Генріх Сенкевич «Куди йдеш?» Історична основа роману

Про матеріал

Конспект уроку із зарубіжної літератури

Перегляд файлу

Тема: Генріх Сенкевич «Куди йдеш?» Історична основа роману

 

Очікувані результати: розкрити історичну основу роману, розвивати образне мислення, виховувати інтерес до читання.

Обладнання: портрет письменника, виставка історичних романів, ілюстрації (до  тексту роману та епохи), ТЗН

Тип уроку: лекція з елементами бесіди

                                                        Хід уроку

                           «В історії – своя правда, в легенди – своя»

       В. Гюго

  1.                   Організація навчальної діяльності.

Визначити, хто які уривки з роману прочитав, похвалити тих, хто читає повний текст, спитати про труднощі у розумінні теми. Оголосити теми наступних уроків (тема кохання у романі, тема віри в Бога, творча робота).

2. Оголошення теми і мети уроку. Запис у зошит.

- про автора (польський письменник, лауреат Нобелівської премії, творець всесвітньовідомих історичних романів «Хрестоносці», «Потоп», «Вогнем і мечем»)

- про роман (був написаний у 1900 р., привітання Папи римського, Нобелівська премія, три екранізації)

- про історичні романи (які вчили на уроках зарубіжної чи української літератури читали самостійно, повторити визначення).

3. Робота над епіграфом

Пригадати, які можливі історичні джерела, чи завжди ми маємо їм довіряти; що таке – легенди, міфи, думи, перекази; чи завжди співпадають перші з другими у розумінні подій і особистостей. Поміркувати, чому В. Гюго протиставив історію і легенду.

4. Епоха Нерона

 Бесіда з учнями, яких імператорів Риму вони можуть назвати або що їм взагалі відомо про Давній Рим; перегляд ілюстрацій чи відеороликів з Інтернету.

Вчитель: Імператор Клавдій, взявши за дружину свою племінницю Агрипіну Молодшу, всиновив її сина, Нерона. Доля Клавдія була вирішена: Агрипіна отруїла свого чоловіка, а преторіанці оголосили імператором сімнадцятирічного Нерона. Згодом Нерон віддячив матері, наказавши стратити її у 59р. н.е. Так молодий імператор став на шлях злочинів, хоча у юності не проявляв своєї підлої вдачі (його наставником був філософ Сенека). У 63р. н.е. Нерон наказав отруїти свою дружину Октавію і одружився з Поппеєю. Злочини імператора, які вражали навіть звичних до всього римлян (серед них – пожежа в Римі в липні 64р.), викликали змову серед сенаторів. «Змова Пізона» у квітні 65р. н.е. була розкрита, загинули десятки відомих людей, серед них – Сенека і Петроній. Репресіями Нерон наблизив нову громадянську війну і в червні 68р. н.е. він покінчив життя самогубством.

5. Епоха перших християн

Бесіда з учнями, що їм відомо про зародження християнства, чому саме Рим став центром нової релігії, перегляд ілюстрацій чи відеороликів.

Вчитель: «Щоб відвести від себе підозри, пов’язані з підпалом Риму, Нерон наказав стратити тих, хто своїми безчинствами накликав на себе загальну ненависть і кого натовп називав християнами. Христа, від імені якого походить ця назва, стратив за часів Тиберія прокуратор Понтій Пилат. Придушене на деякий час, це зловредне повіря стало знову прориватися на поверхню, і не тільки в Іудеї, звідки пішла ця згуба, але і в Римі» (Тацит, Аннали ХV, 44). Ці слова давньоримського літописця Тацита, що їх інколи бездоказово вважали пізнішою вставкою, стали першим історичним свідченням про поширення в Римі християнства. Звичайно, Тацит поділяв всі погляди свого часу відносно нового вчення. Спосіб життя перших християнських общин в Римі відомий дуже погано, він був дуже замкнутим, що стало приводом для диких підозр. Говорили, що християни поклонялися ослячій голові, приносили в жертву дітей тощо.

6. Назва роману

Бесіда з учнями, які асоціації в них викликає це запитання.

Вчитель: Саме з епохою Нерона християнська традиція повязує перебування в Римі і мученицьку смерть апостолів Петра і Павла. Сучасна наука вважає Павла реальною історичною особою, римським громадянином. Більш легендарна постать апостола Петра. В одній з легенд йдеться про те, як апостол, рятуючись від переслідувань Нерона, вночі покидає Рим. За мурами міста він зустрічає Христа і питає Його: «Куди йдеш, Господи?» Христос відповідає: «Якщо ти покидаєш мій народ, то я йду в Рим, на нове розпяття». Петро відчув у цих словах свою мученицьку смерть і повернувся в Рим, де був розіп’ятий. Саме на цьому місці згодом постав Собор святого Петра у Римі (перегляд ілюстрацій чи відеороликів).

7. Підсумок

В основі роману – протиставлення двох світів. Письменнику це давало великі переваги (у порівнянні краще видно, хто є хто). З одного боку – неймовірна розкіш (у Петронія 400 рабів), з іншого – вбогість (перебування Вініція серед християн). З одного боку – крайня межа бездуховності (Ватінія вважали покидьком навіть наближені Нерона), з іншого – високі моральні якості (розповідь Хілона про перебування серед християн). З одного боку – розпуста (Поппея), з іншого – доброчесність (Лігія). З одного боку – зовнішня сила і внутрішній страх Нерона, з іншого – зовнішня слабкість і внутрішня сила апостола Петра. (якщо учні наводитимуть свої приклади таких протиставлень, значить, вони добре засвоїли текст і заслуговують найвищих балів).

8. Домашнє завдання.

Розповісти про одного із героїв роману, реальних історичних осіб (Нерон, Поппея, Сенека, Тігеллін, Петроній, апостол Павло).

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
30 грудня 2017
Переглядів
118
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку