Тема: "Байка як жанр літератури та її особливості".
Поєднання конкретного і загального в байках Езопа. Утілення людських якостей в алегоричних образах. Мораль байок Езопа.
Через сюжети творів Езопа навчати бачити та критично оцінювати суспільні вади; обстоювати власну думку про моральні якості людей.
6 клас. МУДРІСТЬ БАЙКИ
Учитель КНВК№ 4 Лазоренко Віра Петрівна
Тема уроку. Байка як жанр літератури та її особливості.
Езоп – легендарний поет, засновник жанру байки. Висвітлення народної мудрості та узагальнення моральних якостей у байках Езопа.
Мета уроку. Зацікавити учнів творчістю давньогрецького байкаря Езопа, дати поняття про байку, як літературний жанр, звернути увагу на особливість її побудови; розкрити своєрідний історичний шлях байки, допомогти засвоєнню
літературознавчих понять(байка,алегорія,мораль,езопова
Мова).
Розвивати навички виразного читання, вміння аналізувати та коментувати прочитане, виділяти основну думку кожної байки, розвивати вміння зіставляти описане в байках із сьогоднішнім реальним життям.
Виховувати загальнолюдські духовні цінності: чесність, порядність,людяність; вміння розрізняти добро і зло;
викликати почуття осуду несправедливості , пихатості , зазнайства ;формувати духовний світ учнів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: портрет Езопа, репродукція картини Д.Веласкеса "Езоп", словники літературознавчих термінів, тексти легенд про Езопа.
Інтеграція суміжних предметів.
Використання стратегій .
Інтерактивні вправи "Мікрофон", рольова гра "Дослідник", прийом "Дивуй", сенкан "Езоп";
Матеріал опрацьовуватиметься за таким планом.
1 «Дослідники»
2."Теоретична скринька".
3.Розвиток жанру байки у світовій літературі.
4.Повідомлення про Езопа.
5.Репродукція картини відомого іспанського художника ХVІІ століття Дієго Веласкеса.
6.Пам’ятка "Як декламувати байку"
7.Виразне читання та ідейно-тематичний аналіз байки "Хліборобові діти"
8.Ідейно-тематичний аналіз байок.
Робота в групах.
І гр. Байка "Вовк і Ягня"
ІІ гр. Байка "Крук і Лисиця"
ІІІ гр. Байка "Мурашка і Цикада".
9.Презентація робіт.
10.Узагальнення вивченого . «Гронування»
В Езопа вчіться, добрі люди.
Федр
Хід уроку
І. Організаційно-психологічний момент
Учитель. Діти, привітно, з повагою погляньте на свого сусіда по парті. Сідайте зручно, закрийте очі і повторюйте про себе:
Розкрийте очі, сідайте зручніше в положенні зосередженої, сміливої, впевненої, розумної людини.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель читає текст.
“Оце я собі думаю; що треба, щоб мати право з людини посміятися, покепкувати, навіть насміятися, із своєї, рідної людини?..
Треба – любити людину. Більше, ніж самого себе.
Тоді тільки ти маєш право сміятися. І тоді людина разом з тобою буде сміятися… із себе, із своїх якихось хиб, недоліків. І буде такий дружній, такий хороший сміх… Той сміх, що не ображає, а виліковує, виховує людину, підвищує… Сміх, спрямований проти різноманітних вад та поганих звичок людей.”
(Остап Вишня. Думи мої, думи мої).
.
Невже мова йде про байку? Саме так. Не магічне слово, а силу має незвичайну, бо здебільшого викликає сміх і зацікавлення.
111.Оголошення теми й мети уроку.
Інтерактивна вправа "Мікрофон"
1VВивчення нового матеріалу.
Учитель:
Ще в сиву давнину первісна людина шукала відповідь на питання:як поводитись у цьому світі?Первісна байка давала відповідь на це запитання. Створював її народ, вона переходила с уст в уста, змінювалась, удосконалювалась. Особливу роль у розвитку байки відіграли байкарі Давньої Греції. Діти, а що ви знаєте про Грецію?
1.»ДОСЛІДНИКИ» .
Учень-географ:
Греція-чарівна країна. Вона розташована на півдні Європи, на Балканському півострові в Середземноморському басейні. Літо в цій країні жарке і сухе , а рима нехолодна, волога. Серед рослин поширені кипариси, лавр, маслини.
Учень-історик:
Греція-батьківщина олімпійських ігор, які зараз проходять раз на чотири роки.Коли настає знаменитий день,дівчата, одягнені в старогрецькі хітони, запалюють від променів сонця смолоскипи.Опустившись на коліно,його приймає юнак. Священний вогонь смолоскипа, запалений біля олтаря Стародавньої Олімпії, символізує собою мир і дружбу всіх народів Землі. Довгий шлях чекає на цей вогонь,багато країн перетне він, не згасаючи,аж поки не спалахне над святковим стадіоном країни, яку обрали для проведення Ігор.
Учитель:
Отже, саме Грецію можна назвати батьківщиною байки, але спершу звернемося до словника літературознавчих термінів.
2. "Теоретична скринька".
Учитель. З’ясуємо, що таке алегорія, "езопова мова", уособлення.
Робота із словником літературознавчих термінів.
Алегорія (грецьк. – інакомовність, іносказання) – зображення життєвих подій і явищ, що таять у собі прихований зміст.
"Езопова мова" – вимушене іносказання, художнє мовлення, насичене недомовками та іронічними натяками.
Персоніфікація (уособлення) – художній прийом перенесення властивостей людей на тварин, рослин, предмети.
3. "Скринька ерудита"
(Учні по черзі підходять до скриньки, тягнуть картки із запитаннями і дають відповідь)
- Що таке байка?
- З яких частин складається байка?
- Хто є персонажами бай
- Що характерно для персонажів байки?
4. Робота над узагальненням поняття про байку.
Складання схеми (на основі повтореного).
5. Історичний шлях байки.
Рольова гра "Дослідник"
(Учень отримав випереджальне завдання: дослідити історичний шлях байки. Зараз він представить до вашої уваги матеріали своєї дослідницької роботи)
Матеріали дослідницької роботи учня.
Народження байки сягає глибини тисячоліть. Витоки її ми знаходимо в античному світі, біля джерел людської цивілізації.
Достовірних відомостей про першого байкаря ми не маємо. Легенда розповідає, що першим байкарем був римський раб Езоп. Це напівлегендарна, напівреальна особа, справжнє буття якої викликало багато сумнівів ще за античних часів. Проте першу згадку про Езопа знаходимо у відомого старогрецького історика V ст. до н.е. Геродота, який називає його рабом з острова Самоса за часів фараона Азаміса.
Пізніше Езоп був викуплений з рабства і служив при дворі лідійського царя. Йому приписують майже всі сюжети античних байок, які дійшли до нас.
Новий літературний період у розвитку байки починається з перших літературних обробок творів Езопа відомими античними письменниками — римським поетом Федром (І ст. н. е.) і грецьким поетом Бабрієм (II ст. н. е.)
Байки Федра спрямовані проти рабовласників і носять викривальний характер. Байкар засуджує соціальну нерівність і прославляє мудрість простої людини. Автор головну увагу приділяє повчанню, моралі і менше дбає про цікаву сюжетну фабулу.
У центральній Європі цей жанр особливо став популярним у другій половині XVII ст. з приходом у літературу видатного байкаря Франції Жана Лафонтена (1621-1695).
Байки принесли Лафонтену всесвітню славу і зробили письменника класиком французької літератури.
Його байки — це жива і яскрава картина життя всіх прошарків французького суспільства — від селянина-бідняка до короля. Їм притаманна їдка іронія, високий громадянський пафос. Мораль виражає віру автора в торжество справедливості і людського розуму.
«Справжнім своїм торжеством на святій Русі,— з гордістю писав В.Г.Бєлінський, — байка зобов'язана Крилову. Він один у нас справжній і великий байкар».
Криловська байка вперше стає гострою, часто політичною сатирою на вельмож. У ній пристрасно звучить протест проти нерівності, несправедливості, проти зла і кривди.
Байка в Україні стала популярною із XVIIст., а утвердилася як жанр у творчості мудреця-філософа ХVІІІ ст.. Григорія Сковороди. Була вона в його збірці "Байки харківські" ще прозовою, але такою мудро-повчальною, що мораль інколи перевищувала фабулу в кілька разів.
Писали ці твори і П.Глазовий і П. Годованець.
6. "Творче конструювання".
Модель схеми "Історичний шлях байки"
Твори Езопа – це коріння,
з якого пізніше розвивалося гіллясте
дерево – жанр байки.
7. Езоп – легендарний поет, засновник жанру байки.
(Учень отримав випереджальне завдання: підготувати повідомлення про життєвий і творчий шлях Езопа)
Езоп складав байки усно, в прозовій формі. Він будував їх як алегоричні розповіді. Тобто використовував інокомовлення: живою розмовною мовою розповідається проста буденна історія, а висновки з неї робляться узагальнені, придатні для будь-якої людини, що потрапила в подібну ситуацію. Таким чином, користуючись "езоповою мовою", можна в усі часи висміювати і викривати людські недоліки, вади.
78.. Прийом "Дивуй".
Легенди про Езопа.
(Прослуховування легенд у виконанні читців класу)
Така відповідь здалася судді підозрілою, і він звелів відвести Езопа до в'язниці.
— Але ж я сказав щиру правду, — запевняв Езоп. — Звідки мені було знати, що я потраплю до в'язниці?
Суддя засміявся і відпустив його.
— А хіба може щось бути кращим від язика? — відповів той.— Він об’єднує людей, він відкриває шлях до знань. Він вчить, переконує, перед ним відчиняються усі двері!
Наступного разу Ксанф наказав приготувати страви із найдешевших продуктів. І знову Езоп приготував язик. На обурення Ксанфа він відповів:
— Але ж язик — то наймерзотніша річ у світі. Він причина усіх чвар, судів, війн. І якщо це орган правди, то разом з тим — брехні і наклепів.
9. Складання сенкану "Езоп".
Езоп
Розумний, мудрий.
Складає, повчає, висміює.
Засновник жанру байки.
Байкар.
10. На дошці експозиція репродукції картини відомого іспанського художника ХVІІ століття Дієго Веласкеса.
(опис портрету)
Езоп постає перед глядачами людиною незалежною і спокійною. Він тримає книгу в правій руці, трохи відхилившись назад. Ліву руку заклав за пазуху.
Дуже виразне обличчя Езопа: набрякло-поблякле від життєвих незгод, випадкових ночівель десь просто неба або на холодній підлозі. Воно має свій чіткий вираз: широкі вилиці, нерозчесане волосся, зморшки біля губ.
У спокійно-втомленому обличчі, схопленому в момент роздумів від прочитаного, відчувається прихована сила переживань, багате внутрішнє життя.
Застигла поза Езопа з непорушним обличчям і задумливими примруженими очима свідчить про те, що саме цієї миті він про щось розмірковує.
11. "Запитання → відповідь."
Учитель.
- Так, байка і сьогодні розважає та повчає. Можливо, саме тому вона така популярна.
Вважають, що Езоп створив близько 400-650 байок. Ми ознайомимося лише з деякими із них.
12. Пам’ятка "Як декламувати байку".
Читаючи віршовану байку, дуже важливо наголосом виділити ключові слова, витримати паузи після цих слів та за допомогою відповідної інтонації створити враження комічного.
13.Виразне читання байки "Хліборобові діти".
14.Осмислення прочитаного. "Запитання → відповідь".
15.Робота в групах "Літературні дослідження".
І група "Вовк та Ягня"
ІІ група "Мурашка і Цикада"
ІІІ група "Крук і Лисиця"
Завдання:
Прочитати байку.
Дати відповідь на запитання:
16.Презентація групових робіт.
Критично оцініть свою роботу в групі.
І група. Байка "Вовк і Ягня".
Герої байки:
Вовк – тип зухвалої, нещадної, владної людини.
Ягня – символізує невпевненість, схиляння перед силою, владою, страх, рабську покірність.
Мораль: справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду.
Засуджуються: зухвалість, жорстокість, несправедливість, рабська покірність.
ІІ група. Байка "Крук і Лисиця".
Герої байки:
Крук – тип нерозумної, надто довірливої людини, яка сприймає будь-які слова за щиру правду.
Лисиця – тип хитрої, лицемірної людини.
Мораль: нерозумну людину можна вмовити виконати будь-що.
Засуджуються: лукавство, нерозважливість, дурість, нещирість.
ІІІ група. Байка "Мурашка і Цикада".
Герої байки:
Мурашка – тип людини, яка постійно працює.
Цикада – тип людини, яка не звикла працювати.
Мораль: не можна бути в житті безтурботним, не дбати про майбутнє, зневажати працю.
Засуджуються: легковажне ставлення до життя, лінощі, безпорадність.
Прославляється: повага до праці та працьовитих людей.
V.Узагальнення вивченого.
2.Метод "Мікрофон"
(Учні роблять підсумок уроку, використовуючи речення)
VІ. Домашнє завдання
В одному далекому-далекому лісі жив Їжачок…
Подумала Черепаха і сказала: "Справжніх друзів пізнають у біді."
(За бажанням учнів).
Тема уроку. Жан де Лафонтен.-відомий французький байкар.
Байка «Зачумлені звірі».
Мета уроку. Закріпити знання учнів про байку, алегорію, езопову мову; ознайомити із творчістю французького письменника Жана де Лафонтена,розкрити алегоричний та повчальний сенс байки «Зачумлені звірі»,відображення в ній вад людського життя.
Розвивати вміння аналізувати та коментувати прочитане висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених у байці.
Виховувати в учнів почуття відповідальності за власні вчинки, прагнення боротися з людськими вадами.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання уроку: портрет Жана де Лафонтена, тексти
байки "Зачумлені звірі", ілюстрації до твору, карта Європи.
Інтегарація суміжних предметів.
Використання стратегій:
Матеріал опрацьовуватиметься за таким планом:
1.Життя і творчість французького письменника Жана де Лафонтена.
2. Виразне читання байки "Зачумлені звірі".
3. Аналіз байки (Робота в групах)
І група "Читачі"
Рольове розігрування байки.
ІІ група "Науковці"
ІІІ група "Історики"
Що нового вніс Лафонтен у розвиток жанру байки?
4. Презентація робіт.
Здається, байка
просто бреше.
А справді – мудру
правду чеше
Л.Глібов
Хід уроку
І. Організаційно-психологічний момент
Стали, діти, підтягнулися.
Один одному посміхнулися.
На урок старання не забули взяти?
Сіли всі рівненько, починаємо працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Перевірка домашнього завдання.
Переказ байки Езопа «Хліборобові діти».
Тема:розповідь про те, як батько довів дітям, що треба жити в мирі та злаголі.
Ідея:потрібно пам’ятати, що ті, хто вміє жити разом й працювати дружно, сильніші од тих, хто діє поодинці.
2.Поетична хвилинка.
Учитель.
Сократ і Бабрій, Федр і Лафонтен,
Сковорода, Крилов –
Всім вистачило тем:
Всім шлях премудрий розкривався,
Хто до Езопа добувався,
Хто позичав сюжетів та ідей,
Щоб байкою збагачувать людей…
М.Годованець
3.Інтерактивна вправа "Обери позицію"
(Відповіді учнів)
Учитель. Нас і сьогодні хвилюють питання, що виникли понад дві з половиною тисяч років. Автор розповідає нам про людські вади. Ми впізнаємо їх, сміємося разом з байкарем і навчаємося мудрості.
4. Бліц-турнір "Заморочки із бочки"
(Із бочечки учні дістають аркуші із запитаннями і дають відповіді)
111 Мотивація навчальної діяльності.
1.Учитель.
Продовжуємо нашу літературну подорож .На нас чекає зустріч з Францією XVII століття.
Учень-географ:сучасна Франція на карті світу.
2. Відновіть текст, вставте пропущене слово.
Видатним байкарем французької літератури є …… . Байки цього письменника відображають життя всього французького суспільства – від селянина-бідняка – до короля. Його мудрі вислови стали надбанням і красою французької літератури.
3. Гра "Хто швидше?"
(Складіть слова і ви отримаєте назву байки.
III.Оголошення теми і мети уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Перед тим, як почати працювати над байкою "Зачумлені звірі", давайте познайомимося ближче з автором твору, портрет якого ви бачите на дошці
Жан де Лафонтен (1621— 1695) - французький письменник, член Французької академії (з 1684 p.). Літературну діяльність почав з наслідування античних зразків. Вільнодумець і прихильник матеріалістичної філософії П.Гасинді, Лафонтен звернувся до реалістичних традицій Відродження. У віршованих «Казках...» виступав проти лицемірства католицького духівництва, феодального самоуправства, продажництва чиновників. Сатира Лафонтена досягла довершеності в «Байках», сюжети яких запозичені в Езопа і Федра або взяті з народних джерел. Байки Лафонтена насичені гострим життєвим матеріалом і народним гумором, спрямовані проти панівних: верств французького суспільства. Вони вплинули на розвиток жанру байки в європейській літературі, зокрема на творчість І. Крилова та Л. Глібова.
Жан де Лафонтен (1621-1695)
Жан де Лафонтен — відомий французький байкар, драматург, поет. Народився в Шато Тьєрі в родині небагатого чиновника. Захопився літературною діяльністю досить пізно — у 33 роки.
У 1657 році переїхав до Парижа, де література стала єдиним засобом його існування. Проте його проби пера були не зовсім вдалими. Лише після публікації в 1665 році «Казок та оповідань у віршах», а в 1668 — «Вибраних байок у віршах» до Лафонтена прийшла слава.
Для своїх байок Ж. де Лафонтен запозичив античні сюжети та сюжети авторів епохи Відродження (XIV-XVI ст.), перекладаючи їх у вірші. Щоправда, у своїх творах французький байкар часто по-своєму тлумачив той чи інший відомий сюжет, надаючи йому нового сенсу. Лафонтен не наголошував на повчальних висновках, для нього головною була розповідь про смішний або безглуздий випадок.
2.Аналітична робота: учні заповнюють таблицю, яка розміщена на дошці, після прослуханих повідомлень.
ВІДОМО НОВЕ
۷ +
(зразок конспекту, який учні відповідно до своїх знань позначають знаком ۷ або знаком +)
3.Виразне читання байки "Зачумлені звірі".
4.Словесне малювання.
5. Рольове розігрування байки учнями.
6. Осмислення прочитаного.
"Запитання → відповідь"
(«Отак і в нас:є гроші – маєш право,
Немає – то під суд іди.»
Чума , від якої страждає суспільство – це лицемірство, нечесність, свавілля.)
7.Робота в групах.
Інсценізуйте байку, намагаючись відтворити характери звірів.
Які проблеми порушує автор в своїй байці?
Чому байка називається "Зачумлені звірі"?
Чого байкар хотів навчити людей?
Що нового вніс Лафонтен у розвиток жанру байки?
8.Презентація робіт.
- Критично оцініть свою роботу в групі.
9. "Розмірковуючи – навчаюсь".
- Чи актуальна нині мораль цієї байки?
Що засуджує байкар у людських стосунках?
Як ви розумієте слова Л.Глібова, які є епіграфом до уроку?
V.Підбиття підсумків уроку.
"Коло вільних думок" (інтерактивна вправа)
(1.Про життя та творчість Лафонтера; сюжети своїх творів він запозичував у Езопа, Федра, Бідпая, всього написав 238 байок, серед них і «Зачумлені звірі». 2.Тема байки «Зачумлені звірі»- розповідь про те , як лісові звірі обирали під час чуми найбільшого грішника.3.Ідея – несправедливість суспільства , у якому одним можна все , іншим – нічого.)
V. Домашнє завдання
Тема уроку.
І.А.Крилов – відомий російський байкар.
Байка «Вовк і Ягня».
Мета уроку. Зацікавити учнів творчістю російського байкаря І.Крилова, поглибити знання про байку як літературний , жанр, про особливості виразного читання байки, здійснити аналіз байки "Вовк та Ягня"; заохочувати учнів до творчого пошуку.
Розвивати навички виразного читання, ідейно-художнього аналізу байки, культуру мовлення.
Виховувати позитивні риси характеру, моральні якості, етичні норми поведінки, засуджувати прояви жорстокості, сили.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет І.Крилова, ілюстрації до творів байкаря, збірки байок І.Крилова та Л.Глібова, карта світу.
Вміння.
Використання стратегій.
Матеріал опрацьовуватиметься за таким планом:
1.Життя і творчість І.А.Крилова
2. Байка "Вовк і Ягня"
3. Пошуково-дослідницька робота в групах. (Порівняти байки "Вовк і Ягня" Езопа, І.Крилова, Л.Глібова)
4. Презентація робіт.
5. Ситуативне завдання "Прийми рішення»
Хід уроку
І. Організаційно-психологічний момент
Звучить музичне вітання – відповідь "Добрий день"
Вчитель:Подивіться на сусіда за партою та посміхніться.
Всім бажаю успіхів.
ІІ.Актуалізація опорних знань.
1.»Мозкова атака»
2.Поетична хвилинка.
(Домашнє завдання попереднього уроку)
111.Мотивація навчальної діяльності.
ТЕМА-МЕТА –ЕПІГРАФ
IV. Вивчення нового матеріалу.
1.Заочна подорож.
Учитель. Петербург. Ми з вами в Літньому саду біля пам’ятника. Дідусь у глибокій задумі сидить у кріслі, а біля його ніг зібралися бронзові звірі – леви, лисиці, вовки, ведмеді та інші. Цей дідусь – відомий російський байкар…., а звірі - ….
(Діти називають – І.Крилов; герої його байок)
2.Презентація портрета І.А. Крилова.
Гра "Хто? З якого твору?"
Презентація ілюстрацій художника Є.Рачева до байок І.Крилова.
.
3.Повідомлення учнів
І.А.Крилов – відомий російський байкар.
Іван Крилов (1769-1844) - російський письменник, байкар, журналіст. У 1782 р. переїхав до Петербурга. В 1798-1800 p. жив у с.Козацькому на Черкащині. Перший твір - комічна опера «Кофейниця» (1782). У 1786-1788 p. написав трагедії «Клеопатра» — «Філомела», комедії «Письменник у передпокої», «Пустуни» та ін., в яких критикував звичаї провінційних поміщиків, столичного дворянства. Байки почав друкувати 1788 p., перша збірка вийшла у 1809 р.
Іван Крилов (1769-1844)
Іван Андрійович Крилов — видатний російський байкар, драматург, журналіст. Вважають, що народився майбутній байкар у Москві. Його батько був відставним військовим, а мати — неписьменною, але надзвичайно доброю жінкою, яка вболівала за освіту сина. Після смерті батька родина в 1782 р. переїхала до Петербургу, де І. Крилов розпочинає літературну діяльність.
Літературну славу І. Крилову принесли байки, в яких він звертається не лише до проблем загальнолюдського значення, а й до конкретних історичних подій тогочасної Росії (наприклад, Вітчизняна війна 1812р.), критикує правління державою (політика царя Олександра І), натякає на реальні відносини між різними суспільними прошарками (поміщики та селяни-кріпаки), на важке життя народу. Тому образи його байок стали символізувати не лише якісь негативні якості людського характеру, а й певні історичні події та суспільні явища в тогочасній кріпосницькій Росії.
4.Інтерактивна вправа «Гронування»
Журналіст народився в Москві
І.Крилов
Найвідоміший драматург
російський
байкар
(Учень, якому було дано випереджувальне завдання, читає байку мовою оригіналу)
(Обмін враженнями, щодо прочитаного)
(Переклад М.Терещенка)
У сильного всегда бессильный виноват
(Бесіда з метою усвідомлення прочитаного і почутого)
до байки "Вовк і Ягня". (Робота з ілюстраціями)
(Рольове розігрування байки: прочитати байку, відповідними інтонаціями передати характерні репліки кожного із персонажів)
ВОВК – ЯГНЯ.
(Особливу увагу звертаємо на мову героїв)
Коментар учителя
.
Саме в цих рядках криються секрети поведінки героїв байки: всемогутність Вовка та беззахисність Ягняти. Автор байки, звичайно, на боці Ягняти, засуджує вчинки Вовка.
Учитель.
Оспівую в байках героїв я буденних,
Яких не знав Езоп в своїх краях священних
Дають уроки нам правдиві ці пісні.
Тут розмовляють всі, і риби мовчазні, -
Стосується й людей повчальні їх поради, -
У образах тварин людські видніші вади.
13. "Запитання → відповідь"
(Робота із словниками літературознавчих термінів)
Повторення літературного поняття "уособлення", з’ясувати, що таке сатира.
Сатира – художній прийом у творах літератури або мистецтва, заснований на різкому висміюванні пороків, хиб, негативних явищ дійсності.
(Порівняти байки "Вовк та Ягня" Езопа, І.Крилова, Л.Глібова)
Якими перед нами постають у байках Вовк і Ягня?
("Дослідження-моделювання". Скласти опорну схему)
Простежити за мовою Вовка і Ягняти.
("Дослідження-моделювання". Скласти опорну схему)
З’ясувати, які риси засуджуються в образі Вовка?
("Дослідження-моделювання". Заповнити таблицю)
16.Презентація робіт
І група
11 група
ІІІ група
В образі Вовка засуджуються такі риси |
Ключові слова |
||
Езоп |
І.Крилов |
Л.Глібов |
|
Грубість |
? |
"Наглец", "нечистым рылом", "негодный", "щенок". |
"Собачий сину", "поганець", "капосне", "щеня". |
Нахабство |
Почав обвинувачувати, що каламутить воду. |
"Ты виноват уж тем, что хочется мне кушать". |
"Вовк, може їсти захотів". |
Жорстокість |
Знайти слушний привід, щоб з’їсти. |
"Я голову с тебя сорву". |
"Як муху задавлю". |
Лицемірство |
"Минулого року ти зневажало мого батька". |
"Мне здесь же как-то нагрубил". |
"Здається, ти й позаторік тут був та капості мені наробив". |
Несправедливість |
"Я все одно тебе з’їм" |
"И в темный лес ягненка поволок". |
"І – Вовк ягнятко задавив". |
Учитель.
V. Домашнє завдання
(Виписати із байки "Вовк і Ягня" рядки, які стали крилатими висловами)
Тема уроку. Контрольна робота з теми "Байка у світовій літературі"
Мета уроку. Перевірити рівень засвоєння учнями теми "Байка у світовій літературі"; виявити, які складові навчального матеріалу учні засвоїли найбільш вдало, а які викликають у них труднощі й потребують коригування.
Розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння працювати самостійно.
Виховувати відповідальність, вміння рентабельно та раціонально використовувати набуті знання, творчо підходити до виконання поставлених завдань.
Тип уроку: контроль набутих знань.
Хід уроку
І. Організаційно-психологічний момент
Налаштування на доброзичливість. (Учні повертають голови до сусіда за партою, посміхаються, бажають один одному успіхів).
ІІ. Презентація теми та мети уроку
Правильна відповідь на одне запитання І рівня – 0,5бала
Максимальна кількість балів - 1
Правильна відповідь на одне запитання ІІ рівня – 1 бал
Максимальна кількість балів - 4
Правильна відповідь на одне запитання ІІІ рівня – 2 бали
Максимальна кількість балів - 4
Завдання IV рівня виконуються на вибір. Правильне виконання завдання – 3 бали
Максимальна кількість балів за всі завдання – 12.
ІІІ. Виконання контрольної роботи
Завдання:
Початковий рівень
1. Кого вважають основоположником жанру байки?
2. Назвіть відомих авторів-байкарів.
Середній рівень
Достатній рівень
Високий рівень
Написати твір-мініатюру на одну із обраних тем:
IV. Рефлексія (бесіда за запитаннями)
V. Домашнє завдання
1. Підготувати повідомлення про А.П.Чехова
2. Прочитати оповідання "Хамелеон".
Тема уроку.Урок виразного читання.
Байка І. А. Крилова «Квартет».
Складання партитури вірша
Розробка уроків
Учителя світової літератури
Кременчуцького ліцею №4
Лазоренко В.П.
2013-2014 н.р.
1