Байка як жанр літератури та її особливості

Про матеріал

Тема: "Байка як жанр літератури та її особливості".

Поєднання конкретного і загального в байках Езопа. Утілення людських якостей в алегоричних образах. Мораль байок Езопа.

Через сюжети творів Езопа навчати бачити та критично оцінювати суспільні вади; обстоювати власну думку про моральні якості людей.

Перегляд файлу

6 клас. МУДРІСТЬ БАЙКИ

Учитель КНВК№ 4 Лазоренко Віра Петрівна

Тема уроку.  Байка як жанр літератури та її особливості.

   Езоп – легендарний поет, засновник жанру байки.                                             Висвітлення народної мудрості та узагальнення                                                                       моральних якостей у байках Езопа.

Мета уроку. Зацікавити учнів творчістю давньогрецького байкаря                                   Езопа, дати поняття про байку, як літературний жанр,                                                звернути увагу на особливість її побудови; розкрити                                                              своєрідний історичний шлях байки, допомогти засвоєнню

                      літературознавчих понять(байка,алегорія,мораль,езопова

                      Мова).

Розвивати навички виразного читання, вміння аналізувати                та коментувати прочитане, виділяти основну думку кожної байки, розвивати вміння зіставляти описане в байках із сьогоднішнім реальним життям.

Виховувати загальнолюдські духовні цінності: чесність, порядність,людяність;    вміння  розрізняти добро і зло;

викликати почуття осуду несправедливості , пихатості   , зазнайства ;формувати духовний світ учнів.

      

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: портрет Езопа, репродукція картини Д.Веласкеса "Езоп", словники літературознавчих термінів, тексти легенд про Езопа.

Інтеграція суміжних предметів.

  • Сприяти розвитку комунікативних та полікультурних         компетенцій.
  • Заохочувати до творчого самовиявлення.
  • Чітко формулювати власну думку,прагнути розуміти інших.
  • Розвивати уміння працювати в групі.

Використання стратегій .

Інтерактивні вправи "Мікрофон", рольова гра "Дослідник", прийом "Дивуй", сенкан "Езоп";

  • Робота в групах.

 

Матеріал опрацьовуватиметься за таким планом.

 

1 «Дослідники»

2."Теоретична скринька".

     3.Розвиток жанру байки у світовій  літературі.

4.Повідомлення про Езопа.

5.Репродукція картини відомого іспанського художника ХVІІ століття Дієго Веласкеса.

    6.Пам’ятка "Як декламувати байку"

7.Виразне читання та ідейно-тематичний аналіз байки "Хліборобові діти"

8.Ідейно-тематичний аналіз байок.

     Робота в групах.

     І гр. Байка "Вовк і Ягня"

     ІІ гр. Байка "Крук і Лисиця"

     ІІІ гр. Байка "Мурашка і Цикада".

9.Презентація робіт.

10.Узагальнення вивченого . «Гронування»

 

 

В Езопа вчіться, добрі люди.

Федр

Хід уроку

І. Організаційно-психологічний момент

Учитель. Діти, привітно, з повагою погляньте на свого сусіда по парті. Сідайте зручно, закрийте очі і повторюйте про себе:

  • Говорю спокійно, не хвилююся.
  • Я володію своєю мовою і собою.
  • Буду справляти враження  людини впевненої, доброї.

Розкрийте очі, сідайте зручніше в положенні зосередженої, сміливої, впевненої, розумної людини.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель читає текст.

“Оце я собі думаю; що треба, щоб мати право з людини посміятися, покепкувати, навіть насміятися, із своєї, рідної людини?..

Треба – любити людину. Більше, ніж самого себе.

Тоді тільки ти маєш право сміятися. І тоді людина разом з тобою буде сміятися… із себе, із своїх якихось хиб, недоліків. І буде такий дружній, такий хороший сміх… Той сміх, що не ображає, а виліковує, виховує людину, підвищує… Сміх, спрямований проти різноманітних вад та поганих звичок людей.

                                                        (Остап Вишня. Думи мої, думи мої).

.

Невже мова йде про байку? Саме так. Не магічне слово, а силу має незвичайну, бо здебільшого викликає сміх і зацікавлення.

 

111.Оголошення теми й мети уроку.

 

Інтерактивна вправа "Мікрофон"

  •                   Коли ви вперше познайомилися з таким твором, як байка?
  •                  Які байки ви можете назвати? Хто автори цих творів?
  •                  Як ви розумієте рядки однієї з байок Л.Глібова: "Ото на себе не надійся, чужому лихові не смійся!"?
  •                  Чи співзвучні наведені слова цієї байки нашому часові?
  •                  У чому їх актуальність?
  •                   

1VВивчення нового матеріалу.

 

Учитель:

 

Ще в сиву давнину первісна людина шукала відповідь на питання:як поводитись у цьому світі?Первісна байка давала відповідь на це запитання. Створював її народ, вона переходила с уст в уста, змінювалась, удосконалювалась. Особливу роль у розвитку байки відіграли байкарі Давньої Греції. Діти, а що ви знаєте про Грецію?

 

  1.»ДОСЛІДНИКИ»  .

 

        Учень-географ:

 

Греція-чарівна країна. Вона розташована на півдні Європи, на Балканському півострові в Середземноморському басейні. Літо в цій країні жарке і сухе , а рима нехолодна, волога. Серед рослин поширені кипариси, лавр, маслини.

 

        Учень-історик:

 

Греція-батьківщина олімпійських ігор, які зараз проходять раз на чотири роки.Коли настає знаменитий день,дівчата, одягнені в старогрецькі хітони, запалюють від променів сонця смолоскипи.Опустившись на коліно,його приймає юнак. Священний вогонь смолоскипа, запалений біля олтаря Стародавньої Олімпії, символізує собою мир і дружбу всіх народів Землі. Довгий шлях чекає на цей вогонь,багато країн перетне він, не згасаючи,аж поки не спалахне над святковим стадіоном країни, яку обрали для проведення Ігор.

 

 

 

         Учитель:

Отже, саме Грецію можна назвати батьківщиною байки, але спершу звернемося до словника літературознавчих термінів.

 

 

 

 

 

 

2. "Теоретична скринька".

 

Учитель. З’ясуємо, що таке алегорія, "езопова мова", уособлення.

Робота із словником літературознавчих термінів.

 

Алегорія (грецьк. – інакомовність, іносказання) – зображення життєвих подій і явищ, що таять у собі прихований зміст.

 

"Езопова мова" – вимушене іносказання, художнє мовлення, насичене недомовками та іронічними натяками.

 

Персоніфікація (уособлення) – художній прийом перенесення властивостей людей на тварин, рослин, предмети.

 

 

3. "Скринька ерудита"

 

(Учні по черзі підходять до скриньки, тягнуть картки із запитаннями і дають відповідь)

 

- Що таке байка?

 

- З яких частин складається байка?

 

- Хто є персонажами бай

- Що характерно для персонажів байки?  

 

4. Робота над узагальненням поняття про байку.

 

 

Складання схеми (на основі повтореного).                                               

 

5. Історичний шлях байки.

    Рольова гра "Дослідник"

(Учень отримав випереджальне завдання: дослідити історичний шлях байки. Зараз він представить до вашої уваги матеріали своєї дослідницької роботи)

Матеріали дослідницької роботи учня.

Народження байки сягає глибини тисячоліть. Витоки її ми знаходимо в античному світі, біля джерел людської цивілізації.

Достовірних відомостей про першого байкаря ми не маємо. Легенда розповідає, що першим байкарем був римський раб Езоп. Це напівлегендарна, напівреальна особа, справжнє буття якої викликало багато сумнівів ще за античних часів. Проте першу згадку про Езопа знаходимо у відомого старогрецького історика V ст. до н.е. Геродота, який називає його рабом з острова Самоса за часів фараона Азаміса.

Пізніше Езоп був викуплений з рабства і служив при дворі лідійського царя. Йому приписують майже всі сюжети античних байок, які дійшли до нас.

Новий літературний період у розвитку байки починається з перших літературних обробок творів Езопа відомими античними письменниками римським поетом Федром (І ст. н. е.) і грецьким поетом Бабрієм (II ст. н. е.)

Байки Федра спрямовані проти рабовласників і носять викривальний характер. Байкар засуджує соціальну нерівність і прославляє мудрість простої людини. Автор головну увагу приділяє повчанню, моралі і менше дбає про цікаву сюжетну фабулу.

У центральній Європі цей жанр особливо став популярним у другій половині XVII ст. з приходом у літературу видатного байкаря Франції Жана Лафонтена (1621-1695).

Байки принесли Лафонтену всесвітню славу і зробили письменника класиком французької літератури.

Його байки це жива і яскрава картина життя всіх прошарків французького суспільства від селянина-бідняка до короля. Їм притаманна їдка іронія, високий громадянський пафос. Мораль виражає віру автора в торжество справедливості і людського розуму.

«Справжнім своїм торжеством на святій Русі,— з гордістю писав В.Г.Бєлінський, — байка зобов'язана Крилову. Він один у нас справжній і великий байкар».

Криловська байка вперше стає гострою, часто політичною сатирою на вельмож. У ній пристрасно звучить протест проти нерівності, несправедливості, проти зла і кривди.

Байка в Україні стала популярною із XVIIст., а утвердилася як жанр у творчості мудреця-філософа ХVІІІ ст.. Григорія Сковороди. Була вона в його збірці "Байки харківські" ще прозовою, але такою мудро-повчальною, що мораль інколи перевищувала фабулу в кілька разів.

Писали ці твори і П.Глазовий і П. Годованець.

 

 

 

 

 

 

 

 

6. "Творче конструювання".

Модель схеми "Історичний шлях байки"

Твори Езопа – це коріння,

з якого пізніше розвивалося гіллясте

дерево – жанр байки.

 

 

7. Езоп – легендарний поет, засновник жанру байки.

(Учень отримав випереджальне завдання: підготувати повідомлення про життєвий і творчий шлях Езопа)

  •    Демонстрація портрета Езопа.
  •    За переказами, Езоп жив у давній Греції дві з половиною тисячі років тому (у VI ст. до н.е.). Кажуть, що байкар був рабом-невільником, за походженням фракійцем чи фрігійцем. Мав велике черево, чималу голову, горб на спині. Проте цей негарний раб вирізнявся неабияким розумом. Про його мудрість складалися легенди, які свідчили про те, що він був розумніший від своїх сучасників і повчав їх своїми байками.

Езоп складав байки усно, в прозовій формі. Він будував їх як алегоричні розповіді. Тобто використовував  інокомовлення: живою розмовною мовою розповідається проста буденна історія, а висновки з неї робляться узагальнені, придатні для будь-якої людини, що потрапила в подібну ситуацію. Таким чином, користуючись "езоповою мовою", можна в усі часи висміювати і викривати людські недоліки, вади.

78.. Прийом "Дивуй".

Легенди про Езопа.

(Прослуховування легенд у виконанні читців класу)

  • Про Езопа збереглося чимало переказів. В одному з них, наприклад, розповідається, що одного разу господар послав Езопа до міста з якимось дорученням. Дорогою йому зустрівся суддя і суворо запитав:
  • Куди ти йдеш?
  • Не знаю, - відповів Езоп.

Така відповідь здалася судді підозрілою, і він звелів відвести Езопа до в'язниці.

Але ж я сказав щиру правду, — запевняв Езоп. — Звідки мені було знати, що я потраплю до в'язниці?

Суддя засміявся і відпустив його.

  • Друга легенда розповідає, що одного разу Ксанф наказав Езопові приготувати для своїх гостей страви з найдорожчих продуктів. Раб-мудрець купив свинячих язиків і подав на стіл багато чого, але все тільки з язиків. Здивований хазяїн запитав, чому самі тільки язики на святковому столі.

 А хіба може щось бути кращим від язика? — відповів той.— Він об’єднує людей, він відкриває шлях до знань. Він вчить, переконує, перед ним відчиняються усі двері!

Наступного разу Ксанф наказав приготувати стра­ви із найдешевших продуктів. І знову Езоп приготував язик. На обурення Ксанфа він відповів:

 Але ж язик — то наймерзотніша річ у світі. Він причина усіх чвар, судів, війн. І якщо це орган правди, то разом з тим — брехні і наклепів.

9. Складання сенкану "Езоп".

Езоп

Розумний, мудрий.

Складає, повчає, висміює.

Засновник жанру байки.

Байкар.

10. На дошці експозиція репродукції картини відомого іспанського художника ХVІІ століття Дієго Веласкеса.

(опис портрету)

Езоп постає перед глядачами людиною незалежною і спокійною. Він тримає книгу в правій руці, трохи відхилившись назад. Ліву руку заклав за пазуху.

Дуже виразне обличчя Езопа: набрякло-поблякле від життєвих незгод, випадкових ночівель десь просто неба або на холодній підлозі. Воно має свій чіткий вираз: широкі вилиці, нерозчесане волосся, зморшки біля губ.

У спокійно-втомленому обличчі, схопленому в момент роздумів від прочитаного, відчувається прихована сила переживань, багате внутрішнє життя.

Застигла поза Езопа з непорушним обличчям і задумливими примруженими очима свідчить про те, що саме цієї миті він про щось розмірковує.

11. "Запитання відповідь."

  • Яким художнім прийомом користується Дієго Веласкес для утворення життєвого пріоритету Езопа?
  • Чи відчули ви приховане запитання в погляді байкаря?

Учитель.

    -   Так, байка і сьогодні розважає та повчає. Можливо, саме тому вона така популярна.

Вважають, що Езоп створив близько 400-650 байок. Ми ознайомимося лише з деякими із них.

12. Пам’ятка "Як декламувати байку".

 

Читаючи віршовану байку, дуже важливо наголосом виділити ключові слова, витримати паузи після цих слів та за допомогою відповідної інтонації створити враження комічного.

13.Виразне читання байки "Хліборобові діти".

14.Осмислення прочитаного. "Запитання → відповідь".

  • Про що байка?
  • Які стосунки склалися між дітьми?
  • Яким чином батько вирішив довести, що згода між людьми має велике значення?
  • Як ви розумієте повчальну частину байки, її мораль?
  • Чи актуальна тема байки сьогодні?
  • Чому навчає нас байка?

15.Робота в групах "Літературні дослідження".

І група "Вовк та Ягня"

ІІ група "Мурашка і Цикада"

ІІІ група "Крук і Лисиця"

Завдання:

Прочитати байку.

Дати відповідь на запитання:

  • Хто герої байки? Що вони уособлюють?
  • Яка мораль байки? У яких словах виражається?
  • Що засуджує автор?

16.Презентація групових робіт.

Критично оцініть свою роботу в групі.

І група. Байка "Вовк і Ягня".

Герої байки:

Вовк – тип зухвалої, нещадної, владної людини.

Ягня – символізує невпевненість, схиляння перед силою, владою, страх, рабську покірність.

Мораль: справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду.

Засуджуються: зухвалість, жорстокість, несправедливість, рабська покірність.

 

ІІ група. Байка "Крук і Лисиця".

Герої байки:

Крук – тип нерозумної, надто довірливої людини, яка сприймає будь-які слова за щиру правду.

Лисиця – тип хитрої, лицемірної людини.

Мораль: нерозумну людину можна вмовити виконати будь-що.

Засуджуються: лукавство, нерозважливість, дурість, нещирість.

 

ІІІ група. Байка "Мурашка і Цикада".

Герої байки:

Мурашка – тип людини, яка постійно працює.

Цикада – тип людини, яка не звикла працювати.

Мораль: не можна бути в житті безтурботним, не дбати про майбутнє, зневажати працю.

Засуджуються: легковажне ставлення до життя, лінощі, безпорадність.

Прославляється: повага до праці та працьовитих людей.

V.Узагальнення  вивченого.

  1. Інтерактивна вправа "Гронування".

 

2.Метод "Мікрофон"

(Учні роблять підсумок уроку, використовуючи речення)

  • Цей урок навчив мене…
  • На цьому уроці я дізнався…
  • Тепер я можу розповісти друзям про…
  • Найцікавішим для мене було…
  • Після цього уроку я зробив для себе висновок…

VІ. Домашнє завдання

  • Прочитати байку "Лисиця і виноград".
  • Виписати у зошит мудрі вислови байкаря, пояснити їх значення.
  • Використавши подані нижче початок і кінець історій, спробуй продовжити розповідь…

В одному далекому-далекому лісі жив Їжачок…

Подумала Черепаха і сказала: "Справжніх друзів пізнають у біді."

(За бажанням учнів).

 

 

 

 

 

 

Тема уроку. Жан де Лафонтен.-відомий французький байкар.

                       Байка «Зачумлені звірі».

Мета уроку.  Закріпити знання учнів про байку, алегорію, езопову                                                  мову; ознайомити із творчістю французького письменника Жана де Лафонтена,розкрити алегоричний та повчальний сенс байки «Зачумлені звірі»,відображення в ній вад людського життя.

   Розвивати вміння аналізувати та коментувати прочитане                             висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених                            у байці.

   Виховувати в учнів почуття       відповідальності за власні вчинки, прагнення боротися з                                           людськими вадами.

 

   

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Обладнання уроку: портрет Жана де Лафонтена, тексти

    байки "Зачумлені звірі", ілюстрації до твору, карта Європи.

Інтегарація суміжних предметів.

  • Знаходити потрібну інформацію і використовувати її..
  • Аналіз вчинків та позицій літературних героїв з різних точок зору..
  • Заохочувати до творчого самовиявлення.

Використання стратегій:

  • Інтерактивні вправи "Розмірковуючи - навчаюсь", "Коло вільних думок", "Обери позицію".
  • Робота в групах.

Матеріал опрацьовуватиметься за таким планом:

1.Життя і творчість французького письменника Жана де Лафонтена.

2. Виразне читання байки "Зачумлені звірі".

3. Аналіз байки (Робота в групах)

І група  "Читачі"

Рольове розігрування байки.

ІІ група "Науковці"

  • Які проблеми порушує автор у своїй байці?
  • Чому байка називається "Зачумлені звірі"?
  • Чого байкар хотів навчити людей?

 

 

ІІІ група "Історики"

Що нового вніс Лафонтен у розвиток жанру байки?

4. Презентація робіт.

 

Здається, байка

просто бреше.

А справді – мудру

правду чеше

   Л.Глібов

Хід уроку

І. Організаційно-психологічний момент

Стали, діти, підтягнулися.

Один одному посміхнулися.

На урок старання не забули взяти?

Сіли всі рівненько, починаємо працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Перевірка домашнього завдання.

Переказ байки Езопа «Хліборобові діти».

Тема:розповідь про те, як батько довів дітям, що треба жити в мирі та злаголі.

Ідея:потрібно пам’ятати, що ті, хто вміє жити разом й працювати дружно, сильніші од тих, хто діє поодинці.

 

2.Поетична хвилинка.

Учитель.

Сократ і Бабрій, Федр і Лафонтен,

Сковорода, Крилов –

Всім вистачило тем:

Всім шлях премудрий розкривався,

Хто до Езопа добувався,

Хто позичав сюжетів та ідей,

Щоб байкою збагачувать людей…

     М.Годованець

3.Інтерактивна вправа "Обери позицію"

  • Яким чином, на вашу думку, байки пов’язані з нашим часом?
  • У чому магічна сила байки?
  • Чи актуальна мораль байки сьогодні?

(Відповіді учнів)

Учитель. Нас і сьогодні хвилюють питання, що виникли понад дві з половиною тисяч років. Автор розповідає нам про людські вади. Ми впізнаємо їх, сміємося разом з байкарем і навчаємося мудрості.

4. Бліц-турнір "Заморочки із бочки"

(Із бочечки учні дістають аркуші із запитаннями і дають відповіді)

  • Який твір називають байкою?
  • З яких частин складається байка?
  • Хто ввійшов у світ байок під іменем Айсопос?
  • Назвіть відомих байкарів?
  • Поясніть своє розуміння такого вислову: "Езопові байки – скарбниця сюжетів для  світової літератури"

 

111 Мотивація навчальної діяльності.

1.Учитель.

Продовжуємо нашу літературну подорож .На нас чекає зустріч з Францією XVII століття.

     Учень-географ:сучасна Франція на карті світу.

2. Відновіть текст, вставте пропущене слово.

Видатним байкарем французької літератури є …… . Байки цього письменника відображають життя всього французького суспільства – від селянина-бідняка – до короля. Його мудрі вислови стали надбанням і красою французької літератури.

 

3. Гра "Хто швидше?"

(Складіть слова і ви отримаєте назву байки.

III.Оголошення теми і мети уроку.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

Учитель. Перед тим, як почати працювати над байкою "Зачумлені звірі", давайте познайомимося ближче з автором твору, портрет якого ви бачите на дошці

  1. Виступ учнів-літературознавців з розповіддю про Жана де Лафонтена.

 

     Жан де Лафонтен (1621— 1695) - французький пись­менник, член Французької академії (з 1684 p.). Літера­турну діяльність почав з наслідування античних зразків. Вільнодумець і при­хильник матеріалістичної філософії П.Гасинді, Лафонтен звернувся до ре­алістичних традицій Відродження. У вір­шованих «Казках...» виступав проти лицемірства католицького духівництва, феодального самоуправства, продаж­ництва чиновників. Сатира Лафонтена досягла довершеності в «Байках», сю­жети яких запозичені в Езопа і Федра або взяті з народних джерел. Байки Лафонтена насичені гострим життєвим матеріалом і народним гумором, спря­мовані проти панівних: верств французь­кого суспільства. Вони вплинули на розвиток жанру байки в європейській літературі, зокрема на творчість І. Крилова та Л. Глібова.

 

Жан де Лафонтен (1621-1695)

Жан де Лафонтен — відомий французький байкар, драматург, поет. Народився в Шато Тьєрі в родині небагатого чиновника. Захопився літера­турною діяльністю досить пізно — у 33 роки.

У 1657 році переїхав до Парижа, де література стала єдиним засобом його існування. Проте його проби пера були не зовсім вдалими. Лише після публікації в 1665 році «Казок та оповідань у віршах», а в 1668 — «Вибраних байок у віршах» до Лафонтена прийшла слава.

Для своїх байок Ж. де Лафонтен запозичив античні сюжети та сюжети авторів епохи Відродження (XIV-XVI ст.), перекладаючи їх у вірші. Щопра­вда, у своїх творах французький байкар часто по-своєму тлумачив той чи інший відомий сюжет, надаючи йому нового сенсу. Лафонтен не наголошу­вав на повчальних висновках, для нього головною була розповідь про сміш­ний або безглуздий випадок.

 

2.Аналітична робота: учні заповнюють таблицю, яка розміщена на дошці, після прослуханих повідомлень.

 

ВІДОМО         НОВЕ

  ۷            +

(зразок конспекту, який учні відповідно до своїх знань позначають знаком ۷  або знаком +)

  • відомий французький байкар, драматург, поет;
  • народився в Шато Тьєрі;
  • 1665р. Збірка "Казки та оповідання у віршах";
  • сюжети байок запозичені в Езопа і Федра, або взяті з народних джерел;
  • Лафонтен не наголошував на повчальних висновках, для нього головною була розповідь про смішний або безглуздий випадок.

 

 

3.Виразне читання байки "Зачумлені звірі".

 

4.Словесне малювання.

  • Які картини виникають у вашій уяві під час читання твору?

5.   Рольове розігрування байки учнями.

6. Осмислення прочитаного.

"Запитання → відповідь"

  • Які почуття викликала у вас байка?

 

  • Про що розповідається у творі?(«Чума косила звірину»;лев скликав раду, щоб обрати найбільшого грішника, принести його в жертву та припинити чуму.)

 

  • Назвіть персонажів байки "Зачумлені звірі" та дайте їм характеристику.? .(Лев- цар звірів, Осел- беззахисний, всі інші звірі-лицемірні,, хижі,  брехливі.)

 

  • Як звірі оцінюють провини кожного? (Несправедливо:залежно від соціального стану та грошей.)

 

  • Чому фінал цієї байки виявився для нас несподіваним? Чим, на вашу думку, викликане рішення звірів щодо найбільшої гріховності Осла?( Тим, що Осел - найбеззахисніший серед звірів, він не був навіть хижаком.)

 

  • Яка мораль байки? Знайди її в тексті й прочитай уголос із відповідною інтонацією, використовуючи жести і міміку.

(«Отак і в нас:є гроші – маєш право,

   Немає – то під суд іди.»

Чума ,  від якої страждає суспільство – це лицемірство,  нечесність, свавілля.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.Робота в групах.

  • Група  "Читачі"

Інсценізуйте байку, намагаючись відтворити характери звірів.

  • Група "Науковці"

Які проблеми порушує автор в своїй байці?

Чому байка називається "Зачумлені звірі"?

Чого байкар хотів навчити людей?

  • Група "Історики"

Що нового вніс Лафонтен у розвиток жанру байки?

 

8.Презентація робіт.

- Критично оцініть свою роботу в групі.

 

9. "Розмірковуючи – навчаюсь".

- Чи актуальна нині мораль цієї байки?

Що засуджує байкар у людських стосунках?

Як ви розумієте слова Л.Глібова, які є епіграфом до уроку?

 

V.Підбиття підсумків уроку.

 

"Коло вільних думок" (інтерактивна вправа)

  • Про що нове ви дізналися на уроці ?

(1.Про життя та творчість Лафонтера; сюжети своїх творів він запозичував у Езопа, Федра, Бідпая, всього написав 238 байок, серед них і «Зачумлені звірі». 2.Тема байки «Зачумлені звірі»- розповідь про те , як лісові звірі обирали під час чуми найбільшого грішника.3.Ідея – несправедливість суспільства , у якому одним можна все , іншим – нічого.)

  • Навіщо потрібні ці знання?
  • Які висновки ви зробили для себе після цього уроку?

 

V. Домашнє завдання

  • Створити ілюстрації до байки "Зачумлені звірі".
  • Виписати художні особливості байки.
  • Підготувати повідомлення про І.Крилова
  • Скласти власну байку (за бажанням учнів)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку.  

І.А.Крилов – відомий російський байкар.

Байка «Вовк і Ягня».

 

Мета уроку.  Зацікавити учнів творчістю російського байкаря                                             І.Крилова, поглибити знання про байку як літературний ,                                 жанр, про особливості виразного читання байки,                                                                  здійснити аналіз байки "Вовк та Ягня";                                                                                         заохочувати учнів до творчого пошуку.

Розвивати навички виразного читання, ідейно-художнього аналізу байки, культуру мовлення.

Виховувати позитивні риси характеру, моральні якості, етичні норми поведінки, засуджувати прояви жорстокості, сили.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання:  портрет І.Крилова, ілюстрації до творів байкаря, збірки                                            байок  І.Крилова  та Л.Глібова, карта світу.

Вміння.

  • Розвивати комунікативні та інформаційні компетентності.
  • Підтримувати пізнавальний інтерес.
  • Розвивати вміння аналізувати вчинки та позиції літературних героїв.

Використання стратегій.

  • Інтерактивні вправи "Мікрофон", експрес-інтерв’ю "Закінчить речення", "Коло вільних думок".
  • Метод "Подвійні щоденники".
  • Робота  в групах.

 

 

Матеріал опрацьовуватиметься за таким планом:

1.Життя і творчість І.А.Крилова

2. Байка "Вовк і Ягня"

3. Пошуково-дослідницька робота в групах. (Порівняти байки "Вовк і Ягня" Езопа, І.Крилова, Л.Глібова)

4. Презентація робіт.

5. Ситуативне завдання "Прийми рішення»

 

Хід уроку

І. Організаційно-психологічний момент

Звучить музичне вітання – відповідь "Добрий день"

Вчитель:Подивіться на сусіда за партою та посміхніться.

               Всім бажаю успіхів.

 

 ІІ.Актуалізація опорних знань.

 

1.»Мозкова атака»

  • Байка- це …
  • Скільки частин має байка ?
  • Художні засоби:
  • Відомі байкарі:
  • Хто з них батько байки?
  • Алегорія- це… Наприклад:
  • Замаскований спосіб думок з натяком,недомовками –це…
  • Синоніми до словосполучення «Езопова мова»:

 

 

 

 

   2.Поетична хвилинка.

  •  Переказ байки Лафонтена «Зачумлені звірі»
  • "Розкажи власну байку друзям"

(Домашнє завдання попереднього уроку)

  • Чи сподобалась вам байка?
  • Що засуджує байка?

 

111.Мотивація навчальної діяльності.

                 ТЕМА-МЕТА –ЕПІГРАФ

  • Учень-географ:Росія на карті світу.
  • Які особливості байки підкреслюєФедр?(епіграф)

 

  IV. Вивчення нового матеріалу.

 

  1.Заочна подорож.

Учитель. Петербург. Ми з вами в Літньому саду біля пам’ятника. Дідусь у глибокій задумі сидить у кріслі, а біля його ніг зібралися бронзові звірі – леви, лисиці, вовки, ведмеді та інші. Цей дідусь – відомий російський байкар…., а звірі - ….

(Діти називають – І.Крилов; герої його байок)

 

 

 

2.Презентація портрета І.А. Крилова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Гра "Хто? З якого твору?"

Презентація ілюстрацій художника Є.Рачева до байок І.Крилова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Епізоди з яких байок відтворено на малюнках?
  • Подумайте, носіями яких людських рис є персонажі байки?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

3.Повідомлення учнів

 

І.А.Крилов – відомий російський байкар.

 

Іван Крилов (1769-1844) - російський письменник, байкар, журналіст. У 1782 р. переїхав до Петербурга. В 1798-1800 p. жив у с.Козацькому на Черкащині. Перший твір - комічна опера «Кофейниця» (1782). У 1786-1788 p. написав трагедії «Клеопатра»   «Філомела», комедії «Письменник у передпокої», «Пустуни» та ін., в яких критикував звичаї провінційних помі­щиків, столичного дворянства. Байки почав друкувати 1788 p., перша збірка вийшла у 1809 р.

 

Іван Крилов (1769-1844)

Іван Андрійович Крилов — видатний російський байкар, драматург, журналіст. Вважають, що народився майбутній байкар у Москві. Його бать­ко був відставним військовим, а мати — неписьменною, але надзвичайно доброю жінкою, яка вболівала за освіту сина. Після смерті батька родина в 1782 р. переїхала до Петербургу, де І. Крилов роз­починає літературну діяльність.

Літературну славу І. Крилову принесли байки, в яких він звертається не лише до проблем загальнолюдського значення, а й до конкретних історичних подій тогочасної Росії (наприклад, Вітчизняна війна 1812р.), критикує правління державою (політика царя Олександра І), натякає на реальні відносини між різними суспільними прошарками (поміщики та селяни-кріпаки), на важке життя народу. Тому образи його байок стали символізувати не лише якісь негативні якості людського характеру, а й певні історичні події та суспільні явища в тогочасній кріпосницькій Росії.

 

4.Інтерактивна вправа «Гронування»

 

Журналіст         народився в Москві

 

 

                    І.Крилов

 

Найвідоміший     драматург

російський

байкар

 

  1. Виразне читання напам’ять байки "Вовк і Ягня".

(Учень, якому було дано випереджувальне завдання, читає байку мовою оригіналу)

  1. Інтерактивна вправа "Коло вільних думок"

(Обмін враженнями, щодо прочитаного)

  1. Виразне читання байки "Вовк і Ягня"

(Переклад М.Терещенка)

  1. Порівнюємо оригінал і переклад.
    1. Чи вдалося перекладачеві Миколі Терещенку передати зміст оригіналу?
    2. Прочитай початок байки І.Крилова в оригіналі.

У сильного всегда бессильный виноват

  1. Прочитай початок байки у перекладі М.Терещенка.
  2. Яке незвичне слово використав перекладач у першому рядку?
  3. Чи належить воно до широковживаних?
  4. Як ти гадаєш, чому перекладач з усіх можливих віддав перевагу саме йому?

 

  1. "Розмірковуючи - навчаюсь"

 (Бесіда з метою усвідомлення прочитаного і почутого)

  • Які герої діють у байці?
  • Що можна сказати про цих героїв?
  • Визначте складові частини байки.
  • Знайдіть в тексті і зачитайте слова,  що є мораллю байки.
  • При яких обставинах зустрілися Вовк і Ягня? Якою була ця зустріч?
  • Зверніть увагу, як поводять себе герої під час суперечки?
  • Чим закінчилася зустріч Вовка і Ягняти?

 

  1.        Презентація ілюстрацій художників М.Шагала, Є.Рачева

 до байки "Вовк і Ягня". (Робота з ілюстраціями)

 

 

 

 

 

 

  1.        Діалог Вовка і Ягняти.

(Рольове розігрування байки: прочитати байку, відповідними інтонаціями передати характерні репліки кожного із персонажів)

 

  1.        Бінарна опозиція. (Протиставлення).

 ВОВК – ЯГНЯ.

 (Особливу увагу звертаємо на мову героїв)

  • Чому І.Крилов називає зустріч Ягняти з Вовком "бідою"?
  • У чому полягає вина Ягняти з погляду Вовка?
  • Чи вдається Вовкові звинуватити Ягня, чи знайшов він слушний привід для цього?
  • Які слова вживає Ягня, звертаючись до Вовка?
  • Чи змінюється мова Ягняти в суперечці?
  • В яких рядках висловлюється "вовча правда"?
  • Зачитайте рядки у тексті, які є свідченням нерівності сил персонажів.

 

 

 

 

 

Коментар учителя

.

Саме в цих рядках криються секрети поведінки героїв байки: всемогутність Вовка та беззахисність Ягняти. Автор байки, звичайно, на боці Ягняти, засуджує вчинки Вовка.

 

Учитель.

  • А ось як на це питання відповів Жан де Лафонтен у передмові до збірки своїх байок:

  Оспівую в байках героїв я буденних,

  Яких не знав Езоп в своїх краях священних

  Дають уроки нам правдиві ці пісні.

  Тут розмовляють всі, і риби мовчазні, -

  Стосується й людей повчальні їх поради, -

  У образах тварин людські видніші вади.

 

13. "Запитання → відповідь"

  • З’ясуйте, носіями яких людських вад є Вовк і Ягня?
  • Визначте ідею байки.
  • Який прийом використовує автор для розкриття ідеї твору?
  • Для чого байкарі застосовують алегорію?
  •  
  1.  "Теоретична скринька"

(Робота із словниками літературознавчих термінів)

Повторення літературного поняття "уособлення", з’ясувати, що таке сатира.

Сатира – художній прийом у творах літератури або мистецтва, заснований на різкому висміюванні пороків, хиб, негативних явищ дійсності.

 

  1. Пошуково-дослідницька робота в групах.

(Порівняти байки "Вовк та Ягня" Езопа, І.Крилова, Л.Глібова)

  1. Група "Літературознавці"

Якими перед нами постають у байках Вовк і Ягня?

("Дослідження-моделювання". Скласти опорну схему)

  1. Група "Мовознавці"

Простежити за мовою Вовка і Ягняти.

 ("Дослідження-моделювання". Скласти опорну схему)

  1. Група "Читачі".

З’ясувати, які риси засуджуються в образі Вовка?

 ("Дослідження-моделювання". Заповнити таблицю)

 

 

 

16.Презентація робіт

  • Критично оцініть свою роботу в групах.

І група

 

 

 

 

 

 

 

11 група

ІІІ група

 

В образі Вовка засуджуються такі риси

Ключові слова

Езоп

І.Крилов

Л.Глібов

Грубість

?

"Наглец",

"нечистым рылом",

"негодный",

"щенок".

"Собачий сину",

"поганець",

"капосне",

"щеня".

Нахабство

Почав обвинувачувати, що каламутить воду.

"Ты виноват уж тем, что хочется мне кушать".

"Вовк, може їсти захотів".

Жорстокість

Знайти слушний привід, щоб з’їсти.

"Я голову с тебя сорву".

"Як муху задавлю".

Лицемірство

"Минулого року ти зневажало мого батька".

"Мне здесь же как-то нагрубил".

"Здається, ти й позаторік тут був та капості мені наробив".

Несправедливість

"Я все одно тебе з’їм"

"И в темный лес ягненка поволок".

"І – Вовк ягнятко задавив".

 

 

  1. Підсумок.
  1. Які людські та суспільні недоліки засуджує І.А.Крилов?
  2. Ситуативне завдання "Прийми рішення".

Учитель.

  • Уявіть, що з вас посміялися однокласники:
  • коли ви декламували напам’ять вірш і забули слова;
  • стосовно вашого одягу;
  • коли ви випадково спіткнулись і впали.
  • Як ви вчините у кожному з таких випадків, щоб не втрачати своєї гідності і дати відсіч насмішкам.

 

 

 

 

V. Домашнє завдання

  • "Вузлик на згадку"

(Виписати із байки "Вовк і Ягня" рядки, які стали крилатими висловами)

  • Вивчити байку "Вовк і Ягня" напам’ять.
  • Написати твір-роздум "У чому секрет довголіття байки?" (За бажанням учнів)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку. Контрольна робота з теми "Байка у світовій літературі"

Мета уроку.  Перевірити рівень засвоєння учнями теми "Байка у                                             світовій літературі"; виявити, які складові навчального                                                         матеріалу учні засвоїли найбільш вдало, а які викликають                                           у них труднощі й потребують коригування.

   Розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння працювати                                           самостійно.

   Виховувати відповідальність, вміння рентабельно та                                            раціонально використовувати набуті знання, творчо                                                         підходити до виконання поставлених завдань.

Тип уроку: контроль набутих знань.

 

Хід уроку

 

І. Організаційно-психологічний момент

Налаштування на доброзичливість. (Учні повертають голови до сусіда за партою, посміхаються, бажають один одному успіхів).

 

ІІ. Презентація теми та мети уроку

  1. Ознайомлення учнів зі змістом контрольної роботи.
  2. Повідомлення критеріїв оцінювання робіт.

 

Правильна відповідь на одне запитання І рівня – 0,5бала

Максимальна кількість балів - 1

 

Правильна відповідь на одне запитання ІІ рівня – 1 бал

Максимальна кількість балів - 4

 

Правильна відповідь на одне запитання ІІІ рівня – 2 бали

Максимальна кількість балів - 4

 

Завдання IV рівня виконуються на вибір. Правильне виконання завдання – 3 бали

Максимальна кількість балів за всі завдання – 12.

 

ІІІ. Виконання контрольної роботи

 

Завдання:

 

Початковий рівень

1. Кого вважають основоположником жанру байки?

2. Назвіть відомих авторів-байкарів.

Середній рівень

  1. Назвати головні жанрові ознаки байки.
  2. Дайте визначення персоніфікації
  3. Що означає вислів: "езопова мова"?
  4. Хто із байкарів був редактором сатиричного журналу?

 

Достатній рівень

  1. Який художній прийом є обов’язковим для жанру байки? У чому полягає його роль?
  2. Наведіть приклади крилатих висловів із байок.

 

Високий рівень

Написати твір-мініатюру на одну із обраних тем:

  1. "Роль байки в житті людства".
  2. "Чому байка не втрачає своєї популярності?"
  3. "Яка байка справила на мене найбільше враження і чому?"

 

IV. Рефлексія (бесіда за запитаннями)

  • Чи всі завдання вам вдалося виконати? Із якими труднощами ви зіткнулися на уроці?
  • Чи вдалося їх подолати?
  • Як вам вдалося цього досягти?

 

V. Домашнє завдання

1. Підготувати повідомлення про А.П.Чехова

2. Прочитати оповідання "Хамелеон".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку.Урок виразного читання.

                    Байка І. А. Крилова «Квартет».

                    Складання партитури вірша

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроків

Учителя світової літератури

Кременчуцького ліцею №4

Лазоренко В.П.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2013-2014 н.р.

1

 

doc
Додано
25 жовтня 2018
Переглядів
3143
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку