Конспект уроку для учнів 5 класу

Про матеріал
Конспект уроку призначений для учителів ,які викладають уроки української мови для учнів 5 класів закладів загальної середньої освіти. У ході проведення уроку використано наступні методи і прийоми :емоційне налаштування (вправа «Мандруємо в країну знань»), слово вчителя, робота з підручником , метод вправ , робота в парах, прийом «Потяг вражень».
Перегляд файлу

Навчальна дисципліна:  Українська мова

Клас : 5

Підготувала : Студентка 4 курсу ,факультету філології, Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка – Анна Геннадіївна Ліпленко 

Тема уроку :Вимова наголошених і ненаголошених голосних. Ненаголошені голосні [ е ], [и ]  ,[ о] в коренях слів

Тип уроку : урок засвоєння нових знань

Мета: поглибити знання учнів про правила вимови й позначення на письмі наголошених і ненаголошених голосних; формувати навички вимови й написання ненаголошених [е], [и], [о] в коренях слів; закріплювати навички визначення орфограми «сумнівний ненаголошений голосний» та вміння обґрунтовувати орфограму відповідним правилом; формувати вміння записувати слова фонетичною транскрипцією, пояснювати  особливості їхньої вимови; розвивати фонематичний слух, увагу, пам’ять.

Обладнання: підручник( автори  О. В . Заболотний, В. В. Заболотний)  , робочий зошит , роздатковий  матеріал (таблиця, слова ,які необхідно прикріпити до потяга , вправи , смайлики).

Методи і прийоми : емоційне налаштування (вправа «Мандруємо в країну знань»),  слово вчителя,  робота з підручником , метод вправ , робота в парах, прийом «Потяг вражень».
                       
                                              Хід уроку

I Емоційне налаштування

Вправа «Мандруємо в країну знань»:
На дошці прикріплено потяг із різнокольоровими  вагонами . Зараз ви отримаєте картки із словами :
ПРАЦЬОВИТІСТЬ , УВАЖНІСТЬ,НАПОЛЕГЛИВІСТЬ,АКТИВНІСТЬ .

Ваше завдання наступне: необхідно обрати той вагончик ,у якому б ви хотіли помандрувати Країною Знань. Якщо обрали ,тоді почнемо !

Методичний коментар: Виконавши цю вправу ,учні зможуть обрати ту якість ,яка буде домінантною під час роботи на уроці . Якщо раптом дитина обере не одну рису, а ,наприклад, дві – нічого страшного.

II Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя:

На минулому уроці ми з вами говорили про те ,які є склади і розглядали основні правила переносу слів із рядка в рядок.

Пригадаймо ці правила й виконаймо вправу .
Учні по черзі називають правила і приклади слів до кожного з них.

Слова з рядка в рядок переносимо за складами. Проте не можна плутати правила поділу на склади з правилами переносу. Треба пам’ятати:

- одна буква не переноситься й не залишається в попередньому рядку;

- не можна розривати буквосполучень дж, дз, які позначають на письмі один звук; якщо дж, дз не становлять одного звука, їх можна розривати;

- не можна розривати буквосполуки йо, ьо;

- не розриваються абревіатури: УАПЦ, МАГАТЕ;

- при перенесенні прізвищ не можна залишати на попередньому рядку ініціали або інші умовні скорочення.

    Треба пам’ятати, що слова з подвоєними буквами можна переносити так: жит-тя і жи-ття, без доріж-жя і бездорі-жжя. При подвоєнні літер на межі значущих частин слова можливий тільки один перенос: без-змістовний.

Вправа для виконання:

Вiдгадати загадки, вiдгадки записати. Записанi слова подiлити для

переносу. Якi з них не можна переносити? Позначити наголос.

Бiла, як снiг, надутий, як мiх, лопатами ходить, а рогом їсть. Повзун повзе, сiмсот голок везе. Ноги, як лопати, хату поверх хати має, рахунок жабам знає. Уночi лiтає, вогнем миготить, а диму немає. В землі гулялося, на повiтрi розгулялося, в печi гартувалося, запахом своїм всiх приваблює. Без рук, без нiг, а всiх кладе на постiль.
 

Методичний коментар: Виконавши запропоновану вправу ,учні систематизували знання щодо переносу слів із рядка в рядок і поділу їх на склади.

III Ознайомлення з темою, метою та завданнями уроку

Розгорніть, будь ласка, зошити і запишіть дату , вид роботи  (класна робота) і тему нашого уроку :

Вимова наголошених і ненаголошених голосних. Ненаголошені голосні
[ е ], [и ]  ,[ о] в коренях слів.

По завершенню уроку Ви:
навчитеся визначати позицію звуків [ е ], [и ]  ,[ о] в коренях слів і відповідно правильно записувати слова ;
зможете пояснити  орфорграму,застосувавши певне  правило ;
розвинете орфографічну пильність ,правописні навички ,пам’ять ; цінуватимете красу й багатство рідної мови .

Методичний коментар: Учні з’ясували тему уроку ,занотували її ; дізналися мету уроку ,яка суголосна із завданнями ,які ставить учитель.

IV Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя:

З’ясуймо спершу ,що таке орфоепія . Отож,  це  розділ мовознавчої науки ,що вивчає сукупність правил про літературну вимову.
Запишіть ,будь ласка ,це визначення до зошитів.

Робота з підручником
Розгорніть ,будь ласка ,підручники на сторінці 97 .Ви бачите правила  щодо вимови голосних. Зараз по черзі ланцюжком ви читатимете їх, а моє завдання буде коментувати , у тому випадку, якщо ви щось не зрозумієте.

Методичний коментар : Учні з’ясували ,що таке орфоепія ,таким чином сформувавши уявлення про цей розділ мовознавчої науки. Ознайомилися із правилами щодо вимови голосних .Це дозволило дітям розширити знання щодо представленої теми.
 

Перед Вами таблиця «Способи перевірки написання слів із ненаголошеними голосними» . Пропоную ознайомитися з правилами ,наведеними в табличці.
Зачитуєте правила і приклади слів.

Презентація "Складні випадки правопису слів із ненаголошеними голосними" 

Виконання вправи

Переписати, на мiсцi крапок уставляючи пропущенi букви. Позначити

орфограми, пояснити правопис слів.
 

Теплий ще вер..с..нь дивну м..режку злотом ч..рвоним на листi заплiв.

(С.Черкасенко.) В..селочку віт..р дужий узяв на пл..че… (В.Шевчук.) Он

з..лений пуп’янок троянди журиться, що сунеться з..ма. (С.Пушик.) Б..ре

найперший сiк бджола з в..рбових золотих с..режок. (Я.Шутько.) I конем

гр..вастим пролiтає вiт..р... (В.Сосюра.) В ст..пу коса зб..ває роси.

(Д.Фалькiвський.) Ми сядем в чов..н, візьмемо в..селко і попл..вем на бер..г золотий. (В.Бичко.) Забр..нять лани струмками, зашумлять садами балки. В оч..реті над ставками ніч не спатимуть р..балки. (М.Пригара.)

Сумний груд..нь i свято, i в буд..нь. Б..р..женого Бог б..р..же, а козака шабля. (Нар. твор.)

Методичний коментар : Опрацювавши теоретичні положення і виконавши вправу діти розвинули правописні навички .

Фізхвилика
Пропоную вам  трішки відпочити , підвестися з місць і просто повторювати за мною:
(Учитель проговорює текст , показує рухи ,завдання учнів –повторити)

Встали рівно біля парт. Починаємо наш старт
Руки вгору ,руки вниз ,
Подивились пильно скрізь.
Головою покрутили ,
Потім разом всі присіли.
Піднялись , понагинались
і здоровими зостались!

V  Закріплення нового матеріалу

Робота в парах. Виконання вправи 244 на стор. 98


 

Методичний коментар: Виконавши запропоновану вправу учні мали можливість закріпити отримані на уроці знання .


VI . Підсумки уроку. Рефлексія. Виставлення оцінок. Інструктаж домашнього завдання

Прийом « Потяг вражень»

На дошці є потяг з вагончиками .Кожен із них містить назву певного етапа уроку .У дітей є два смайлики :веселий і сумний. Кожен повинен розподілити їх (смайлики) по вагончиках ,проговоривши,яке завдання сподобалось , а яке-ні.

Домашнє завдання:
Виконати вправу 248 на стор. 99.
Вам необхідно, керуючись  правилами ,які ми розглянули сьогодні, записати слова ,уставляючи букви е або и .Окрім цього ,з одним словом (на вибір) ви повинні скласти і записати речення.

Слово вчителя:
  Сьогодні ми  розглянули досить цікаву і важливу тему .Ви дуже добре попрацювали .Молодці! Дякую вам за роботу!

docx
Додано
2 листопада 2021
Переглядів
613
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку