Глобальні проблеми людства, принципи їх виникнення

Про матеріал
Розробка уроку з географії в 9 класі "Глобальні проблеми людства, принципи їх виникнення". До уроку додаються тести для виявлення рівня засвоєння навчального матеріалу
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку з географії в 9 класі

 

Глобальні проблеми людства, принципи їх виникнення

 

 

 

 

 

 

Урок розробив

учитель географії

Пилиповицької гімназії

Будник Г.В.

 

 

 


 

Тема: Глобальні проблеми людства, принципи їх виникнення

Мета: сформувати поняття про «глобальні проблеми людства», «тероризм»; характеризувати основні глобальні проблеми світу та їх прояв на території України; визначити причини виникнення та наслідки для людства глобальних проблем; розширити навички роботи з додатковою літературою, тематичними картами та мережею інтернет; розвивати навички публічного виступу, уміння аналізувати процеси та явища, робити висновки; формувати екологічне мислення, вміння робити висновки та відстоювати власну думку на основі отриманих знань.

Очікувані результати: учні називають глобальні проблеми людства; характеризують проблему миру і війни, тероризму; вказують причини та наслідки порушення природної рівноваги внаслідок глобальних проблем; оцінювати наслідки прояву глобальних викликів для окремих регіонів і країн світу; обґрунтувати можливі шляхи подолання глобальних проблем.

Обладнання: підручники, робочі зошити, атласи, комп'ютер, мультимедійний проектор, мультимедійна презентація, інтелект-карта, політична карта світу, різнокольорові папірці для умовного зображення «гарячих» точок.

Тип уроку: формування нових знань, умінь і навичок.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь

 Бесіда за запитаннями

  •    Як ви розумієте поняття «глобальна проблема»?
  •    Які глобальні проблеми людства вам відомі?
  •    Чим небезпечні сучасні глобальні проблеми?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

У процесі розвитку перед людством завжди виникали різні проблеми, але в сучасному світі постали гострі питання, які загрожують не лише добробуту людей, а й самому їх існуванню. Цей факт лідери світових країн консасттували на Конференції ООН з навколишнього середовища ще у 1992 році в Ріо-де-Жанейро.

Саме тому перед нами виникають питання: «Що являють собою глобальні проблеми? Які шляхи їх вирішення? Чи допоможе власна участь кожного жителя у вирішенні проблем планети?».

ІV. Повідомлення теми уроку

План роботи.

  1. Час та причини виникнення та загострення глобальних проблем людства.
  2. Взаємозв'язок глобальних проблем.
  3. Проблема війни  і миру.
  4. Проблема тероризму.

V. Вивчення нового матеріалу

Слово вчителя

До середини ХІХ ст. поняття «глобальні проблеми» взагалі не існувало. Гіпотези  про майбутній стан біосфери в зв’язку з діяльністю людини з’являлися лише на рівні обговорень.

Проте вже наприкінці ХХ ст. виникає наука – геоглобалістика (від англ. global — світовий, планетарний), основоположником якої став український вчений Володимир Вернадський.

Бесіда

  • Чому глобальні проблеми почали виникати з розвитком людства?
  • Що можна назвати причиною появи глобальних проблем?

У ході бесіди учитель підводить учнів до висновку, що на початку свого існування людство було нечисленним, а тому не створювало ані для себе, ані для планети жодної глобальної проблеми.

Робота з інтелект-картою «Глобальні проблеми людства» (додаток 1).

Учні разом з учителем переглядають та аналізують інтелект-карту.

Слово вчителя

Всі проблеми людства тісно взаємопов’язані між собою. Глобальні проблеми — політичні, економічні та соціальні проблеми усіх країн і народів, характеризуються динамізмом і вимагають для свого розв’язування колективної співпраці світової спільноти, тому подолати їх можливо лише спільними зусиллями та за участі міжнародних організацій.

Всі глобальні проблеми мають певний напрям прояву: екологія, енергетика, озброєння, політика, здоров'я, технології.

Робота в групах.

Учні об’єднуються в групи та отримують пару глобальних проблем. З використанням додаткової інформації вони мають аргументувати їх взаємозалежність. Пари можуть повторюватись, але аргументація має відрізнятися.

1 група – продовольча та демографічна проблема.

2 група – енергетична та екологічна проблема.

3 група – проблема війни та миру і тероризму.

4 група – проблема подолання відсталості країн та сировинна проблема.

Слово вчителя

Із появою зброї масового ураження всесвітнього масштабу набула проблема війни і миру. На сьогоднішній день в світі існує така кількість зброї, що можна знищити все живе кілька разів поспіль.

Перегляд відеофрагменту «Проблема війни і миру»

Робота з картою. Ядерні держави світу та зони міжнародних конфліктів.

Опрацьовуючи карту атласу, учні наносять на політичну карту різнокольорові папірці, які символізують:

  • країни, що мають ядерну зброю;
  • країни, що відмовились від ядерної зброї;
  • території з невизначеним статусом;
  • залежні території;
  • країни з невизначеними кордонами;

Прийом «Географічний практикум».

Учні опрацьовують текст підручника та самостійно формують інтелект-карту «Види тероризму».

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Бесіда за запитаннями.

  • Які проблеми називають глобальними?
  • Вкажіть найбільш актуальні проблеми людства.
  • Чому тероризм становить глобальну загрозу.
  • Які можливі шляхи подолання проблеми війни і миру, тероризму?

Тести (додаток 2).

VІ. Підсумок уроку

Прийом «Незакічене речення»

  • На уроці я дізнався …
  • … зрозумів…
  • … запам'ятав…

VІІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати відповідний параграф 47 підручника.

2. Підготувати повідомлення про гібридну та інформаційну війну на території України та можливі заходи протистояння їм.

 


Додаток 1

https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=323x1024:format=png/path/s16925f0d51e7b5d4/image/if7bafa7f11df8056/version/1615100262/image.png

Додаток 2

Тест з теми «Глобальні проблеми людства»

 

1. Енергетична проблема спричинена:

а) ростом енергоспоживання;

б) низькою якістю паливних ресурсів;

в) використанням нетрадиційних джерел енергії.

2. Демографічний вибух у ХХ ст. спричинений:

а) зростанням кількості міст у світі;

б) високим рівнем розвитку промисловості в розвинутих країнах;

в) суттєвим зниженням рівня смертності в країнах, що розвиваються.

3. Яка з міжнародних організацій координує роботу з подолання глобальних проблем людства?

а) АСЕАН;

б) СНД;

в) ЄС;

г) ООН.

4. На якому континенті знаходиться „полюс голоду”?

а) Австралія;

б) Африка;

в) Євразія;

г) Південна Америка.

5. Які частини Світового океану є найбільш забрудненими?

а) територіальні води;

б) відкрита акваторія;

в) шельфові зони.

6. Який з континентів має найбільшу частку природоохоронних територій в загальній площі?

а) Північна Америка;

б) Євразія;

в) Африка;

г) Австралія.

7. Які ліси земної кулі найбільш інтенсивно вирубуються?

а) тайга;

б) сельвас;

в) джунглі екваторіальної Африки.

8. У великих містах основним джерелом забруднення повітря є:

а) ТЕС;

б) підприємства нафтохімії;

в) підприємства будівельних матеріалів;

г) автотранспорт.

9. Рекультивація земель – це:

а) кар’єрні земельні роботи;

б) відновлення порушених земель;

в) оранка цілини;

г) скорочення площ сільськогосподарських угідь.

10. Створенню парникового ефекту сприяє збільшення в атмосфері Землі:

а) вуглекислого газу;

б) сірчистого газу;

в) фреонів;

г) озону.

11. На якому континенті найнижча тривалість життя?

а) Азія;

б) Африка;

в) Австралія;

г) Південна Америка.

12. Країна, для якої найбільш властиві сепаратистські рухи, це:

а) США;

б) Індія;

в) Польща.

 

 

docx
Додано
9 січня 2023
Переглядів
1066
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку