Тема уроку: Гійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду. Збірка «Каліграми. Вірші миру і війни». Осмислення трагедії Першої світової війни в поезії «Зарізана голубка і водограй»
Мета уроку: допомогти учням визначити основні віхи життєвого й творчого шляху поета, його естетичні погляди, риси авангардизму; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних текстів, висловлення своїх уподобань і вражень; виховувати гуманістичний світогляд, несприйняття війни та розбрату між людьми
Обладнання: портрет Г.Аполлінера; тексти поезій, мультимедійні презентації
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Я всесвітом упився
Із надбережжя дивлячись на гін ріки і сон шаланд
Тож слухайте мене бо я гортань Парижа
Захочу знову вип'ю цілий світ..
Ґійом Аполлінер
Хід уроку
І. Оголошення теми, мети і завдань уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Слово вчителя.
Бурхливо розпочалося XX століття. Розмаїття нових течій у мистецтві, зокрема в літературі, наче грандіозний фейєрверк, осяяло глибини людської думки. Саме ці течії, іменуючи себе авангардистськими, прагнули докорінно оновити художню систему, віднайти більш досконалі форми для зображення оновленої дійсності.
Використовуючи знання з теорії літератури, згадаємо, що таке авангардизм.
2. На основі таблиці підручника учні роблять повідомлення про авангардизм
Демонстрація слайду1
(XX століття. Ніколи раніше в історії літератури не існувало такого багатства найрізноманітніших поетичних течій, шкіл, творчих програм, що співіснували у межах однієї доби. Ця доба подарувала світовій культурі плеяду яскравих майстрів слова. Провідна ж роль у поезії цього періоду належала авангардистським і модерністським тенденціям.
Авангардизм - (франц.- передовий загін) умовний термін для позначення низки художніх течій у літературі і мистецтві, що зародилися на початку 20 століття і рішуче поривали з попередньою літературною традицією. Для авангардистського мистецтва характерна загострена емоційність, сміливі експерименти з художньою формою та поетичною мовою. Найвизначнішими течіями авангардизму були – футуризм (Італія, Росія), експресіонізм (Німеччина, Австрія), дадаїзм (Швейцарія) і сюрреалізм (Франція)
III. Опрацювання теми уроку
1. Слово вчителя.
Сьогодні на уроці ми звернемось до творчості одного з представників авангардистської поезії – Гійома Аполлінера.
На домашнє завдання ви готували випереджувальні завдання за 2 напрямками – перша група - біографію поета, друга – досліджували і створювали психологічний портрет Г.Аполлінера
2. Повідомлення учнів про життєвий і творчий шлях поета.
Завдання для класу: у ході розповіді учні складають анкету життя і творчості Гійома Аполлінера
Зразок анкети:
1. Прізвище – Аполлінер
4. Громадянство - француз
5. Де навчався майбутній поет – коледжі у Монако й Каннах, у ліцеї в Ніцці
6. Постійне місце проживання – Париж
7. Країни, якими подорожував Аполлінер – Німеччина, Австрія, відвідав Прагу
8. Г.Аполлінер учасник Першої світової…війни
9. Найвідоміші збірки поезій – «Звіролов», «Алкоголі», «Каліграми. Вірші миру і війни»
10. Дата смерті – 9 листопада 1918 року
2. Повідомлення учнів, які досліджували і створювали психологічний портрет поета
( «Г.Аполлінер був кремезним, міцним чоловіком, темноволосим, із красивими виразними рисами, прекрасним кольором обличчя. Мав добре виховання, в офіційних місцях поводився по-світськи, умів носити одяг. Він завжди був у центрі уваги: володів талантом об’єднувати людей. Як пише Гертруда Стайн, смерть Аполлінера, котрий ледве поправився від ран, отриманих під час Першої світової війни, і не зміг перенести «іспанки», що вирувала тоді у Франції, обернулася не лише горем і скорботою для близьких, а й розпадом колишнього товариства друзів.»
«Сучасники, що близько знали Аполлінера, залишили досить суперечливі спогади про нього. Вони говорили, що це неординарна особистість, у якій сполучалися розмах почуттів і вразливість, дотепний розум і меланхолійність, товариськість і глибока самотність, щиросердність, навіть деяка наївність у спілкуванні та схильність до витівок і розіграшів».
