Конспект уроку із зарубіжної літератури
Тема: Генріх Сенкевич «Куди йдеш?» Історична основа роману
Очікувані результати: розкрити історичну основу роману, розвивати образне мислення, виховувати інтерес до читання.
Обладнання: портрет письменника, виставка історичних романів, ілюстрації (до тексту роману та епохи), ТЗН
Тип уроку: лекція з елементами бесіди
Хід уроку
«В історії – своя правда, в легенди – своя»
В. Гюго
Визначити, хто які уривки з роману прочитав, похвалити тих, хто читає повний текст, спитати про труднощі у розумінні теми. Оголосити теми наступних уроків (тема кохання у романі, тема віри в Бога, творча робота).
2. Оголошення теми і мети уроку. Запис у зошит.
- про автора (польський письменник, лауреат Нобелівської премії, творець всесвітньовідомих історичних романів «Хрестоносці», «Потоп», «Вогнем і мечем»)
- про роман (був написаний у 1900 р., привітання Папи римського, Нобелівська премія, три екранізації)
- про історичні романи (які вчили на уроках зарубіжної чи української літератури читали самостійно, повторити визначення).
3. Робота над епіграфом
Пригадати, які можливі історичні джерела, чи завжди ми маємо їм довіряти; що таке – легенди, міфи, думи, перекази; чи завжди співпадають перші з другими у розумінні подій і особистостей. Поміркувати, чому В. Гюго протиставив історію і легенду.
4. Епоха Нерона
Бесіда з учнями, яких імператорів Риму вони можуть назвати або що їм взагалі відомо про Давній Рим; перегляд ілюстрацій чи відеороликів з Інтернету.
Вчитель: Імператор Клавдій, взявши за дружину свою племінницю Агрипіну Молодшу, всиновив її сина, Нерона. Доля Клавдія була вирішена: Агрипіна отруїла свого чоловіка, а преторіанці оголосили імператором сімнадцятирічного Нерона. Згодом Нерон віддячив матері, наказавши стратити її у 59р. н.е. Так молодий імператор став на шлях злочинів, хоча у юності не проявляв своєї підлої вдачі (його наставником був філософ Сенека). У 63р. н.е. Нерон наказав отруїти свою дружину Октавію і одружився з Поппеєю. Злочини імператора, які вражали навіть звичних до всього римлян (серед них – пожежа в Римі в липні 64р.), викликали змову серед сенаторів. «Змова Пізона» у квітні 65р. н.е. була розкрита, загинули десятки відомих людей, серед них – Сенека і Петроній. Репресіями Нерон наблизив нову громадянську війну і в червні 68р. н.е. він покінчив життя самогубством.
5. Епоха перших християн
Бесіда з учнями, що їм відомо про зародження християнства, чому саме Рим став центром нової релігії, перегляд ілюстрацій чи відеороликів.
Вчитель: «Щоб відвести від себе підозри, пов’язані з підпалом Риму, Нерон наказав стратити тих, хто своїми безчинствами накликав на себе загальну ненависть і кого натовп називав християнами. Христа, від імені якого походить ця назва, стратив за часів Тиберія прокуратор Понтій Пилат. Придушене на деякий час, це зловредне повіря стало знову прориватися на поверхню, і не тільки в Іудеї, звідки пішла ця згуба, але і в Римі» (Тацит, Аннали ХV, 44). Ці слова давньоримського літописця Тацита, що їх інколи бездоказово вважали пізнішою вставкою, стали першим історичним свідченням про поширення в Римі християнства. Звичайно, Тацит поділяв всі погляди свого часу відносно нового вчення. Спосіб життя перших християнських общин в Римі відомий дуже погано, він був дуже замкнутим, що стало приводом для диких підозр. Говорили, що християни поклонялися ослячій голові, приносили в жертву дітей тощо.
6. Назва роману
Бесіда з учнями, які асоціації в них викликає це запитання.
Вчитель: Саме з епохою Нерона християнська традиція повязує перебування в Римі і мученицьку смерть апостолів Петра і Павла. Сучасна наука вважає Павла реальною історичною особою, римським громадянином. Більш легендарна постать апостола Петра. В одній з легенд йдеться про те, як апостол, рятуючись від переслідувань Нерона, вночі покидає Рим. За мурами міста він зустрічає Христа і питає Його: «Куди йдеш, Господи?» Христос відповідає: «Якщо ти покидаєш мій народ, то я йду в Рим, на нове розпяття». Петро відчув у цих словах свою мученицьку смерть і повернувся в Рим, де був розіп’ятий. Саме на цьому місці згодом постав Собор святого Петра у Римі (перегляд ілюстрацій чи відеороликів).
7. Підсумок
В основі роману – протиставлення двох світів. Письменнику це давало великі переваги (у порівнянні краще видно, хто є хто). З одного боку – неймовірна розкіш (у Петронія 400 рабів), з іншого – вбогість (перебування Вініція серед християн). З одного боку – крайня межа бездуховності (Ватінія вважали покидьком навіть наближені Нерона), з іншого – високі моральні якості (розповідь Хілона про перебування серед християн). З одного боку – розпуста (Поппея), з іншого – доброчесність (Лігія). З одного боку – зовнішня сила і внутрішній страх Нерона, з іншого – зовнішня слабкість і внутрішня сила апостола Петра. (якщо учні наводитимуть свої приклади таких протиставлень, значить, вони добре засвоїли текст і заслуговують найвищих балів).
8. Домашнє завдання.
Розповісти про одного із героїв роману, реальних історичних осіб (Нерон, Поппея, Сенека, Тігеллін, Петроній, апостол Павло).