«Фрагменти уроків математики з використанням прийомів маніпуляції з предметами»

Про матеріал
Як зацікавити дітей? Як привернути їхню увагу до математики ? Звичайно тим, що вони слухатимуть із зацікавленням, тим, що вони робитимуть із задоволенням. Значною мірою цього можна досягти, використовуючи сучасні інноваційні технології, прийоми, зокрема прийому маніпуляції з предметами на уроках математики.
Перегляд файлу

Полтавський обласний інститут

 післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського

 

 

 

 

 

Авторська розробка

на тему «Фрагменти уроків математики з використанням

прийомів маніпуляції з предметами»

 

 

 Виконала:

 Бондаренко Галина Леонідівна,

вчитель початкових класів

опорного закладу «Омельницька 

загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів

виконавчого комітету  

Омельницької сільської ради 

Кременчуцького району

 Полтавської області»

 

                      

 

 

 

 

 

Полтава

2019

Вступ

Математика – це міжнародна  мова.  Навіть не володіючи мовою, майже все є зрозумілим. Математика є царицею всіх наук.

«Математика вчить мислити і разом з тим вселяє віру у безмежні сили людського розуму. Вона виховує волю, характер». В.О. Сухомлинський.

Математика дається легко тим, у кого дуже добре розвинена просторова уява. Звичайно, що цю уяву потрібно розвивати. І один із шляхів – маніпуляція з предметами! Всі математичні дії, закони, явища – через дію з предметами!

Дитина за своєю природою — дослідник, експериментатор. Вона намагається пізнати цей світ у всьому його розмаїтті.

Як зацікавити дітей? Як привернути їхню увагу до математики ? Звичайно тим, що вони слухатимуть із зацікавленням, тим, що вони робитимуть із задоволенням. Значною мірою цього можна досягти, використовуючи сучасні інноваційні технології, прийоми, зокрема прийому маніпуляції з предметами на уроках математики.

Основна частина

На етапі актуалізації опорних знань і способів дій.

І.  Орієнтування на площині

Тема: Лічба предметів. Розміщення предметів на площині. Поняття «зліва- справа», «вгору – вниз». Число і цифра 4.

  •                   Бачу, що ви гарно налаштуватися на роботу. Запрошую вас помандрувати у гості до красуні Осені. А дорога в нас цікава і нелегка. З собою візьмемо тих, хто вміє рахувати, порівнювати, гарно писати, працювати у парі, групі, робити висновки.
  •                   До нас на урок завітала білочка. Вона принесла гостинці.
  1.               Робота в парі з лічильним матеріалом
  •                   Із конверта візьміть 1 грушку. Перемістіть її у правий верхній кут парти; у лівий верхній кут; у правий нижній; у лівий нижній.
  •                   Покладіть грушу на середину парти. Візьміть одне яблучко.
  •                   Покладіть його зліва від грушки, потім справа від груші.
  •                   Перемістіть його вгору над грушею; вниз під грушею.
  1.               Робота з цеглинками LEGO на килимку «Вгору – вниз»

 (4 варіант)

Червону вгору  Синю вниз  Жовту вгору  Червону вниз  Зелену вниз Блакитну вниз  Помаранчеву вниз  Блакитну вниз  Жовту вниз  Помаранчеву вниз  Синю вгору  Жовту вниз  Синю вниз  Зелену вниз Ч ервону вниз Помаранчеву вгору  Жовту вниз  Помаранчеву вниз  Синю вниз  Червону вниз

  1.               Практичне завдання: полічити кількість всіх предметів, розташувати на першому місці горішок, на другому місці грибочок.
  •                   Чи всі предмети ми розставили? Давайте ще  покладемо шишку. На якому місці тепер буде  шишка?
  •                   У кожного на парті лежать горішки.  Допоможемо білочці зробити запаси на зиму. Класти таку кількість горішків, яка є відповіддю до задачі 
  •              Було у Маринки

Шість ягід малинки.

Три ягідки з’їла.

А скільки лишила? (3)

  •              Три єноти на узліссі грілися, дрімали.

          Ще один прибіг до них. Скільки разом стало? (4)

  •              Три листки і ще листок

Заховались між квіток.

Вам просте завдання,діти,

Ці листочки полічити.

  •                   Як утворилося число 4?
  1.               Гра «Кращий обчислювач»

Учні розділяються на декілька  команд. У кожної команди є кубик, на гранях якого доміно. Гравець однієї з команд кидає кубик і, називаючи число, яке йому випало, швидко додає до нього цифру 1, і оголошує результат. Виграє команда, яка першою набере визначену для виграшу кількість очків. 

ІІ. На етапі закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок

Тема:  Лічба предметів. Порівняння предметів за довжиною (довший, коротший, однакової довжини).

  1.               Гра «На 1 більше і на 1 менше»

Матеріал гри: картки з числами.

Учитель називає числа в межах від 0 до 10 і пропонує учням у правій руці піднімати число, менше на 1 від даного, а в лівій більше на 1 від даного.

  1.               Закріплення поняття про порівняння предметів за довжиною (довший, коротший, однакової довжини). Робота в парах

Покладіть на парту олівці, - усі, які маєте. Виберіть серед них найдовший і покладіть на парту вгорі. Виберіть найкоротший і покладіть під найдовшим. Знайдіть олівці однакової довжини, покладіть їх один під одним.

  1.               Робота з паличками Кюінезера 

Назвіть всі палички довші за червону, коротші за синю.

На скільки блакитна паличка довше за рожеву?

ІІІ. На етапі формування нових знань і способів дій

Тема:  Лічба предметів. Утворення числа 5. Порівняння чисел

  1.               Завдання «Порівняння»
  •                   Давайте порівняємо числа порівнюючи кружечки.

Покладіть на парту 4 кружечки справа та 3 зліва. Порівняйте їх.

Порівняйте ще числа 2 і 7; 3 і 5; 7 і 8.

  1.               Утворення числа 5

Опадає листя, стає холодніше. Ось 4 лебедів полетіли у вирій. Їх наздоганяє маленьке пташеня . Скільки всього птахів полетіло у теплі краї?

  •                   Як же їх стільки стало? (до 4+1=5). Отже, щоб дістати число 5, потрібно до 4+1.
  •                   Покладіть на парті 4 олівці. Додайте ще один. Скільки разом стало?
  •                   То як утворилось число 5?
  •                   Як називається число 5 по відношенню до числа 4?

Із 5 олівців утворіть ламану. Яку ще можна утворити геометричну фігуру, маючи 5 сторін?

Результат пошуку зображень за запитом "пятикутник"

 

  1.               Робота з паличками Кюінезера. Склад числа 5                                     

З яких паличок можна скласти число 5? (Різні способи)

Тема:  Лічба предметів. Поняття предмет і фігура

 (За допомогою чисел людина може порахувати всі предмети). А що є предметами на вашу думку?

  •                   Серед різних предметів, що є у класі перед вами, існують ще фігури. Хто упізнав якусь із них?
  1.               Практична робота з математичними матеріалами «Геометричні фігури».
  •                   Покладіть на парту 1 кружок. Позначте число кружків карткою з відповідною цифрою. На що схожа цифра 1? Що треба зробити, щоб кружків стало 3? Зробіть так, щоб кружків стало 3.
  •                   Покладіть на парту 2 трикутники, а під ними 1 чотирикутник. Яких фігур більше? Чому? Яких фігур менше? Чому?
  1.               Робота в парах. Гра «Лото».
  •                   У вас на парті є картки для гри «Лото». Розв’яжіть завдання . На перших картках є приклади, а на інших – відповіді, поєднайте так картки, щоб число предметів відповідало з цифрою, якою воно позначається. Переверніть картки. Що зявилося ?
  1.               Загадки (Просигналізуйте відповідь картками з відповідними фігурами)
  •              Три у мене сторони, міцно з’єднані вони

А між ними три кути, хто я? (Трикутник).

  •              Ось загадка непроста : не  має жодного кута!

Фігура я геометрична, така кругленька симпатична!(Круг)

  •              Чотири в мене сторони, усі однакові вони

Всі четверо кутів прямі, ім’я моє назвіть самі (Квадрат)

  •              Чотири маю сторони, не всі однакові вони

Прямих кутів чотири маю, як мене звати, не згадаю!(Прямокутник)

  1.               Відтворення названих фігур за допомогою паличок КЮЇЗЕНЕРА.
  2.               Головоломка Танграм. Створення квадрата
  3.               Розв’язування логічних задач

а) Прямокутник  складається з трьох квадратів. Визнач, скільки існує варіантів розфарбування цих квадратів трьома фарбами – червоною, зеленою та синьою (у прямокутнику всі квадрати різного кольору).

б) 2 коти та 7 мишей хочуть переправитися через глибоку річку на невеликому поромі. Поромом можуть керувати й коти, і миші, але на поромі може знаходитися не більше 5 пасажирів. Одночасно не можуть залишатися разом кіт з мишею. Як їм переправитися через річку, якщо відомо, що один кіт не може з’їсти 3 і більше мишей?

 

Висновки

Урок математики  має безмежні можливості для розвитку пізнавальних процесів школяра, тому прийом маніпуляції з предметами якнайкраще розвиває пізнавальні процеси дітей на уроках математики, дрібну моторику кисті рук та при глибокій обізнаності вчителя щодо нових вимог НУШ, сприяє ефективному розвитку математичних здібностей, системи загальнолюдських цінностей, усвідомленню особистої відповідальності та вмінню об’єднуватися з іншими членами колективу класу задля розв’язання спільної проблеми, формуванню навичок спілкування та співпраці з іншими членами групи, взаєморозумінню та взаємоповаги до кожного, вивчати та виховувати успішну особистість.

Гра у навчальному процесі створює мотивацію, близьку до природної, викликає інтерес, підвищує рівень навчальної праці, розвиває комунікативні навички. Порівняно з іншими формами навчання й виховання, перевага гри полягає в тім, що вона досягає своєї мети непомітно для вихованця. Вміло використовуючи ігрові ситуації можна подати будь-який математичний матеріал дохідливо, доступно, зрозуміло, а, отже, і цікаво.

Тож подані фрагменти уроків з математики з використанням прийомів з маніпуляції з предметами мають можливість в використанні в школі на уроках математики.

 

 

Список використаних джерел

1.  Матеріал MON-EDERA-OSVITORIA: ST101 Онлайн-курс для вчителів початкової школи

 2.  Концепція «Нова школа. Простір освітніх можливостей»

 3.  Комарова Л.Д. «Як працювати з паличками Кюїзенера. Ігри та вправи з навчання дітей математики 5-7 років». – Москва: Вид. ГНОМ і Д, 2008

4. Шість цеглинок в освітньому просторі школи. Методичний посібник/ Упорядник О.Рома – The LEGO Foundation. 2018

5.  Гра по-новому, навчання по-іншому. Методичний посібник/ Упорядник О.Рома - – The LEGO Foundation. 2018

  6.  Позднякова В.В. «Розвиток логіко-математичної компетентності дітей . Пізнавально-ігрові комплекси». – Харків: Вид. група «Основа»

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Інші матеріали
Додано
11 січня 2020
Переглядів
791
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку