22 серпня о 18:00Вебінар: Як зробити урок цікавим: перевірені лайфхаки

Генріх Гейне "Задзвени із глибини"

Про матеріал

Тема: "Генріх Гейне "Задзвени із глибини". Утілення краси весняної природи у вірші. Зв’язок із фольклором (пісня)

Виховання любові до природи й поезії, усвідомлення взаємозв’язку людини з природою, віідповідальності за свої вчинки, осмислення цінності життя.

Перегляд файлу

Лазоренко В.П.

КНВК №4

5 клас

Тема. Генріх Гейне «Задзвени із глибини …».

Утілення краси весняної природи у вірші.

Зв’язок із фольклором (пісня)

 

Мета: - познайомити учнів із цікавими фактами життя поета, його

 творчістю;

  - вчити учнів виразно читати і емоційно сприймати зміст

 поезії; визначати тему та ідею твору, художні засоби,

 наводити відповідні цитати;

- виховувати любов до природи й поезії, усвідомлення взаємозв’язку людини з природою, відповідальності за свої              вчинки, осмислення цінності життя.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Створення ситуації успіху.

Учитель:

Я рада знову зустрітися з вами. Сьогодні на вас чекає урок-подорож до чогось нового, раніше невідомого. Ви отримаєте подарунок – відчуття успіху і задоволення.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

(клас поділений на чотири групи)

Учитель:

Нас чекає прекрасна далечінь країни Поезії. Готові? Капітани, який вид транспорту обирає ваша команда? (Аеробус, килим-літак, космоліт, повітряна куля тощо). Але спочатку нам потрібно здобути ключі від секретних замків до цих транспортних засобів.

Завдання: установіть відповідність між літературними термінами та їх визначенням.

 

п.п.

Художній засіб

п.п.

Визначення

1

Епітет

1

Опис природи в художньому творі

2

Метафора

2

Те, про що йдеться в художньому творі

3

Алегорія

3

Основна думка твору

 

4

Антитеза

4

Художнє означення

 

5

Рима

5

Інакомовне зображення (іносказання)

6

Пейзаж

6

Рівномірне чергування наголошених і ненаголошених складів

7

Ритм

7

Образний вислів, який вживається у переносному значенні й ґрунтується на уподібнені одного предмета іншому

8

Тема

8

Різке протиставлення

 

9

Ідея

9

Співзвучне закінчення віршованих рядків

Ключ: 1 – 4, 2 – 7, 3 – 5, 4 – 8, 5 – 9, 6 – 1, 7 – 6, 8 – 2, 9 – 3.

 

Додаткове завдання (усно)

Визначити тему та ідею вірша Й.Гете «Нічна пісня подорожнього».

Тема: поетичний образ нічної природи.

Ідея: оспівування краси та таємничості нічної природи в горах.

Учитель:

Молодці! Ключі у нас в руках. Тож вперед до країни поезії.

На ваших столах є кошики (можуть бути скриньки, шкатулки, торбочки …), в яких ми будемо зберігати наші скарби – враження від уроку.

(заздалегідь підготувати міні-листівки із зображенням портрета Гейне, весняними пейзажами, квітами, обов’язково трояндою, барвінком, нотним станом, птахами, квітучим садом, веселкою, різнокольоровими стрічками тощо).

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Тема та мета уроку

Вступне слово вчителя:

Світ, в якому ми живемо, чарівний та різнобарвний. Мені він нагадує веселку яка завжди хвилює, дивує та малює в моїй уяві надзвичайно красиві картини. Впевнена, що поетична картина природи, створене Г.Гейне у вірші «Задзвени із глибини …» не залишить вас байдужими.

Але спочатку познайомимося із  самим поетом …

 

IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.Короткі відомості про Г.Гейне (відео презентація).

2.Повідомлення про портрет Г.Гейне, Лесю Українку та інших перекладачів творів поета.

(Леся Українка не тільки виявляла великий інтерес до поезії Гейне, а й вчилася на його творах, як поетеса, тому саме портрет Генріха Гейне стояв на її робочому столі (див. ілюстрацію). Серед його творів, які Л.Українка переклала українською «Фауст», «Вертер», десятки віршів. До перекладу творів Гейне зверталися й інші митці: Іван Франко, Михайло Коцюбинський, Максим Славінський, Пантелеймон Куліш, Микола Вороний, Леонід Первомайський та інші.).

3. Прослуховування аудіозапису «Весняний струмок».

- Які звуки ви почули?

- Хто співав пісню?

- Які кольори відчули? Чому?

Учитель:

Природа, особливо весняної пори, часу пробудження, - невичерпна тема для поетів усіх часів і народів. І це зрозуміло, бо людина і природі взаємопов’язані.

4. Виразне читання учителем вірша Г.Гейне «Задзвени із глибини …» (відео презентація).

- Який настрій утілено в поетичному пейзажі Гейне (покажіть стрічку, яка відображає його)?

5. Виразне читання віршу за складеною партитурою (робота в групах).

Задзвени із глибини ІІ

Тихої печалі, ІІ

Мила пісенька весни, ІІІ

Линь І все далі й далі! ІІ

Линь, І дзвени, І знайди І той дім, ІІІ

В квітах сад зелений, ІІІ

І троянду, перед ним, ІІ

Привітай І від мене. ІІІ

Темп середній, інтонація задушевна, окличне в окличному реченні, бадьора, заклична в спонукальному реченні («линь, дзвени …»).

6.Обмін враженнями.

-Кардмейтінг: листівка-реклама про враження від твору (випереджальне завдання для кожної групи).

-Про який «той дім» говорить поет?

(можливо: рідний дім, де минуло дитинство; дім коханої, друга, дім дорогої серцю людини …).

-Про яку троянду говорить поет?

*індивідуальне повідомлення про символічне значення троянди в літературі й фольклорі.

Перш за все символ, це знак того, про що йдеться. Наприклад: прапор, герб – символи держави, булава, корона – символ влади, верба, калина – символи України, коло з перекресленим предметом – заборона чогось, нарцис – символ самозакоханості, барвінок – символ здоров’я та довголіття тощо. Деякі предмети, рослини, в різних народів є різними символами, інколи навіть протилежними.

Троянда в літературі та фольклорі є символом краси, любові, вірності, дружби (Кай та Герда).

Можливо Гейне мав на увазі свою кохану, або батьків, рідний дім, друзів дитинства.

У вірші поет змальовує природу і почуття людини як єдине ціле. Це свідчить про розвиток традицій усної народної творчості: через картини природи розкривається стан людської душі, переживання та емоції особистості. У побудові вірша два художніх плани – реальний і чуттєвий. Які розгортаються паралельно.

-У вірші Гейне не використав епітет до слова «троянда». Які епітети до цього слова можете запропонувати ви? Хто більше?

ТРОЯНДА

Чарівна …

 

7. Засоби художньої виразності

Завдання:

  • Знайдіть епітети, поясніть їх значення та роль у творі

Епітет

Значення

Роль

Тихої (печалі)

Легка, яка вже минає, відболіла

Настрій замріяності, легкого суму

Мила (пісенька)

Ніжна, приємна душі

Ніжність, легкість

 

Зелений (сад)

Пора року – весна в розквіті

Вказує на час, створює бадьорий настрій

 

  • Знайдіть метафори, поясніть їх значення та роль

Метафора

Значення

Роль

Задзвени із глибини тихої печалі

Рух від забуття до відновлення

Допомагає перенестись від стану печалі в стан радості

Пісенька … дзвени, зайди в той дім,

троянду привітай

Пісня – посланець весни, який будить природу, відновлює почуття

Оживляє природу, робить її близькою людині

 

  • Які художні засоби ви ще побачили? (повтори, порівняння).

8. Поетичний практикум.

     - Знайдіть у вірші риму.

     - Знайдіть у творі ритм.

9. Перегук твору з народною піснею.

Образи створені у вірші (весна, квіти, троянда), ритміка, мелодійність, розкриття настрою ліричного героя через природу, звернення до природи, нагадують народну пісню.

   Журюся я над річкою …

Біжить вона, шумить,

А в мене бідне серденько

І мліє і болить.

 

До тебе, люба річечко,

Ще вернеться весна,

А молодість не вернеться,

Не вернеться вона.

(виконує учениця)

 

V. Підсумок

- Які скарби накопичилися в ваших скриньках?

- «Малюнок на скелі»: оберіть один, два предмета, які символізують твір.

- Визначити тему та ідею вірша «Задзвени із глибини …».

Тема: пробудження весняної природи та відродження людської душі.

Ідея: уславлення краси весняної природи, яка є близькою людині.

 

  • Подарунок: гра на скрипці. «Пори року» П.Чайковського, цикл «Квітень. Пролісок».
  •  

VI. Домашнє завдання

Вивчити вірш напам’ять за партитурою.

docx
Додано
25 жовтня 2018
Переглядів
1444
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку