Тема: "Японська народна казка Ісумбосі, або "Хлопчик-мізинчик". Відображення любові до праці, кмітливості, сміливості, ставлення до природи в образі Ісумбосі. Національний колорит японських казок"
На прикладі вчинків Ісумбосі виховувати кращі моральні якості: працьовитість, кмітливість, сміливість, повагу до батьків; почуття поваги до звичаїв та традицій інших народів.
5 клас
КНВК №4
Лазоренко В. П.
УРОК № 6
ТЕМА: Японська народна казка «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик». Відображення любові до праці, кмітливості, сміливості, ставлення до природи в образі Іссумбосі. Національний колорит японських казок
МЕТА : ознайомити учнів з Японією, з японськими звичаями та традиціями, з японською народною казкою, усвідомити красу та своєрідність японського фольклору, розвивати інтерес до читання казок, зв'язне мовлення учнів, творчу уяву, образне мислення, пам'ять, вміння порівнювати певні образи, риси характеру, висловлювати та обґрунтовувати власну думку; виховувати почуття поваги до звичаїв та традицій інших національностей, кращі моральні якості – працьовитість,кмітливість,сміливість, повагу до батьків.
Обладнання: презентація « Знайомство з Японією»; текст казки;комп’ютерна презентація запитань до казки;
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма уроку : урок – подорож
Які щасливі очі у казок
Ліна Костенко
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання
Любі діти! У наш клас
Завітали люди щирі.
Привітаймо в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Плідно будем працювати,
Високі бали заробляти.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Країну, з якою ми сьогодні ознайомимося, називають по-різному: країною гір, країною «економічного дива», країною Вранішнього сонця. Тут відбувається велика кількість землетрусів. Що це за країна?
Сьогодні ми на уроці здійснемо подорож до країни - Японії, щоб ознайомитися з японською казкою «Ісссумбосі, або Хлопчик – Мізинчик
О! Країно! Далека й така таємнича! Де сонце щодня виринає з пітьми, Де сакура квітне поблизу гір мальовничих, Сьогодні до тебе звертаємось ми.
ІУ. Вивчення нового матеріалу
Завдання: створіть асоціативний кущ до слова Японія (які образи, слова спадають вам на думку, коли чуєте це слово?)
Учитель Продовжуючи тему, хочу зазначити, що єдність із природою, яка властива японцям, стала основою і всього казкового фольклору. Особливою рисою японських казок є те, що вони досить тісно пов’язані з народними звичаями. В японській казці чудеса трапляються на кожному кроці. Можливо тому, що поезія та казка завжди визнавалися в Японії як засоби добра та справедливості. Той, хто творить і розуміє красу, не може бути злим – такий поетичний закон японської казки.
Учитель. На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з японською казкою «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізичик». У тексті вам зустрінуться незнайомі слова, давайте з’ясуємо їх значення.
Іссумбосі -ім’я
Храм – релігійна споруда
Вельможа – багата, знатна людина
Оні – чудовиська в людській подобі з бичачими рогами й тигрячими іклами
Ошатно – охайно, красиво
Спантеличений - здивований
Чи сподобалась вам казка?Назвіть усіх дійових осіб казки
До якого виду ви б віднесли цю казку? Чому?
Знайдіть типові складові побудови (зачин, основну частину, кінцівку)
Робота з презентацією по змісту казки (8 запитань)
Яким був їх синок? Зачитайте з тексту
Зачитайте прохання хлопчика до батьків. Про яку рису характеру це свідчить?
Чи став зріст на заваді його мріям?
Поро яку рису вдачі хлопчика свідчить епізод про пригоду, що трапилася з дівчиною та Іссумбосі?
А зараз ми проведемо фізкультхвилинку, але вона буде пов’язана з темою нашого уроку. Я називатиму українські та японські слова, а ви будете кланятися на японський кшталт (якщо слово японське), або присідати (якщо слово українське).
Дзюдо, шаровари
Харакірі, калина
Кімоно, бричка
Сакура, гопак
Хризантема, мальва
Самурай, галушка.
7. «Найуважніший читач» Робота в парах. Заповнення карток (робота з текстом)
Вставити пропущені слова.
Батько й мати назвали сина Іссумбосі, тобто …, і берегли його як зіницю ока.
Хлопчик зробив собі меч із …, що дала мати, і вранці всі троє подалися на берег
річки.
- До побачення! - гукнув Іссумбосі і поплив униз за водою у… …. , веслуючи…
- Мене звати Іссумбосі. Я хотів би стати вашим ….
Іссумбосі був … і …, тому в домі його всі любили.
Коли Іссумбосі опам’ятався, то побачив перед собою на землі … - скарб чудовиськ.
Відповіді: Хлопчик – Мізинчик, голки,чайній чашці, хасі, слугою,працьовитий і кмітливий, чудовий молоток
Виразне читання уривків казки ( діалог хлопчика та вельможі)
Продовження бесіди за змістом казки
Чому маленький хлопчик переміг велетнів Оні?
Які слова за лексичним значенням використовуються в зображенні героїв? (великий – маленький – антоніми)
Пояснення вчителя
Словникова робота
Літота – художнє переменшення
Гіпербола – художнє перебільшення
Чому хлопчик потрапляє в таку страшну пригоду? ( Щоб довести, що маленький зріст не може стати на заваді мрій; вибитися в люди)
Чого повчає нас казка? (Бути сміливим у досягненні своєї мети)
Робота з картками
За вказаними прислів’ями та приказками поясніть зміст казки
1.З малої хмари великий дощ буває.
2. Всякі діла з малих починаються.
3. Чия відвага, того й перемога.
Отже, визначте головну думку японської народної казки
(Наполегливість, працелюбність, доброта завжди винагороджується)
У. Закріплення вивченого матеріалу
1.Назвіть ознаки, за якими можна встановити національну приналежність казки
(Ім’я – Іссумбосі;
Предмети побуту – хасі, кімоно
Оні – японські чудовища)
2.Поєднайте означення з особами, яких вони характеризують
Іссумбосі величезний
Оні добрий
роботящий
страшний
маленький
Кмітливий
чудовисько
УІ. Домашнє завдання
Записати цитатний план у зошит
Прочитати українську казку або німецьку про Хлопчика - Мізинчика