових знань і способів дій
Тема: Лічба предметів. Утворення числа 5. Порівняння чисел
Покладіть на парту 4 кружечки справа та 3 зліва. Порівняйте їх.
Порівняйте ще числа 2 і 7; 3 і 5; 7 і 8.
Опадає листя, стає холодніше. Ось 4 лебедів полетіли у вирій. Їх наздоганяє маленьке пташеня . Скільки всього птахів полетіло у теплі краї?
Із 5 олівців утворіть ламану. Яку ще можна утворити геометричну фігуру, маючи 5 сторін?
З яких паличок можна скласти число 5? (Різні способи)
Тема: Лічба предметів. Поняття предмет і фігура
(За допомогою чисел людина може порахувати всі предмети). А що є предметами на вашу думку?
А між ними три кути, хто я? (Трикутник).
Фігура я геометрична, така кругленька симпатична!(Круг)
Всі четверо кутів прямі, ім’я моє назвіть самі (Квадрат)
Прямих кутів чотири маю, як мене звати, не згадаю!(Прямокутник)
а) Прямокутник складається з трьох квадратів. Визнач, скільки існує варіантів розфарбування цих квадратів трьома фарбами – червоною, зеленою та синьою (у прямокутнику всі квадрати різного кольору).
б) 2 коти та 7 мишей хочуть переправитися через глибоку річку на невеликому поромі. Поромом можуть керувати й коти, і миші, але на поромі може знаходитися не більше 5 пасажирів. Одночасно не можуть залишатися разом кіт з мишею. Як їм переправитися через річку, якщо відомо, що один кіт не може з’їсти 3 і більше мишей?
Висновки
Урок математики має безмежні можливості для розвитку пізнавальних процесів школяра, тому прийом маніпуляції з предметами якнайкраще розвиває пізнавальні процеси дітей на уроках математики, дрібну моторику кисті рук та при глибокій обізнаності вчителя щодо нових вимог НУШ, сприяє ефективному розвитку математичних здібностей, системи загальнолюдських цінностей, усвідомленню особистої відповідальності та вмінню об’єднуватися з іншими членами колективу класу задля розв’язання спільної проблеми, формуванню навичок спілкування та співпраці з іншими членами групи, взаєморозумінню та взаємоповаги до кожного, вивчати та виховувати успішну особистість.
Гра у навчальному процесі створює мотивацію, близьку до природної, викликає інтерес, підвищує рівень навчальної праці, розвиває комунікативні навички. Порівняно з іншими формами навчання й виховання, перевага гри полягає в тім, що вона досягає своєї мети непомітно для вихованця. Вміло використовуючи ігрові ситуації можна подати будь-який математичний матеріал дохідливо, доступно, зрозуміло, а, отже, і цікаво.
Тож подані фрагменти уроків з математики з використанням прийомів з маніпуляції з предметами мають можливість в використанні в школі на уроках математики.
Список використаних джерел
2. Концепція «Нова школа. Простір освітніх можливостей»
3. Комарова Л.Д. «Як працювати з паличками Кюїзенера. Ігри та вправи з навчання дітей математики 5-7 років». – Москва: Вид. ГНОМ і Д, 2008
4. Шість цеглинок в освітньому просторі школи. Методичний посібник/ Упорядник О.Рома – The LEGO Foundation. 2018
5. Гра по-новому, навчання по-іншому. Методичний посібник/ Упорядник О.Рома - – The LEGO Foundation. 2018
6. Позднякова В.В. «Розвиток логіко-математичної компетентності дітей . Пізнавально-ігрові комплекси». – Харків: Вид. група «Основа»
1