Розробка уроку з географії в 9 класі
Глобальні проблеми людства, принципи їх виникнення
Урок розробив
учитель географії
Пилиповицької гімназії
Будник Г.В.
Тема: Глобальні проблеми людства, принципи їх виникнення
Мета: сформувати поняття про «глобальні проблеми людства», «тероризм»; характеризувати основні глобальні проблеми світу та їх прояв на території України; визначити причини виникнення та наслідки для людства глобальних проблем; розширити навички роботи з додатковою літературою, тематичними картами та мережею інтернет; розвивати навички публічного виступу, уміння аналізувати процеси та явища, робити висновки; формувати екологічне мислення, вміння робити висновки та відстоювати власну думку на основі отриманих знань.
Очікувані результати: учні називають глобальні проблеми людства; характеризують проблему миру і війни, тероризму; вказують причини та наслідки порушення природної рівноваги внаслідок глобальних проблем; оцінювати наслідки прояву глобальних викликів для окремих регіонів і країн світу; обґрунтувати можливі шляхи подолання глобальних проблем.
Обладнання: підручники, робочі зошити, атласи, комп'ютер, мультимедійний проектор, мультимедійна презентація, інтелект-карта, політична карта світу, різнокольорові папірці для умовного зображення «гарячих» точок.
Тип уроку: формування нових знань, умінь і навичок.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь
Бесіда за запитаннями
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
У процесі розвитку перед людством завжди виникали різні проблеми, але в сучасному світі постали гострі питання, які загрожують не лише добробуту людей, а й самому їх існуванню. Цей факт лідери світових країн консасттували на Конференції ООН з навколишнього середовища ще у 1992 році в Ріо-де-Жанейро.
Саме тому перед нами виникають питання: «Що являють собою глобальні проблеми? Які шляхи їх вирішення? Чи допоможе власна участь кожного жителя у вирішенні проблем планети?».
ІV. Повідомлення теми уроку
План роботи.
V. Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя
До середини ХІХ ст. поняття «глобальні проблеми» взагалі не існувало. Гіпотези про майбутній стан біосфери в зв’язку з діяльністю людини з’являлися лише на рівні обговорень.
Проте вже наприкінці ХХ ст. виникає наука – геоглобалістика (від англ. global — світовий, планетарний), основоположником якої став український вчений Володимир Вернадський.
Бесіда
У ході бесіди учитель підводить учнів до висновку, що на початку свого існування людство було нечисленним, а тому не створювало ані для себе, ані для планети жодної глобальної проблеми.
Робота з інтелект-картою «Глобальні проблеми людства» (додаток 1).
Учні разом з учителем переглядають та аналізують інтелект-карту.
Слово вчителя
Всі проблеми людства тісно взаємопов’язані між собою. Глобальні проблеми — політичні, економічні та соціальні проблеми усіх країн і народів, характеризуються динамізмом і вимагають для свого розв’язування колективної співпраці світової спільноти, тому подолати їх можливо лише спільними зусиллями та за участі міжнародних організацій.
Всі глобальні проблеми мають певний напрям прояву: екологія, енергетика, озброєння, політика, здоров'я, технології.
Робота в групах.
Учні об’єднуються в групи та отримують пару глобальних проблем. З використанням додаткової інформації вони мають аргументувати їх взаємозалежність. Пари можуть повторюватись, але аргументація має відрізнятися.
1 група – продовольча та демографічна проблема.
2 група – енергетична та екологічна проблема.
3 група – проблема війни та миру і тероризму.
4 група – проблема подолання відсталості країн та сировинна проблема.
Слово вчителя
Із появою зброї масового ураження всесвітнього масштабу набула проблема війни і миру. На сьогоднішній день в світі існує така кількість зброї, що можна знищити все живе кілька разів поспіль.
Перегляд відеофрагменту «Проблема війни і миру»
Робота з картою. Ядерні держави світу та зони міжнародних конфліктів.
Опрацьовуючи карту атласу, учні наносять на політичну карту різнокольорові папірці, які символізують:
Прийом «Географічний практикум».
Учні опрацьовують текст підручника та самостійно формують інтелект-карту «Види тероризму».
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Бесіда за запитаннями.
Тести (додаток 2).
VІ. Підсумок уроку
Прийом «Незакічене речення»
VІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний параграф 47 підручника.
2. Підготувати повідомлення про гібридну та інформаційну війну на території України та можливі заходи протистояння їм.
Додаток 1
Додаток 2
Тест з теми «Глобальні проблеми людства»
1. Енергетична проблема спричинена:
а) ростом енергоспоживання;
б) низькою якістю паливних ресурсів;
в) використанням нетрадиційних джерел енергії.
2. Демографічний вибух у ХХ ст. спричинений:
а) зростанням кількості міст у світі;
б) високим рівнем розвитку промисловості в розвинутих країнах;
в) суттєвим зниженням рівня смертності в країнах, що розвиваються.
3. Яка з міжнародних організацій координує роботу з подолання глобальних проблем людства?
а) АСЕАН;
б) СНД;
в) ЄС;
г) ООН.
4. На якому континенті знаходиться „полюс голоду”?
а) Австралія;
б) Африка;
в) Євразія;
г) Південна Америка.
5. Які частини Світового океану є найбільш забрудненими?
а) територіальні води;
б) відкрита акваторія;
в) шельфові зони.
6. Який з континентів має найбільшу частку природоохоронних територій в загальній площі?
а) Північна Америка;
б) Євразія;
в) Африка;
г) Австралія.
7. Які ліси земної кулі найбільш інтенсивно вирубуються?
а) тайга;
б) сельвас;
в) джунглі екваторіальної Африки.
8. У великих містах основним джерелом забруднення повітря є:
а) ТЕС;
б) підприємства нафтохімії;
в) підприємства будівельних матеріалів;
г) автотранспорт.
9. Рекультивація земель – це:
а) кар’єрні земельні роботи;
б) відновлення порушених земель;
в) оранка цілини;
г) скорочення площ сільськогосподарських угідь.
10. Створенню парникового ефекту сприяє збільшення в атмосфері Землі:
а) вуглекислого газу;
б) сірчистого газу;
в) фреонів;
г) озону.
11. На якому континенті найнижча тривалість життя?
а) Азія;
б) Африка;
в) Австралія;
г) Південна Америка.
12. Країна, для якої найбільш властиві сепаратистські рухи, це:
а) США;
б) Індія;
в) Польща.