«Колоритна зовнішність спонукала багатьох художників узятися за олівець, пензель. Дружній портрет – шарж на нього намалював Анрі Матісс, а Пабло Пікассо – карикатуру, яку вмістив до брошури про фізичну культуру»)
Завдання для учнів: як підсумок учні складають сенкан психологічного портрету Г.Аполлінера
Аполлінер
Товариський, щиросердечний
Творить, бореться, відстоює
Людина особливого таланту
Неординарна особистість
4. Слово вчителя.
На рубежі 1910–1920-х років у Франції виникає творче об’єднання сюрреалістів (франц. surrealisme – надреалізм). Сам термін «сюрреалізм» належить Г.Аполлінеру. Теоретики сюрреалізму пов’язували з новою течією надії на побудову нової художньої реальності, яка була б реальнішою за існуючу.
На думку сюрреалістів, митцю слід спиратися на досвід несвідомого вираження духу — сни, галюцинації, марення, інтуїтивного аби проникнути по той бік свідомості, осягнути нескінченне й вічне. Прийоми сюрреалізму (зображення надреального, містичні мотиви, елементи фантастики, жахи, спотворене людське тіло) використовуються в «театрі абсурду».
У мистецтві й літературі сюрреалізму поєдналися речі й несподівані образи, парадоксальні, контрастні і часто безглузді (Ґійом Аполлінер, Луї Арагон, Поль Елюар, Андре Бретон, Пабло Пікассо, Рене Магрит, Сальвадор Далі).
5. Робота з літературознавчим словником
(учні записують визначення у зошити)
Сюрреалі́зм (фр. surrealisme — надреалізм) — авангардистська літературна течія, яка ставила за мету відкрити новий шлях звільнення мистецтва від знедуховленої дійсності через сферу «надреального», підсвідомого, покликану оновити не лише художню діяльність, а й життя. Надреалізм виник після Першої світової війни, на початку 20 століття головним чином у Франції.
6. Слово вчителя
«У Франції я пережив більшу частину свого життя, з цією країною я пов’язав і своє мистецтво»,- говорив Аполлінер. У реєстраційних картках він записувався то як «італієць», то як «росіянин», то як «поляк», і лише у 1916 році отримав французьке громадянство. Які ж події спричинили такий поворот у долі Аполлінера?
7. Повідомлення учня про історичні події Першої світової війни
( у ході розповіді показ слайдів про війну)
Перша світова війна була глобальним конфліктом, який мав колосальний вплив на історію 20 століття. Війна прийшла з Німеччини; основні бойові дії розгорталися у Європі. Понад чотири роки – з 1 серпня 1914 по 11 листопада 1918 року – тривала Перша світова війна. У неї було втягнено 38 держав з населенням понад 1 млрд. осіб. У кровопролитних битвах загинуло 10 млн. осіб, 20 млн. одержали поранення чи каліцтво
Страхітлива Перша світова війна була злочином перед людським суспільством. Вона вкарбувалася у тіло й душу народів, повсякчас нагадувала про себе втратами і каліцтвом близьких і рідних, але не стала останньою пересторогою
8. Розповідь учня про Г.Аполлінера як учасника Першої світової війни
У 1914 році, коли розпочалася Перша світова війна, Гійом Аполлінер добровільно пішов на фронт: спочатку артилеристом, а потім – піхотинцем. Таким чином митець намагався довести собі й усім, що він ладен на будь-що заради Франції. Будучи завзятим та енергійним і водночас зберігаючи спокій та рівновагу там, де це було потрібно, Аполлінер проявив себе як чудовий вояка і дослужився до лейтенанта, проте одного дня отримав поранення в голову. Після такого очевидного прояву героїзму світ ніби перевернувся: Вільгельма Костровицького нагородили Бойовим Хрестом, надали йому французьке громадянство, кохана жінка відповіла взаємністю, а творчі напрацювання почали приносити славу.
9. Повідомлення учениці про історію створення збірки «Каліграми. Вірші миру і війни»
( у ході розповіді показ слайдів з каліграмами Аполлінера)
Збірка «Каліграми. Вірші миру і війни (1913-1916)» вийшла друком 1918 року. Вона присвячена пам’яті друга – поета, літератора Рене Даліза, що загинув на фронті 1917 року. «Каліграми» складаються з шести розділів і містять 84 поезії.
Вірші, що увійшли до збірки – зразок аполлінерівського поетичного експерименту: частина віршів видрукувана у вигляді «ліричних ідеограм» чи «каліграм», - слова і літери розташовані так, що створюють певний малюнок (будинок, зірку, лінії дощу тощо)
10. Ідейно – художній аналіз поезії «Зарізана голубка і водограй»
Найвідоміша каліграма Аполлінера – «Зарізана голубка і водограй», з якою на уроці ми ознайомимося і зробимо ідейно – художній аналіз.
а) Виразне читання вірша «Зарізана голубка і водограй»
ученицею (читання вірша супроводжується показом відеослайдів)
б) Питання до аналізу каліграми
- Яким настроєм проникнутий вірш? (Вірш сповнений болем, мукою, стражданням. Ліричний герой думає про своїх товаришів, доля яких невідома).
- Що можна з’ясувати за назвою цієї каліграми? ( Перед нами два образи: голубки і водограю. Голубка – символ миру, чистоти, святого Духа. Водограй – вода, чистота, життя, невпинний рух. Але голубка «зарізана», мертва. Отже, у заголовку каліграми два образи: смерть і життя)
- З чим асоціюється водограй? (З плачем)
- До кого звертається ліричний герой?(До друзів, до дівчат. У вірші багато питань, на які немає відповіді. Друзі, яких він згадує, дивляться у «сонну воду», і погляд їхній «вмирає десь». «Сонна»вода – це зупинка руху, смерть. Саме перелік імен знайомих та друзів поета надає цьому творові документально – реалістичного звучання)
- Який настрій у ліричного героя?(Стривожений і сумний. «Його душа в тремкій напрузі», «і водограй рида зі мною», «душа ятриться з непокою». Він переживає і постійно думає про своїх товаришів)
- Отже, що символізує каліграма? (Вічний плач за загиблими на війні. Будь-яка війна сприймається як всесвітній апокаліпсис:
Там олеандри всі в крові
І сонце ранене в траві
На багрянистім горизонті
- Як ви гадаєте, що мав на увазі поет під образом «раненого сонця»? (Сонце тільки поранене, але не мертве. Сонце – символ життя, щастя. Світ ще можна врятувати, коли припинити війни.)
- Визначіть художні засоби твору (у вірші дуже широко використані метафори – «олеандри всі в крові»,сонце ранене», «душа ятриться»; образи – символи – водограй, зарізана голубка, сонна вода, ранене сонце ; епітети – постаті любі, дорогі розквітлі губи, тремка напруга, печальні імена, милий Кремніц; порівняння – що в нього очі як той Рейн)
в) Теорія літератури
- Чи можна віднайти у цьому вірші поетичний розмір? (Ні розміру, ні рими у цьому вірші немає)
- На основі чого ж ґрунтується ритмічна єдність вірша? (На інтонації та ритмі)
Верлібр або Вільний вірш ( франц. vers libre – вільний вірш), - вірш без рими і впорядкованого розміру, з довільним чергуванням рядків різної довжини. Часто вільний вірш не має і поділу на строфи. Особливого значення верлібру надавав В.Вітмен, а надто – авангардисти 20 ст.
(визначення записують учні у зошити)
г) Завдання для учнів: заповнити літературний паспорт твору
Літературний паспорт твору
1. Автор - Гійом Аполлінер
2. Назва твору – «Зарізана голубка і водограй»
3. Рік видання - 1918
4. Літературний рід – лірика
5. Тема – зображення трагічної долі людини у роки Першої світової війни
6. Ідея – засудження жахіть війни, скорбота за загиблими, співчуття постраждалим
7. Художні засоби – метафори, епітети, порівняння
11. Метод «Незакінчене речення» (визначення особливостей стилю Г.Аполлінера)
- Поет ввів у літературу термін….(сюрреалізм)
- Своє відображення у творчості Аполлінера знайшли такі види мистецтва …
(література (поезія), живопис (візуальна поезія), музика («За звичкою я творю, ходячи та наспівуючи дві чи три мелодії, які виникають самі собою»)
- Розділові знаки в поезії наявні чи ні (ні. «Справжня пунктуація – ритм і паузи вірша»)
12. Колективне складання схеми «Новаторство Г.Аполлінера»
ІV. Підсумок уроку
- Чи актуальна поезія Г.Аполлінера сьогодні? Чому?
- Пацифіст – людина, яка засуджує будь-яку війну і проповідує мир. Чи можна назвати Г.Аполлінера – пацифістом? Чому?
Література
Упорядники: Без коровайний Г.Є, Щавурський Б.Б.-
Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2002
К.:«Ґенеза», 2010